Hned tři z osmi nových lanovek jsou odpojitelné (tedy komfortní a rychlé), což je v historii České republiky rekordem. Ještě atraktivnější zprávou však je, že 6 lanovek vzniká ve zcela nových lokalitách, kde se dosud nelyžovalo, a jen dvě nahrazují starší přepravní zařízení.

RAMZOVÁ, JESENÍKY - POHODLNĚJI NA ŠERÁK

Od letošní zimy se lyžaři na Ramzové dočkají dalšího zlepšení komfortu přepravy. Po dokončení odpojitelné čtyřsedačkové lanovky z Ramzové na Čerňavu je během podzimu prováděna výměna technologie také na druhém úseku Čerňava–Šerák, kam byla přesunuta původní dvousedačka z prvního úseku.
V roce 1976 byl uveden do provozu 1. úsek jednosedačkové lanovky Transporta na Čerňavu, který se stal vůbec první lanovkou v Jeseníkách. Na něj pak navázal o pět let později technologicky shodný, ale o něco delší druhý úsek z Čerňavy na Šerák. Zatímco v letní sezóně přepravní kapacita jednosedaček postačovala, v zimní sezóně se u dolní stanice především prvního úseku tvořily dlouhé fronty. V roce 1996, přesně 20 let od uvedení do provozu, bylo rozhodnuto vyřešit nedostatečnou přepravní kapacitu prvního úseku náhradou jednosedačkové lanovky za dvousedačkovou. Ta byla dovezena z italského areálu Bellamonte–Alpe Lusia, kde přepravovala lyžaře od roku 1983 na trase Castelir–Le Fassane, a jedná se o technologii do té doby v Čechách málo známého výrobce Nascivera. Ani dvousedačka však nevydržela na prvním úseku dlouho, když byla v roce 2008 nahrazena odpojitelnou čtyřsedačkovou lanovkou.
S osvědčenou technologií Nascivery měl provozovatel areálu, firma Bonera, dobré zkušenosti, a tak ji dále využívá pro náhradu téměř třicet let staré jednosedačky na druhém úseku. Vzhledem k náročnějším klimatickým podmínkám nebylo možno převzít kladkové baterie s volným zavěšením, a tak byly dodány hlavy podpěr s klasickými kladkovými bateriemi z jedné italské lanovky od firmy Leitner. Stejně tak byly dodány i sedačky Leitner, protože bylo potřebné změnit tažnou větev z pravé na levou, což u původních sedaček Nascivera nebylo možné. Podpěry byly nově pozinkovány a zároveň se dodatečně vyrobily chybějící – zatímco na prvním úseku bylo 16 podpěr, na druhém jich je potřeba 25.
Výraznou změnou oproti jednosedačkové lanovce je zřízení výstupní mezistanice na Mračné: lyžaři se tak mohou vyhnout nepříjemnému odpichování na horní, velmi mírné části sjezdovky ze Šeráku. Zároveň se zvýší přepravní kapacita z původních 317 na přibližně 1 000 osob za hodinu.
Výstavbu je nezbytné provést ve velmi krátkém čase, protože demontáž původní jednosedačkové lanovky mohla být zahájena až po ukončení její letní sezóny (31. srpna 2010) a nová lanovka musí být hotova na začátku zimní sezóny 2010/11. Tento termín by však neměl být problém dodržet, protože již na začátku října byly usazeny všechny podpěry (to bylo možné také díky využití původních patek) a montovaly se stanice.

