Autem na hory: jdeme naložit zavazadla [článek] - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Autem na hory: jdeme naložit zavazadla [článek]

19.11.2012 14:34:19 #1 

Příspěvků: 356

SNOW

Naložit zavazadlový prostor stylem, hlavně aby se to tam vešlo, není právě nejlepší nápad, alespoň co se týká bezpečnosti přepravy cestujících. Které zásady je dobré dodržet?
Odkaz na článek

20.11.2012 01:34:58 #2 

Příspěvků: 3866

ivan

Poněkud mi unikají důvody, proč bychom se, dokonce „v první řadě“, „měli vyhnout uložení lyžařských bot uvnitř vozu“. Chápal bych to při nedostatku prostoru pro zavazadla, ale jako zásada?

Naprostý nesmysl je to v případě, že chci rovnou z auta jít lyžovat.

Je snad rakev bezpečnější místo k uložení (krádež, nehoda)? Nezdá se mi. Kvalitní vyladěné boty jsou nejcennější kus výzbroje, však také vždy platilo „boty zásadně do příručního zavazadla v letadle“.

Nevím, co špatného by boty v tašce/batohu měly uvnitř auta páchat.

04.12.2012 15:04:57 #3 

Příspěvků: 3866

ivan

Autore, Pavlůsku, tak jak? Sezona za dveřmi a já pořád nevím, jak, kde a proč ty zatracené boty vozit. Poraď!

05.12.2012 17:12:06 #4 

Příspěvků: 7

Alois Pavlůsek

>> #3, ivan, 04. 12. 2012 15:04:57

Důvod pro uložení těžších a nezajištěných předmětů (což lyžáky i lyže jistě jsou) mimo kabinu pro cestující vyplývají z požadavků na bezpečnost. V případě nárazu, případně převrácení vozidla, mohou lyžařské boty, třeba i uložené v batohu, způsobit posádce vozu zranění, jejichž závažnost je přímo úměrná rychlosti při nárazu. Z toho důvodu BESIP, ale i jiné agentury zabývající se bezpečností provozu, doporučují lyže i lyžařské boty raději uložit do odděleného zavazadlového prostoru. Omluvit se mohu jenom za nepřesnou formulaci, termínem „uvnitř vozu“ jsem měl na mysli právě prostor pro posádku.

05.12.2012 23:12:34 #5 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #4, Alois Pavlůsek, 05. 12. 2012 17:12:06

Jo BESIP, no tak to jo. Od nich si tedy nechat poradit, kam dát lyžařské boty? Už někdy pan Besip nějaké vezl? Co třeba za přední sedadla na podlahu? Je snad bota tak těžký předmět, že by při nárazu vyrvala sedačku z úchytů a poslala ji i s pasažérem do čelního skla? Co varianta v nohách spolujezdce? V kombíku za zadními sedačkami? To by v kufru kombíku nesměl vésnad ani plyšový medvěd.

Obávám se, že zase narážíme na problém povrchní nediferencované rady pro nezkušené, uveřejněné na lyžařském serveru. Netvrdím, že se tady neobjevují lidé bez zkušeností s cestou na hory autem, ale sotva budou ve větším počtu. A tak by IMHO informace měla respektovat i ty zkušené a třeba je upozornit na to, pro koho je určená.

No nic, nechci být nadmíru zlej. Jsou to prostě specifika cílové skupiny. Na takto spacializovaných serverech je většinou třeba či alespoň vhodné ušít text na míru, případně adaptovat.

Jiní na to ale mohou mít jiný názor.

06.12.2012 13:01:16 #6 

Příspěvků: 7

Alois Pavlůsek

>> #5, ivan, 05. 12. 2012 23:12:34

Upřímně jste mě rozesmál. Jestli Vám jde o to, aby jste usvědčil povrchního ignoranta, tak už se nenamáhejte. Klidně se Vám pod to podepíšu, ano jsem povrchní ignorant, což vyplývá už jenom z toho, že z mého článku není sdostatek jasně patrné pro koho je určen.Ale představte si, že poprvé jedete na hory a hledáte informace. Kde je asi budete hledat, že by nepomohl specializovaný web? A pokud se týká BESIPu, v téhle organizaci pracují i odborníci, vedle kterých bych si netroufnul ani zaparkovat, ale pokud pro Vás nepředstavují dostatečnou autoritu, tak jiná organizace, tentokrát uznávaná celosvětově – NCAP, simulovala podnínky havárie vozu, který měl v kabině pro cestující volně uloženou lyžařskou výstroj. Náraz do pevné překážky rychlostí 60km/hod a následné otočení vozu kolem podélné osy (přes střechu). Místo cestujících byly v kabině dvě figuriny, z nichž jedna měla díky poletujícím předmětům stopy, která by pro člověka znamenala smrtelná zranění. A nespoléhal bych ani na přepážku mezi zavazadlovým prostorem a prostorem pro cestující. Pokud nejsou zadní sedadla obsazema, jsou těžší předměty při silném nárazu schopné prorazit do kabiny pro cestující. Tuhle variantu ověřovala automobilka Volvo. Ovšem jestli Vám jen o to, aby Vás nic nezdržovalo při cestě z parkoviště na sjezdovku, pak mohu jenom doporučit řídit rovnou v lyžařských botách. A pokud máte zájem o skutečně fundovaný článek o bezpečnosti silničního provozu, není menší problém. Jenom si nejsem jistý, nakolik by pak byl takový článek stravitelný.

