Pár upřesnění okolo obřaček - strana 5 - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Pár upřesnění okolo obřaček (diskuze strana 5)

Nalezené položky: 137 « První | < Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Další > | Poslední »

16.04.2010 23:55:58 #121 

Příspěvků: 1788

TNS muž

..som rád,že ste vzali na milosť aj slalomky.Už som sa zľakol,že budem čierna ovca fóra za protežovanie slalomových lyží.

Počas sezóny odjazdím dosť aj na dlhých a krátkych obračkách,len mi asi neprinášajú toľko eufórie ako vám:) GS oblúk je základ,preto ho jazdím.A mal by som určite viac:(

..nie som pravoverný lyžiar,som len tieň z minulého fóra.

19.04.2010 09:05:28 #122 

Příspěvků: 2034

TomáS muž

>> #111, milan2, 16. 04. 2010 12:11:32

Ve svém současném opojení 190+ jsem se za poslední týdny projel na cca 5 obřačkách. Všechny jsou si docela podobné, pěkně jedou, jsou stabilní, drží na hraně, tlumí vybrace a žehlí nerovnosti a zatáčí mi v celku zatím blbě:-)) Jedna byla ale naprostou vyjímkou. Je to Blade GSX 192, lyže která točí a utahuje oblouky lépe než babská obřačka a přitom je 192. Má užší špičku a dlouhou a širokou patku. Rádius bude asi jenom 23 a pod botou má 65. Takže FIS není. Na rekrea závodění do zavřených branek by myslím mohla být dobrým kompromisem. Dá se půjčit ve Skipointu, koupit jí bude asi těžké. Nevím jak to s firmou Blade přesně je. T

19.04.2010 11:01:00 #123 

Příspěvků: 312

Másin muž

>> #122, TomáS, 19. 04. 2010 09:05:28

Můžu jenom potvrdit, opravdu nezvykle točivá obřačka. Na omak však překvapivě tvrdší. Točivost bude určitě výrazně ovlivněná oním „carve tailem“ a navíc vázání bylo umístěné docela dopředu. Do utažených GS branek by fakt mohla bejt dobrou volbou. Na rozdíl od jiných obřaček sme se s ní, dá se říct, sžili hned první jízdu a hned asi třetí sem ji šel zkusit z hřiště přes velkej a malej hang až dolů. Což bych asi s echt R 27 obřačkou opravdu hned tak nemusel. Zajímavá lyže.

19.04.2010 11:05:26 #125 

Příspěvků: 203

VojtěchV muž

>> #122, TomáS, 19. 04. 2010 09:05:28

Tak jsem koukal na modely Carpani, což by podle mých info měl být přímý nástupce firmy Blade s jiným topsheetem. Podle rozměrů to působí, že se stejná lyže už nedělá. Nejpodobnější se jeví model F5 – obřačka 192 R>27. Pod patou 66, špička 95. Ale jak tyhle kousky sehnat vážně netuším. Třeba Olda něco doveze ;-)

19.04.2010 16:55:01 #126 

Příspěvků: 2034

TomáS muž

>> #125, VojtěchV, 19. 04. 2010 11:05:26

Zajímavý info, rozhodně je design lyží lepší než u Bladu. GSka obě vypadají pěkně. Ta s tím šrokým zadkem a R27 by mohla být zajímavá. Asi jim napíšu o info. T

19.04.2010 17:14:36 #127 

Příspěvků: 3866

ivan

Přátelé, ke vhodnosti obřaček 190/27 musím napsat něco obecného.

Jak vesměs snad víme, doznaly závodní lyže v uplynulých cca 10 letech značných změn. V podstatě se odvozují od diktátu FIS, která na základě výzkumů na innsbrucké univerzitě u absolventa Stamsu a současného řádného profesora této univerzity Wernera Nachbauera začala diktovat, jaké mají závodní lyže, resp. celý setup, být (délky, šířka, radiusy, výška nad sněhem, boty). Bylo nutno reagovat na délku slalomek, na délku a radiusy GS i SG.

Výsledkem byly uživatelsky příjemnější lyže, měkčí v ohybu a ovladatelnější i pro borce méně nadupané než Hermann Maier a spol. Neboť cílovou skupinou byli nejenom jezdci WC, ale i mnohem početnější mlaďasové, závodníci na úrovni FIS závodů a nakonec třeba i borci v soutěžích Masters do 70 let.

