Jak nejlíp lyžovat na rozorané sjezdovce? - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Jak nejlíp lyžovat na rozorané sjezdovce?

29.01.2010 23:06:09 #1 

Příspěvků: 217

PavelKo

Dnes odpoledne jsem se asi poprvé (nelyžuju dlouho :-)) ocitl na hodně dobité sjezdovce – hromady nahrnutého sněhu od smýkačů. Jak se v tom má vlastně jezdit? Zatím mám pro sebe jedinou odpověď – nejezdit v tom vůbec, tj. nelyžovat odpoledne. Ale přesto – jaká je v takových podmínkách rozumná technika jízdy, když už taková situace nastane a potřebuju se dostat dolů?

30.01.2010 00:35:10 #2 

Příspěvků: 17

Kometa

Děkuji za položený dotaz a také v napětí čekám na odpovědi místních borců. S boulema totiž taky mám trochu problém, zejména asi proto, že se vytvoří na sjezdovce odpoledne, kdy už jsem unavená.

Co se techniky týče, mám své 2 způsoby, které aplikuju, ale možná jsou uplně špatně, tak to sem ani nebudu psát.

Ale o co se chci podělit je psychika – hodně mi pomáhá, když to vnímám jako hru, ne jako zápas. Pak se mi do toho daří skrze hravost dostat jistou lehkost, energii, více mě to baví a následkem toho se mi i lépe daří ten kopec sjet.

30.01.2010 09:02:32 #3 

Příspěvků: 313

Wartus

:-) Oba mate pravdu, bud nelyzovat nebo byt hodne psychicky silny :-) Ne, ale vazne, zadna technika neni, proste se s tim musis poprat. Kdyz nejsou lidi, tak se v tom daj jezdit i kule, kdyz je to s lidma tak nakej kratkej smykanej, ale to je nuda… Taky dost zalezi na lyzich. Ale pokud si z toho udelas hru jak zde zaznelo, tak je to parada. To neznam, zkusim :-)Doufam, ale v tom nejsou nejake halucinogeny :-)

30.01.2010 10:30:58 #4 

Příspěvků: 10

Snipp

Jo jo to je problem a jeste kdyz mam 180 cm dlouhe lyze se vubec do te stopy vlezt:D a mezitim ti tam nekdo vleti a jak se mu chces vyhnout:)) myslim tim lidi co stoji sjedou 3m dolu a zase se zastavi:)) nekde jsem videl, ze kdyz jsou ty muldy male, ma se jezdit pres ne a ne v cesticce, protoze jak se vyjede na muldu lyze se lepsi otaceji a tak to neni takova morda, ale kdyz jsou ty muldy az po kolena nevim nevim jak bych na ni vyjel:D

30.01.2010 13:15:15 #5 

Příspěvků: 3866

ivan

Pro začátek bych rád vyjasnil zadání: jde o „hromady nahrnutého sněhu“, čerstvého, což logicky plyne z pátečních podmínek. („Hromady“ existují i na jaře z mokrého firnu, resp. existovaly i do této středy z nastrouhané „mouky“ neboli vrchní vrstvy sněhu technického. Obě tyto neprašanové se vlastnostmi trochu liší a nelze je projíždět úplně stejně jako ty, o nichž zde jde řeč. A Snipp už téma posunul až do jízdy v boulích, což je už něco jiného.)

Jak už tu padlo, pokud je svah nezalidněný, je nejlepší hromady projet stylem ledoborec. Velmi to podpoří vhodná lyže, na krátkých měkkých šmrdlátkách to moc nepůjde. Oblouk delší až dlouhý, měkké nohy, rychlá reakce na terén, žádné brutální hranění (není to „boj“ či „zápas“, nýbrž spíše „hra“), žádné zbytečně velké náklony, jízda plynulá.

Když už je na kopci lidí příliš, mám jediný rozumný recept: pryč. Takové lyžování ztrácí smysl, zbytečně vyčerpává síly, nepřináší požitek, je zoufalstvím, kdy místní pobaveně vrtí hlavami nad lufťáky, kteří se v tom za drahé peníze plácají. A, upřímně řečeno, mají pravdu – i když je současně pravdou, že jim právě tihle nešťastní lufťáci přinášejí peníze a obživu. Ale to už je jiné téma.