06.12.2012 20:48:16 #7 

Příspěvků: 1479

fischerbl

>> #4, Alois Pavlůsek, 05. 12. 2012 17:12:06

„V případě nárazu, případně převrácení vozidla, mohou lyžařské boty, třeba i uložené v batohu, způsobit posádce vozu zranění, jejichž závažnost je přímo úměrná rychlosti při nárazu.“

>> #5, ivan, 05. 12. 2012 23:12:34

Ivane, nevím co bys chtěl ještě dál vysvětlovat?

P.S. Sám vozím boty v nohách spolujezdce s vědomím výše popsaného rizika. Lyže vozím taky v interiéru (do zavřeného kufru se mi nevejdou), ale jistím je bezp. pásem a gumicukem.

>> #6, Alois Pavlůsek, 06. 12. 2012 13:01:16

Zas to s tou sebekritičností nepřehánějte. Ale na češtině byste trošku zapracovat mohl. ;-)

Jinej gang...

16.12.2012 18:31:20 #8 

Příspěvků: 3866

ivan

Zahájil jsem dotazem, jaké jsou důvody pro uložení bot mimo prostor pro posádku auta. Ano, dostal jsem je. Bez cukání uznávám, že jsem na situaci bouračky s převrácením a „kutálením“ auta nepomyslel. Holt jsem jen BFU, jak jsem také uvedl. Mea culpa.

Osobní zkušenost sice nemám a ani neznám výsledky simulací, ale dokážu přijmout tezi, že v autu v „kotrmelcích“ může i lyžařská bota zapasovaná pod sedadlo udělat paseku.

A uznávám, že v článku je autor povinen na takové riziko poukázat. Odvedl dobrou práci.

Což ale nemění nic na tom, že svoje zvyklosti nezměním, skibox si kvůli tomu nekoupím a boty budu pořád vozit uvnitř. Bez ohledu na to, co pro veřejnost napíšu, nebudu ustrašený posera, neboť pak bych na ty hory raději vůbec nevyjel. Nedomnívám se, že by transport bot uvnitř auta byl hazardním a odsouzenímhodným chováním. V takovém světě strachu z toho, co by se MOHLO stát, žít nehodlám a nebudu. (Viz už koncem totality i u nás publikované srovnání rizika nakažení AIDS s partnerem s neznámou minulostí versus riziko nehody na americké dálnici.)

Ale to jen tak mezi námi v rámci diskuse. Ano, argument pro boty mimo auto existuje. Kdybych se jej býval dozvěděl hned v textu, celá tato diskuse možná nevznikla. Neboli podnět, nakolik servírované zásady a moudra zdůvodňovat.

Asi jsem byl situaci neúměrně ironický, za což se omlouvám. Odpověď a argumenty jsem dostal a respektuju je.

Otoh, argument s řízením v lyžákách je pitomost, to se řeší včasným příjezdem, doporučuju.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

26.03.2017

SNOW tour 2016/17: St. Anton am Arlberg – sport v luxusním balení

St. Anton se letos stal největší rakouskou lyžařsko...
26.03.2017

Nedělníček: Bez happyendu

Stalo se, že žena, která za nic nemohla, nebo si to...
24.03.2017

SNOW tour 2016/17: Livigno – prosluněné dálnice s bujarým apres-ski

Livigno je nejen českými lyžaři oblíbené pro široké...
24.03.2017

Vyhlášení výherců soutěže se Surf Arenou

Jen v Surf Areně si můžete v ČR užít indoor surfing...
24.03.2017

Aktuálně: jarní lyžování pro fajnšmekry

Prázdniny skončily, sezóna se chýlí ke konci a mnoh...
21.03.2017

Zimní kurzy lavinové prevence na Ukrajině – v dírách a mlze

Z Pece na Dragobrat za 24 hodin – tak proběhla cest...

Diskuze o lyžování

Vazani Tyrolia Freeflex 14 vs. 16

dnes 10:11:43 od opc

Výběr nových bot

dnes 10:08:13 od Vlark

Na hrudi obra obláček zlatý

dnes 09:39:08 od Tomrob

poprvé na SCT WIDE /tyčky

včera 19:41:38 od Vvladimir

Nedělníček: Bez happyendu [článek]

včera 13:23:55 od valerius

Lyže Kästle starší ročník

25.03.2017 19:03:35 od ˘Ö˘Krab

Dotazník na obeznámenost s hummusem.

24.03.2017 20:52:38 od m3

Jaké komerční GS vybrat?

23.03.2017 20:39:49 od MS001

Alpine Ski World Cup 16/17

23.03.2017 18:55:23 od m3