Možná si vzpomenete na křik ohledně 165cm SL pro muže. Vypadalo to, že nedovyvinutí (fyzicky i technicky) mlaďasové takové neutáhnou, budou biti a znechuceni. Ale velice rychle se i ty 165ky staly ovladatelnějšími, a tak i když dneska junioři-prvoročáci mají výjimku na 155 cm, žádný zásadní problém se nekonal. Naopak, delších slalomek se chytily holky a dneska nejlepší už na „jejich“ 155 cm nejezdí (i Šárka jezdí 161 cm).

A dokonce stále častěji sahají po lyžích pro chlapy včetně SG (vypráví se, jak Lindsey vyfasovala u Headu Millerovy SG, ten se pak rozhodl, že přece jenom sezonu odjezdí, a byl z toho prý problém). I když ty holky jsou trénované a ty velké jsou opravdu kus baby, bez zvýšené ovladatelnosti tohoto materiálu by to možné nebylo.

Souběžně se tzv. závodní lyže pro veřejnost stávaly stále tolerantnějšími a krotšími. Tyto rádobyobřačky čili racecarvery se změnily na spíš sportovní univerzálky s R pod 19 metrů. Nad nimi pak v běžné nabídce nebylo už nic – resp. až „neveřejný“ racestock.

Důsledkem a výsledkem tohoto procesu jsou závodní lyže „racestock“ nesrovnatelně ovladatelnější než jejich předchůdci. Např. nekompromisní, náročná a tvrdá Atomic Betarace 9.28 „trestala“ občas i borce kalibru WC, dnešní běžný racestock je proti tomu takřka „lyží pro paní radovou“.

Dnešní GS racestock (i SL, ale tam nemám aktuální osobní zkušenost) je tedy vesměs už příjemnou sportovní lyží, jakkoli jejich výkonnostní strop leží velmi vysoko a my na něj vesměs nedosáhneme.

Vlastnění a používání takových „komerčních racestock“ lyží tedy už není výrazem a gestem „rádobymacholy­žaře“, který sáhl po něčem nad své poměry. Dokonce i SG lyže jsou ovladatelností jinde než lyže předcarvingové neb ranně carvingové. Ba než SG třeba 8–10 let zpátky, jakkoli rozměrově (skoro) shodné.

To je zpráva dobrá i špatná.

Dobrá v tom, že i dobrý amatér si takovou lyži může dovolit a užít. Dnes už není důvod považovat ho nutně za machýrka stylizujícího se do něčeho, čím není.

„Špatná“ v tom, že používání takových lyží už skutečně neodděluje chlapce od chlapů, protože i ti první se na nich ve volné jízdě mohou svézt. Druzí je sice použijí s úsměvem a běžně, navíc i v brankách, první s námahou a jen někdy a někde, ale paušálně je to lyže POUŽITELNÁ.

Bylo by dobře, kdybychom v tomto světle viděli i stávající vlákno, diskusi a euforii.

Média se sice ráda vyžívají ve schématické démonizaci takových lyží (viz „brutální“ Pravda), ale ve skutečnosti ty lyže takové nejsou.

Důkazem je i jejich vzrůstající dostupnost. Ne sice v běžných obchodech, ty by s lyžemi 180+ páchaly obchodní sebevraždu, ale ve vyrobených počtech a v možnosti objednat. Někdy i v zařazení do katalogů.

Suma sumárum: je vhodné přestat uplatňovat mnohdy tradované stereotypy „na závodní lyži se nezávodník nesveze“ a přijmout většinu racestocku jako materiál použitelný i mimo závodní lyžování.

„Použitelný“ ovšem automaticky neznamená „vhodný“, takže výhrady a opatrnost vůči němu, jak jsem je za sebe nastínil výše, trvají a platí. Démonizace ne, příslušná pokora ano.

Vyčůraně v rámci řečeného sděluju, že chci vyprodat svoje časem nashromážděné a nevyužívané GS a SG. Za pár šupů, konkrétní informace dám časem do Bazaru.

