Rozumný kompromis - jaké a jak velké - strana 2 - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Rozumný kompromis - jaké a jak velké (diskuze strana 2)

Nalezené položky: 53 « První | < Předchozí | 1 | 2 | Další > | Poslední »

01.12.2009 21:32:24 #31 

Příspěvků: 563

Mirek muž

Tak koukám, čím delší lyže, tím víc chlap, stejně jako čím víc proužek, tím víc Adidas :-)

Kratší a krojenější lyže má pro začínajícího carvera několik výhod:

  1. Lépe zatáčí, snadněji se pozná carvingový oblouk
  2. Má v sobě dynamiku, kterou carver může rozvíjet a časem využít i na delších lyžích
  3. Trestá chyby, pokud je lyžař v záklonu a utáhne oblouk, dá mu ten záklon vyžrat, třeba vyhodí i kopyta, ale pokud není úplně blbej, příště si dá na záklon pozor.
  4. Přechod ze smýkaného oblouku na carvingový je doprovázen značným zvýšením rychlosti, na to je dobré si zvyknout na kratších krojenějších lyžích, které nejedou o tolik rychleji.
  5. Může zvládnout carving i na červené a třeba i dobře upravené černé sjezdovce.
  6. Větší šance, že lyžař neskončí jako věčný smýkač…

>> #26, skiing_devil, 01. 12. 2009 10:40:40

Předpokládám, že se táta naučil carvovat na těch krátkých a pak zkusil a ocenil delší, což je pochopitelné. Kdo se naučí carvovat na krátkých, zvládne to i na dlouhých, pozná už hranu a nemá problém…

02.12.2009 10:36:05 #32 

Příspěvků: 4225

˘Ö˘Krab muž

Čím delší lyže, tím lepší baba! U každé řady má výrobce nějaké délky, které pokrývají celou škálu lyžařů normálních proporcí. Když krátké lyže, tak funcarvery, maximálně něco z nejvyšších řad a o číslo menší, ne o tři. Tj. pro takového chlapa 165 a delší, pokud jsou tam ještě dva modely nad.
Po těch zhruba 10 letech se snad všichni naučili dělat přívětivé a točivé lyže ve větších (167+ hahaha R=13) délkách. Takže na učení se je skoro lepší vybrat trochu měkčí lyži přiměřeně dlouhou se zakulacenou patkou než lecjakou krátkou.
Modrou sjezdovku, od začátku čistě a učit se tam zrychlovat. Skoro si myslím, že čím technicky lepší lyžař, tím víc času stráví na placce. Ještě jsem neviděl nikoho normálního jet čistě po černé, už červený slalomák je otázka kompromisu.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

02.12.2009 14:00:49 #33 

Příspěvků: 154

skiing_devil žena

>> #31, Mirek, 01. 12. 2009 21:32:24

Mirku, ano, čím zdatnější lyžař, tím delší lyži si může dovolit. Nicméně lyže kratší o 25cm v kategorii, kterou zvažoval tady náš kolega, je nesmysl. Myslím, že stačí také následovat rady výrobce a pokud výrobce píše např.

  • 15 až +5 cm, tak si nevezmu lyži o 25cm kratší! Pokud budu méně zdatná, vezmu si délku na spodní hranici, v tom máš pravdu. Na druhou stranu, tady ten pán, co se ptal, NENI začátečník. Přijde mi to zbytečné. Chlap, co má 185cm si snad poradí s lyží 168cm a taková mu mnohem lépe poslouží. Jak říkám, občas stačí číst doporučení výrobce.. PS: lyžuju celkem dobře a i na červené přibržďuji. Na černé smýkám. Na carving jsou ideální hezké modré široké sjezdovky. >> #31, Mirek, 01. 12. 2009 21:32:24

02.12.2009 14:01:42 #34 

Příspěvků: 154

skiing_devil žena

To mělo být –15 aaž +5, nějak se to rozhodilo…

02.12.2009 22:23:33 #35 

Příspěvků: 563

Mirek muž

>> #32, Krab, 02. 12. 2009 10:36:05

Pokud mají ty lyže R13m tak není problém, hlavně by pro začátek neměly mít R15m+

>> #33, skiing_devil, 02. 12. 2009 14:00:49

V 15-ti jsem měl Sulovky 195cm a zvládal jsem je v pohodě i se svými 60kg/180cm, to není problém.