Sice by se přitom asi částečně dala aplikovat technika pro jízdu v boulích (krátké oblouky, točit, kde je to podle okamžité konstelace výhodné), ale to by mělo smysl, když už by svah byl vyprázdněný a hromádky příliš velké na to, aby se daly projíždět. Tedy například na závěr lyžování. Jenže to jednak bývá člověk už trochu moc unavený, jednak u nás typicky lyžaři houfně sjíždějí až do poslední lanovky.

“Ale o co se chci podělit je psychika – hodně mi pomáhá, když to vnímám jako hru, ne jako zápas. Pak se mi do toho daří skrze hravost dostat jistou lehkost, energii, více mě to baví a následkem toho se mi i lépe daří ten kopec sjet.“

Kometo, skvěle vystiženo!!! A neplatí to jen pro „hromádky“!

Není přece smyslem a cílem sjíždění vydat při jízdě co nejvíc energie, co nejvíce toho „odpracovat“ a co nejagresivněji „rozřezat“ svah. Přestal jsem mít rád i slovo „agresivní“ v souvislosti s lyžařem i jízdou – co to vlastně je? Snad by se tak v boulích dalo chápat udržení rychlé linie a bleskurychlé pérování, a na závodní úrovni maximálně nakopnutý slalom, možná ještě tvrdá práce v brankách na prudkém a velmi tvrdém – ale jaká „agresivita“ ve sportovní, neřkuli rekreační jízdě? Takže ani „zápas“, nýbrž, přesně jak řečeno, „hra“ s terénem a sněhem, s vnějšími a vnitřními silami a jejich co nejracionálnější „management“.

(Jestli si HOnza bude chtít přidat své oblíbené téma „co nejméně práce“, přihrávám mu a nechávám prostor.)

30.01.2010 13:23:05 #6 

Příspěvků: 17

Kometa

Člověk holt musí přijmout fakt, že už to neni to pohodové vožení se, ale že musí zamakat. V mém případě (opět upozorňuju, jsem uplně obyč průměrný lyžař) to znamená víc číst sjezdovku, víc plánovat kudy pojedu, více vložené energie, kontroly lyží, odpružení nohama a odvahy.

30.01.2010 15:37:32 #7 

Příspěvků: 217

PavelKo

Díky všem za názory

>> #5, ivan, 30. 01. 2010 13:15:15
K vyjasnění zadání – ta „moje“ situace byly asi už spíš boule – až 20–30 cm vysoké vlny ztvrdlého sněhu, který už nešel projet „ledoborcem“. O něco dřív na jiné sjezdovce, kde jezdilo přes den míň lidí byly hromady menší, tak do 10–15 cm, a byl to pořád měkký sníh – tam můj „ledoborec“ 182cm/R21m celkem fungoval.

Na techniku jízdy jsem se ptal, protože zatímco já jsem tímto terénem posunoval dolů sice důstojně, nicméně nepříliš rychle (snažil jsem se projíždět „údolími“), jiný lyžař kolem mne projížděl evidentně mnohem zkušeněji, elegantněji, rychleji, přitom ale s plnou kontrolou (alespoň z mého pohledu).

30.01.2010 16:56:15 #8 

Příspěvků: 985

CzechSkier

Ahoj, za těchto situací je to podle mne tak, že pokud má lyžař dobrou techniku (a teď se ukaž funcarvere), jede úplně normálně, jen není možné jet silově, jako třeba na ledu, ale měkčeji a „poslouchat“ sníh a terén. Problém je ale v tom, že většina rekreačních lyžařů dobrou technoku nemá, a v tomto terénu se to projeví, stejně jako v jiných ztížených podmínkách. Důležité je jet uvolněný, aby tělo fungovalo jako pružina a tlumič, což je však těžké, když je člověk rád, že jede, nebo když má strach. Takže pokud má někdo ambice jezdit v těžším terénu, musí zapracovat na technice v době, kdy je terén dobrý. Nebo jít raději na svařák a koukat, jak se ostatní trápí. Pokud jsou boule opravdu velké (relativní pojem), pak se používá boulová technika, která spočívá v obráceném vertikálním pohybu, než v „normální“ jízdě. Tedy při zahájení oblouku se krčím(přes bouli) a nechám špičky nadriftovat do spádnice, a v jeho konci se nohy natahují při současném zatáčení po zadní straně boule, čímž se udržuje rozumná rychlost. Ale toto je také obtížné asi cvičit bez dobré základní techniky. A na závěr ještě jeden tip. Ono často když jsou sjezdovky takto rozorané a plné lidí, je podél nich prázdno, a souvislý prašánek může být ke svezení i ke zvládnutí lepší, než oraniště plné lidí. Ï.