DOLNÍ MORAVA, KRÁLICKÝ SNĚŽNÍK - NEJEN DVĚ NOVÉ ČTYŘSEDAČKY

Známý lyžařský areál v Dolní Moravě prochází v letošním roce kompletní rekonstrukcí a modernizací. Ta má za cíl nejen podstatně zvýšit komfort lyžařům vybudováním dvou čtyřsedačkových lanovek, ale také vytvořit celoročního centrum aktivního trávení volného času.
I zde byla modernizace areálu rozdělena do několika hlavních etap. První, která bude dokončena ještě letos, zahrnuje výstavbu dvou čtyřsedačkových lanových drah Doppelmayr – odpojitelné Sněžník a neodpojitelné U Slona, dále zřízení zcela nové 1,2 km dlouhé a 80 metrů široké sjezdové tratě U slona, modernizaci a optimalizaci zasněžovacího systému a pořízení nových strojů PistenBully 600 pro úpravu sjezdových tratí.
Součástí první etapy je i otevření dětského ráje s pohyblivým pásem a celoročním kolotočem a 2 500 m dlouhá sáňkařská dráha. V roce 2011 pak přijde na řadu spuštění přibližně 1 100 metrů dlouhé bobové dráhy, která významně podpoří celoroční využití areálu, otevření sítě obslužných objektů u nástupů na lanovky v obou areálech (nová Marcelka a objekt U Slona). Tam pak naleznou návštěvníci kromě rychloobslužných restaurací také skiservis, půjčovnu lyží, kol, koloběžek a kár, obchod se sportovním zbožím a infocentrum. Dále bude otevřen lanový park s 60 překážkami, lanovým přejezdem nad sjezdovkou a s 15 m vysokou horolezeckou věží a celoročně fungující chatu Slaměnka s vyhlídkovou restaurací a terasou ve výšce 1 110 m n. m.
Srdcem celého střediska se v další etapě stane především čtyřhvězdičkový hotel Vista s kapacitou 100 dvoulůžkových pokojů a 6 apartmánů. Tento hotel bude nejmodernějším zařízením svého druhu v Pardubickém kraji a jeho otevření v roce 2012 podstatně zvýší úroveň poskytovaných služeb nejen v masivu Králického Sněžníku, ale i v blízkých Jeseníkách.
Stěžejní investice však probíhají už letos a jsou jimi bezesporu nové lanové dráhy. Odpojitelný Sněžník v původní části areálu nahradil hned tři lyžařské vleky a do výšky 1 116 m n. m. bude vyvážet nejen lyžaře, ale také turisty, protože je počítáno s jejím celoročním provozem.
Tento projekt má zajímavou historii: na počátku bylo počítáno s odpojitelnou technologií, ale brzy se rozhodlo ve prospěch neodpojitelné lanovky. Po majetkových změnách v loňském roce, které vyústily ve spojení všech subjektů provozující zařízení v rámci střediska v Dolní Moravě, ovšem přišel další zlom a projekt byl změněn zpět na odpojitelnou technologii, což díky rychlosti přepravy a pohodlnému nastupování a vystupování ocení především lyžaři.
Se svou délkou 1 167 metrů se jedná nyní o nejkratší odpojitelnou lanovku v České republice. Všech 84 sedaček bude každý den garážováno na noc v poloautomatickém depu v dolní stanici. Zatímco areál Sněžník s černou a červenou sjezdovkou budou vyhledávat spíše zdatnější lyžaři, pro méně náročnější lyžaře a začátečníky je určen nově vybudovaný areál U Slona. Jeho páteří je neodpojitelná čtyřsedačková lanovka s rozběhovým pásem, která bude sloužit zároveň jako přibližovací zařízení ze záchytného parkoviště do areálu Sněžník. Dolní poháněcí stanice je realizována ve verzi s vysokým přestřešením a její design vychází z odpojitelných stanic typu UNI-G. Obě lanovky v Dolní Moravě tak k sobě budou designově perfektně ladit. Toto velmi pěkné řešení bylo u nás použito poprvé a ani v Alpách se nevyskytuje příliš často
Celkové investiční náklady dosahují částky bezmála 800 mil. Kč a společnost Sněžník, a. s. se uchází o dotaci z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod.

