Foto a video poradna [článek] - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Foto a video poradna [článek]

01.10.2012 08:36:09 #1 

Příspěvků: 347

SNOW

Rádi byste poznali (a odstranili) své vlastní chyby při lyžování? Máte chuť podrobit se analýze? Ve spolupráci s lektory APUL jsme pro vás připravili rubriku, která vaše přání splní. Pozorně čtěte a konfrontujte postřehy odborníků s těmi vašimi. Aplikujte jejich poznatky na sebe samé podle vlastních snímků, anebo nám rovnou zašlete sérii vašich fotografií a nechte profesionální učitelé lyžování, aby Vám poradili, jak lyžovat lépe, krásněji, nebo třeba úsporněji.

První obětí nenechavých očí lektorů Apul se stala Markéta. Sportovní lyžařka, se závodnickou minulostí, v dobré kondici a stále sportující. Komentáře Štěpána Koudely, Tomáše Horáčka a Tomáše Micala najdete v tištěném SNOW 68. Další čtyři lektoři pak radí zde.
Odkaz na článek

02.10.2012 08:23:46 #2 

Příspěvků: 4182

HonzA_ muž

„Dochází zde však k momentu, kdy se těžiště posouvá směrem dozadu a chodidla se tak dostávají před boky.“ – ano, k tomu při crossunderu obvykle dochází.

Moc by mně zajímal komentář Markéty k tomu, o jakou jízdu šlo – jestli takhle jezdí běžně „s prstem v nose“ a nebo to byla snaha předvést maximálně sportovní jízdu pro objetkiv i s vynucenými chybami (např. celý druhý oblouk…). Já se zatím kloním k té druhé možnosti.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

03.10.2012 08:59:26 #3 

Příspěvků: 197

Petr Havelka - SNOW muž

>> #2, HonzA_, 02. 10. 2012 08:23:46

Pokud to lyže a podmínky na kopci dovolí, tak Markéta takto dynamicky jezdí víceméně neustále.

03.10.2012 09:47:10 #4 

Příspěvků: 112

Tomatáš

>> #2, HonzA_, 02. 10. 2012 08:23:46

Z Markétina projevu je zřejmé, že je schopna takto lyžovat standardně. Jak již zaznělo v jedné z analýz, souhlasím, že v oblouku doprava hodnotíme spíše konkrétní chybu(y), způsobenou přílišnou snahou ukázat to nejlepší. To se negativně projevuje na preciznosti a důslednosti provedení klíčových pohybů v zahájení oblouku a důsledkem je pak tedy onen analyzovaný oblouk doprava. V ukončení oblouku doleva je Markéta v moc pěkném postavení. Souhlasím tedy s tvou druhou variantou, ale rozhodně bych chyby neoznačil přímo za vynucené!;)

*>> Petr Havelka – SNOW, 03. 10. 2012 08:59

„Pokud to lyže dovolí..“ To je trochu alibistické,ne?:) Upravil bych to spíše na: pokud má Markéta chuť a chce lyžovat, jezdí takto dynamicky pořád. ;)

„ Od počátku svého studia učinil jsem si zásadu, že kdekoli poznám mínění správnější, ihned upustím od svého méně správného a pokorně i radostně přijmu názor zdůvodněný lépe“ JAN HUS

04.10.2012 13:46:57 #5 

Příspěvků: 32

Markéta Karlová - SNOW

Jízda je na kopci, kde se zároveň fotilo a natáčelo, takže na fotce jsou 2 oblouky, které z celkové jízdy stihlo zachytit oko fotoaparátu. Je pravda, že mi při oblouku do prava ujíždí levá ruka. Přikládám videa z předchozího dne na stejném kopci. Posouzení nechám na vás :)

http://snow.cz/…arketa-video

http://snow.cz/…keta-video-2

04.10.2012 21:32:39 #6 

Příspěvků: 106

Čert muž

Myslím, že nejtrefnější je poslední komentář, Karel Kříž. To je můj ůsudek. Také si myslím, že náklon celého a nezalomeného těla v první fázi oblouku do vnitř oblouku není vůbec špatná věc. Naopak, ovšem pokud lyžař ví co dělá a proč. A tady se mi to jeví velmi dobře zvládnuto. Dále si myslím, že každý lyžař provádějíc přechod snížením (podtažením, crossunder) otevře (natáhne) mírně kotníky. Ono jinak ty lyže se dost neodlehčí, výrazně a rychle nepřehraní. Opět, to si dovolí sportovní zkušený borec. Tady je to velmi dobře provedeno, jelikož je vidět, že Markéta zvládla dostat celé tělo do dobré pozice ihned po nástupu do oblouku. Právě tím náklonem celého těla dovnitř. Je to rychlý a agresivní přechod. Snad (?) na 7 a 8 obrázku, mi přijde, že Markéta příliš přitočila (přisedla si) zadek do oblouku a trup s rameny ven. Následek je váha na vnitřní patě(7) a na (8) je vnější ruka za tělem(?), jako následek obr. 7 . Bacha na paže, jinak moc dobrá jízda. 8-)

Nečumákuj a fič dolů...