www.juniorsports.cz

30.01.2010 17:50:04 #9 

Příspěvků: 1283

HOnza muž

Dotaz je to ošemetnej, protože sjezdovka může bejt rozoraná hodně různě… – třeba dnes tady v Kranjské napadlo přes noc cca 25cm a bylo to po ránu žrádlo v celý ploše! – dokonce jsem se vybodnul na prohlížení slalomu :o). Asi po hodině už byly sjezdovky rozoraný dost různě – tam kde nebyla ráno rolba to bylo pravidelně rozrochněný a tudíž pořád senzační svezení rychlým bezpečným prořezáváním. Tam kde lidi jezdili po urolbovanejch sjezdovkách se tvořily cca 5m široký „koridory“ ušoupanýho ledu s nahrnutejma bočnicema – tak ty byly prakticky neprůjezdný… Odpoledne z toho všude byly led-hromada plochy, který bylo možno buď projíždět, nebo polykat (techniku cca popsal Ivan). Obecnej návod neexistuje – ale rada jistě: Pozorně číst terén, neprat se s tím, ale co nejhravěji ten terén využívat k radosti ze zvládání kopce – co nejmíň síly… – využívat zakrojení hran i povolení ke smyku, co největší rozsah práce nohou i pánve… Chce to zkušenost, rezervu síly, odvahu i opatrnost…

www.vl-snow.cz

30.01.2010 23:23:08 #10 

Příspěvků: 17

Kometa

>> #8, CzechSkier, 30. 01. 2010 16:56:15

Pokud jsou boule opravdu velké (relativní pojem), pak se používá boulová technika, která spočívá v obráceném vertikálním pohybu, než v „normální“ jízdě. Tedy při zahájení oblouku se krčím(přes bouli) a nechám špičky nadriftovat do spádnice, a v jeho konci se nohy natahují při současném zatáčení po zadní straně boule, čímž se udržuje rozumná rychlost.

Tenhle popis teda moc nepobírám, ale naučím se to zpaměti a zítra si na svahu budu opakovat :-)

Nejlepší boule jsem zažila na Velkém Javoru v německu, kde se k nim přidala ještě mlha jak mlíko, nikde ani živáčka, kdyby se člověk přizabil, nevím, jak by ho hledali. Ale holt ve mě dřímá bojovná duše čecháčka, těch 30 euro nebo kolik jsem musela dojezdit :D

A na závěr ještě jeden tip. Ono často když jsou sjezdovky takto rozorané a plné lidí, je podél nich prázdno, a souvislý prašánek může být ke svezení i ke zvládnutí lepší, než oraniště plné lidí.

Posledně jsme objížděli boule po hraně nahrnuté na straně sjezdovky rolbou – cik cak přes hřeben. Taky to pro mě nebylo nic jednoduchého, ale alespoň tam byl člověk sám a mohl si diktovat, kde se otočí a ne jako na boulích, kde mu to diktuje terén.

31.01.2010 08:23:56 #11 

Příspěvků: 985

CzechSkier

Ahoj,

myslel jsem si to, ale zkusil jsem to, abych se nemusel rozepisovat :o). Velmi zjednodušeně řečeno, při normálním oblouku je to tak, že při jízdě z traverzu (šiknmo nebo kolmo na spádnici) odlehčím lyže vertikálním pohybem těžiště směrem vzhůru a nechám stočit (gravitační síla to zařídí sama, pokud se s ní neperu) špičky lyží do spádnice (rovně z kopce dolů). Poté vkloněním pánve dovnitř oblouku a tlakem do bot dopředu a dovnitř oblouku zatáčím, přičemž při tom těžiště opět snižuji. Takže vlastně v okamžiku, kdy špičky směřují rovně dolů mám těžiště z celého oblouku nejvýše. V boulích je to opačně, protože špičky driftují do spádice úplně stejně, ale neodlehčuji zvedáním se, ale krčením kolen (jako bych chtěl kolena přitáhnout k ramenům, což ale v boulích nemusím, protože nájezdem na vrchol boule se mi zvedají samy). Takže na vrcholu boule (nemusí to být nutně přímo na vrcholu) mi opět špičky lyží směřují přímo z kopce dolů, ale já jsem maximálně skrčený(na rozdíl od normálního oblouku). Poté pokračuji v zatáčení jako normálně, s tím rozdílem, že nohy nekrčím, ale natahuji a sesouvám lyže po spodní straně boule, čímž brzdím. Chce to chvíli zkoušet, než to pobere hlava, a pak ještě léta praxe, než to poberou nohy a bude to dokonalé.

