TUNING a hledání rovnováhy - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

TUNING a hledání rovnováhy

22.08.2009 12:47:19 #1 

Příspěvků: 8274

administrator

(Olda Vondrášek, info@chcilyze.cz) RAMP ÚHEL čili „ podšprajcování “ lyžaře?
Přiznám se, že nevím… Jediné s čím jsem si jist je to, že se mi fakt nechce řešit otázku manka české a snad i cizojazyčné terminologie v oboru, kterým se tak trochu zabývám, tedy lyžařským materiálem a lyžováním. Také bych rád řekl, že není až tak mým zvykem vstupovat do nejrůznějších diskuzí, konferencí, blogů a podobných formátů, z důvodu, že jsem si toho dost užil v době, kdy jsem se ještě živil potápěním a obyčejně mi to přišlo tak trochu jako ztráta času…
Na druhou stranu však připouštím, že jsem se teprve před pár dny dozvěděl, co že to je ten RAMP úhel a to ještě vlastně jen náhodou, když jsem něco hledal na netu. To slovo se mi však strašně nelíbí, domnívám se, že není ani v povědomí širší lyžařské veřejnosti a tak si dovolím sdělit jenom pár poznatků k tématu o němž něco málo vím a to způsobem jakým mi zobák narostl. O co tedy jde? Konstrukce prakticky všech lyžařských bot a vázání na trhu má háček – tedy vlastně klín !
Téměř všudypřítomné naklápění, klínování či „ podšprajcovávání“ lyžaře směrem dopředu, do špiček bot, tedy patami vzhůru (oproti jeho špičkám) je názorným dokladem nepružnosti a zpozdilosti vývojových oddělení, napříč lyžařským průmyslem.
Bohužel se již dlouhou řadu let traduje a dogmaticky omílá nesmysl, že to lyžaři napomáhá ke snadnějšímu zatáčení, přenesení větší váhy do špiček lyží atd.atd… Zdá se, že manažeři většiny velkých firem, stejně jako jejich vývojáři a mnozí další dodnes nezaregistrovali, že se již minimálně 15 let spíše však ještě více, lyžuje dosti odlišně od dob, kdy jsme znali jen smýkané oblouky. Výrobci bot, vázání i desek jakoby ustrnuli ve vývoji; nezaregistrovali carvingovou éru a přestali ve svém poněkud narcisistním egocentrizmu cítit změny, které vyžaduje moderní způsob lyžování. Uniklo jim, že ono naklápění lyžaře dopředu, které snad ?? mohlo mít částečné opodstatnění v době málo krojených lyží a dominance smýkaných oblouků, kdy i lyžařtí instruktoři používali „odborné termíny“ jako „pověsit do pat“ a jiné, je už dlouhý čas nejenom passé, ale je dnes jednoznačně kontraproduktivní.
Skutečností je, že to byli opět ti, kterým jde především o věc, tedy primárně o lyžování a nikoliv o zisk, přemýšliví vizionáři, malosérioví výrobci lyžařského hardwaru, kteří pochopili nesmyslnost tohoto trendu i to, že se nápravy nelze dočkat od těch „velkých“ a že s tím tedy budou muset něco udělat sami.