Zda je Meisen začátečník, nevím, ale carvingový asi jo. Délka lyže moc nevadí, hlavní pro začátečníka je radius do 13m.

Modrá je na carving nuda, chce to červenou :-)

02.12.2009 23:15:59 #36 

Příspěvků: 15

bivoj muž

>> #7, TomáS, 27. 11. 2009 09:36:49

Zdravím,po delší době se vracím na toto vlákno,rád bych něco doplnil k mému dotazu na samém začátku vlákna.Musím se přiznat,že se na sjezdovky opravdu dostanu většinou až po desáté a jsem tam dokud se jezdí a právě mám někdy problém s rozbitou sjezdovkou,proto jsem chtěl něco širšího,dosud jsem měl pod patou 64,tak bych raději zůstal u těch 70 mm. Skouknul jsem jaké lyže od LUSTI by mě vyhovovali, dokonce jsem byl v Brně v prodejně na ně mrknout a vybral jsem si tyto dva modely: FCT 160 cm 124–70–113 (R 11 m) nebo RCT 160 cm 124–70–113; R 11 m Ja osobně bych asi volil ty měkčí bez titanu FCT,vážím 74kg a chtěl bych na nich vydržet vždy po celý den.Ale abych uplně našlápl vedle chtěl jsem si lyže nejdřív zapujčit, byla mě však doporučena délka 150,měřím 172,tak nevím,do těd jsem jezdil 160 s poloměrem 13,a nechci se plést,ale asi 160 FCT ani nepujčují.Tak prosím o radu jestli nejdřív pujčit ty 150 nebo rovnou koupit nějaké z těch 160,nebo už nevím??Moc díky Ivoš

02.12.2009 23:52:42 #37 

Příspěvků: 185

Jenos

Přátelé, nechci vám do toho zasahovat, ale názory pořídit lyži 150 nebo 160cm pro dospělého chlapa mi přijde dost úlet. Pokud si přečtu zadání tazatelů, že chtějí lyži na upravenou i rozbitou sjezdovku, je taková lyže naprosto nevhodná. Lyže 150 nebo 160 cm je možná vhodná na funcarving, ale rozhodně ne na celodenní lyžování. Na boulovaté sjezdovce je to na slalomkách resp. funcarvech utrpení. Nechci mít nikoho na svědomí ale doporučovat délku u chlapa s 184cm/80kg, bych pod 175cm rozhodně nešel. Jinak souhlasím s názorem, že pro carving je modrá sjezdovka nuda. Ta je vhodná tak pro začátečníky v pluhu resp. v přívratném oblouku…

03.12.2009 01:38:35 #38 

Příspěvků: 15

bivoj muž

>> #37, Jenos, 02. 12. 2009 23:52:42

Zdravím, aby nedošlo k omylu,udával jsem výšku 172cm a váhu 74kg, proto mám za to,že 160cm je pro mě ideální délka?

03.12.2009 08:48:50 #39 

Příspěvků: 185

Jenos

>> #38, bivoj, 03. 12. 2009 01:38:35 Promin, nějak jsem tě přehlédl. Reagoval jsem na rady pro Meisena. Nevím jak jsi dobrý lyžař a jakou jízdu preferuješ. Slalomky, které sis vybral a jsou doporučovány, ale rozhodně není dobrá volba právě vzhledem k tomu, že jsou hodně krojené a takové „lopaty“. To jsou speciálky na řezání upravené sjezdovky a jízdu na rozbité sjezdovce si s nima rozhodně neužiješ. Pokud chceš lyži trošku universální, která bude OK i v horších podmínkách, zvolil bych určitě lyži s větším rádiusem a delší. Vše závisí ale rovněž na tom jak dobrou techniku máš a jakou rychlou jízdu preferuješ…

