Carving - příliš vysoká rychlost - strana 3 - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Carving - příliš vysoká rychlost (diskuze strana 3)

Nalezené položky: 179 « První | < Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Další > | Poslední »

31.01.2013 20:31:36 #61 

Příspěvků: 4223

˘Ö˘Krab muž

>> #59, Martin47, 31. 01. 2013 20:16:12

„Je ještě nějaký třetí případ?“

Ano, je. Manželka.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

31.01.2013 20:43:43 #62 

Příspěvků: 4180

HonzA_ muž

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

31.01.2013 20:46:19 #63 

Příspěvků: 2060

Martin47 muž

>> #62, HonzA_, 31. 01. 2013 20:43:43

Kecá, Krabice je v kategorii, která si rady ví (i s Krabem, ale to zase neví Krab)

31.01.2013 21:45:43 #64 

Příspěvků: 563

Mirek muž

>> #60, Martin47, 31. 01. 2013 20:18:58

Nejsem proti, ale asi bude problém s termínem, ty lyžuješ ve všední den, já většinou o víkendu. Bohužel se nám změnilo vedení, tak už je pro mě problém přijít do práce na dvanáctou, jako loni.

>> #59, Martin47, 31. 01. 2013 20:16:12

Ten třetí případ existuje, je to ten popsaný mnou, ale když už pochopil, že lyžuje blbě, a chce s tím něco dělat ;-)

31.01.2013 22:04:25 #65 

Příspěvků: 563

Mirek muž

>> #31, jarda, 31. 01. 2013 07:37:26

Rotace chodidel do oblouku funguje docela dobře, ale myslím si, že je vhodná především pro slalomky, do měkčího sněhu, když už nechtějí točit samy. Přeci jen rotací chodidel (spíš nohou) do oblouku dojde zákonitě k protirotaci zbytku těla, což není úplně ideální. U slalomového oblouku to problém není, u obřákového si myslím, že už jo.

31.01.2013 22:53:01 #66 

Příspěvků: 40

Kruťas muž

>> #45, goldone, 31. 01. 2013 13:52:50

Nechci se nikoho dotknout, ale viděl jsi někdy svah o sklonu 70 st. ?? Nebo jezdíš jen po sjezdovkách?? Už při 45 je to extrémní sklon a 50 st jsou velmi extrémní sjezdy v Tatrách.

Když agresivita převáží nad elegancí, tak lyžování začíná mít smysl.

31.01.2013 23:13:31 #67 

Příspěvků: 1784

TNS muž

>> #47, Ičes, 31. 01. 2013 14:02:45

„Ja zase robím brušáky s mojim novým jedenapolročným synom ako aktívnou záťažou (keďže psíka nemáme) – odporúčam, tiež nie na zahodenie :)“

..si myslím.Ešte to tak,zahodiť jedenapolročné decko.Ja by som si ho vzal,mňa tiež asi naši našli pri smetiaku.Jediný lyžiar v horolezeckej rodine a navyše chrt.Hanba,čo už,vtedy to nevedeli:)

..nie som pravoverný lyžiar,som len tieň z minulého fóra.

31.01.2013 23:32:44 #68 

Příspěvků: 4180

HonzA_ muž

>> #66, Kruťas, 31. 01. 2013 22:53:01

Proč hned tak zhurta. Myslím že každému došlo že myslel 70%…

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

01.02.2013 07:05:01 #69 

Příspěvků: 129

jarda muž

>> #65, Mirek, 31. 01. 2013 22:04:25

Vidím, že se opakuje situace z první diskuze, viz odkaz v #39, tak si dovolím zde překopírovat vyjádření Ivana S., snad bude zdejší komunitě z jeho popisu jasnější „vo co go“


ivan Protože jak známo platívá nihil novi sub sole, tedy nic nového pod sluncem, dovolím si ocitovat z časopisu Lyžařství, únor 1995.

„K zatáčení lyží dochází v důsledku naklopení hran při současném zatížení lyže. Třetím prvkem je točení lyže do středu oblouku. Tato pohybová činnost spočívá ve statickém (izometrickém) zapojení svalů umožňujících dostřednou rotaci vnější nohy a vnější rotaci vnitřní nohy v oblouku. Zmíněné pohyby vycházejí výhradně z kyčelních kloubů. Rozsah pohybu v kyčelním kloubu: dostředná rotace 30… stupňů…“

Můžete jednou hádat, kdo to tam tehdy psal. Samozřejmě nikdo jiný než Milan Trnka. Dost věrně si vybavuju, jak mi právě tohle nebylo moc jasné. Někdy v březnu 95 jsme se sešli v jednom parčíku někde na Pankráci a u lavičky mi Milan vysvětlil i tento prvek.