Fenomén stupňovitých desek ( stepconcept )
(pozn. obrázky k tématu viz. www.SkiPoint.cz)
Pokud si vzpomínám, bylo to na „hanglácký“ desce CARVING Plate z produkce HANGL-BURCHEL-SPIRIG, kde se asi před šesti lety poprvé objevilo integrované vyvýšení špičky oproti patě o velikosti cca 5mm (viz.obr. 1a,1b ,1.c ).
Když jsem pak následně měl možnost krátce lyžovat se Seppem Burchlem, jedním z předních švýcarských instruktorů a propagátorů carvingu, hovořil mimo jiné o naléhavé potřebě navrácení carvujícího lyžaře nazpět do vyváženého postoje. Lyžování s tímto zkušeným průkopníkem funcarvingu a duchovním otcem funcarvových lyží RTC bylo nesmírně zajímavé. Kladl veliký důraz na vyváženost základního postoje v průběhu celého oblouku jetého po hraně a na <u>rovnoměrné zatížení celého chodidla</u>. Vyprávěl mi, že ve svých kursech carvingu říká žákům, aby si představili, že mají pod každou patou 100 EUR bankovku, která jim uletí, pokud patu jen nepatrně nazdvihnou.
Skutečnost, že to byli právě špičkoví lyžaři z Alp, zkušení praktici, kteří začali navracet lyžaře do vyváženého postoje dokládá i originální deska dalšího švýcarského specialisty Simona Jacometa, označovaného jako „carvingový papež“, kterou vyvinul pro své exklusivní lyže ZAI (viz.obr.2a,2b,2c ). Vyvýšení špiček oproti patám činí cca 4mm.
Jako třetí z branže, pochopil potřebnost a smysluplnost tohoto opatření italský VIST, který pro letošní sezonu 2009/10 obohatil svojí kolekci desek SPEEDLOCK hned o tři zajímavé desky s elevací špiček. Tyto nové desky pod vázání VIST nesou označení STEPCONCEPT a doprovází je firemní slogan <u>„ Step up and ski better“</u>. Vyvýšení přední části desky se pohybuje v rozmezí 2–4mm (viz.obr.3). Jde o novinku, Vistem poprvé veřejně prezentovanou na letošním ISPO v Mnichově, kde vzbudila zaslouženou pozornost především odborníků a tuningových specialistů (viz.obr. 4 ).
O tom jakou důležitost přikládá VIST tomuto novému prvku nejvíce napoví skutečnost, že se princip STEPCONCEPT objevil i u nových desek v řadě World Cup Race Series (viz.obr.5), nejpoužívanějších desek ve Světovém poháru. Stupňovité desky najdeme ale i u nejluxusnějších lyží z kolekce AURUM SKI (viz.obr.6).

Důvodem tohoto nasazení je prokazatelný přínos pro přirozený a komfortnější vyvážený postoj lyžaře a jízdu s menším vynaložením sil. Protože tyto nové desky, podle mého názoru, významným způsobem posouvají možnosti v tuningu lyží, hodlám je montovat v letošní sezoně i na delší modely PHANTOM od KESSLERA. Pro model PHANTOM 155 cm budu nadále přednostně nabízet kombinaci s deskou HANGL, která se již skvěle osvědčila na našem testovacím páru (viz.obr.7a,7b), který si mohli v předpremiéře vyzkoušet i účastníci zdařilého workshopu VL Honzy Verla.
Logickým předpokladem použití stupňovitých desek je montáž vázání se samostatnou špičkou i patou. Tím jsou prakticky vyloučeny všechny typy vázání, kde jsou tyto časti nějak propojené a které dnes spíše převažují.
<CENTER> . . . – – – . . . <CENTER>
K příbuznému tématu zvedání klínů v lyžařských botách (BOOTBOARDING) mohu dodat i pár poznatků z vlastní praxe. Jezdím už několik let v Dallbelech Custom CRX SUPERIDE, které mají na boku podpadku šroubek s imbusem, nesoucí označení Anti-Shoc Systém ??? (obr.8), který umožňuje poměrně výrazné přizvednutí vnitřního klínu. Dost jsem s tím experimentoval, neboť jakýkoliv návod jak si při seřízení výšky počínat jsem nikde nenašel. Nakonec jsem dospěl k názoru, že nejlepší je spustit klín úplně dolů, neboť se tím fakticky ale zejména pocitově prodlouží plocha, kterou se holení kost opírá do jazyků. Pokud bych dnes uvažoval o nějaké manipulaci s tímto klínem, nechal bych stranou jakékoliv teorie a soustředil se pouze na co nejlepší <u>vyladění subjektivního pocitu komfortu</u> opření holeně o jazyk, případně posunutí nějakého místa nepříjemného tlaku o kousek vedle. Zejména u lidí s citlivými nohami (cukrovka, zhoršené prokrvování, objemná lýtka, lehčí deformita apod.) je to dosti významné. S jistotou pak mohu říci, že vysoké přizvednutí klínu v lyžařské botě, nepředstavuje jakýkoliv přínos pro snažší zatáčení, jak se někteří lyžaři stále ještě domnívají, ale spíše právě naopak.! Kloním se k názoru, že to zpravidla vede k nežádoucí kompenzaci předozadní rovnováhy „vystrčením zadku“, což je k vidění velmi často. Pozn. Myslím, že speciálně účastníci „Vylepšovacího lyžování (VL)“, kterému bych pro jeho naprostou fundamentální objevnost říkal možná „ ESA – Essencial Skiing Alliance “ /momentální nápad /, budou přesně vědět o čem je řeč. <CENTER> . . . – – – . . . <CENTER>
O seřizování CANTINGU, jehož jediným smyslem by měla být kompenzace deformity koleních kloubů ( případně i dlouhých kostí dolní končetiny ) typu „X“ a „O“ jsem se také nikde mnoho nedočetl. Podle mého názoru jde u výraznější „čitelnosti“ nohou o odstranění zvýšeného tlaku komínů na vnitřní nebo vnější straně lýtek a optimalizaci volnějšího pohybu v oblasti vnitřního a vnějšího kotníku. Doměnku, že lze přehnaným nastavením cantingu ovlivnit snadnost nebo míru zahranění vnitřní lyže je třeba odmítnout. Nesprávným nastavením cantingu dosáhnete pouze nadměrného zatížení jednoho z kotníků a tedy i menšího komfortu v botě. Bohužel jsem sám dlouho nevěděl, jak to lze provést exaktně. Až při letošní návštěvě Arlbergu jsem zjistil, jak to dělají špičkoví botaři. Tak, jak tomu bývá, není to žádná věda, když víte jak na to… Na tomto jednoduchém přístroji (viz.obr.9 ) lze seřídit canting s naprostou přesností. Vzhledem k tomu, že jde o zajímavou, leč doposud opomíjenou problematiku, rád bych přinesl více podrobností ještě do zimní sezony.


