Autem na hory: technika jízdy v zimních podmínkách [článek] - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Autem na hory: technika jízdy v zimních podmínkách [článek]

03.12.2012 08:31:52 #1 

Příspěvků: 7

Alois Pavlůsek

Posledním tématem našeho seriálu bezpečné jízdy autem na hory je technika jízdy v zimních podmínkách.
Takže jsme se konečně rozjeli, jenže výjezd z garáže nebo parkoviště je do kopce a poháněná kola začala prokluzovat. Smůla hned po startu?
Odkaz na článek

04.12.2012 12:04:54 #2 

Příspěvků: 156

goldone

Volantem se zivim jiz temer 20 let a dovolil bych si nesouhlasit predevsim s clankem o jizde do kopce a to ze 2 zasadnich duvodu: 1.Drtiva vetsina naftovych motoru(u nas drtiva vetsina vozidel)ma hodne nizko posazene maximum tociveho momentu a s pribyvajicimi otackami tento postupne klesa.Pri jizde na vyssi rychlostni stupen jsou otacky nizko a na pridani plynu reaguje naftovy motor intenzivnim narustem tociveho momentu.Pri jizde na nizsi stupen jsou uz otacky nad maximem tociveho momentu a pri nutnem pridani plynu nedochazi jiz k jeho narustu a lepe se prenasi na vozovku. 2.Pri zarazeni nizsiho rychlostniho stupne ma ridic vetsi vykonovou rezervu na vyjeti celeho kopce na jeden „zatah“.Zvoleni vyssiho rychlostniho stupne muze vest v polovine kopce k nedostatku vykonu a nasledne podrazeni vetsinou konci proklouznutim kol a zastavenim vozidla.

04.12.2012 14:55:56 #3 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #2, goldone, 04. 12. 2012 12:04:54

To jsem rád, že profík nevydržel to, kvůli čemu svrbělo i mě, přestože jsem jen BFU. Ale za dobu, kdy jsem žil ve Špindlu a Harrachově a hlavně za ty tisíce kilometrů natočených do 2750 metrů na Kaunertal, už o tom, jak jet s autem na sněhu do kopce, taky něco vím. A představa, jak dýzla dusím „s co nejvyšším kvaltem“ (mj. dvouhmoťák!, jestli se nepletu), se mi hrubě nelíbí. Obecně si dost hlídám spotřebu, takže o jízdě na vysoký kvalt v nevysokých otáčkách taky něco vím, ale nikdy motor netrápím (i když mi pan Volvo na papíru dovoluje řadit pětku tak nízko, jak bych ji tam dal jen hodně rozjetý nebo z kopce). Kdežto tupá aplikace zdejší zásady může právě k tomuto vést.

Pamatuju ale, že se tato obecná zásada na starých škodovkách učila. Tam je ale průběh krouťáku a otáček jiný, to vím i já.

Reakci spíš nečekej. Já jsem se před časem ptal, proč se mají boty „zásadně“ vozit v rakvi, ne uvnitř auta (a v tomhle se za profíka zase považuju já), ale nedozvěděl jsem se. Takže asi zase strávím další zimu transportem nesprávným. Ach jo.

04.12.2012 21:31:14 #4 

Příspěvků: 156

goldone

Jezdim taky Volvem.Kdyz jsem mel pujceneho automata,ta jsem se podivoval nad tim,proc drzi otacky nad 2000/min a bylo mi receno,ze je to optimum pro motor a ,ze jestli s manualem jezdim mensi otacky,tak nekterym ustrojim zbytecne ublizuju.A to ma volvo max tociveho momentu od 2000/min.Vsichni co jezdi koncern(Skoda,VW,Au­di)+Mercedesy maji max vetsinou nekde od 1600/min.Kdyz vezmu ze volnobech je 800–900/min,tak se v podstate na vysoky rychlostni stupen ridic dostava do situace,ze ma pod nohou masivni narust tociveho momentu,ale stale nedostatek vykonu.A pro jizdu do kopce(nerku-li prudkeho kopce)je zapotrebi predevsim vykon.Takze naftaci:do kopce drzte motor alespon v 2500 otackach!V ta­kovem pripade mate stale dost velkou rezervu na pridani plynu,dostatek vykonu a v techto otackach jiz zadny naftak nevykazuje narust tociveho momentu.Spotreba je v tu chvili druhorada.Kdyz proklouznete v kopci a budete muset nasazovat retezy,tak tu naftu stejne spalite na volnobeh nez to udelate a jeste budete mit zmrzle prsty a za zadkem frontu netrpelivcu,kteri budou v lepsim pripade jen kroutit hlavou.