Pravdou je, že ausgerechnet na jaře 95 se do představení carvingových lyží pustili po Elanu a Kneisslu další firmy a de facto tak právě tehdy vypukla carvingová revoluce. Tyhle „samotočivé“ lyže (jakkoli většina těch prvních podle dnešních měřítek nijak moc točivá nebyla a špičky něco málo přes 90 mm by dnes byly k smíchu) poněkud roli tohoto pohybu umenšily a on v rámci všeobecného nadšení, že je stačí položit na hranu a ony samy zatáčejí, jaksi vyšuměl.

Jenže když nemáte maistreamovou točivku s R 12–15 m, tu roli úplně neztratil. Já si na to na obřačce snažím myslet, ba si namlouvám, že to už trošku mám jakžtakž zažité, občas to cíleně cvičím, jistě i proto, že vídávám plno závodníků, jak v pomalé jízdě třeba v přívratu cíleně do té špičky takto tlačí.

Když se spojí dostatečné zahranění a zatížení lyží, aktivní práce pánve (dotlačení vnějšího boku, zasunutí vnitřní nohy, ať už přitom asociuju „činku“ nebo „volant“) a ještě tato dostředná izometrie, lze oblouk parádně utáhnout a není pro něj třeba žádný ohromný prostor.

Vidím to tak, že tento pohyb není tím nejdůležitějším, lze jej aplikovat jen podmíněně a úměrně omezenému pohybovému rozsahu a omezení síle přislušných rotátorů, ale v určitých situacích znatelně pomáhá.


01.02.2013 08:22:52 #70 

Příspěvků: 979

CzechSkier

>> #69, jarda, 01. 02. 2013 07:05:01

Ahoj Jardo,

nevím, jestli tomu z těch popisů dobře rozumím, ale možná že v tom popisu, který cituješ, je myšleno něco jiného, než zmiňuješ ty. Tak, jak jsem popisy pochopil já, mám pocit, že výsledkem toho „tvého“ je dodatečné zatížení přední části lyže, zatímco v tom druhém se asi spíš jedná o prevenci/kom­penzaci protirotace.

Můj názor na oba je smíšený. Na jednu stranu to může posloužit jako momentální pomoc a dodatečné řešení nějakého problému, takže to a priori nezavrhuji. Na druhou stranu si myslím, že je potřeba pracovat na tom, aby se lyžař obešel bez toho, protože dopad těchto „pomůcek“ je omezený a jejich provedení obtížné zejména v situacích, kdy je rychlost větší a ve hře už jsou velké síly. Navíc si myslím, že dochází k oslabení jízdy někde jinde.

Sám jsem zastánce jednoduché jízdy a jsem přesvědčený, že při správném postavení a timingu pohybů není takových kompenzací potřeba. Ale samozřejmě chápu, že za určitých situací účel světí prostředky.

Jinak když už jsme u toho, podobný názor mám na „zrychlení z oblouku“, jak se tady taky často diskutuje. Patřím k těm, kteří věří, že setrvačnost a gravitace odvedou lepší práci, než jakékoliv „magické“ pohyby.

I

www.juniorsports.cz

01.02.2013 09:44:27 #71 

Příspěvků: 129

jarda muž

>> #70, CzechSkier, 01. 02. 2013 08:22:52

Tím svým neumělým popisem jsem opravdu myslel to, co Ivan popsal jako: „statické (izometrickém) zapojení svalů umožňujících dostřednou rotaci vnější nohy“
 

Jelikož tématem byl problém vysoké rychlosti, tak se pokusím shrnout prvky, které mohou pomoci problém řešit a na nichž jsme se (snad) shodli a moc bych uvítal jeho doplnění:

  1. fyzická kondice
  2. „závodní“ trénink
  3. odstranění psychického bloku
  4. zavřené oblouky

01.02.2013 09:56:45 #72 

Příspěvků: 2060

Martin47 muž

>> #70, CzechSkier, 01. 02. 2013 08:22:52

Zajdu ještě dál. Já dokonce věřím, že všechny takové kompenzační pohyby jsou kontraproduktivní, neboť A/ narušují vyvážený postoj B/ u nevyježděných jezdců narušují koncentraci, neboť nejsou součástí dynamického stereotypu na na jejich aplikaci musí jezdci pokaždé myslet.