V Praze , 27.7.2009
<P ALIGN=„RIGHT“>Olda Vondrášek</p>

22.08.2009 16:42:31 #2 

Příspěvků: 8274

administrator

(HOnza, jv5p@e-nisa.cz) jen trošku dlouhý do tohodle formátu a taky chyběj obrázky, na který v příspěvku odkazuješ… Jestli je to možný a vhodný, vlož to i s obrázkama – prostřednictvím HonzyT – na stránky Vylepšovacího lyžování http://snowschool.webnode.cz/ . Jinak ke sdělenému jen krátce – opravdu si myslím, že k vyváženýmu postoji na lyžích je lepší „stát“ na rovince – tu potřebu bejt dost dopředu je třeba dosahovat aktivně – pánví dosáhnout potřebnýho nákleku a nikoli nějakým „rampem“…

22.08.2009 23:38:54 #3 

Příspěvků: 8274

administrator

(Mirek, ) Právě s carvingem přišla nutnost mít těžiště vpředu a především nutnost vyvarovat se záklonu, ve kterém většina běžných lyžařů při smýkané technice setrvávala. Desky přišly s carvingem, aby umožnily volný průhyb lyže a dovolily vklonění do oblouku, kterého se dosahuje při carvingu, nikoli při smýkaném oblouku. Rozhodně bych netvrdil, že vývojáři velkých firem netuší co je carving, přeci jenom spolupracují s hodně dobrými lyžaři a nevěř tomu, že to jsou úplní blbci…

23.08.2009 00:28:14 #4 

Příspěvků: 8274

administrator

(HOnza, jv5p@e-nisa.cz) zkus přemejšlet proč :-)… Je to hned z několika důvodů – a ani jeden není proti těžišti vepředu!!! Pokud máme lyže alespoň jakž-takž aktivně ovládat a ne na nich po kopci „honit hugouše“, tak holt to těžiště musíme cpát aktivně dopředu. To platilo kdykoli a při jakýmkoli šoupání v minulosti stejně, jako to bude platit i kdykoli v budoucnosti … :-). Výsledkem by měl bejt co nejlíp předozadně (a v důsledku vlastně i stranově) vyváženej postoj… Těžiště SPRÁVNĚ dopředu byla, je a bude nepochybně nejtěžší disciplína při pokusech o sjíždění na lyžích …:-). A myslím si, že rampování není dobrá, ale spíš škodlivá pomůcka, protože vyvolává spíš opačnou reakci než jakou je nutnej TVŮJ aktivní pohyb těžišté vpřed (ono totiž to rampování za tebe tenhle aktivní pohyb pouze JAKOBY udělá – JAKOBY… :-). Jo a vklonění do oblouku je podobně trvale platnej evergreen – v jakkoli vzdálený minulosti i budoucnosti… :-).