19.04.2010 17:17:41 #128 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #126, TomáS, 19. 04. 2010 16:55:01

K těm Bladům. Skvělá ovladatelnost onoho atypického modelu mě docela překvapuje. Tento tvarový princip (relativně úzká špička a širší patka, MB posunutý dopředu) se totiž neosvědčil a neujal, Salomon s ním před lety utrpěl fiasko (přestože tehdy hlásali, že takové budou zanedlouho obřačky všechny) a kromě tohoto jednoho modelu Blade takovou lyži nikdo jiný nedělá.

Dovedu si představit, že oproti těm tehdejším Salomonům tyhle nějak dopiplali a pozměnili, ale stejně: kdyby to bylo tak skvělé, nedělali by to i jiní a nezávodilo by se na tom? Po zkušenostech s tamtěmi Salomony jsem tuto koncepci považoval za mrtvou a jen se divil, kdo si takové Blady kupuje. Ale asi je to trochu jinak – jak píšu, můžu se mýlit jako už nejednou…

Ty nové Carpani F5 jsou zjevně jejich pokračováním. Značku Blade snad koupili nějací Japonci.

19.04.2010 17:22:05 #129 

Příspěvků: 312

Másin muž

>> #127, ivan, 19. 04. 2010 17:14:36

Vyčůraně sděluju, že ty „nevyužívané“ Atomicy D2 beru za těch pár šupů. 8-)

19.04.2010 17:34:05 #130 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #129, Másin, 19. 04. 2010 17:22:05

Máš pocit, že ty Atomiky jsou „nevyužívané“? Právě je jdu vyndat z auta, kde v teple hezky natahujou vosk, stáhnu, vykartáčuju, vyleštím a znovu namažu. Heady SG dtto. Takto se oddělují od „nevyužívaných“. Ale i těm vosk občas dám.

19.04.2010 17:44:09 #131 

Příspěvků: 312

Másin muž

>> #130, ivan, 19. 04. 2010 17:34:05

Tak zkusit sem to musel. S touhle péčí bych byl ochoten vydat i víc než jen těch pár šupů. :-)

Ale teď vážně, pokud bys něco např. s Race 614 nemohl udat, tak vázáním bych nepohrdnul. Možná až zveřejníš seznam těch opravdu nepoužívaných, tak bych něco vzal i s tím vázáním.

19.04.2010 18:03:36 #132 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #131, Másin, 19. 04. 2010 17:44:09

Detaily si můžeme vyřešit osobně, nakonec se můžeš těch pár kilometrů přijet podívat. (Můžeme vlízt i na půdu, kde začíná „muzeum“, jehož většina ale je u Boba Mařase na Labské ve Špindlu). Staré (tedy vlastně ještě Ess v.a.r.) 614 mám jen jedno spíš už nefunkční. Jinak troje 1018, z toho dvoje na lyžích zatím používaných. Tyrolek do DIN 15–17 mám několik, některé už zadarmo.

19.04.2010 18:57:44 #133 

Příspěvků: 2034

TomáS muž

>> #128, ivan, 19. 04. 2010 17:17:41

Ovladatelnost a snadnost utažení oblouku byla skutečně někde jinde. Přikládám to taky R23. Oba jsme se s Másinem shodli, že ta lyže je skutečně „jiná“ než ostatní obřačky. Jestli je někde zakopaný jiný háček, tak na ten jsme nepřišli. T

19.04.2010 20:35:05 #134 

Příspěvků: 203

VojtěchV muž

>> #126, TomáS, 19. 04. 2010 16:55:01

Ohledně designu je pravda, že ta GSX je opravdu nehorázně přeplácaná. Vedle ní ta Blejdí slalomka vypadala jako krásná lyže :-D

21.04.2010 16:07:25 #135 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #116, CzechSkier, 16. 04. 2010 15:34:05

Ivan (post 112): “Rozumím názoru, který jsem zde nedávno četl, že race obřačka dokáže oddělit jalové pohyby od správných. Docela se mi to líbilo. Ale více bych s tím souhlasil pro první polovinu oblouku. Naopak ve druhé polovině je to podle mne obráceně, protože tato lyže drží díky délce a tvrdosti „zadarmo“, i když je oblouk špatně „utažený“. A v tomto ohledu bych zase řekl, že jalové pohyby oddělí komerční lyže.“

(Co je „první“ a „druhá polovina oblouku“? – viz naše diskuse na interski ohledně fázování oblouků a názvosloví)

Nějak to pro 2. půlku nedokážu podepsat. Snad pro situace, kdy lyžař pojede dlouhatánský „líný“ a pasivní oblouk od lesa k lesu na nepříliš prudkém svahu, případně úplně po vrstevnici. Ale jakmile oblouk v aktivní fázi patřičně správně dynamicky utáhne, taková lyže ho může šeredně vytrestat (no ale 180 cm tužší racecarver to dokáže taky).