Každý pohyb navíc, který není součástí dynamického stereotypu, docela vážně narušuje celkový pohybový projev a zařazen do pohybového rejstříku jezce by měl být jen tehdy, pokud u něj bude dynamický steretyp budován jako zažitá součást používané techniky. Jinými slovy, měly by existovat pouze dva typy jízdy. 1/ užívám si jízdu a všechny pohyby provádím zcela automaticky, osobní počítač v mém mozku bez mého vědomého přispění vyhodnocuje všechny situace a sám podle nich řídí můj pohyb, 2/ při jízdě se učím JEDEN nový prvek, který mou jízdu zlepší, počítač v mozku dostává jeden nový zápis a já musím pohyb opakovat tak dlouho, dokud není zcela zautoatizován. Jakákoliv jízda, při které bych si musel neustále říkat teď je to takové, tak musím udělat tohle a teď je to zase jiné, tak musím udělat zase tohle, stojí za starou belu. Ještě jeden podotek závěrem, i odstranění chyby je bráno jako nový pohyb a tudíž nelze odstraňovat víc chyb najednou

01.02.2013 10:00:08 #73 

Příspěvků: 2060

Martin47 muž

>> #71, jarda, 01. 02. 2013 09:44:27

5. když to nejde jinak tak smyk, není to nic dehonestujícho a patří to k výbavě každého jezdce 6. talent

01.02.2013 11:17:50 #74 

Příspěvků: 1784

TNS muž

>> #70, CzechSkier, 01. 02. 2013 08:22:52

V plnej miere súhlasím.Pohyb „navyše“ môže byť súčasť drillu,ale nemal by byť vedome pridávaný do „ostrej“ jazdy.Či už sa jedná o jazdu na pretekoch,demojazdu inštruktorov,alebo voľnú jazdu športových nadšencov(snaha zajazdiť čo najlepšie).

>> #71, jarda, 01. 02. 2013 09:44:27

Nerád sa vyjadrujem k technike jazdy,ale k Tvojim a Martinovým bodom:

1.Áno,techniku síce silou nenahradíš,ale nedostatočnou kondíciou ju dokážeš úspešne zabiť.

2.„Závodný“ tréning?Čo si pod tým predstaviť?

3.Neprikladal by som tomu až takú váhu,ak do vzorca nevstupujú veci,ktoré nemáš zažité.Slalomové tyče,exponovaný úzky žľab,injektovaný ľadový svah,atď.Nepočítam s tým,že sa pred akoukoľvek jazdou klepeš od strachu ako ratlík:)Navyše zadanie vlákna je predsa o nezrýchľovaní nad zvládnuteľnú hranicu.

4.Áno.Žiadna vlnovka blízko spádnice,alebo váha vzadu.Vtedy sa to rozbieha dobre.

5.Súhlas

6.Pohybový talent má výhodu,ostatní viac trénujú.Nakoniec to zvládne každý.

Ak by si chcel konkrétny tip na cvičenie,tak odporúčam corridor drill Ak nemáš takú možnosť,skús ráno urolbovaný pás snehu.

Na dlhších zjazdovkách neváhaj kľudne aj bezpečne zastaviť,ak by sa Ti nedarilo a po ukľudnení začať odznova.Často len pribrzdiť nestačí,lebo už nie si koncentrovaný.

..nie som pravoverný lyžiar,som len tieň z minulého fóra.

01.02.2013 11:57:21 #75 

Příspěvků: 156

goldone

>> #66, Kruťas, 31. 01. 2013 22:53:01

Takto je to znaceno na netu i na tabulich nad sjezdovkou,akorat jsem popletl stupne za procenta.Tady je odkaz: http://www.ischgl.com/…buckelpisten Ano-jezdim jen po sjezdovkach,jsem ranni ptace abych si uzil prazdne a tvrde sjezdovky a po obede uz jen blbnu na modrych a lehkych cervenych.

01.02.2013 12:35:27 #76 

Příspěvků: 247

ivan-ski

Ono celkovo spomalovanie oblukov je blbost. Ak chce niekto spomalovat jedine riesenie z hladiska spravnej techniky je skratenie radiusu, a to nakoniec spravi aj ten koridor drill. Pri jazde sa ma v prvom rade vsimat technika a az potom rychlost. Rychla jazda pri spravnej technike je lepsia aj z hladiska zdravia a bezpecnosti ako pomalsia jazda s dakym pribrzdovanim. Ono to pribrzdovanie v preklade znamena „chcem jazdit rychlo ako pretekar ale na to nemam, preto smykam“. To je zle, viem o com hovorim kedze obcas kondicne nestiham a robim to tiez :)