23.08.2009 03:54:31 #5 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Zásadní tvrzení, že nadměrný předozadní náklon není dobrý (to je mimochodem k tématu „manko české terminologie“, pokud jde o tu cizojazyčnou, jsou „ramp“ = to, co dává bota vevnitř a „delta“ = to, co je vně boty), je samozřejmě zcela správné. Souhlasím i s tím, že stupňovité desky mohou být prospěšné a že běžný lyžař by měl v botách stát stranově rovně, tedy vůči svislici na 0.
K řadě dalších tvrzení, argumentů a formulací ale musím mít dost připomínek. Pro přehlednost je očísluju.
1. Je trochu odvážné vstoupit takto sugestivně do diskuse s tím, že „jsem se teprve před pár dny dozvěděl, co že to je ten RAMP úhel“. Nebudu ti Oldo dávat povýšeneckou radu „napřed si nastuduj a teprve pak poučuj“, to je oblíbený postoj Járy Pluskala, ale tentokrát by byla namístě.
2. Řekl bych totiž, že tady se s tímto parametrem v diskusích počítá. Osobně jsem na toto téma už taky víckrát psal a na přehnanou deltu už upozorňuju dlouhé roky. Za posledních 10 let jsem vyzkoušel kdejaké zvýšení a kdejaký úhel. Dodneška mám doma spoustu profi i sbastlených plastových podložek, kterými jsem podkládal špičku i patu vázání, včetně 8mm pod špičku, a sbírku různých použitelných plastů. Experimentuje s tím kdejaký závodník.
3. Taky podobný „jednoduchý přístroj“ k postavení lyžaře do roviny, jaký má Leitner, jsem už popisoval. Když jsem ale 2001 s Danielem Strolzem natáčel reportáž o tom, jak dělají boty, asi tam tohle udělátko ještě neměli.
4. Jak to bývá, skutečnost není černobílá. Do hry o to, jak stát na lyžích předozadně vyváženě, vstupuje příliš faktorů na to, aby odpověď byla jednoduchá. Tělesné poměry od výšky po délku pák dolních končetin, dorsiflexe, délka chodidla, nepravidelnosti a řada dalších. Bota a její vlastnosti. Deska a vázání. Vždycky jde o individuální řešení. Existují různé postupy, ale trochu nastudovat problematiku je práce se zahraničními zdroji na desítky hodin (vlastní zkušenost) a stejně furt jenom teorie.
5. Princip „vepředu výše než vzadu“ vůbec není žádnou novinkou. Někdy v roce 97 nebo 98 představoval na semináři Rossignol své závodní novinky a už tehdy měl závodní desku vepředu vyšší než vzadu (a už tehdy jsem o tom psal, jsem přesvědčený). A ještě o maličko dřív byl v několika směrech stavitelný dvoupatrový Hangl System. Vist má své desky konceptu „step“ 18/14 mm v programu už od sezony 03/04 nebo 04/05 a ve stejné době už měl Marker svou závodní desku 16/14 mm. Tedy žádná „novinka“.
Když musíš kompenzovat přílišný náklon vázání, step se hodí. Když já mám Atomic, který je už roky rovný 16,5 mm, step na obřačce nepotřebuju a s malinkým podložením paty jsem na 47,5/49,5 mm. Pro zajímavost, superobřačky od Záhroba jsou 47/49 mm (vázání asi 14/17 mm, pro SG taky OK). Vyhrál SG Evropského poháru, tak snad volil dobře. A pamatuju, jak jsme se asi před 4 lety bavili o tom, jak zkouší a experimentuje. V závodním lyžování už jsou vázání skoro rovná a stále nižší, jinak by se nevešla do limitu, takže většinou stačí jen spacer od 2 mm.