Takže MO: ano, zčásti ano, ale ne vždy.

Problém č. 2: bude racecarver držet? Řekl bych (při dobrém nabroušení, samozřejmě) jak který, jak na čem a v jaké rychlosti.

Tyhle lyže se dneska dělají s takovým stupněm uživatelské příjemnosti, že mají svůj strop. Některá výš, některá níž. Na hezkém byť tvrdém manžestru fungovat bude, na hrbolaté na kost zmrzlé ranní jarní Machytce nebo na jiném nastříkaném kopci už to od určité rychlosti bude slabší.

Např. (nová) komerční Atomic D2 GS je na svou kategorii skvělý držák se skoro závodní charakteristikou (podobná bývala i první SX:11), ale cenově i konstrukčně stejná VF 70 je už o pěkný kus níž. A když jsem s novou komerční D2 GS (možná nebyla extra skvěle ostrá) letos vyjel na dost brutálně (ahoj, Pravdo!) umydlený spodek nové Hromovky, nebylo to proti racestocku nic moc, ba dokonce tam líp držely 82mm Blackeye.

21.04.2010 16:10:13 #136 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #111, milan2, 16. 04. 2010 12:11:32

Problém (post 107): jaká lyže do utažených ne-FISových obřáků?

Asi nejběžnější dotaz v příslušné rubrice na epicski a na Nastar-fóru. IMO bude záležet jak na tobě, tak na svazích a těch slalomech. Obecně by se dalo říct “co nejdelší a nejmíň krojenou, jakou v těch podmínkách bez problémů zvládneš”, ideální by bylo testovat různé na čas (to by třeba byl jeden z námětů pro budoucí VL) – tohle si už dávno slibuju udělat na jaře na ledovci, když se jezdí s děcky, která mají obřáčky možná srovnatelně hustší.

Dovedu si klidně představit, že tam, kde to moc nejede a hodně točí, by byla nejrychlejší komerční 180/18 a třeba i 175/17?, možná i holčičí FISová 175/23 nebo neFISová 175/pod 23 (existují pro končící starší žákyně, ale asi budou příliš měkké?). Jenže tohle si musí každý rozhodnout pro sebe sám.

21.04.2010 16:52:31 #137 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #104, Martin47, 15. 04. 2010 17:44:15

„Přeskoč je a kup SG. To je ta pravá rychlá jízda v dlouhém oblouku. Stejně se k tomu propracuješ a budeš mít jedny lyže navíc. Pro tebe ideální kombinace. Ráno vyskočíš na parkovišti na Hromovce na první sedačku s SG, dáš 2× prázdnou Hromovku a 3× Červenou, pak skočíš přezout a zbytek odlyžuješ na babskejch GS, na kterejch navíc v pohodě pojezdíš v případě potřeby v tyčích, kde se na 190+/27 budeš jen trápit. Je to ideání kombinace a pokud na mou radu nedáš teď, vzpomeneš si na mě na konci příští sezóny.“ (Martinova rada ohledně GS 190 cm, post 100)

I když jsem ten, kdo v lednu dokázal přes týden jezdit právě tam jenom na SG, spíš nesouhlasím, Martine.

Principiálně sice ta úvaha něco do sebe má, ale ve špindlerovské praxi něco takového fungovat nebude. Ranní Hromovka není pro SG vhodná. Stará Hr. je úzká. Turistická s přejezdem na novou je placka a nová Hr. je opět příliš úzká s nevhodným dojezdem na SG (celý spodek od horní meze je kromě toho Slow-down zone!)

Červenou dáš jenom jednu, pokud budeš na první sedačce (nebudeš, na té budou domorodci a kamarádi). A to jenom za předpokladu, že si na dobrém sněhu lajstneš osolit to bez prohlídky úpravy. Navíc stejně musíš na mezi (Dřevařské) přibrzdit, prože tam průběžně najíždějí lyžaři z Hromovky, uděláš 3 oblouky a brzdíš dole na poslední hraně před Hrobečkem.