Co sa tyka spominanych tem zrychlenie v obluku, naucene pohyby a nove pohyby tam by som nesuhlasil. Regulovat gravitaciu a zotrvacnost uplne bohate staci pri rekreacnej jazde, pri pretekoch sa samozrejme zrychluje aktivne. Kto chce vyhravat musi vediet co znamena „gas geben“. Dake zazite a nove prvky, tiez zavisi co sa tym mysli. Urcite nestaci mat zautomatizovanych par pohybov a tie predvadzat. Kazda trat je ina, kazdy obluk resp. teren je specificky. Top pretekar musi vediet obcas vytiahnut nestandartny prvok. Napr. na CE dobre vidno ako sa ti najlepsi rychlo vedia adaptovat na ten obrako-slalom. Hirscher v jednom obluku stale pichal palicou, Myhrer zase vyrazal niektore brany 2 rukami. Duerr zabudla na svoju klasicku Nemecku krasojazdu a vsetkym natrhla prdel. Nie ze by to bolo na ucely tohto fora podstatne, ale az tak naivne, cez dake naprogramovane instrukcie, by som sa na to nedival.

01.02.2013 13:27:59 #77 

Příspěvků: 40

Kruťas muž

>> #75, goldone, 01. 02. 2013 11:57:21

Já to nemyslel zle, jen mě pobavila ta představa řezaného oblouku na 70 st. svahu.

Když agresivita převáží nad elegancí, tak lyžování začíná mít smysl.

01.02.2013 13:38:40 #78 

Příspěvků: 1660

Harry

Chlapi,dobra ,podnetna debata.Nekonflik­tna,snaziaca sa analyzovat,prinasat argumenty.Rados­t citat.

>> #76, ivan-ski, 01. 02. 2013 12:35:27 Regulovat gravitaciu a zotrvacnost uplne bohate staci pri rekreacnej jazde, pri pretekoch sa samozrejme zrychluje aktivne. Kto chce vyhravat musi vediet co znamena „gas geben“.

Plne suhlasim.

Dobry jazdec ak struhne volnu jazdu,musi byt na nom vidno urcity pohybovy stereotyp,urcite zautomatizovane zakladne pohyby.Jazda na volno u tychto jazdcov byva dost podobna,vyzera velmi jednoducho,co najmenej zbytocnych pohybov,obluky nakrajane jak cez kopirak.

Jazda v tyciach uz vyzera inak,v kazdej brane sa riesia ine problemy,tam uz sa narusa aj zakladny pohybovy stereotyp.Dolezita je efektivita, aktivna snaha v obluku,a tieto dve veci sklbit a preniest do jazdy na bednu,dokazu len najlepsi.

Spravny pohybovy stereotyp sa da na jazdcovi vycitit rychlo.Co sa neda len tak lahko vycitit,je to,kolko dokaze „nadprace,alebo pridanej hodnoty“ do svojej jazdy pretavit.

Nastastie,toto dokazeme zmerat,aby sme to vedeli.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

01.02.2013 13:54:39 #79 

Příspěvků: 129

jarda muž

>> #74, TNS, 01. 02. 2013 11:17:50

2.„Závodný“ tréning?Čo si pod tým predstaviť?

Mít po dobu 1000hodin :-) za prdelí zkušeného trenéra, který mi řekne, co a jak dělám špatně, naučí mě to dělat správně a posunuje mé limity – to je i pro nadšeného amatéra nedosažitelné.

01.02.2013 21:11:58 #80 

Příspěvků: 1784

TNS muž

Nevyjadroval som sa k závodnej technike.A už vôbec nie k situačným riešeniam pretekovej jazdy.Dokonca ani o spomaľovaní oblúkov v zmysle: „urob čarovný pohyb,abrakadabra a ide to pomaly a po hranách.“

Zadanie bolo o nezrýchľovaní nad zvládnuteľnú hranicu.Každý uzavretý oblúk po hranách obsahuje aj deceleráčnú časť.Teda získať určitú konštantnú rýchlosť v ktorej sa jazdec bude cítiť komfortne,správne nasadzovať a ukončovať.Koridor je bezpečný spôsob,ako natrénovať rytmus,timing,rov­nakú veľkosť oblúkov.Zvoliť plynulý vhodný svah so správnym sklonom a samozrejme vhodnú šírku samotného koridoru môže byť problém.Nemôžeme stavať kde chceme,čo chceme.Dá sa to aj bez neho,ale myslím si,že jazdec,ktorý to hravo dokáže natrénovať bez dopomoci,nepo­trebuje radu ani od nás.

>> #79, jarda, 01. 02. 2013 13:54:39

Takéto číslo asi fakt nebude dosažiteľné,ale level na ktorom by si sa ocitol po takto odtrénovanej tisícke,asi ani nevyžaduješ.Či? :-D

..nie som pravoverný lyžiar,som len tieň z minulého fóra.