03.12.2009 09:48:49 #40 

Příspěvků: 154

skiing_devil žena

>> #37, Jenos, 02. 12. 2009 23:52:42

Bavili jsme se tady o NAUČENÍ a pochopení carvingového oblouku a na to jsou modré ideální. Každý, kdo se učí carving a postavíš ho na červenou strmou sjezdovku, bude brzdit, čili oblouk nevykrouží jak má. A pak je taky dost rozdíl mezi „modrou“ a „modrou“. Já mám např. hodně ráda modré na Hochgurglu, kde jsou tak akorát naklopené neskutečně široké a díky tomu, že tam skoro nejsou lidi, můžeš jet slušně rychle a fakt si carving užít. Jakmile sjedu do dolní partie do lesa, kde jsou sjezdovky červné, už to není ono. Jsou totiž užší a už musím sem tam maličko přibrzdit. Pro mne to možná ani není o strmosti jako spíš o šírce sjezdovky. Když bude červená široká a pojedu velký oblouk ze strany na stranu, tak ok. Ale na nějakém černém krpálu určitě ne. Zažila jsem v Itálii červené, které by v Rakousku označili jako modré, naopak např. v Ski amadé je mnoho sjezdovek, které jsou značené červeně a hraničí s černou..takže je to asi zbytečné rozvádět. Prostě pokud vylezeš na nějaký krpál, moc nevěřím tomu, že pojedeš carving. Logicky budeš muset přibržďovat. Být carvingový začátečník, rozhodně se tedy nestydím plácat se na nějaké modré a pořádně se to naučit.

03.12.2009 10:08:54 #41 

Příspěvků: 312

Másin muž

>> #40, skiing_devil, 03. 12. 2009 09:48:49

Cejtim to naprosto stejně. Nejvíc si užiju takovou modro-červenou dlouhou a širokou pistu. Ono se řekne, na modrý nuda, ale to si vůbec nemyslím. Pokud je sklon rozumný, nemusí se brzdit, tvrdo, dlouhý oblouk, je to prostě paráda. Možná by se mnozí zde píšící o nudě na modrý divili jak se to dá na slušný modrý rozjet…relativně rychle, bezpečně a hlavně kontrolovaně. Nestydím se říct, že mě černá prostě nebaví, jednak na ní čistě neumím, druhak se po ní velmi často pohybují lidi patřící na modrou až zelenou (nejlépe do kopce).

03.12.2009 10:24:54 #42 

Příspěvků: 185

Jenos

Víš, v tom to právě vězí umět carvovat tak, abys řezala později i hodně prudké svahy. A ta kombinace se smykem/driftem prostě někdy přijde automaticky a dělají to tak i jezdci WC, i když z jiných důvodů a za jiných okolností. Na toto téma už jsem tu hodně diskutoval a myslím, že nemá cenu se k tomu vracet. S tím označením sjezdovek v Rakousku s tebou naprosto souhlasím. Ale právě proto tvrdím, že na prudčí sjezdovce se teprve naučíš carvovat. A věř tomu, že za vhodných podmínek si užiju řezaní i na černé..Neschopnost carvovat na prudší totiž pramení většinou z toho, že dotyčný nemá zažité správné pohyby a postavení na lyžích, v důsledku toho přichází nejistota a strach a poté smýká a nebo následuje pád. Pokud lyžař staví na správných základech velmi brzy se vyjezdí k řezání prudkých svahů. Pro cit pro hranu jistě není od věci mimo jiné zkoušet otevřené carvingové oblouky na mírné(modré) sjezdovce. Pro carving je ovšem důležité umět také oblouky uzavírat a správně budovat. K tomu je ovšem již zapotřebí prudší svah a větší rychlost. Řezání otevřených oblouků na modré je dobré cvičení, ale dál se tímto nedostaneš. Kolega pro to vymyslel krásné označení Falline carving…

03.12.2009 13:32:12 #43 

Příspěvků: 3866

ivan

Ale přátelé, přece nebudete operovat s „modrou“ sjezdovkou jako nějakým exaktním termínem. Na jakou sjezdovku si provozovatel tuhle barvičku nalepí, takovou ji má. Pravidla značení nedefinuje žádný zákon a stávající zásady jsou značně volné: v podélném ani příčném směru sklon ne víc než 25% „s výjimkou krátkých úseků“ (jak „krátkých“ nikdo a nic nespecifikuje). A tak jistě všichni známe různé modré.