Viz video (mám někde lepší i s metodikou, ale musím ho najít):

<object width=„560“ height=„340“><param name=„movie“ value=„http://ww­w.youtube.com/v/aJ­Sq7WaqH4Q&hl=cs_CZ­&fs=1&“></param><pa­ram name=„allowFu­llScreen“ value=„true“></pa­ram><param name=„allowscrip­taccess“ value=„always“></pa­ram><embed src=„http://w­ww.youtube.com/v/aJ­Sq7WaqH4Q&hl=cs_CZ­&fs=1&“ type=„application/x-shockwave-flash“ allowscriptac­cess=„always“ allowfullscre­en=„true“ width=„560“ height=„340“></em­bed></object>

www.juniorsports.cz

01.02.2010 12:57:32 #12 

Příspěvků: 1283

HOnza muž

>> #11, CzechSkier, 31. 01. 2010 08:23:56

Opravdu??? – „při normálním oblouku je to tak, že při jízdě z traverzu (šiknmo nebo kolmo na spádnici) odlehčím lyže vertikálním pohybem těžiště směrem vzhůru a nechám stočit (gravitační síla to zařídí sama, pokud se s ní neperu) špičky lyží do spádnice (rovně z kopce dolů). Poté vkloněním pánve dovnitř oblouku a tlakem do bot dopředu a dovnitř oblouku zatáčím, přičemž při tom těžiště opět snižuji. Takže vlastně v okamžiku, kdy špičky směřují rovně dolů mám těžiště z celého oblouku nejvýše.“ !!!???? … ?

www.vl-snow.cz

01.02.2010 13:13:24 #13 

Příspěvků: 29

puyol

doporučuji si ráno přivstat(tzn. již před otevřením vleků), koupit si lítek tak na 2–3 hodiny, dát si pár ostrejch jízd a pak jít na pivo…jinak málokdy je kopec tak boulovatý, aby se v něm dala uplatnit technika na jízdu v boulích…spíš to je oraniště plný nebezpečných turistů u kterejch člověk neví, kam zrovnu zahnou…

01.02.2010 13:46:17 #14 

Příspěvků: 139

mr_tom muž

>> #13, puyol, 01. 02. 2010 13:13:24

Souhlas, ted me dostalo ze o vikendu byli nejlepsi podminky za celou zimu. Nevim jestli se da do idealnich podminek zahrnout precpany sjezdovky a nekonecny fronty lidi.

Možná nejezdím úplně podle norem, ale zato jezdím s radostí a úsměvem!!!

01.02.2010 14:25:38 #15 

Příspěvků: 195

MirekP

No myslim, ze se Ivan preklepl, osobne jsem spis presvedcen, ze teziste v danem okamziku (spicky dolu po spadnici=>cca lyzar laiky vnimano uprostred jeteho oblouku) 1/je nejnize pri „normalni jizde“ (stara dobra Cepelakova prima metoda – vlnovka:-))-impuls zatoceni je tlak do lyze=>nasledne podlozky (a jsme zas u toho principu z vlakna nacvik na bruslich-inlinech…:-))

2/v boulich-resp obtiznem terenu u nas smrtelniku je to spis obracene (nadlehceni-teziste nejvyse – neprima metoda), i kdyz vidim, ze ti zavodnici v boulich to masti tak nejak „proplutim“…

Ted vazne – spis jsem chtel nekoho poprosit o pripadne nove vlakno na odkazy dole (prijde-li to nekomu uzitecne, ale asi vetsina z vas to zna)

RACERS TURNS – SKIING

http://youcanski.com/…index_en.htm

Some WC racer’s turns (gates free) http://www.youtube.com/watch?…

SKI racing journey Grandi + Forsyth http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?…

Kalle Pallander http://www.youtube.com/watch?…

Didier Cuche – GS turn (gates free) http://www.youtube.com/watch?…

Daniel Albrecht (4months after crash) http://www.youtube.com/watch?…

Thomas Grandi GS turn (gates free) http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?…

Guays GS turn (gates free) http://www.youtube.com/watch?…

Nyberg GS turn (gates free) http://www.youtube.com/watch?…

Thomas Grandi – SL turn (gates free) http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?…