09.10.2012 03:54:49 #7 

Příspěvků: 112

Tomatáš

>> #5, Markéta Karlová – SNOW, 04. 10. 2012 13:46:57

Ahoj Markét,

ještě jednou se vracím k Tvé jízdě, protože po zveřejnění obou Tvých videí, jsem schopen trochu upřesnit analýzu z mého pohledu.

Asi se všichni shodneme, že jsi velice slušná lyžařka, jak je z videí a z fotosekvence zřejmé!Především ve srovnání s většinou sportovních lyžařů a lyžařek po celém světě. Především si nyní myslím, že na fotkách vypadá Tvá jízda lépe, než jí teď hodnotím z předvedené jízdy na videu!

Shodneme se asi také, že Tvůj zásadní problém je to, že většinu oblouku jedeš v nestabilní postavení na vnitřní lyži, ostatně většina lektorů se na tomto problému shodla!Důsledkem je pasivní jízda bez možnosti její regulace. Z videa je dále patrné, že se jedná téměř o volný pád!Tvá jízda není jednoduše pod kontrolou a na ladě či tvrdém povrchu by takto lyžovat určitě nešlo. Vidím několik příčin, které způsobují Tvé největší problémy:

  • techniku, kterou používáš na videu k přechodu z oblouku do oblouku, nemohu označit za optimální!Těžiště se posouvá na tomto prudším svahu příliš dozadu a Tvá pasivní horní polovina těla situaci nikterak nepomáhá. V důsledku pak lyže vystřelují příliš dopředu před těžiště a ztrácíš tak kontrolu na lyžemi. Pokud Tě toto baví, měj ovšem na paměti, že při vyšší rychlosti, na prudkém a na tvrdém to není bezpečné ani pro Tebe ani pro lidi lyžující kolem Tebe.
  • jak jsem již psal v analýze, postrádám v Tvém oblouku, oporu o novou vnější nohu při Tvorbě náklonu, potažmo tlaku v první části oblouku. Začínej oblouk s oporou na nové vnější a pocit opory neztrácej až do okamžiku, kdy se rozhodneš začít nový oblouk!Když koukneš na stopu, která za Tebou na videu vzniká, jasně uvidíš, že vnitřní lyže tvoří užší a hlubší stopu než Tvá vnější. Zřetelně v oblouku doprava na první videu v 16. a 17. sekundě.
  • mýlil jsem se v mém předpokladu, že Tvůj oblouk doprava byl na fotografiích v několika jeho částech ovlivněn účelem jízdy…snahou něco ukázat, snahou která způsobila vypuštění preciznosti a důslednosti v provedení pohybů. Jak je zřejmé z videa, oblouk doprava je horší a často proveden stejně jako na fotografiích. K výše zmíněným chybičkám v zahájení oblouku se v oblouku doprava (více než doleva, kde to ovšem je také) totiž projevuje další chybička. Jdeš do oblouku brzy pánví a zároveň se dostáváš do protirotace. Netroufnu si tvrdit, zda to je důsledek výšše zmiňovaných chybiček. Je to zřejmě zafixovaná chybička, jasně zřetelná, když jedeš dole na placce, kde se tolik nepereš s předozadní rovnováhou. Soustřeď se, aby točení lyží začínalo aktivně z dolních končetin, „odspoda nahoru“..Pokud začneš oblouk správně na nové vnější, s pažemi před tělem a v dobrém vyvážení, tato chyba může zmizet.
  • soustřeď se na zarovnání a postavení jednotlivých částí Tvého těla. Především se soustřeď na to, abys neměla prohlá záda, ale abys měla především bedra mírně „zakulacena“. Tím docílíš toho, že pohyb bude procházet celým Tvým tělem a ne pouze od pasu dolu či občas pouze od kolen dolu k lyžím. Obě paže drž neustále před tělem, nikdy je neztrať z pohledu vpřed. Pokud začneš oblouk správně, není potřeba vlamovat koleno vnější nohy tolik dovnitř. Zkus udržet „dlouhou“ vnější, bez tvz. kolenní angulace.
  • měj také na paměti jedno z „tajemství“ úspěchu. Pracuj se svými vnitřními silami aktivněji. Snaž se aktivně využívat zpevnění a relaxaci zejména svalových skupin břišních svalů, pánve, pánevního dna a dolních končetin v různých částech oblouku. Benefitem může mít třeba eliminace rotace kyčlí v zahájení či vedení oblouku. Pokud budeš mít tyto svaly dobře naposilované, jízda bude opět snažší a přesnější. Často je právě tento problém příčinou nejzásadnější. V Tvém případě si to ovšem nemyslím.