04.12.2012 22:31:59 #5 

Příspěvků: 3866

ivan

Mám starou V70 2,5 TDI. Ano, krouťák se rozjede těsně pod 2000. Předtím jsem jezdil Passaty a tam byl o něco níž, jestli se ještě pamatuju. Takže jsem se s Volvem musel naučit držet to výš, jak píšeš, taky je znatelně těžší.

Na to, co popisuješ, člověk přijde i bez teorie točivého momentu a výkonu citem, když má dost příležitosti. Pokud tedy ten cit pro motor trochu má a naučí se mu naslouchat.

Je škoda, že v článku tohle, co tady tak hezky vysvětluješ, nezaznělo. Snow sice není server o autech, ale při těch detailech, které tady k lyžích leckdy zaznívají, by si podle mě i tato tématika zasloužila trochu víc než jen poměrně plytký magazínový článek.

Třeba to jiní vidí jinak. Mám ale pocit, že tohle tady se stejně moc nečte.

05.12.2012 17:13:55 #6 

Příspěvků: 7

Alois Pavlůsek

>> #2, goldone, 04. 12. 2012 12:04:54

Podle statistiky Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) je v Evropě v provozu kolem 240 mil.automobilů. Zážehové motory (benzinové) tvoří cca 60%, vznětové motory (naftové) cca.40%. největší podíl mají vznětové motory ve Francii a Belgii kde tvoří 75%, v České republice je to kolem 45%. I z toho důvodu je článek určený spíše pro začínající řidiče automobilů poháněných zážehovým motorem a vzhledem k jeho rozsahu ani nemůže obsáhnout všechna doporučení týkající se bezpečné jízdy v zimním období. Pokud se týká techniky jízdy se vznětovým motorem máte samozřejmě pravdu. S „nafťákem“ se jede jinak nejenom do kopce, ale i z kopce. Fakt, že se jedná o vozy poháněné zážehovým motorem, jsem měl zmínit hned v úvodu. Za to se omlouvám.

05.12.2012 21:36:50 #7 

Příspěvků: 156

goldone

>> #6, Alois Pavlůsek, 05. 12. 2012 17:13:55

Neni treba se omlouvat,necitim se nijak poskozen.Jen jsem chtel uvest do obrazu predevsim majitele dieselu.Ne kazdy ma za sebou letite zkusenosti za volantem a predpokladam,ze se najdou lide,kteri se ridi takovym clankem v nejlepsi víře aniz by tusili,ze neni urcen zrovna pro jejich vozidlo.

06.12.2012 12:39:28 #8 

Příspěvků: 7

Alois Pavlůsek

>> #7, goldone, 05. 12. 2012 21:36:50

Naprosto s Vámi souhlasím a možná by stál za úvahu spíš seriál článků, vpodstatě taková škola jízdy. Tuhle problematiku zpracovávají mnohem renomovanější autoři než já a věnují jim celé knihy, takže uspokojit radami v jednom článku celé řidičské spektrum v plné šíři je naprostá utopie. Jeden můj kamarád, úspěšný závodník do vrchu sice tvrdí, že nafta patří jenom do kamen, ale i on by mi dal za pravdu, že pokud by měl volit vhodnou pohonnou jednotku pro skutečný offroad, tak by šáhnul po vznětovém motoru, právě kvůli jeho charakteristikám a s takovýmhle autem už se jezdí opravdu jinak, než rodinným hatcbackem jehož přední kola pohání zážehová šestnáctistovka. Tak třeba o tomhle by mohl být další článek. Záleží na tom co chtějí čtenáři.