Modré jsou třeba oba Norderjochy na Kaunertalu, přestože horní je slalomáček jak víno, dohromady mají homologaci na SL, GS a se spodkem i na SG a běžně tam trénujou borci až do úrovně WC včetně. Mnozí dobře znáte svah s homologací 8090/01/06, kde se jezdí nejenom slalomy, nýbrž i mezinárodní závody ve skicrossu: jasně, modrá Machytka na Mísečkách. Naopak ta šílená rovinka na červené FISce v Rokytnici je opravdu „rajc“. Jiným příkladem jsou třeba různé modré na Kronplatzu. A určitě každý známe další.

Btw, ještě na doplnění, střediska mají už odedávna zmapovanou svou oslovovanou klientelu a v rámci možností daných svými přírodními parametry jí přizpůsobují i skladbu tratí – skutečnou a také prezentovanou. Existuje vyčíslený vztah mezi sklonem svahu a lyžařskou dovedností („Maurhoferova tabulka“) a i tomu se přizpůsobuje marketing nabídkou nejvhodnějších „barviček“. Lze předpokládat, že nástupem carvingových lyží obliba, resp. frekventovanost modrých vzrostla, a tedy možná i jejich deklarovaný podíl. Kdysi to byly přehlížené „placky pro rodinky“, dnes mnohdy „krásná carvingová hřiště“.

@ Jenos: někdy před 6 lety jsem v tuším úplně prvním článku toho, co se poté prezentovalo jako „univerzita“, psal o „syndromu čisté brázdy“ a vyzýval k ježdění i na prudkém. Právě teď se s tím čátečně utkávám zase, když sepisuju něco do lednového čísla.

Btw a totálně OT, to „budování“ tlaku je hrozný sloveso. Ale to asi mělo cenu říkat kdysi dávno Jirkovi Kotaškovi, teď a tady s tím nic nenaděláme.

03.12.2009 16:54:02 #44 

Příspěvků: 185

Jenos

>> #43, ivan, 03. 12. 2009 13:32:12 Je určitě pravda, že se střediska v obtížnosti sjezdovek liší. Dokonce například v tom Rakousku jsou obrovské rozdíly v tom co je považováno za např. modrou sjezdovku. Např. červená ve Flachau mnohdy ani nedosahuje sklonu modré v Saalbachu. A jaké jsou červené v Saalbachu, tak prudkou nemají ani černou ve Flachau. I když to Flachau to má vlastně v názvu..:) Myslím, že ten článek o „syndromu čisté brázdy“ a ježdění na prudkém by byl 100% přínosem a mnoho lyžařů by posunul k lepšímu lyžování. Osobně bych si to vydání koupil také… A to „budování“ tlaku, je fakt hrozné slovo, ale na druhou stranu to asi lépe vyjádřit nejde. Ostatně Rakušáci také všude mluví o Druckaufbau, Aufbau des Alpinen Fahrverhaltens, atd…:))

03.12.2009 17:54:23 #45 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #44, Jenos, 03. 12. 2009 16:54:02

„Mýtus č. 2 aneb syndrom čisté rýhy

… Jestliže se běžný lyžař, zpracovaný falešným důrazem na čistotu oblouku, zaměří na jízdu „bez kazu“, hrozí mu, že začne mít strach z porušení této žádoucí dokonalosti. Začne lyžovat jenom tam, kde „čistý carving“ dodrží a vyhýbat se svahům prudkým a užším. Jezdí sice po hraně, ale často se po ní spíše vozí. Skoro by se dalo říct, že carvingově loučkaří. Propadlý mýtu si myslí, kdovíjak nekarvuje. Spíše ale rýsuje s posedlostí bývalých povinných cviků v krasobruslení. Jinak řečeno, začal trpět „syndromem čisté rýhy“.

