Jelikož České dráhy již tradičně spolupracují s lyžařskými středisky, letos logicky postoupily o krok dál a připravily speciální nabídku pro své cestující i ve střediscích na Slovensku. V Donovalech a na Štrbském Plese tak mohou klienti Českých drah využít slevu 10 % na skipas. Ale hlavně, mohou se na vzdálená místa dopravit neskutečně pohodlným autovlakem – za auto a řidiče zaplatíte za zpáteční cestu pouhých 1500 Kč! Zkusme počítat: když kilometr jízdy autem stojí 2,50 Kč, za najetých 1100 km z Prahy do Popradu a zpět zaplatíme 2750 korun (bez amortizace). Autovlakem ušetříme (v jedné osobě) 1250 korun! A to ještě musíme dlouhé hodiny řídit (portál map24.com spočítá danou cestu na 8 hodin 11 minut bez jakékoliv zastávky. Podobná cesta pouze tam prostě zabere prakticky celý den. Celkem dva dny, které místo únavného řízení můžeme naplno lyžovat. Třeba víkend v Tatrách je díky autovlaku natolik atraktivní, že předčí leckteré domácí aktivity.

Nový obrázek
Nový obrázek
Až se výhodné nabídce Českých drah nechce věřit… Takže jsme za vás vyzkoušeli, jak to probíhá v praxi.Náklad vozů na pražském hlavním nádraží začíná asi hodinu a půl před odjezdem, cestou tam jedem čtyři automobily. Před samotnou nakládkou je potřeba zpracovat formality, což se děje v budově terminálu pouhých pár desítek metrů od nakládací rampy. Poté vykládáme nutná příruční zavazadla, najíždíme na rampu – pozor, na vagon se vejdou auta do 150 cm výšky, což je třeba Škoda Octavia, vyšší se už nevejdou! – zamykáme auto, před tím ještě vypnout alarm. A pak se přesuneme do spacího vagonu přistaveného těsně vedle. Žádné dlouhé chození, vše maximálně pohodlné… Zabydleni ve vagónu jsme spřáhnuti s nákladním vagónem s auty a převezeni na nástupiště, kde jsme spojeni s vlakem směr Poprad. Do vagónu nemá samozřejmě přístup nikdo jiný kromě posádek automobilů, žádná tlačenice nepřipadá v úvahu.

Vagóny jsou navíc vyčleněny pouze pro své pravidelné štreky s auty, takže tím je zaručena i úroveň klientely a potažmo prostředí vagónů – jsou čisté a připadáme si jak v prezidentském kupé. Steward, či jak by se správce vozu dal označit, roznáší nápoje podle přání v sortimentu širokém a za ceny shodné s těmi na nádraží – není třeba podnikat výpady pro zásoby do bufetu. Snad jen pokud nejste po večeři, přineste si vlastní.

Nový obrázek
Nový obrázek
Ráno nás steward probouzí těsně před cílovou stanicí a než se dáme do pořádku a rychle posnídáme, je čas svézt auta z vlaku na nástupiště. Za dalších několik desítek minut jsme na Štrbském Plese připraveni na sportem nabitý den.

Štrbské Pleso je vedle Donoval jediným slovenským střediskem, kde platí slevy na skipasy pro klienty Českých drah. Jedná se o tom, že v ceně jízdenky Praha – Poprad bude i zubačka do hor a skibus až do sportovního areálu na Štrbském Plese.

Mimochodem, lyžařské středisko chystá pro další roky zajímavé rozšíření, vedle nových sjezdovek se chystá i cosi jako ski route – označený, ale neupravovaný přírodní sjezd. V dané době se musíme spokojit s dlouho červenou tratí ze Soliska, což nám problém nedělá. V rámci našeho víkendu si dáváme i skialpový den – byla by škoda nevyužít potenciálu Vysokých Tater. Navečer v hospůdce se pomalu loučíme se slovenskými pochoutkami a koloritem. Po dvou dnech nabitých sportovními i kulturními zážitky nás čeká odjezd.Cestou zpět jsme dokonce v autovlaku jedinými klienty! Z minulých dní jsme již příjemně unaveni, tak se dlouho nezdržujeme, ubíráme se na široké lůžko a zvuky vlaku jsou naší nekonečnou ukolébavkou. Probouzíme se po šesté ráno v Praze, takže v práci jsme dřív než normálně a jako poslední lahodné sousto víkendového sportovně-cestovatelského pokrmu spolkneme lahodnou šéfovu pochvalu…

Další info "o vlacích a horách" najdete zde