06.12.2012 20:28:38 #9 

Příspěvků: 1493

fischerbl

>> #8, Alois Pavlůsek, 06. 12. 2012 12:39:28

Rád si další články o této problematice přečtu, doufám, že se kritickými poznámkami ivana nenecháte odradit, ale inspirovat k lepším formulacím.

>> #2, goldone, 04. 12. 2012 12:04:54

„Drtiva vetsina naftovych motoru(u nas drtiva vetsina vozidel)..“

Žijete tedy ve Francii či Belgii?

Jinej gang...

07.12.2012 10:00:47 #10 

Příspěvků: 3866

ivan

>> #8, Alois Pavlůsek, 06. 12. 2012 12:39:28

Ano, seriál článků by byl i podle MHO vhodným způsobem, jak se tématiky zhostit.

„Na tom, co chtějí čtenáři“ samozřejmě záleží, ale to se ukáže až v diskusi jako tato. Jinak záleží ne na jejich dosud neznámém a nezjištěném chtění, nýbrž na domluvě s redakcí, resp. objednavatelem článků. Dovedu si představit, že zněla tak, jak dodavatel splnil, a tak by moje kritické připomínky neměly být chápány jako kopání do autora, nýbrž jako součást diskuse o tom, jak by články vůbec a o autech a souvisejícím konkrétně měly vypadat.

Chápu, že tato „nelyžařská“ problematika je jen jakýmsi doplňkem lyžařského obsahu. Časopisů a serverů o autech je spousta, a tak asi opravdu není důvod probírat v lyžařském kontextu velké finesy a detaily. Otoh, tam, kde se místy i hodně detailně probírá kdejaký lyžařský prd a kde občas pitváme lyžování tak, jak žádný mně známý časopis, by snad i tomuto slušela úměrná úroveň. Myslím si aspoň já, nikomu nevnucuju.

Btw, hláška „nafta patří do kamen“ je jedním z nejprofláklejších výkřiků všech možných autodiskusí.

>> #9, fischerbl, 06. 12. 2012 20:28:38

Nechci nikoho „odrazovat“, nýbrž motivovat k vylepšení a přispívat k úrovni časopisu/webu. Ty mi taky průběžně šlapeš na krk a já jsem za tvé pozorné čtení mých výplodů upřímně vděčný.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

17.05.2017

Zimní sezona na Ukrajině trvala 163 dní

I v uplynulé zimní sezóně jsme díky podpoře malého ...
16.05.2017

KROM WARS 2017 - Return

Prázdniny už klepou na dveře a právě k létu nesmaza...
04.05.2017

Správné kolo pro děti? Nekupujte ho, volte půjčovnu!

Jen správná velikost kola zajistí, aby se na něm dí...
26.04.2017

Tři údolí krok za krokem (9. díl): Zase o pár (k)roků dále - Meribel a Courchevel

Když jsem před třemi lety psal sérii článků o Třech...
26.04.2017

Zažijte bikový závod s J. Ježkem a další akce ve Velkých Karlovicích

Víte, že Velké Karlovice žijí nejen v zimě? Jestli ...
26.04.2017

SNOW tour 2016/17: Hannibal – největší soudobá show v Alpách

Každý lichý rok v dubnu se na söldenském ledovci Re...

Diskuze o lyžování

Kaunertaler Gletscher: [Středisko]

včera 22:45:05 od m3

Výukové přístroje?

včera 18:15:06 od Marek Bednář

Lyže Lusti

včera 07:57:45 od Vvladimir

Stubai: [Středisko]

24.05.2017 21:30:36 od m3

Volné ježdění

24.05.2017 12:05:20 od oblouk

Špindlerův Mlýn: [Středisko]

22.05.2017 13:57:36 od johnycek

Nejlepší lokální předpověď počasí

22.05.2017 13:50:12 od johnycek

Sparring?

21.05.2017 19:35:33 od Ondráš1

Kamera na lyže

16.05.2017 15:32:49 od Etoma

Lake Louise: [Středisko]

14.05.2017 14:12:46 od MMartin