Uniknout mu lze jízdou na náročných svazích, na nichž sice čistý oblouk neudrží, ale přesto se bude snažit jet jej co nejvíce po hranách. Takový svah a taková jízda pro něj jsou výzvou, jež mu neumožní ukolébat se v oblasti pohodového čistého kroužení a nutí ho k neustálému zlepšování. Lyžařské výkonnosti to prospěje mnohem více než sebepečlivější rýsování na prokádrovaných carvingových svazích.“

Tohle mám v počítači v sezoně 2003/2004. To to letí…

Bohužel v češtině je kvůli reálněsocialis­tickému ptydepe příliš silná negativní konotace slovesa „budovat“. A i v němčině mně díky DDR vždycky naskočí „Bau auf, bau auf, Freie deutsche Jugend“ neboli Jugend erwach, což byla hymna FDJ, Ulbrichtovy a Honeckerovy Hitlerjugend.

„Vytvářet“, „stupňovat“, „den Druck steigern“, „gradually increase pressure“, jak to také je ve Snowsports Manual Apulu.

Ale jasně, jsou to jen „Words, words, words“, řečeno s klasikem, a tudíž jen tak na okraj.

03.12.2009 20:39:38 #46 

Příspěvků: 15

bivoj muž

>> #39, Jenos, 03. 12. 2009 08:48:50 Zdravím,díky za radu,do těd jsem jezdil na 160 někdy 165,radius většinou 13,ale přišlo mi to zbytečně rychlé,právě proto jsem chtěl kratší a širší lyži,i když radius 11 co je u těch Lusti mě taky překvapil,nemám s tím zkušenost.Technicky jsem na tom snad docela dobře,rády bych ale lyže s kterýma se víc pobavím,než takové co maj snahu byt co nejdřív dole:-).Nějak se v tom nemůžu zorientovat,na to že mám jet příští tyden do Francie na týdenní lyžovačku jsem moc nevybral.Díky Ivoš

03.12.2009 21:28:16 #47 

Příspěvků: 563

Mirek muž

>> #46, bivoj, 03. 12. 2009 20:39:38

Pokud chceš jezdit pomaleji, jsou Lusti 160/R11 dobrá volba. Sám bych vzal RCT-čka, na měkkých lyžích jsem jezdil dlouho, proto raději tvrdší. Díky velkému krojení a malé délce na nich půjde carvovat i odpoledne, na rozbité sjezdovce.

03.12.2009 21:50:32 #48 

Příspěvků: 2061

Martin47 muž

I já přispěji trochou do mlýna. Se zájmem jsem přečetl příspěvky a v diskutování o červených a modrých, rychlosti, budování, uzavírání apod. se dost zapomíná na jedno. Aby člověk mohl valit rychle po hraně a udržet se v oblouku, musí disponovat silou v nohách. Tam je asi ten rozdíl. Když si budu chrochtat blahem na hraně na příjemné modré, nevyžaduje to skoro žádnou sílu. Jakmile to ale začne ujíždět pod nohama, abych se na té vysněné hraně udržel, musím se do toho opřít a nikdo mi nenamluví, že stačí jen šikovně využívat fyziku. Asi každý známe ten pocit, kdy to už jede tak, že to dál neutočíme. A tam bych viděl oddělení zrna od plev. Kdo není silově připraven, je odsouzen ke kroužení na plackách. Technika přátelé není všechno. Sjezdař musí být komplexně připraven, aby ji mohl náležitě využít.

03.12.2009 21:52:02 #49 

Příspěvků: 15

bivoj muž

>> #47, Mirek, 03. 12. 2009 21:28:16

Dík za radu,taky se začíněm klanět k těm RCT,jen mám trochu hrůzu z toho rádiusu.I když jezdil jsem 13 m a zas tak krátký mě ten obloouk nepřipadá,bude to hodně znát z 13m na 11m?Mám rozjeté nové vlákno"Lusti RCT nebo FCT"tak už budu asi jen tam.Jetě jednou díky Ivoš

03.12.2009 22:06:28 #50 

Příspěvků: 634

Tom_

>> #44, Jenos, 03. 12. 2009 16:54:02

Když zmiňuješ ten Saalbach, Jenosi, nevíš, popř. nemohl bys zjistit, jaký je sklon spodního úseku černé sjezdovky ze Zwölferkogelu (Nordabfahrt)? To je asi nejprudší sjezdovka, co jsem jel, na mě až moc prudká.