Rad již zazněla dost. Jelikož jde o soubor příčin, ne pouze o jednu, rad, doporučení resp. tipů je pochopitelně více a už jsi ty zásadní dostala v analýzách od lektorů apul. Snad zopakuji ty nejdůležitější:

V zahájení oblouku:

  • začni na budoucí vnější lyži
  • zůstaň holeněmi v kontaktu s jazyky bot
  • těžistě se snaž dostat více dopředu a dovnitř vznikajícího oblouku – laterální posun.
  • buď aktivní horní částí těla, natoč tělo v závěru oblouku již do oblouku nového a zase více dopředu a dovnitř nového oblouku – anticipuj
  • snaž se udržet špičky lyží při nájezdu do spádnice stále ve stejné vzdálenosti
  • obě paže stále před tělem

Na spádnici:

  • snaž se být ve frontálním postavení a stále v kontaktu s jazyky bot
  • začni s kompenzačním odklonem trupu přes vnější lyži – pro kontrola tlaku na vnější lyži až do zahájení nového oblouku
  • tlak na vnější lyži můžeš udržet aktivním a kontrolovaným povolením (změkčením) vnitřní nohy
  • oblouk vypouštěj včas!Představ si, že jedeš po obvodu obřích hodin. Oblouk začíná ve 12 hodin. Ve 3 hodiny jsi na spádnici. V pět hodin už vypouštěj=začínej nový oblouk.

Chválím Tě za rozsah, do kterého jsi schopna se dostat!Pokud ovšem nevylepšíš způsob, jakým se do něj dostáváš a jak ho posléze využíváš, budeš stále balancovat na hraně pádu bez kontroly.

Jeden za zajímavých tipů, které by mohly pomoct (vysvětlení – ukázka):

http://www.youtube.com/watch?…

http://www.youtube.com/watch?…

Pochopitelně se mohu opět mýlit, nebude to určitě naposledy!Lyžuj s chutí, stále dobře, ale více pod kontrolou!

T.

„ Od počátku svého studia učinil jsem si zásadu, že kdekoli poznám mínění správnější, ihned upustím od svého méně správného a pokorně i radostně přijmu názor zdůvodněný lépe“ JAN HUS

09.10.2012 13:58:37 #8 

Příspěvků: 984

CzechSkier

Ahoj,

jízdu hodnotím podobně, jako Tomatáš v posledním příspěvku. Ono je to tedy vidět celkem jasně již na fotkách, ale na videu se to úplně vyjasní. Proto je dobře, že ho Markéta dala k dispozici. Řekl bych, že tady je vidět, jak důležitý je první dojem. Ta úvodní fotka je totiž úžasná, přesně na profilovku :-).