23.08.2009 03:59:16 #6 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) 6. Pohrdlivé nařčení, že výrobci a vývojáři „nezaregistrovali carvingovou éru“ je jako nadsázka možná efektní a vděčné na vlastních webových stránkách, ale sem bych si takovou demagogii nelajstnul napsat. Nemám o těchto lidech iluze. Jsou mezi nimi odborníci, kterým by kdokoliv z nás mohl chodit pro pivo, ale taky takoví, jež mě moc nepřesvědčili. Hlavně je ale třeba vidět, že to, co se naservíruje veřejnosti, je výsledkem kompromisů, v nichž hrají hlavní roli lidé z marketingu a financí. Citát Premka Stepanka nebudu už zase opakovat.
7. Máš pravdu, že občas je výsledkem oblbování zralé napřesdržku. Roky buším do ladyskis a propagovaného podkládání pat. A loni sis možná přečetl mou kritiku toho, že Volkl + Marker najednou přicházejí s trendem opačným – špičku zvýšit. Letos do toho budu bušit zase.
8. Cítím, jak tě Sepp a Simon ovlivnili svou kritikou ostatních. Ale neber je za zachránce a jediné moudré. To, co oni, vědí i jiní. Jsou to osobnosti se zásluhami, umějí atd., ale i oni musejí hlavně prodávat, a tak se hodí trocha selfpromotion. Zejména když kritika je docela oprávněná. Nakonec i ty tímto textem děláš především propagaci svému podnikání.
9. Sepp se svými RTC 128 – 168 cm, tedy hodně krátkými, musí na vyvážený postoj opravdu dbát. Čím kratší lyže, tím větší nebezpečí, že tě pošle na krovky. Ale tím neříkám, že nemá pravdu, a to s těmi bankovkami je hezké. Jinak ale potřebu stát vyváženě nad středem lyží prosazoval Milan Trnka ve svém miniseriálu pro Lyžařství už v roce 1994 a poté pro Skimagazín 1996. A to, že při správném postavení funguje „magický trojúhelník chodidla“ vymezený tuber calcanei a hlavičkami 1. a 5. metatarsu, je známá věc.
10. Pokud jde o tu historii a záklon, je to jinak. Od 20. let do cca 1955 se jezdilo ve výrazném předklonu ba až závěsu (Allais – ruade, to jsi asi myslel tím „pověsit do pat“?). Až rakouská technika (Fersenschubtechnik, Wedeln) lyžaře napřímila. Její správné provedení pověšení do špiček vylučovalo. Vznikla ovšem v době měkkých šněrovacích bot, které opravdový záklon neumožňovaly. Ten přišel až s botami plastovými jako důsledek jednak jejich přílišné tvrdosti do nákleku, jednak chybování uživatelů (což má zase svoje důvody, ale detaily sem nepatří).
11. I na mírný step můžeš namontovat vázání spřažené, s Tyrolkou (ještě před ABS bývala 12/21 mm) podloženou tuším 8/3 mm mám ověřené.
Jo a „Bürcher“ a „essential“, bitte/please.

24.08.2009 11:53:13 #7 

Příspěvků: 8274

administrator

(Olda Vondrášešek, info@skipoint.cz) Ahoj HOnzo i všichni ve spolek. Za délku svého příspěvku se trochu omlouvám, ale opravdu nejsem na tento formát příliš zvyklý. Stran obrázků jsem postupoval podle Tvé rady a na základě informace, že do této diskuze není jejich vložení možné. Proto jsem celý článek i s obrázky, které jsou samozřejmě dost podstatné, umístil do prostoru Článků na svém webu info@skipoint.cz a v diskuzi je odkaz, který funguje a dá se přímo rozkliknout. Vzhledem k tomu, že jednou vidět je většinou víc nežli jen opakovaně slyšet, doufám, že je to tak dobře. Děkuji za pochopoení… olda vondrášek

24.08.2009 12:02:39 #8 

Příspěvků: 8274

administrator

(Olda Vondrášek, info@skipoint.cz) Omlouvám se za chybný údaj v předchozí odpovědi. Správná adresa webu SKIpointu je samozřejmě www.skipoint.cz Sorry!