Snad mi věříš, že to mám po 2,5 sezonách skoro každodenního ježdění dostatečně vyzkoušené. Ano, v lednu jsem přes týden v kuse jezdil ráno vždycky jenom na SG 210/40, ale to už je fakt dost extrém, který tam nedělá nikdo jiný. Tím méně Másin, který se uprostřed týdne urve jednou a pak jen o víkendech.

Souhlas s tím, že na 190/27 se bude jezdec v běžných českých tréninkových obřácích asi poměrně trápit. Ale Másin není s nikým domluvený na tréninku a bude v tom Špindlu asi jezdit volně. Kdežto na 190 se sveze rychle volně hned od 8 a ještě se s nimi vejde do těch cca 10 na Hřišti a/nebo Černé.

„Skočíš přezout“ není tak jednoduché: sjet na Hromovku, k autu, lyže očistit a do futrálu, zpátky – necháš na tom i bez front minimálně 20 minut, které, když musíš v 10:30 skončit, jsou cenné. Jedině si vzít druhý pár hned ráno s sebou a přidělat zámkem k oplůtku u vleku.

Při takovém způsobu lyžování je SG lyží až nakonec. Jo pokud by se vyvinula konstelace tak, že by lyžař jezdil pravidelně na 7. na Medvědín a dával do 8. tři-čtyři Červené ještě před veřejností (to ale v lednu ještě nejde kvůli viditelnosti), bitte. Podobně kdyby začal – on nebo kdokoli podobný – pravidelně ve velkém jezdit do Alp.

Uznávám sice, že jsem nikdy nejel na holčičích SG 200 cm/34 m, která může být jakýmsi kompromisem, ale furt je těch 10 cm a cca 7 m oproti GS znát. GS je pořád lyže na TOČIVOU disciplinu, kdežto SG je RYCHLOSTNÍ. Prostě charakterem jiné lyže.

Jinak SG 209 cm u mě doma v koutě čeká na nového pána, TomáS ji už omakal. Másin výše píše, že doufá, že ji na příští rok nebude shánět – nemusí, čeká na něj 15 km od domova. Ale to už je spíš hec. Na SG už vleze člověk buďto párkrát za zimu, nebo když je na lyžích skoro pořád a už roupama neví, co by (třeba když sis mohl po-pá kdykoliv ráno pár SG bran postavit a mít ty lyže pokaždé s sebou).

Nalezené položky: 137 « První | < Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Další > | Poslední »

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

08.12.2016

Vyhrajte 4 luxusní lyžařské dny v Dolním Rakousku!

V Dolním Rakousku najdete rodinné sjezdovky i trať ...
08.12.2016

SP v alpském lyžování: ach ten materiál. Hudcovi premiéra nevyšla

Jan Hudec, šumperský rodák, který ještě před pár mě...
07.12.2016

Hodinky na lyže

Moderní, sportovní GPS hodinky umí často měřit širo...
06.12.2016

Představujeme značku Völkl

Völkl je tradiční německá značka, vyráběná v soused...
06.12.2016

Vyhlášení vítěze soutěže o zájezd do La Normy

CK Beta tour připravila soutěž o jednodenní lyžařsk...
05.12.2016

Počasí 2016/17: zima je blízko, ale…

Zima připravila lyžařům velmi příjemný vstup do měs...

Diskuze o lyžování

Oprava lyžiarok

dnes 12:44:33 od TomáS

Klínovec: [Středisko]

dnes 07:59:31 od t603

Alpine Ski World Cup 16/17

včera 13:32:36 od Martin47

vosky Skivo

06.12.2016 23:25:27 od Boryš

Úplně nový typ lyží

06.12.2016 23:01:39 od HonzA_

Ester Ledecká

06.12.2016 22:21:35 od m3

Co v lyžárně přebývá

06.12.2016 18:47:55 od oblouk

Obertauern: [Středisko]

06.12.2016 10:46:17 od ACS

Malenovice: [Středisko]

05.12.2016 22:30:53 od PaloS

Lyže dítě-závodní?

04.12.2016 20:12:14 od CzechSkier