KOUTY NAD DESNOU, JESENÍKY - PRVNÍ ŠESTISEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKU

Informace o výstavbě obřího lyžařského areálu v Koutech nad Desnou v Jeseníkách, kterému dominuje především šestisedačková lanovka, neunikla asi nikomu. Prosadit výstavbu tohoto rozsáhlého areálu samozřejmě nebylo jednoduché a stálo to majitele a provozovatele mnoho let nervů, byrokracie a papírování.
Záměr vybudovat velký areálu na svahu Medvědí hory vzniknul před osmi lety. Dlouhých 7 let pak trvalo, než investorská firma K3 Sport získala všechna potřebná povolení. Konečný projekt rozdělený do několika etap počítá s vybudováním tří lanových drah a 4 lyžařských vleků o celkové přepravní kapacitě 12 tis. os./hod. a veškeré s lyžováním související infrastruktury.
V první etapě se buduje páteřní přepravní zařízení areálu a zároveň jeho největší chlouba – odpojitelná šestisedačková lanovka Doppelmayr, první svého druhu u nás, a dále dva lyžařské vleky a 4 sjezdovky s minimální šířkou 50 metrů. Nejdelší z nichž měří 2 450 metrů.
Celková kapacita lanovek a vleků bude již v první etapě činit úctyhodných 5 600 os./hod., fronty by tak hrozit neměly. V areálu se počítá se dvěma restauracemi a rychlým občerstvením, terasou, stanicí horské služby, infocentrem, půjčovnou lyží a testcentrem, skiservisem, lyžařskou školou, snowparkem, dětským parkem se stometrovým pojízdným pásem, dále sociálním zázemím, velkým záchytným parkovištěm, ale třeba i s pódiem pro (letní) společenské a kulturní akce.
Výstavba první etapy byla zahájena na jaře 2009 a nový areál měl být původně uveden do provozu již v prosinci 2009. Při kácení stromů pro trasu lanovky a sjezdovky ovšem došlo k časovému skluzu, a tak bylo rozhodnuto realizovat v roce 2009 pouze stavební část lanovky a vleků a samotnou montáž technologií nechat až na rok 2010. Vzhledem k náročnému terénu byl nezbytným pomocníkem vrtulník Mi-8 – tímto způsobem bylo usazeno jedenáct podpěr z celkových sedmnácti. Přepravní kapacita lanovky činí 3 200 osob za hodinu a je nejvyšší nejen v České republice, ale podle dostupných informací také v zemích celého bývalého sovětského bloku. Rekordů v rámci České republiky má tato lanovka ovšem více – jmenujme například nejsilnější dopravní lano (47 mm) nebo nejvyšší výkon pohonu (632 kW). Třicet tun těžké a 4 km dlouhé dopravní lano dodala švýcarská firma Fatzer. Komfort a bezpečnost lyžařů při nastupování zajišťuje nástupní pás. Areál se může pyšnit nejmodernějším zasněžovacím systémem s třiceti děly, který bude schopný při nedostatku sněhu zasněžit sjezdovky za několik dnů.
Výhodou nového skiareálu je snadná dostupnost – středisko leží přímo na hlavním tahu z Šumperku do Jeseníku. Provoz střediska a šestisedačkové lanovky by měl být celoroční, v letní sezóně bude lanovka usnadňovat přístup k turistické cestě, která vede kolem větrných elektráren na Medvědí hoře až k horní nádrži přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně.
V dalších etapách se počítá s vybudováním dalších 2 čtyřsedačkových lanovek a dvou lyžařských vleků. Celkové náklady se již nyní vyšplhaly na 500 milionů korun, část nákladů pokryla dotace z Evropské unie. V budoucnu má tento areál ambice hostit i závody Světového poháru. Areál v Koutech se stane největším a nejmodernějším v Jeseníkách a bude se vyrovnávat i největším krkonošským lyžařským střediskům.

ČERVENÁ VODA, ORLICKÉ HORY - PRVNÍ VYHŘÍVANÁ SEDAČKA

Podobně jako v Koutech nad Desnou vznikl na „zelené louce“ také Skipark Červená Voda ve východní části Orlických hor. Jeho páteří je 1 680 metrů dlouhá odpojitelná čtyřsedačková lanovka, která obsluhuje 2 km dlouhou sjezdovku. Vybudována byla také veškerá související infrastruktura. Výrobcem lanové dráhy, která bude vyvážet v zimě lyžaře a v létě turisty a cyklisty na vrchol Bukové hory, se stala firma Leitner, a jedná se tak o první zcela novou lanovku této firmy v České republice (všech 9 dosud postavených lanových drah Leitner u nás je totiž použitých).
Pro maximální komfort lyžařů byl vybrán nejnovější typ sedaček firmy Leitner s měkkým čalouněním a premiérově taktéž s vyhříváním. Samotný proces vyhřívání je velmi jednoduchý – při pojíždění sedačky v dolní stanici sbírá proudový sběrač na spínacím aparátu sedačky ze speciální kolejnice elektrický proud, který je poté veden do rozváděcí skříňky na každé sedačce a odtud vyhřívá síť umístěnou v čalounění sedačky.
Barevné provedení lanové dráhy vkusně zapadne do prostředí Bukové hory v zimě i v létě – pro horní stanici byla zvolena jako základní barva bílá, kterou doplňuje tmavě zelený pruh, a podhledy a čalounění sedaček jsou provedeny taktéž v přírodní tmavě zelené barvě. Dolní poháněcí a napínací stanice s nástupem kolmým k ose trati byla pojata jako celistvá budova s technologií lanové dráhy, velínem a poloautomatickým depem pro všech 118 sedaček. Navíc je most dolní stanice vybaven nízkým překrytím staničních dopravníků. Naopak horní vratná stanice byla postavena jako samostatně stojící terminál s vysokým přestřešením. Také v Červené Vodě pomáhal při montáži podpěr vrtulník – celkem se uskutečnilo 43 letů.