Pokud se Markéta bude chtít posunout dále, bude muset zapracovat na některých věcech, dá to ale asi práci, protože pohyby vypadají dost zažité. Za klíčové považuji změnit rozložení váhy mezi vnější a vnitřní lyží a pohyb v předozadním směru. Váha je po celou dobu oblouku výrazně vzadu a nevidím tam ani snahu o pohyb dopředu. Z hlediska bočního zatížení je většina váhy už od začátku oblouku na vnitřní lyži a vnější lyže odjíždí ven. K jejímu zatížení dojde v podstatě až ve spádnici, kdy se Markéta díky odstředivé síle začíná sunout do strany. Jen díky poměrně velkému náklonu se vnější lyže zařízne a Markéta neodjede do strany, ale obě lyže po hranách točí. To prohnutí vnější lyže ale trvá jen velmi krátce a konec oblouku už je zase na vnitřní. Z hlediska načasování přichází tlak do lyží pozdě a náklon je tedy tak trochu samoúčelný, navíc při něm padá vnitřní rameno do oblouku, což je chyba. Několikrát byl zmíněn cross-under (odlehčení lyží krčením). Markéta sice má těžiště nízko během celého oblouku, to ale ještě neznamená, že odlehčuje krčením. Já bych spíše řekl, že ne, a že tento dojem je vyvolán tím, že má pánev během celého přehranění velmi nízko vzadu a jen ji přehazuje z jedné strany na druhou, což také způsobuje tu protirotaci, která již byla někým zmíněna (není ale zas až tak výrazná). Řekl bych, že při ukončení oblouku na vnitřní lyži asi nelze cross-under vůbec provést Nevím, jestli je záměr o tento typ přechodu záměrný, pokud ano, tak bych spíše řekl, že je to dost na škodu. Co hodnotím velmi pozitivně a na čem se dá stavět je odvaha dostat tělo mimo lyže a taky pohyb obou kolen dovnitř oblouku hned po přehranění, což pozitivně ovlivňuje držení lyží. Cestu ke zlepšení vidím ve starém, dobrém, poctivém cross-over přehranění, zahájení oblouku shora dolů, s viditelným, výrazným pohybem těžiště dopředu a zřetelným zatížením vnější lyže. A pozor, ať při tom nepadá vnitřní rameno dolů dovnitř oblouku… Hodně štěstí a radosti z lyžování.

Tak to vidím já.

Hezký den

Ivan

www.juniorsports.cz

10.10.2012 15:51:23 #9 

Příspěvků: 32

Markéta Karlová - SNOW

Ahoj ahoj,

Děkuji vám všem za analýzu mého oblouku a lyžování. Za 14 dnů poprvé vyrážím letos na hory, tak si Vaše příspěvky vytisknu a budu si je vždycky na lanovce cestou nahoru číst, abych odstranila, co půjde :).

K mému lyžování ještě….

• s vnitřní souhlasím, s tím dlouhodobě bojuji

• Crossunder – tuto techniku používám už dlouho a záměrně a vyhovuje mi v tom, že nemusím ztrácet čas pohybem nahoru a jen podsunu lyže pod sebou. Uznávám, že se dostávám do záklonu, ale mě baví se nechat lyžemi nakopávat, nechat si je ujet pod sebou a pak je zase dohánět (což mi možná neuznáte….vždycky se to asi nepovede…).Přiz­návám, že holeně v jazycích pořád zaryté nemám. Po podstrčení lyží, když už jsem v tom záklonu, tak je pro mě pohodlnější přejít rovnou na vnitřní lyži, protože ta vnější malinko zaostává za obloukem (když to přeženu, tak je vlastně vykopnutá z oblouku ven a nedohnaná tělem). Vím, že to je chyba a není argument….s tím je pak asi spojená i ta pánev, která pak spadne do oblouku spolu s vnitřní lyží (budu se snažat začít oblouk na vnější lyži a tím pádem nejít přes pánev…). A nebudu se nechat unášet vykopnutými lyžemi :).

• Prohlá záda – dobrý potřeh – velký problém. Jezdím tak i na kole, takže je to možná vrozená vada :). Nevím, jak toto odstranit, ale když se jen malinko snažím zakulatit, tak pak nejsem schopná ani lyžovat (a ani jezdit na kole…)

• Vnitřní síly…můžeš mi dát bližší info prosím? Kdy mám zpevnit který sval?

• „začni s kompenzačním odklonem trupu přes vnější lyži – pro kontrola tlaku na vnější lyži až do zahájení nového oblouku“ – tomu nerozumím

Jinak to jsou mé vlastní pocity z jízdy, nepodložené žádným studiem :)

Mějte se a díky ještě jednou,

SKOL,

Markéta

10.10.2012 23:12:44 #10 

Příspěvků: 112

Tomatáš

>> #9, Markéta Karlová – SNOW, 10. 10. 2012 15:51:23

Ahoj ahoj,

  • crossunder – je fajn, že Tě lyžování baví, ale toto Ti opravdu neuznám!:) Není to v první řadě bezpečné a v druhé řadě to je jedna z hlavních příčin, proč zbytek oblouku nedopadá dost často dobře!Nedaří se Ti prostě ty lyže dohnat, byť Tě to tolik baví!;)

Obecně platí, že v přechodu mezi oblouky jde téměř vždy o kombinaci pohybů. Jednoduše jde o směsici crossunderu a crossoveru. Na prudším svahu převažuje crossover na mírnějším svahu stačí lyže pod tělem podsunout a nemusíme těžiště dostávat tak výrazně přes lyže dovnitř, nahoru a dopředu. To vše je důležité právě proto, abychom udrželi lyže pod kontrolou…velmi zjednodušeně řečeno.

