Výběr a koupě lyží - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Výběr a koupě lyží

04.03.2008 08:20:01 #1 

Příspěvků: 8274

administrator

(Petr Venclík, petr.venclik@seznam.cz) Ahoj, chtěl bych se Vás zeptat jak vybrat a koupit lyže na člověka 195cm vysokého a 105kg težkého, který jeztí silově (kdysi dávno jsem byl horolezec, jezdil žleby, dneska jsem tlusťoch od počítačů).

Dva dny jsem zkoušel lyže v půjčovně v Rokytnici a nic na čem by se mi dobře jezdilo neměli. Pak jsem přišel jsem do Ski a Bike centara v Radotíně, vylíčil svůj problém, že jezdím na starých 205 obřačkách, a prodavač mi doporučil K2 Apache Crossfire 174cm model 2008.

Když jsem se na lyže postavil a opřel se do oblouku, tak lyže se ohnukla jako luk a patky a špičky vibrovaly jako plácačky na mouchy. Celé dva půldny jsem se v Itálii trápil, nežli jsem oželel 15,7tisíce a vrátil se k starým obřačkám.

Když jsem se byl v Radotíně zeptat, zda to jsou opravdu vhodné lyže na mně, prodavač mi vysvětlil, že lepší na trhu neseženu.

Prosím,

  • jsou K2 Apache Crossfire, 174cm opravdu stavěný na takhle velkýho člověka?
  • dělám něco špatně?
  • kde a jak seženu lyže, které by zvládly i dynamicky jezdícího „přescenta“?

V půjčovnách mají běžné lyže které ohnu. Vyhodit další peníze za lyže, se kterými neumím jezdit nechci. Prosím jak mám postupovat. (V Radotíně mě neumějí poradit.)

Dík za rady.

Petr Venclík

04.03.2008 13:44:44 #2 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Petře, 105 kilo „tlusťocha od počítače“ není nic tak strašného, alespoň z hlediska sil, jimiž lyže při jízdě zatěžuješ. Důležitější je informace „jezdí silově“ a „dynamicky jezdící“. Je ale dobře si uvědomovat toto:
1. lyže: stará obřačka byla lyže vysoce sportovní, ba možná až (odladěná) závodní (představuju si třeba Volkl P20), a už vzhledem k roku výroby podstatně tvrdší než lyže současné.
2. technika: vykrojené lyže fungují, když jsou zatížené a na hraně. Jsou-li spíše na ploše, málo zahraněné a/nebo nedostatečně zatížené v přední části, jsou neklidné, nevedou, vibrují. Sice píšeš, „Když jsem se na lyže postavil a opřel se do oblouku, tak lyže se ohnukla jako luk…“, ale nemůžu tento potenciální technický zádrhel v analýze vynechat.
3. zase lyže: fakt je, že dnes všechny lyže změkly a kolekce se upravily směrem k vysoké uživatelské akceptovatelnosti. Jak jsem psal někde jinde před pár dny, méně lyží než dříve je vysloveně vysoce sportovních. Kdysi bývaly v prodeji i lyže „závodní“, jež se od těch racestocků lišily mnohem méně, než ty dnešní komerční, jimž už vesměs zůstávají jen „závodní“ popisky od ukecaných firemních marketingovců. Což je sice výhodné pro rozhodující většinu uživatelů, okrajovým menšinám, třeba právě v podobě náročných „přescentů“, to ale může dělat problémy. Takovému uživateli se pak vhodný výběr zužuje a průměrná univerzálka už pro něj je příliš měkká.
Pokud bych sáhl k příkladu Atomicu: kdysi bych tě klidně postavil na základní univerzálku Betacarv 9:18 a krásně by ses svezl. Dneska už bych ti ze srovnatelného s klidným svědomím nabídl jen SX:12 (supercross je letos vlastně jediná univerzální čistě sjezdovková řada) a touto sezonou končící SX B5, všechny další modely od SX:10 dolů už na tebe jsou příliš měkké. U jiných značek to samozřejmě může být jinak.
Snad se ti ozve někdo z aktuálních uživatelů té K2. Od lyže tohoto typu ve 174 cm bych opravdu nečekal příliš. Otoh, jestli jsi v Radotíně o sobě s understatementem hovořil jako o počítačovém tlusťochovi, mohli tě špatně otypovat, zařadit a nevhodně ti poradit. Ale to víš ty, jak ses jim charakterizoval.
Lepší seženeš. Robustní sendvič se dvěma titanaly unese i víc, než tebe. Dostatečně tvrdé lyže najdeš u Lusti (některé až moc), ve Sportenu, taky Elany jsou dost tvrdé, vyšší Fischery, možná i některé Heady a jistě i další.