JEŘMANICE, JEŠTĚDSKÝ HŘBET - NOVÝ RODINNÝ AREÁL S „BEZBARIÉROVOU“ ČTYŘSEDAČKOU

Třetím areálem, který vzniká na „zelené louce“, je rekreačně-sportovní areál Javorník u obce Jeřmanice nedaleko Liberce. Ten je určen především pro rodiny s dětmi a méně náročné lyžaře, kterým nabídne 800 metrů dlouhou čtyřsedačkovou lanovku Doppelmayr s rozběhovým pásem a modrou sjezdovku se sklonem do patnácti stupňů. Areál bude disponovat i speciálně upravenou, samostatnou 1 500 metrů dlouhou skicrossovou dráhou.
Lanová dráha se bude pyšnit jedním primátem, protože bude jako první sedačková lanovka v České republice vybavena speciální sedačkou umožňující přepravu vozíčkářů. Takovéto řešení bylo podle dostupných informací dosud použito jen na jedné lanovce ve švýcarském Hoch-Ybrigu a dvou v americkém Sun Valley.
Středisko s celoročním provozem nabídne kromě lanovky se sjezdovkou také 1 100 metrů dlouhou bobovou dráhu Alpine-Coaster, dětský vlek, snowpark a veškerou související infrastrukturu včetně parkoviště pro 160 vozů.
Velkým turistickým lákadlem bude i replika známého Obřího sudu, který zde stál od roku 1898 do roku 1974, kdy vyhořel. Jeho součástí by měla být restaurace a penzion s jedenácti dvoulůžkovými pokoji a čtyřmi apartmány. Velkou výhodou je snadná dostupnost, protože areál leží přímo u dálnice do Liberce a z okraje Prahy sem tak cesta netrvá déle než 40 minut.

BUBLAVA, KRUŠNÉ HORY - NOVÁ SJEZDOVKA A LANOVKA DO STŘÍBRNÉ

V Krušných horách se letos dočkají lyžaři první čtyřsedačkové lanovky, která je budována ve zcela nové lokalitě v Bublavě. Jedná se o použitou lanovku Doppelmayr dovezenou z rakouského Scheffau. To je součástí největší lanovkami plynule propojené lyžařské oblasti v Rakousku – tzv. Skiwelt. Tamější čtyřsedačku Osthangbahn z roku 1989 letos nahradila osmisedačková lanovka.
V Bublavě vzniká společně s lanovkou také zcela nová široká sjezdovka do Stříbrné s délkou kolem jednoho kilometru a samozřejmostí je její propojení se stávajícími sjezdovkami a vleky. Celková hodnota letošní investice činí 25 milionů korun.

VĚTRUŠE, ÚSTÍ NAD LABEM - VYHLÍDKOVÁ LANOVKA NA ZÁMEČEK S ROZHLEDNOU

Novou lanovkou v Ústí nad Labem se lyžaři svezou sice jen stěží, vzhledem k její unikátnosti však stojí také za zmínku. Jedná se teprve o třetí kyvadlovou lanovku na našem území a obě její 15místné prosklené kabiny s velmi neobvyklým designem budou vyvážet návštěvníky z obchodního centra Forum na Větruši. Dodavatelem technologie je švýcarská firma BMF (jedná se tak o první lanovku tohoto výrobce u nás), kabiny pak dodala rakouská firma Carvatech (původně Swoboda). Převýšení dráhy činí sice pouhých 50 m na 330 metrech délky, trasa lanovky však nadjíždí frekventovanou silnici, železniční trať s několika kolejemi a řeku Bílinu, a výrazně tak usnadní přístup na Větruši.


Článek byl převzat z časopisu SNOW 57.