Jak postavit SL a GS trať - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Jak postavit SL a GS trať

29.11.2010 16:37:19 #1 

Příspěvků: 82

VlastaR

V souvislosti s Alpine WC závody jsem se chtěl zeptat, jak a kdo ovlivňuje postavení tratí. Předpokládám, že jsou jistá stálá pravidla, podle kterých se staví trať, ale každý kopec je jiný. Je možné třeba podat protest proti nadměrné obtížnosti. Stalo se někdy v minulosti, že by třeba nedojel z tohoto důvodu velký počet závodníků a Ti by následně chtěli opakování závodu ? Kdo odsouhlasuje, vybírá stavitele tratí? Můžou do toho závodníci mluvit? A v případě, že bych si sám chtěl postavit svojí trať, čím se mám řídit, jak určit vzdálenosti branek, atd. Díky za odpovědi,

29.11.2010 19:12:32 #2 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #1, VlastaR, 29. 11. 2010 16:37:19

To, jak je postaveno, je značně ošetřeno předpisy, konkrétně ICR (International Competition Rules) = IWO (Internationale Wettkampfordnung), v posledním znění viz http://www.fis-ski.com/…ober_web.pdf , zejm. třetí část, články 800 (SL), 900 (GS), 1000 (SG).

Obsahuje jak věci závazné, tak i proklamativní („měly by“, „neměly by“ apod.), dodržení jejichž ducha/smyslu lze ale rozumně vyžadovat.

Praxi stavění ve WC úplně přesně neznám, ale afaik, staví trenéři prvních 15 na žebříčku (tohle ale v ICR nestojí, tam se uvádí nominace stavitelů národními federacemi) a je to určované (losuje se?) předem (možná na celou sezonu?).

Možnosti stavitele ovlivnit stavbou trati charakter závodu jsou výše uvedenými omezené. Samozřejmě každý staví na svoje koně a snaží se v rámci omezených možností je zvýhodnit. Ale je to omezené a nějakou interně nacvičenou prasárnu si představuju dost těžko. Stavět by se mělo na průměrnou schopnost prvních třiceti, tedy ani nic, co by rozumně projelo pár prvních, měla by být umožněná plynulá jízda a neměla by být „mimořádná akrobacie“.

Fakt ale je, že se všichni s konkrétními staviteli počítají a trenéři si vedou záznamy o tom, jak kdo kde stavěl, takže po nějaké době znají jejich rukopis a vědí, s čím mohou počítat.

Asi od roku 2003 se staví s pásmem, jímž si kontrolují vzdálenosti mezi změnami směru. Povinnosti stavitele viz ICR 603.7. Kontrolním orgánem je jury. V praxi, pokud jsem slyšel, trenéři největších borců očumují a se svými pásmy případně kontrolují.

Kdyžtak to někdo doplňte, jak jsou do rozhodování a do orgánů zapojeni závodníci a roli arbitra.

Neuvědomuju si, že bych někdy slyšel o „vzpouře“ závodníků kvůli velkému množství výpadků. Určitě i proto, že na úrovni WC jsou tratě tak preparované (to opět vyžaduje i ICR/IWO), že se obvykle nestává, že by po prvních odešly tak, že se důstojně nedá dojet. Občas ale ano (velká změna počasí, velké teplo apod.).

Řídit by ses měl terénem, vlastní výkonností, (lyžemi, pokud ne FIS), sněhem, cílem tréninku, případně i předpisy – v tréninku ne nutně. Těžko to popisovat, chce to praxi a zkušenost odhadnout. Nejlíp asi sledovat, jak to mají postavené závodníci (pro dospělého spíš ne děti, jejich lyžím odpovídají poloměry změn směru menší. Ale s „cheater GS“ neboli racecarverem klidně).

Ve WC se např. obřák staví okolo průměru 25 m (ale mají být oblouky od dlouhých po „small“), trend je chodit na předepsané minimum změn směrů, ale na kopec, kde to je optimum, se sotva dostaneme. U SL je to myslím snad cca 10–11 m kromě figur, ale praxe v tréninku bude asi zase trochu jiná.

Taky proto, že tréninkové tratě nemívají délku závodu, takže se obvykle snažíme dostat na omezenou délku víc zatáček. U nižších závodů to bývá postavené hustěji, u amatérských ještě víc. Ostatně pro děti a masters platí určité odchylky i na parametry tratí a zásady stavění. Stavba a la závody WC je pro praxi naši použitelná jen omezeně, nejméně v SG.

29.11.2010 21:14:44 #3 

Příspěvků: 1283

HOnza muž

>> #1, VlastaR, 29. 11. 2010 16:37:19

Samozřejmě existují základní pravidla FIS pro stavbu tratí pro všechny disciplíny – Ivan uvedl odkaz na tato pravidla. Trenéři, kteří staví tisíce tratí, mají dostatek zkušeností a praxe, aby na dané FIS homologované sjezdovce dokázali postavit dobrou trať s ohledem k profilu, aktuálnímu povrchu i povětrnostním podmínkám. Přesto jsem několikrát zažil, že díky jakémusi „exhibicionismu“ stavitele se závod nepovedl a v nějaké brance vypadlo víc závodníků, než by bylo normální :-). Jen jednou jedinkrát jsem zažil zastavení závodu, přestavbu trati a nový start. Bylo to v Rakousku ve středisku Sontag (Vorarlberg) při obřím slalomu. Tam arbitr (volený při losování z přítomných trenérů) závod zastavil a nechal přestavět branky na dvou horizontech, protože 11 z prvních 12 na nich ze závodu vypadlo. Shodou okolností jsem tím arbitrem byl tehdy já :-) – a to rozhodnutí jsem si nechal potvrdit několika přítomnými trenéry (m.j. Mílou Sochorem, tehdy trenérem Lichtensteinského repre týmu) :-).

www.vl-snow.cz

29.11.2010 22:21:40 #4 

Příspěvků: 82

VlastaR

Děkuji za vysvětlení, informace a rady.