  • Nemusíš mít zaryté holeně v botách!Pouze se soustřeď na jemný kontakt s botami v průběhu oblouku.
  • Prohlá záda – konzultuj to s dobrým fyzioterapeutem. Obecně jde o to, že můžeš mít třeba oslabené či ochablé některé z břišních svalů či svalů pánve a horní části dolních končetin (především bedrokyčelní sval, velký sval hýžďový atd.).
  • Kompenzační odklon – mám na mysli to, abys začala s angulací..to jsem ti zase pomohl,co..nebo už víš?:) Jednoduše řečeno, měla bys odklánět horní část těla ven z oblouku (směrem přes vnější lyži). Dobrý tip mnohých instruktorů lyžování či trenérů je to, že by se ramena mohla snažit vyrovnat se svahem svahu, po kterém jedeš. (chápej to jako dril či tip k angulaci, není to dogma) Asi už jsi slyšela termín zalomení…to je právě důsledkem toho odklonu. Účelem je udržet tlak převážně na vnější lyži (onu touženou oporu) až do okamžiku, kdy se rozhodneš začít nový oblouk. Otázkou zůstavá, jak a kde se správně zalomit. To je ovšem na samostatné vlákno…Doufám, že jsem se již vyjádřil jasněji a jsme doma!?
  • Aktivní střídání uvolnění a svalové tenze. Řeknu to velice jednoduše bez detailnějšího vysvětlení, abych to zbytečně nekomplikoval (pokud chceš, můžeme to případně rozebrat třeba mailem). Na konci oblouku – v momentě, kdy se rozhodneš začít nový oblouk – zkus v průběhu neutralizace (to není nadávka, ale jde vlastně o moment, kdy provádíš první fázi optimálně oné vytoužené směsice crossunderu a crossoveru – návratu těžiště kolmo nad lyže) uvolnit tenzi břišních svalů a svalů končící vnější lyže. Zároveň se nadechni. Po přehranění lyže objíždějí tělo, které se naklápí do nového oblouku, lyže jsou již před spádnicí zahraněné a vzniká tedy tlak, který pak využijeme za spádnicí, ale nepředbíhejme! Lyže se dostávají do spádnice a ty zkus již těsně před spádnicí či nejpozději na ní aktivně zpevnit břišní svaly a svaly pružně napnuté vnější nohy. Vydechni. Kruh se uzavírá a cyklus začíná opět znova. O tom, co to způsobí, co bude důsledkem, jaké máš pocity, sem napiš sama, až to vyzkoušíš, prosím!;)

Tak zatím zdar.

T.M.

„ Od počátku svého studia učinil jsem si zásadu, že kdekoli poznám mínění správnější, ihned upustím od svého méně správného a pokorně i radostně přijmu názor zdůvodněný lépe“ JAN HUS

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

10.12.2016

Soutěž o dva 4denní skipasy do oblasti Alpe Cimbra (Folgaria Lavarone)

Skiregion Alpe Cimbra v italské provincii Trentino ...
09.12.2016

Je freeride (ne)bezpečný?

Odpověď na tuto otázku není černobílá. Záleží na to...
09.12.2016

Alpe Cimbra - znamenitá adresa pro rodinnou dovolenou

Nově vzniklý skiregion v italské provincii Trentino...
09.12.2016

Soutěž Poznej a vyhraj: nejbližší Alpy, kde děti do 10 let lyžují téměř zdarma

Jedna z nejbližších a dopravně nejdostupnějších alp...
08.12.2016

SNOW 100 - jubilejní vydání s 8 skipasy zdarma!

Prosincové vydání SNOW – historicky rekordní – je t...
08.12.2016

Paseky nad Jizerou - top lyžování pro děti i ambiciózní lyžaře

Lyžařský areál v Pasekách nad Jizerou může nabídnou...

Diskuze o lyžování

Klínovec: [Středisko]

dnes 08:09:55 od Harry

Lyzovani Prosinec 2016

včera 17:40:31 od oblouk

Co v lyžárně přebývá

08.12.2016 18:20:00 od CzechSkier

Oprava lyžiarok

08.12.2016 18:15:19 od CzechSkier

Alpine Ski World Cup 16/17

07.12.2016 13:32:36 od Martin47

vosky Skivo

06.12.2016 23:25:27 od Boryš

Úplně nový typ lyží

06.12.2016 23:01:39 od HonzA_

Ester Ledecká

06.12.2016 22:21:35 od m3