24.08.2009 14:47:04 #9 

Příspěvků: 8274

administrator

(olda vondrášek, info@skipoint.cz) Vážený příteli, děkuji Vám za váš názor, se kterým v zásadě souhlasím. Rád bych jenom uvedl pár věcí na pravou míru. Nikdy jsem netvrdil, že vývojáři velkých lyžařských firem netuší co je carving a už vůbec ne, že jsou to „blbci“. To bych si vážně nedovolil ani při jisté vyhraněnosti svého názoru na některé jejich produkty /Kneissel se 6 hranami, Rossignol Radical s výměnými nástavci pro změnu „radiusu“, podélně rozpolcená lyže od Atomicu atd.atd/ Ostatně jsem s několika měl možnost být v kontaktu, takže Ne – NEJSOU. Skutečností také je, že finální výrobky jejich velkých firem, nejsou často odrazem jejich skuteného přesvědčení. Je to spíše konglomerát mnoha kompromisů a toho co je možné za nízkou cenu vyrobit. Velmi často do toho více promlouvají lidé z marketingu a ekonomického nežli z vývoje. Připouštím, že moje upozornění na neochotu velkých firem některé věci měnit je určitou zkratkou. Je ovšem také pravdou, že právě tyto firmy ve snaze o koncentraci a maximalizaci zisku nemají přílišnou ochotu spolupracovat s druhými a už vůbec ne s malými výrobci některých speciálních komponentů, jakými právě desky pod vázání jsou. Plně souhlasím s Vašim názorem, že „desky přišly s carvingem, aby umožnily volný průhyb lyže…“ Bohužel však s drobnými vyjimkami /např. Dynastar Omeglass, Fisher s Flowflex apod./, právě toto naprostá většina setových lyží od velkých výrobců nesplňuje. Nerad bych jmenoval, ale příkladů je bezpočet. Stačí se pozorně dívat na sjezdovkách, kolik lyží se prohýbá před a za vázáním, zatímco středová část zůstává neprohnutá. Stejný fakt je možné si ověřit při návštěvě kteréhokoliv Super…Giga…Mega… a podobných obchodů, které takové lyže prodávají. Jde o většinu masových lyží u nichž tvoří větší podíl ceny náklady na reklamu a marketing, nežli prostředky vynaložené na vývoj a vlastní výrobu! A o tomhle mluvím. Howgh.

24.08.2009 20:56:03 #10 

Příspěvků: 8274

administrator

(Olda Vondrášek, info@skipoint.cz) Aha…! Olda

02.09.2009 21:44:04 #11 

Příspěvků: 8274

administrator

(HonzA, ) Takže Oldův text už na webu je – TUNING a hledání rovnováhy i se všemi obrázky apod.

02.09.2009 21:46:39 #12 

Příspěvků: 8274

administrator

(HonzA, ) Chybička se vloudí – správná adresa je – TUNING a hledání rovnováhy.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

05.12.2016

Počasí 2016/17: zima je blízko, ale…

Zima připravila lyžařům velmi příjemný vstup do měs...
03.12.2016

Adelboden: oáza klidu ve švýcarských Alpách

Při příjezdu do Adelbodenu vás přivítá pohled na do...
02.12.2016

Světový pohár: co napověděla premiéra

Poslední listopadový víkend se stal již tradičně př...
02.12.2016

Vložky do lyžařských bot – proč a pro koho?

Při sjezdovém lyžování je noha v botě zatěžována ve...
02.12.2016

Známe vítěze souteže se Skier.cz!

Známe vítěze soutěže s lyžařským obchodem a eshopen...
01.12.2016

Vyhlášení vítěze soutěže o celosezónní Czech Skipass 2016/17

Czech Skipass – unikátní lyžařská celosezónní perma...

Diskuze o lyžování

Alpine Ski World Cup 16/17

dnes 15:10:14 od TomáS

Co v lyžárně přebývá

dnes 13:34:43 od CzechSkier

Úplně nový typ lyží

dnes 10:48:40 od TNS

Obertauern: [Středisko]

dnes 10:46:17 od ACS

Malenovice: [Středisko]

včera 22:30:53 od PaloS

Ester Ledecká

včera 22:09:30 od oblouk

Klínovec: [Středisko]

včera 13:15:39 od johnycek

Lyže dítě-závodní?

04.12.2016 20:12:14 od CzechSkier

Predajne s fundovanym personalom - Praha a okolie

04.12.2016 19:30:57 od headskitest

Služba Identbox

04.12.2016 12:57:33 od Daniel73