Flex index - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Flex index

14.10.2009 19:24:00 #1 

Příspěvků: 8274

administrator

(Pavlos, ) Může mi někdo vysvětlit jak je to s flex indexem u bot ?
Chápu, že výrobci nerespektují stejnou stupnici (nebo ano?), ale jak má zákazník porovnat neporovnatelné ?
Tak třeba Tecnica Diablo Magnesium UF Ultrafit s FI 90 bude určitě výkonnější než Atomic Hawk 90 se stejným flexindexem.
Je to takový problém sjednotit stupnici FI ?

15.10.2009 10:22:14 #2 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Náběh k tomu je, přinejmenším aspoň všichni začali používat jednotnou stupnici a ne každý svou. Ale i když standardizuješ vše včetně teploty a průměru „měřicí nohy“, stzejně získáš jenom „teoretický“, „laboratorní“ flexindex, který na konkrétní noze v různých podmínkách bude různý. Neboť různé jsou materiály skeletů, jejich reakce na teplotu, překrytí plastových částí skeletu na nártu a přes jazyk.
Hlavně ale myslím, že pro to, co by udělat šlo, není „politická vůle“ čili důrazný tlak. Bez něj neexistuje ani jednotná klasifikace (pojmenování typů) lyží nebo jednotné značení jejich tuhosti v ohybu. Vlastně jediné, co se za dlouhá desetiletí podařilo, jsou vázání. Na to ale museli zatlačit v 70. letech hlavně američtí právníci – měli motivaci v palmáre z milionových odškodnění a výrobci vázání zase ve snaze tomuto se vyhnout. Tady ale o žádné soudy a prachy nejde.
Je ovšem otázkou, co by takové sjednocení v praxi přineslo. Už dneska chodí lidi s tím, že potřebujou „boty s indexem 90“, což je nesmysl. Nebo když přijdou, že chtějí „lyže s radiusem 14“. Z takového poměrně snadno pochopitelného údaje se tím zavádějícně může stát hlavní kritérium výběru. Přitom víme, že konkrétní člověk musí zkoušet konkrétní výrobek pro své osobní použití. Takto by si většina lidí myslela, že 100 = vždycky stejných 100, zatímco je třeba je informovat či naučit, že není, viz tvůj postřeh.

15.10.2009 10:52:33 #3 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Ještě dodatečně jsem si všiml, že píšeš „bude určitě výkonnější“. Tady se nám mísí dvě věci: „výkonnost“ boty a tuhost do nákleku. Na rozdíl od většinového názoru, že je to totéž či přinejmenším přímo úměrné, to tak být nemusí. Výkonnost je komplexní pojem zahrnující více než jen samotný ohyb komínu dopředu. Jde o celou konstrukci boty, její vybavení, botičku. Kdyby šlo jen o flexindex, nejvýkonnějšími botami by byly některé staré šuplíky (boty se zadním nástupem), které dodnes dávají Holanďanům v půjčovnách.
Paradoxně, jak jsem kdysi taky psal, u plugů Lange ZC (to je druhá nejvyšší tuhost, 150 nebo možná 160?) jde komín dopředu snáze než u staré komerční L10 (to byl taky druhý nejvyšší model po L10 Race, index tuším 120). Když vidíš, jak těsně přilehne komín k tenké botičce a tedy i noze na plugu, a co materiálu se přes sebe přehýbá dál od nohy u komerční, přestane to překvapovat.

15.10.2009 17:11:14 #4 

Příspěvků: 8274

administrator

(Pavlos, ) jako BFU, protože všude v odborném tisku/na webu/v diskuzích se doporučuje tvrdší bota s vyšším FI pro pokročilejší/těž­ší/sportovněj­ší lyžaře.
Pak takový BFU přijde do obchodu (berme běžný sportovní obchod typu Sportissimo, Gigasport, u.s.w.) a „odborný“ prodavač mu doporučí botu s FI „přesně“ pro něj.
Zrovna dneska jsem byl svědkem „odborného“ výkladu prodavače v nejmenovaném obchodě o botách Salomon X Wave Sport (FI 80)- že jsou to výborné sportovní boty, ale jsou tvrdé a celý den v nich nevydržíte. Přitom pán (100kg) by je v pohodě mohl mít. Klidně i tvrdší. Nakonec ho prodavač uvrtal do Atomic B 70 . Nevím proč, ale ty už s FI 70 byly pohodlné, měkké ale přitom sportovní.
Možná by to byl dobrý námět na článek do SNOW nebo a SNOW.CZ, protože spousta lidí takto boty/lyže vybírá. Nechá si prostě „odborně“ poradit.

