SNOW 49 vychází ve čtvrtek 29. října 2009
140 stran


Prolistujte si celý časopis v elektronické podobě!


Ve SNOW 49 naleznete SKIPAS ZDARMA do středisek:
Anzère (Švýcarsko)
Mladé Buky

Podrobnosti o podmínkách využití a o termínech platnosti skipasů hledejte na www.skipas-zdarma.cz. Tamtéž aktivujte své kupóny.


Obsah listopadového SNOW 49

FOTOGALERIE
Prostřednictvím fotografií vám představujeme Alessandra Belluscia.

V PASTI
V první polovině sedmdesátých let měly kolekce lyží v průměru deset modelů. Celé se i s několika závodními modely včetně sjezdovek vešly do malé skládačky. Ale ještě v sezoně 95/96 jich nebylo o moc víc, průměrně jen o 12 až 14 sjezdových lyží pro dospělé. Dneska na totéž potřebujete brožurku, neboť několik desítek modelů už do letáčku nenacpete. Lyžařů přitom dnes určitě nebude víc než tehdy. Je taková široká nabídka opravdu ternem, v němž se zalykáme blahem…?

UNIVERZITA
Minule jsme si řekli, že problémem velmi mnoha lyžařů je těžiště příliš vzadu, a tedy jízda označovaná jako „záklon“. Zčásti je to záležitost fyzikální a biomechanická, zčásti psychologická, neboť naklánět se dolů ze svahu se nám instinktivně nechce, ale nemalou roli přitom hraje i materiál.

SERVIS
Na začátku další části naší série o mazání sjezdových lyží vám představíme typologii potenciálních mazačů, kterou budeme používat: fanatik, pečlivka, normalo…

** ZÁVODÍ UŽ JEN PÁR FIREM**
Ve „Světovém poháru výrobců“, tedy pořadí značek lyží, za sezonu 2008/09 figuruje jedenáct jmen. Když se na ně ale podíváme podrobněji, vidíme, že skutečně natvrdo do tohoto nejvyššího patra alpského závodění jde vlastně jen pět firem…

DŘEVO
Dřevěné jádro je u lyží takřka zaklínadlem. Zdůrazňováním dřevěného jádra vzniká dojem, že „dřevo ničím nenahradíš“, a toto přesvědčení se stává i součástí marketingové strategie výrobců i obchodu. Je tomu ale skutečně tak? Zkusme se na věc podívat nezaujatě a s pohledem do zákulisí. A snad vás v té souvislosti nezabije trocha historie. Je, jak přece víme, poučná…

** SNOW TEST**
Ochutnávali jste už někdy lyže? Doslovně pravděpodobně ne, metaforicky nejspíš ano. Zatímco každou první jízdu s jinými lyžemi bereme jako ochutnávku, další jízdy už víme, co jíme, a jedná se tak už o normální konzumaci – podle intenzity třeba o drobný snack nebo klidně velkou žranici…

** LYŽOVÁNÍ ZAČÍNÁ V KUCHYNI**
Automobilové stáje upravují sériová auta a používají speciální směsi paliv a olejů, aby při rallye podala co nejlepší výkon. Maratonský běžec musí dokonale poznat svůj metabolismus a umět s ním manipulovat tak, aby dokázal dopravit do těla potřebné množství energie, tu pak ekonomicky využít a v případě potřeby co nejefektivněji obnovit. Vlastně žádný sportovec se nemůže dostat na vrchol, pokud důsledně nepozná své energetické potřeby a nenaučí se s nimi bezchybně pracovat. Ale pozor, totéž platí o lyžaři rekreačním!

** HAVÁRIE LANOVEK**
Lanové dráhy patří podle statistik k nejbezpečnějším dopravním prostředkům vůbec a např. jen v autech cestou ke sjezdovkám se zraní a zabije víc lidí než na samotných lanovkách. Dnešní moderní lyžařské lanovky dosahují přepravní kapacity běžně kolem 2 400 osob/hod., dosažené maximum je 4 500 osob/hod. a průměrný lyžař v moderním lyžařském středisku se za jediný den sveze lanovkou víckrát, než se leckdy podařilo našim předkům stihnout za celý život.

** ŘECKO**
Věštírna v Delfách a bůh Apolon mají velkou slabost pro vyznavače freeridu. Když příštího dne ráno vystupujeme z kabinové lanovky, Apolon odvál všechny mraky a představuje nám své hory v jasném slunečním svitu.

** SNOWRIDE LES MARECOTTES**
Do Alp většinou vyrážíme proto, abychom unikli z malých českých poměrů a užili si vysokých hor a dlouhých sjezdovek. Lyžování ve Švýcarsku většinou evokuje jména jako Davos, Svatý Mořic, Zermatt nebo Verbier. Málokoho by asi napadlo vyrazit skoro 1 000 km kvůli návštěvě resortu velikosti Černé hory, ale i maličké a neznámé středisko kdesi poblíž Verbier se může stát vítaným zpestřením týdenního pobytu ve Čtyřech údolích nebo náplní odpočinkového dne.

** SKIALP**
V pokračování části o vybavení se opět stručně, jasně a výstižně seznámíme s batohy, všemi technickými pomůckami, které potřebujeme hlavně v ledovcovém a exponovaném terénu, a také nesmírně důležitým nouzovým vybavení. Musíme si přiznat fakt, že lavina nás může připravit o život, a tak je nanejvýš žádoucí být připraven na případný boj o přežití…

** HORSKÝ BYZNYS**
Témata lyžařských článků mohou vznikat různými bizarními cestami. To mé dnešní se narodilo uprostřed srpnových hiců na zahradním lehátku. Ve vedrech se mi myšlenky kolem lyžování toulají často, což o to. Tehdy mi však začalo vrtat hlavou něco jiného. Co ski web opravdu potřebuje na svých stránkách? Co je to, co na ně jeho návštěvníky přivádí a nutí je se vracet, v atmosféře věku „web 2.0“? Otázky dost provokující, abych lehátko složil a běžel prosmýčit naši internetovou lyžařskou scénu. Bylo to poučné…

** NÁROČNÉ TERÉNY**
Také máte rádi těžké sjezdy? A jaké vlastně? Boule po pás, úzký kuloár, tréninkový slalomák s manšestrem nebo sjezd s dvoutisícimetrovým převýšením – to vše byste si měli podle obecného povědomí coby „náročný lyžař“ užívat. Vzhůru do hlubin, vydejme se expertní terény hledat.

A mnoho dalšího najdete ve SNOW 49!

Časopis SNOW se zajímavými balíčky objednávejte zde!