04.03.2008 17:50:22 #3 

Příspěvků: 8274

administrator

(Petr Venclík, petr.venclik@seznam.cz) Ahoj Ivane,
prosím dají se takové lyže někde před koupí vyzkoušet? Rád bych vyzkoušel Elany, Sporteny nebo Volky (na Atomic jsem letos slyšel nějaké nadávání).
Myslím, že jsem se v Radotíně příliš nepodceňoval. Říkal jsem že jezdím silově, že jsem jezdil žlaby (Chopok, Krupová na sever, Krčmárův nad Slezáčem), chodil s lyžemi a spal vedle nich. Můj habitus (rozuměj tvar pupíku) tomu už neodpovídá. po jednom nepodařeném přistání na PG mi zapadnul kus obratle do míchy a já to nějaký čas rozhejbával. Strava byla dobrá, ztlousl jsem o víc jak 20 kilo. Jediné, čím jsem je mohl zmást bylo to, že jsem nechtěl, aby ty lyže jezdily „moc rychle“. Už nějak nemám morál, je mi přes 40 a motorika není co bývala. Nechci někoho nebo sebe zabít.
S K2 jsem dva půldny laboroval. jezdil jsem vedle italskýho instruktora a napodoboval carvový postoj, zkoušelm zatěžovat špičku i jet na středu lyže. Při i průměrně ostrém oblouku kmitala jak sviňa.
Fakt nevím, co jsem dělal špatně.
Potřebovalo bych poradit, kde sehnat pár tvrdších a delších lyží na vyzkoušení. Myslím si, že 174cm je na mě krátké. Prý se někde dělají tzv. ski-testy, kde si člověk může zaplatit vyzkoušení lyží. Prosím nevíš kde?
Zdraví Petr

04.03.2008 19:08:59 #4 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Jasně, že dá. Kupování zajíce v pytli už se dneska moc nenosí, resp. není nutností.
Elan by měl mít k dispozici lyže např. ve Špindlu (Big Fat Mamma, jestli si to pamatuju správně). Sporten dělá předváděčky, podívej se na www.sporten.cz, co ještě letos proběhne. Volkl má testcentrum taky ve Špindlu (dole ve Sv. Petru), Head tamtéž (nahoře na Pláni v bývalé horní stanici staré lanovky), 8/3 má mít předváděčku na Medvědíně a 22/3 na Stohu, Atomic dtto (dole na Hromovce u lanovky. Sice je apriori odmítáš, ale vyprodávané Metrony B5i ve 172 a 162 by ti rozhodně stačily). Dynastar je snad k mání v Peci, Rossignol má ještě 29/3 Demo Tour ve Špindlu. A rozhodně se podívej na www.lusti.cz, Milan dělá i velmi tvrdé lyže a možná by se dala dohodnout i výroba nějaké zvýšeně tvrdé crossky – ač si nemyslím, že by to v tomto případě bylo třeba. To není všechno, třeba někdo doplní termíny nebo odkazy na informace.
Souhlasím, že s výjimkou tvrdé slalomky je větší šance, že bys na lyži delší než 174 cm asi byl šťastnější.

04.03.2008 19:33:25 #5 

Příspěvků: 8274

administrator

(Petr Venclík, petr.venclik@seznam.cz) Díky moc. To je přesně to co jsem potřeboval. Moc díky. !!!! Furt sedim v autě nebo v letadle a nic nestíhám. Přilítl jsem do krámu koupit lyže pro ženu a prodavač mi natlačil i lyže pro mě. Chtěl jsem mu věřit, že budu, jak říkal, spokojený, a tak mně vlastní blbost stála 9 litrů. Dneska si kolega vzal Crossfire za 7 tisíc. V bazaru mi za to nenabídli víc.

04.03.2008 22:25:24 #6 

Příspěvků: 8274

administrator

(Másin, masinlucky@gmail.com) Taky moc díky za info. Zrovna dneska jsem na Svaťáku zkoušel Rossignoly a dokonce první 2 hodiny testování byly gratis, to potěšilo, doporučuju. Měli tam slušnej výběr všech letošních modelů. O promo akci K2 jsem tu už psal, ale zajímala by mě ta předváděčka Headů 8.3. jak se tu Ivan zmiňuje. Je to nějaká oficiální akce, nebo čistě místní záležitost? Chtěl bych vyzkoušet iSupershape Speed a Magnum, takže pokud by byly k dispozici, určitě bych zajel vyzkoušet. Co se týče testcentra Volklů, kde přesně to je, nějak jsem si nevšimnul. Díky za odpověď. Jo a jinak jsem zahlídnul na Svaťáku dole ještě nápis test centre Salomon nebo něco podobnýho, ale jistej si nejsem.

04.03.2008 22:30:54 #7 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Celosezónní lyžařská testovací centra HEAD pro veřejnost Testovací centrum MEDVĚDÍN – Špindlerův Mlýn Kontakt: pí.Štrougalová Mob.:+420 608 5­55 088 Testova­cí centrum BUFET PLÁNĚ – Špindlerův Mlýn (na sjezdovce Sv.Petr) Kontakt: p.Ondryáš Mob.:+420 608 3­00 338 Prezen­tace značky HEAD v rámci HEAD FUNSPORT CUPu 2008 8.3.2008 Medvědín – Špindlerův Mlýn 22.-23.3 2008 Stoh – Špindlerův Mlýn Více informací získáte na mob. 603 106 708 – Ondřej Jedlička nebo na ondrej.jedlicka@head.cz.

