Prohlídka tratě s Assingerem

Den před závodem sám Assinger vede prohlídku tratě, která je pro nováčky klíčová. Usměvavý a vstřícný lyžař byl každému k ruce, ochotně poradil, vtipkoval a užíval si svižného lyžování. Prohlídka zabrala bez zbytečných zastávek hodinu a půl. Závod totiž měří plných 26 km a je rozložen na šest na sebe navazujících sjezdovek. Výsledek se měří včetně výjezdů lanovkami, kde si závodníci alespoň chvíli mohou odpočinout. Celkové časy nejrychlejších v cíli se pohybují kolem 45 minut. A není to žádný obří slalom, jak bylo avizováno, ale super-G. Na slalomových lyžích se tady nevyhrává.



Start s východem slunce

Vstáváme v 5 hodin, snídáme a výjezd za tmy lanovkou v Tröpolachu je skvělým zážitkem. Sjezd na čerstvě upravené sjezdovce za východu slunce rozhodně stojí za brzký budíček.

Na startu je okolo šesti set závodníků, startuje se ve vlnách po dvaceti. Náš tým je rozlosován do dvou startovních vln. Reportér ČTK Tibor Alföldi vyjíždí do závodu dokonce v první skupině nazvané Armin friends a jako první okusil start zhruba 30 metrů do mírného kopce k první brance. Všichni na startu vidíme první krkolomné pády soupeřů hned ve třetí brancem. Naštěstí se obešly bez zranění, ale ztráta je veliká. Vyhnout se pádu, to je důležitá součást strategie. Cílem je dokončit ve zdraví, ale není nutné se moc šetřit. Atmosféra je neopakovatelná.

Vydržet, neuhnout a dojet

Sledovat trať, to je další klíč k úspěšnému zvládnutí závodu, branky jsou totiž daleko od sebe. A na nepozornost doplatil právě Tibor, který s několika dalšími závodníky chybně uhnul z tratě a musel se vracet, což ho stálo asi 2 minuty a zhruba 100 míst ve výsledcích. A hlavně cenné síly. A o ty jde v tomto závodě především. I když závod trvá dlouho, bojuje se o každou sekundu. Nevyplácí se tudíž také liknavé nasednutí na lanovku, čekání na další sedačku či kabinku bere cenné sekundy. Ti nejrychlejší dokonce řeší, na kterou stranu nasednout, aby měli do branky na další sjezdovce o kousek blíž.

Českým závodníkům se podařila věc nevídaná, všichni předjeli Armina Assingera. Rakušan však závod pojal jako zábavu a po cestě do cíle si vesele povídal se soupeři, vlekaři a dalšími kamarádi. Bůhví, jestli si ještě neskočil na kávu…

Závod je zejména ve svém závěru bojem proti bolesti. Sjezdový postoj bere síly, několikaminutový odpočinek na lanovce většinou nestačí. Obzvlášť, když poslední sjezdovkou je 7,5 kilometrů dlouhá trať Carina. V její polovině je dlouhý a mírný traverz, kde je sjezdový postoj nutný. Dojezd na prudkém závodním svahu, kde se dosahují rychlosti přes 100 kilometrů v hodině, tak bývá už pro většinu bojem o život.

Za rok budeme chytřejší

Čeští závodníci přežili. Totálně vyčerpaní, ale šťastní. „Jsem rád, když váš vidím se v cíli usmívat,“ projel po chvíli cílem Assinger s úsměvem na tváři. „Bylo krásné počasí, parádní trať,“ komentoval závod rakouský lyžař. Závod končí kolem půl desáté, pro většinu závodníků tím končí i lyžování ten den. „Budu rád, když dojdu maximálně do hospody,“ utrousil s úsměvem Ondřej Havlík, moderátor Verticalu. „Pojď, musíme se vyfotit,“ tahali ho kolegové z týmu.

Všichni si ze závodu odnesli především zkušenosti, které jsou u toho závodu neocenitelné a rozhodují. „Vrátíme se za rok a to bude jiná písnička,“ shodli se.




ZÁVOD SCHLAG DAS ASS - nejdelší lyžařský závod na světě

www.schlagdasass.at

Místo: Nassfeld (Rakousko)
Délka: 26 km s převýšením 6 km
Nejdelší sjezdovka: Carina - 7,5 km
Maximální rychlost: cca 120 km/h


RADY PRO ZÁVODNÍKY:

  • vezměte si lyže na Super-G
  • na lanovku vjíždějte co nejrychleji
  • sedněte si na správnou stranu sedačky
  • přijeďte den předem na prohlídku tratě
  • kvalitní páteřový pás a helma jsou nutností
  • cestovní připojištění na závody doporučujeme
  • alespoň 3 měsíce denně dělejte 200 dřepů
  • zajistěte si kvalitní lyžařské oblečení
  • nebojte se - jděte do toho naplno!