15.10.2009 22:04:55 #5 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Logicky. Předpokládá se, že lepší lyžař se pohybuje rychleji, víc si dovolí na tvrdé trati, a tak i generované síly jsou větší. Podobně velký/těžký lyžař působí na botu větší silou (delší páka, více hmotnosti na ní). Ale neplatí to absolutně, přece i zde platí účel: pro freeride nebo freestyle potřebuju něco jiného než pro sjezdovkování. Taky pro funcarving budu chtít botu povolnější do nákleku, viz to, jak na carvu inzerujou Dalbella jako „jediné carvingové boty“.
Co naděláme s ne(do)vzdělaným prodavačem? Nebo s tím, že vnutí to, co potřebuje prodat? Lidi chodí do krámu s tím, že si nechají poradit. Taky kvůli tomu tam přece jdou a odborná rada by měla být tou přidanou hodnotou, kterou si zaplatí při koupi (oproti e-shopu). Čtenáře SNOW vzděláváme průběžně, kdo si sem napíše o radu, vždycky ji nezištně dostane. Obchodníky přece nebudeme prosit, aby k nám nahnali prodavače na školení.
Lyžařský časopis podle mne nemůže hrát roli vzdělávacího plátku pro prodavače. Zažil jsem dovozce, který si u mne pro svou interní potřebu objednal velice podrobný manuál, dal jsem si s tím práci, on dobře zaplatil – tak by to mělo být. Informace jsou, ale to, jak s nimi někdo umí či neumí, chce či nechce pracovat, už neovlivníme.
Vzdělávat čtenáře celostátních tiskovin je obtížné. Spolupráce s novináři je velmi často děsná, po špatných zkušenostech jsem už před lety odmítl cokoliv psát pro MFD. A asi před měsícem jsem prostřednictvím Petra Sochy de facto poslal do hajzlu nějakou pipku z HN, která si neuměla předem ujasnit, nejenom co pořádně chce, ale hlavně kolik toho chce. Takže co ještě víc dělat?

15.10.2009 22:37:40 #6 

Příspěvků: 8274

administrator

(Martin47, martin.pich@tiscali.cz) problém je, když prodavač – servisman radí vyloženě nebezpečně. V náchodském Sportisimu jsem viděl blábolit kluka, který tam přidělává a seřizuje vázání na zakoupené lyže, tak jsem mu dal testovací otázku, jak se u jednoho vázání Salomon nastavuje přítlak do špičky a kde se dá odečíst a on odpověděl, že to je nastavené z výroby automaticky. Pokud to myslel vážně (vypadal že jo), je dost nebezpečnej.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

21.03.2017

Zimní kurzy lavinové prevence na Ukrajině – v dírách a mlze

Z Pece na Dragobrat za 24 hodin – tak proběhla cest...
20.03.2017

SNOW tour 2016/17: Bormio – červené a zábavné

Italské Bormio, tradiční dějiště Světového poháru v...
19.03.2017

SNOW tour 2016/17: Arabba – s Dolomity na dlani

V druhém březnovém týdnu jsme navštívili nejkrásněj...
17.03.2017

Aktuálně: zamračený víkend, možná i s novým sněhem

Jaro sice už definitivně ovládlo povědomí svátečníc...
16.03.2017

Hexenabfahrt 2017 ve švýcarském Belalpu po třicátépáté

Veřejný závod ve sjezdu Belalp Hexe ve Švýcarsku by...
16.03.2017

Novinky kolekcí 2017/2018 pro lyžování i cyklistiku v Harfasportu!

Pražskou prodejnu Harfasport určitě nemusíme dlouze...