Viz http://www.head.cz/…pts/show.asp?…

05.03.2008 14:11:57 #8 

Příspěvků: 8274

administrator

(Petr Venclík, petr.venclik@seznam.cz) Ahoj Ivane,
prosím, když si čtu tvůj vytištěný text, chtěl bych se Tě zeptat, co znamenají čísla 9:18 … .
Já rozumím jen hodnotě poloměry (např.R=16) a pak trochu šířce lyže pod vázáním, na špičce a u patky. S touhle trojicí čísel už začínám mít trochu problém, protože nevím, co si o ní mám myslet. Chápu, že asi do hlubokého sněhu je lepší celkově širší lyže. Mají prosím tyhle parametry nějaký význam při jízdě na upravené sjezdovce?
Kde bych se dočetl o parametrech lyží více? Rád bych radší víc věděl, než vyrazím něco zkoušet. Věřit se mi už nejednou nevyplatilo.
Ještě jednou díky
 Petr

06.03.2008 11:25:38 #9 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) 9:18 není nic jiného než zkrácený název jednoho legendárního modelu univerzálky Atomic. Plným názvem Atomic Beta CarvX 9:18.
18 je radius v délce tuším 180 nebo 190 cm (tak dlouhé se ze začátku opravdu dělaly), 9 je „prázdné“ tzv. nemotivované číslo, které neznamenalo nic. Bylo použito nejspíše pro svou magii nejvyšší jednomístné číslice, jež tak symbolizuje „nepřekonatelnost“ apod.
Zvyk udávat v názvech lyží radius se objevil až s carvingovými lyžemi, do té doby se tento údaj nesledoval a neuváděl. (Prvním takovým modelem Atomicu byla 1996/97 Beta Carv 9:38.)
Poměrně brzy se ale objevila neúprosná potřeba formálně označit upgrading stávajících modelů (a také odlišit nižší číslicí ty naopak nižší), a tak se z 9 stala 10: u Beta Race 10:26, u univerzálek 10:16 a funcarveru 10:11 (tam prý šlo o to, že Porsche zahrozilo soudem kvůli svému modelu 911).
A pak se topmodely dostaly až k 11, takže obřačka byla 11.21 a slalomka 11.12. A vedle nich třeba známá sportovní slalomka 9.12.
No a pak se druhý údaj (radius) vypustil a zůstalo to první číslo: 11 jako označení topmodelu, 9 jako nižší, pak i 10 jako druhý model v řadě. Posléze se z 11 stala 12 (opět upgrade), což je stav současný i příští sezony.
Pokud jde o údaj radiusu, nikdy neplatil absolutně, protože se vztahoval jen k jedné určité délce. A tak např. Beta Carv 9:18 a 9:14 byly rozměrově naprosto stejné lyže (tuším 105–62–94). Dneska (na 08/09) jsou tedy GS 12, SL 12 a SX 12 nejvyšší modely, totéž jako 11 dvojky a 10 trojky.
Pro případné nováčky v teorii připomínám, že šlo o radius nominální, konstrukční, teoretický, tedy číslo vypočítané z konkrétních parametrů konkrétní lyže (šířky a kontaktní délka). To na rozdíl od skutečného, aktuálního radiusu vytvořeného za jízdy v oblouku zaříznutou prohnutou lyží.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

07.12.2016

Hodinky na lyže

Moderní, sportovní GPS hodinky umí často měřit širo...
06.12.2016

Představujeme značku Völkl

Völkl je tradiční německá značka, vyráběná v soused...
05.12.2016

Počasí 2016/17: zima je blízko, ale…

Zima připravila lyžařům velmi příjemný vstup do měs...
03.12.2016

Adelboden: oáza klidu ve švýcarských Alpách

Při příjezdu do Adelbodenu vás přivítá pohled na do...
02.12.2016

Světový pohár: co napověděla premiéra

Poslední listopadový víkend se stal již tradičně př...
02.12.2016

Vložky do lyžařských bot – proč a pro koho?

Při sjezdovém lyžování je noha v botě zatěžována ve...

Diskuze o lyžování

Klínovec: [Středisko]

včera 15:42:25 od BigBang

Alpine Ski World Cup 16/17

včera 13:32:36 od Martin47

vosky Skivo

06.12.2016 23:25:27 od Boryš

Úplně nový typ lyží

06.12.2016 23:01:39 od HonzA_

Ester Ledecká

06.12.2016 22:21:35 od m3

Co v lyžárně přebývá

06.12.2016 18:47:55 od oblouk

Obertauern: [Středisko]

06.12.2016 10:46:17 od ACS

Malenovice: [Středisko]

05.12.2016 22:30:53 od PaloS

Lyže dítě-závodní?

04.12.2016 20:12:14 od CzechSkier

Predajne s fundovanym personalom - Praha a okolie

04.12.2016 19:30:57 od headskitest