It's only skiing

03.12.2009 22:29:37 #51 

Příspěvků: 185

Jenos

>> #50, Tom_, 03. 12. 2009 22:06:28

Máš pravdu ten spodní hang Zwölfer-Nord je docela hustej. Většinou tam jen lidi koukaj z tý hrany a nevědí jak dál. Sklon ti bohužel neřeknu, fakt nevím. Celá sjezdovka je ale dost prudká a opravdu celkově vzato nejprudší v Saalbachu. Obtížná je ale taky hlavně proto, že je místy dost úzká a ty boule co tam vždy jsou, jsou kolikrát větší než lyžař. Pokud napadne ale Powder, jezdím s oblibou po kraji mimo sjezdovku. Je to tam pak super zážitek. Podobné jsou ale i černé sjezdovky z druhé strany Zwölferkogelu, nebo Schattberg-Nord, jak na sjezdovce, tak i volné terény mimo. To je fakt super trénink. Pokud budeš někdy v Saalbachu dej vědět, rád tam s tebou vyrazím…

03.12.2009 22:51:35 #52 

Příspěvků: 185

Jenos

>> #45, ivan, 03. 12. 2009 17:54:23

Opět děkuji za kvalitní teoretické doplnění… Myslím, že to tak opravdu je… Náš trenér říká: Pokud budeš jezdit jen co ti jde dobře, nikdy se nezlepšíš… Tak to opravdu stoprocentně je. Hoblováním modrých sjezdovek donekonečna se z lyžaře nikdy nestane lepší lyžař(carver). Chce to zkoušet jiné, težší terény a rovněž i volný terén (Gelände). Jen tak se každý může posunout k lepší technice. Ono totiž i jen nekonečné carvování lyžaře deformuje, ztuhne a nikdy se nezlepší. Naopak pokud to proloží volným terénem, popř. boulemi, lyžař se uvolní, získá na pohyblivosti a lepší koordinaci pohybů a celkově se zlepší…To je alespoň můj pohled na věc…

03.12.2009 23:46:16 #53 

Příspěvků: 634

Tom_

>> #51, Jenos, 03. 12. 2009 22:29:37

V Saalbachu jsme byli letos v lednu. Skiresorty se snažíme střídat, takže možná někdy v budoucnu se tam vrátíme. To se Ti pak určitě ozvu. : – )

Ta závodní sjezdovka ze Zwölferkogelu byla perfektně upravovaná, tak mi tak prudká nepřišla, Schattberg taky. Koukal jsem teď na web Saalbachu, start sezóny se odkládá, pokud nepočítám 1 sjezdovku nad Leogangem, která má být v provozu od zítřka.

It's only skiing
Nalezené položky: 53 « První | < Předchozí | 1 | 2 | Další > | Poslední »

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

10.12.2016

Hinterstoder Wurzeralm - hit pro děti do 10 let

Hinterstoder a Wurzeralm v kouzelné kulise pohoří T...
10.12.2016

Soutěž o dva 4denní skipasy do oblasti Alpe Cimbra (Folgaria Lavarone)

Skiregion Alpe Cimbra v italské provincii Trentino ...
09.12.2016

Je freeride (ne)bezpečný?

Odpověď na tuto otázku není černobílá. Záleží na to...
09.12.2016

Alpe Cimbra - znamenitá adresa pro rodinnou dovolenou

Nově vzniklý skiregion v italské provincii Trentino...
09.12.2016

Soutěž Poznej a vyhraj: nejbližší Alpy, kde děti do 10 let lyžují téměř zdarma

Jedna z nejbližších a dopravně nejdostupnějších alp...
08.12.2016

SNOW 100 - jubilejní vydání s 8 skipasy zdarma!

Prosincové vydání SNOW – historicky rekordní – je t...

Diskuze o lyžování

Co v lyžárně přebývá

včera 19:11:33 od AntonByckov

Alpine Ski World Cup 16/17

včera 14:49:07 od MMartin

Klínovec: [Středisko]

včera 11:19:41 od johnycek

Lyzovani Prosinec 2016

09.12.2016 17:40:31 od oblouk

Oprava lyžiarok

08.12.2016 18:15:19 od CzechSkier

vosky Skivo

06.12.2016 23:25:27 od Boryš

Úplně nový typ lyží

06.12.2016 23:01:39 od HonzA_

Ester Ledecká

06.12.2016 22:21:35 od m3