02.02.2013 14:11:22 #81 

Příspěvků: 1212

fischerbl

>> #66, Kruťas, 31. 01. 2013 22:53:01

Děkuji. Napsals to i za mě. 70° má možná ta skála v pozadí.

Jinej gang...

02.02.2013 19:35:23 #82 

Příspěvků: 258

Ičes

>> #80, TNS, 01. 02. 2013 21:11:58

„urob čarovný pohyb,abrakadabra a ide to pomaly a po hranách.“

Platí to aj opačne? Bo ak áno, odteraz kaučuješ Ty mňa…

Cielene sa prepracovávam k lepšiemu štartovému číslu

02.02.2013 19:38:53 #83 

Příspěvků: 156

goldone

fischerbl

>> #66, Kruťas, 31. 01. 2013 22:53:01

Děkuji. Napsals to i za mě. 70° má možná ta skála v pozadí.

Jo,to je presne ten nejprudsi hang.I kdyz v lete,kdyz jsem tam coural po kopcich,tak nektere jine useky vypadaly jeste prudceji.Kazdopadne po ranu na prazdne sjezdovce nebylo treba ani v tomto useku nejak regulovat rychlost,proste jsem jen lehce priviral oblouky abych nejezdil rychleji nez moje mysl povazovala za bezpecne.

02.02.2013 19:58:13 #85 

Příspěvků: 1212

fischerbl

>> #83, goldone, 02. 02. 2013 19:38:53

Neměl bys video své jízdy?

Jinej gang...

02.02.2013 19:58:41 #86 

Příspěvků: 258

Ičes

>> #84, TNS, 02. 02. 2013 19:51:28

Každá rada dobrá… v utorok (či zajtra na voľno/bez tyčí?)

Cielene sa prepracovávam k lepšiemu štartovému číslu

03.02.2013 09:24:59 #88 

Příspěvků: 701

orim muž

03.02.2013 14:49:13 #89 

Příspěvků: 1784

TNS muž

>> #88, orim, 03. 02. 2013 09:24:59

Ďakujem sa opýtanie.Bez zranení.Aj materiál ostal celý.Bol som 1 deň v lepšom počasí než doma a bola sranda.

..mám sa údajne na veci dívať pozitívne,tak činím podľa rady :-D

..nie som pravoverný lyžiar,som len tieň z minulého fóra.

03.02.2013 16:06:10 #90 

Příspěvků: 701

orim muž

>> #89, TNS, 03. 02. 2013 14:49:13

Som nesmierne rád. Byť pozitívny je niekedy veľmi zlé, ale v prevažnej miere je to prospešné. Neviem, či tú radu Ti dal Ičes, ak áno, činil dobre. Dúfam, že lyže fungujú bez problémov. Prajem dobré výsledky na budúci týždeň.

Nalezené položky: 179 « První | < Předchozí | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Další > | Poslední »

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

03.12.2016

Adelboden: oáza klidu ve švýcarských Alpách

Při příjezdu do Adelbodenu vás přivítá pohled na do...
02.12.2016

Světový pohár: co napověděla premiéra

Poslední listopadový víkend se stal již tradičně př...
02.12.2016

Vložky do lyžařských bot – proč a pro koho?

Při sjezdovém lyžování je noha v botě zatěžována ve...
02.12.2016

Známe vítěze souteže se Skier.cz!

Známe vítěze soutěže s lyžařským obchodem a eshopen...
01.12.2016

Vyhlášení vítěze soutěže o celosezónní Czech Skipass 2016/17

Czech Skipass – unikátní lyžařská celosezónní perma...
30.11.2016

Lyžařská sezona je tady! Nejezděte na hory bez servisu, radí odborníci

Venku první vločky a někteří z nás už plni očekáván...

Diskuze o lyžování

Klínovec: [Středisko]

dnes 13:15:39 od johnycek

Alpine Ski World Cup 16/17

dnes 12:57:20 od TNS

Ester Ledecká

dnes 12:05:39 od oblouk

Lyže dítě-závodní?

včera 20:12:14 od CzechSkier

Predajne s fundovanym personalom - Praha a okolie

včera 19:30:57 od headskitest

Služba Identbox

včera 12:57:33 od Daniel73

Testování Sporten Stupava

včera 12:21:49 od BoB

Crans-Montana: [Středisko]

03.12.2016 22:02:17 od mirjur

Výber vhodných lyží pre muža

03.12.2016 20:33:57 od Mefko1