29.11.2010 22:29:49 #5 

Příspěvků: 881

Martin430

29.11.2010 22:36:45 #6 

Příspěvků: 881

Martin430

Skoro by se chtělo napsat : děkuju, kamarádi… za zachování základní „rekreantské“ úrovně. Protože – ač nejsem himlem (nebo jsem jenom bývalým)- se mi kolikrát chce plakat. Fakt.

což se Vám, Pánové, musí stávat, co chvilka.

P.S." postaru" – velká i malá písmena jsou správně. (Honzo i ivane …)

30.11.2010 15:39:02 #7 

Příspěvků: 1283

HOnza muž

>> #6, Martin430, 29. 11. 2010 22:36:45

Mnojo, no – Vlastův dotaz ve mně vyvolal vzpomínku na jednu z mých minut slávy a o zážitek jsem se chtěl podělit :-). Tak pardon. Podstata dotazu byla zřejmě v tomto: „…v případě, že bych si sám chtěl postavit svojí trať, čím se mám řídit, jak určit vzdálenosti branek, atd. Díky za odpovědi. ". Odpovím takto: Postav si to tak, abys měl pocit, že to můžeš snadno plynule projet, ale při tom to nebylo nějak moc rychlý. Když se ti to napoprvé povede (což vůbec není vyloučený, protože lyžuješ dobře a měl bys pro to mít cit), tak to příště postav zase nějak podobně. Pokud někde trať příliš zavřeš, tak to trošku povol… – koneckonců i renomovaní stavitelé při kontrole "díla“ někdy na základě svého posouzení (a nebo připomínky kohokoli ze závodníků nebo trenérů) občas trať poupraví. Neledejv tom žádný složitosti – v podstatě je to vpravo-vlevo, v pravo-v levo :-)

www.vl-snow.cz

30.11.2010 17:29:22 #8 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #7, HOnza, 30. 11. 2010 15:39:02

„Pocit, že to můžeš snadno plynule projet“ – bral bych to jako radu pro úplně první osahání toho, jak vůbec stavět.

Ale je to ošidné: takhle vypadají mnohé mincovní „obřáčky“, které lze leckdy projet bez rozbalování ve vejci a ještě přitom koukat po holkách. Cíle tréninku pak jsou různé a postupně je třeba snažit se projet i branky resp. trať, kde už převládne pocit „nesmím podjíždět, musím být včas“ až dokonce „sakra nestíhám“, což bývá pro méně zkušené hlavním problémem.

Ale to se jen tak hnidopišsky ošívám vůči formulaci, jinak nám to je jasný.

Pořád si myslím, že než vařit z vody, je lepší pro začátek mít možnost svézt se (třeba i jenom stínově vedle) v brankách, které postavil svým závodníkům trenér se zkušenostmi.

30.11.2010 17:50:31 #9 

Příspěvků: 1283

HOnza muž

>> #8, ivan, 30. 11. 2010 17:29:22

Jasně Ivane – je to třeba stavět aby to byla trošku námaha při předpokládané rychlosti. Odhad rychlosti je totiž, zdůrazňuji, zcela zásadní faktor při stavbě trati, neboť to co se dá snadno projet na pomalém sněhu a pomalých lyžích je třeba zcela nesjízdné když zmrzne!!! Ještě něco k tvojí radě v poslední větě – svézt se (stínově) vedle trati třebas tréninkové nebo závodní je hrozně zavádějící!!! – takto stínově projedu v podstatě každou trať „s prstem v nose“ (občas to dělám, i když se to nesmí, i před závodem) – no a pak vlezu do závodu a jsem v pr… (neumím všechna ta písmenka toho slova :-)). Ono stínově projet je zase ještě úplně něco jinýho než doopravdy „v tom“.

www.vl-snow.cz

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

03.12.2016

Adelboden: oáza klidu ve švýcarských Alpách

Při příjezdu do Adelbodenu vás přivítá pohled na do...
02.12.2016

Světový pohár: co napověděla premiéra

Poslední listopadový víkend se stal již tradičně př...
02.12.2016

Vložky do lyžařských bot – proč a pro koho?

Při sjezdovém lyžování je noha v botě zatěžována ve...
02.12.2016

Známe vítěze souteže se Skier.cz!

Známe vítěze soutěže s lyžařským obchodem a eshopen...
01.12.2016

Vyhlášení vítěze soutěže o celosezónní Czech Skipass 2016/17

Czech Skipass – unikátní lyžařská celosezónní perma...
30.11.2016

Lyžařská sezona je tady! Nejezděte na hory bez servisu, radí odborníci

Venku první vločky a někteří z nás už plni očekáván...

Diskuze o lyžování

Ester Ledecká

včera 22:45:58 od m3

Alpine Ski World Cup 16/17

včera 21:43:52 od PetrAT

Klínovec: [Středisko]

včera 21:06:52 od BigBang

Lyže dítě-závodní?

včera 20:12:14 od CzechSkier

Predajne s fundovanym personalom - Praha a okolie

včera 19:30:57 od headskitest

Služba Identbox

včera 12:57:33 od Daniel73

Testování Sporten Stupava

včera 12:21:49 od BoB

Crans-Montana: [Středisko]

03.12.2016 22:02:17 od mirjur

Výber vhodných lyží pre muža

03.12.2016 20:33:57 od Mefko1