Andrew Weichbrecht Freeskiing http://www.youtube.com/watch?…

Kevin Francis Freeskiing http://www.youtube.com/watch?…

Frotz Strobl (end of carrier) http://www.youtube.com/watch?…

Bode Miller http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?…

http://www.youtube.com/watch?…

http://www.sportskool.com/…better-turns http://link.brightcove.com/…pid687242749?…

Ted Lidgety http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?…

Austrian racer (SL free) http://www.youtube.com/watch?…

Austrian racer (GS training) http://www.youtube.com/watch?…

US ski team http://www.youtube.com/watch?…

Trainings http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?…

Jap racing without gates http://www.youtube.com/watch?…

01.02.2010 22:15:41 #16 

Příspěvků: 217

PavelKo

>> #11, CzechSkier, 31. 01. 2010 08:23:56

Díky za video, je názorné, ale moje 41-letá kolena už při pohledu na něj říkají, že dobře upravená sjedovka je ten správný terén pro moje lyžování :-)

02.02.2010 10:24:29 #17 

Příspěvků: 17

Kometa

>> #16, PavelKo, 01. 02. 2010 22:15:41

Jsem si zrovna říkala, že mě bolej kolena jen to vidím :-( a to je mi 23. Ale já mam spíš pocit, že mě kolena při lyžování bolí spíš z toho, že neumím nerovnosti pořád ně odpružit a kolena pak schytávaj hrozný pecky.

V neděli odpoledne bylo boulí hodně a jak tak o tomu uvažuju, asi bych musela napřed jezdit mnohem pomaleji a naučit se boule překonávat kvalitně v pomalejšim tempu a pak postupně zrychlovat. Když vidím bouli, vytlumím jí, ale mam to na hrozně vědomé úrovni, řízené mozkem. Jinak mam tělo ztuhlé a neschopné to automaticky vypružit. A mam představu, že tohle by mělo probíhat automaticky, protože stačí horší světlo a boule nejsou vidět.

02.02.2010 18:51:44 #18 

Příspěvků: 1283

HOnza muž

>> #17, Kometa, 02. 02. 2010 10:24:29

To co je na tom videu je „závodní“ boulařská jízda v podstatě kolmo dolů. Dá se ale jezdit i tak, že si s těma boulema pohraješ tím, že si v nich najdeš svojí cestu jen přibližně kolmo dolů :o)… Pokud máš problémy s tím, že v boulích dostáváš rány, pak je hlavně na vině skutečnost, že nevyužíváš ani při normální jízdě dostatečnýho rozsahu práce nohou = souhlasné a při tom oddělené práce nohou!!! – jezdíš na nohách „štajf“ a nerovnosti zachycuješ nadměrně předkláněním trupu… (trup ti jde ke stehnům a ne naopak – stehna k trupu :o)…

www.vl-snow.cz

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

10.12.2016

Soutěž o dva 4denní skipasy do oblasti Alpe Cimbra (Folgaria Lavarone)

Skiregion Alpe Cimbra v italské provincii Trentino ...
09.12.2016

Je freeride (ne)bezpečný?

Odpověď na tuto otázku není černobílá. Záleží na to...
09.12.2016

Alpe Cimbra - znamenitá adresa pro rodinnou dovolenou

Nově vzniklý skiregion v italské provincii Trentino...
09.12.2016

Soutěž Poznej a vyhraj: nejbližší Alpy, kde děti do 10 let lyžují téměř zdarma

Jedna z nejbližších a dopravně nejdostupnějších alp...
08.12.2016

SNOW 100 - jubilejní vydání s 8 skipasy zdarma!

Prosincové vydání SNOW – historicky rekordní – je t...
08.12.2016

Paseky nad Jizerou - top lyžování pro děti i ambiciózní lyžaře

Lyžařský areál v Pasekách nad Jizerou může nabídnou...

Diskuze o lyžování

Alpine Ski World Cup 16/17

dnes 14:49:07 od MMartin

Co v lyžárně přebývá

dnes 12:00:48 od CzechSkier

Klínovec: [Středisko]

dnes 11:19:41 od johnycek

Lyzovani Prosinec 2016

včera 17:40:31 od oblouk

Oprava lyžiarok

08.12.2016 18:15:19 od CzechSkier

vosky Skivo

06.12.2016 23:25:27 od Boryš

Úplně nový typ lyží

06.12.2016 23:01:39 od HonzA_

Ester Ledecká

06.12.2016 22:21:35 od m3