Tomáš Mical - komentář k analýze č. 1: kaja84 - SNOW.CZ

Tomáš Mical - komentář

k analýze: kaja84 (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Sportovní lyžař, který se na krátkých a relativně točivých lyžích snaží o vyřezané oblouky o středním a delším poloměru. Jízda je dynamická, ale také prozrazuje některé technické nedostatky, které v těžších podmínkách způsobují nemalé problémy s kontrolou rychlosti a samotnou kontrolou nad lyžemi.

Analýza:

Zásadní chybou (na kterou se další chyby nabalují) je postavení jezdcova těžiště v předozadní rovině. V zahájení oblouku se sice jezdec snaží o inklinaci dopředu a dovnitř tvořeného oblouku, ale těžiště zůstává vzadu a do nového oblouk se vytahují pouze ramena. To způsobí zablokování celého postavení, protirotaci pánve i trupu a v důsledku pak vysunutí a zatížení vnitřní lyže, na které jezdec vyjíždí a ukončuje každý oblouk. Již v nájezdu do spádnice tedy začíná vnější lyže zaostávat a nedochází k vytvoření opory, která je předpokladem pro vytvoření rozsahu a následně k prohnutí lyží právě již v této nájezdní fázi. Důsledkem a benefitem tohoto "brzkého hranění" a prohnutí lyží ještě před spádnicí by pak byl naopak kulatý oblouk, jízda pod rádius lyží, kontrola rychlosti, maximální využití potenciálu a vlastností lyží a ušetření tak v důsledku mnoho vnitřních sil v dalším průběhu oblouku.

Cvičení:

Odpíchni se od základního postavení. Těžiště, které "bydlí někde v břiše" by se mělo neustále nacházet v centrální pozici nad středem chodidel. Zkus při jízdě procítit, že neustále balancuješ na mohutných polštářcích pod prsty na chodidlech a při zahájení oblouku se zkus dostat třeba až na prsty u nohou. Nezapomeň ovšem, že důležité je současně posunout pánev před chodidla. Na rovném, mírném svahu zkus jet svižný oblouk po hranách, ale zároveň na těch hranách mírně hopsat - poskakovat. Pokud budeš mít těžiště přisedlé v záklonu (jako při jízdě), určitě pocítíš, že zdánlivě lehký pohybový úkol bude nad Tvé síly.

Pokud se Ti podaří dostat těžiště v zahájení dostatečně dopředu a udržet pánev a těžiště současně frontálně s lyžemi, mnohé se jistě vyřeší samo.

Pokud si budeš myslet, že jsi v prvním kroku uspěl, zkus na mírném kopci cvičení, který Ti jistě napoví, jak na tom jsi. V zahájení oblouku zkus pokrčit a nadzvednout končící "těžkou" vnější lyži (cca 20 cm postačí) a inklinuj do nového oblouku pouze na nové vnější lyži. Na spádnici zvednutou vnitřní vrať na sníh a dokonči oblouk.

Zkus potom toto cvičení i na mírně prudším svahu. Pokud uspěješ, zkus pocity z rozložení váhy v průběhu oblouku přenést do volné jízdy a opět se natoč.

Toi Toi Toi

Zpět na analýzu - kaja84 (lyžařská analýza č. 1)

Články

18.01.2017

Lyžování v Rakousku

Tradiční alpská země se spoustou vynikajících závod...
17.01.2017

Skipsychoporadna (43): Proč jezdí na hory tolik dementů?

Proč jezdí na hory tolik dementů? Prokop Ty...
17.01.2017

Zell am See Kaprun: mnoho trumfů

Oblíbená lyžařská oblast Zell am See Kaprun přichys...
16.01.2017

Lyžařské oblečení Colmar: nová éra

Colmar přináší novou kolekci lyžařských modelů insp...
16.01.2017

SNOWtour 2016/17: Filzmoos – prázdné a prašanové

Středisko Filzmoos spadající do superoblasti Ski am...
15.01.2017

Guga hö: brzké ranní lyžování na svazích Mostviertelu

Máte chuť na nezapomenutelný zimní zážitek v mostvi...