TVRDOSŤ LYŽE - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

TVRDOSŤ LYŽE

26.04.2009 16:19:26 #1 

Příspěvků: 8274

administrator

(Milan, vrabel_milan@yahoo.com) pokiaľ sa mi zdá tak okrem dĺžky, radiusu a ďalších parametrov lyží je jednou z najdôležitejšou asi tvrdosť. Je pravda že čím tvrdšie lyže tak tým by mal byť ťažší a tiež aj skúsenejší?. Myslím že s mojou váhou 75kg by som nespravil dobre keby som kúpil najtvrdšie lyže(okolo 160cm)a pri tom môžem byť ako chcem dobrý lyžiar. No a aj preto by som chcel vediet že ktoré z týchto tvrdších modelov sú tie najtvrdšie resp. najmäkšie aby mi to aspoň trochu pomohlo pri výbere
Nordica DOBERMANN® PRO SL XBi ALU (myslím že sú asi najtvrdšie)
Atomic SL12 07/08
Atomic SL12 08/09
Nordica DOBERMANN® SPITFIRE PRO XBi CT 08/09
Salomon EQUIPE 3V RACE 08/09
Volkl Race Tiger SL 08/09

Jazdím carvingom najlepšie zľadovatený povrch,milujem vyhadzovanie z oblúkov a hľadám agresívne lyže, avšak zase nejazdil som závodne tak aby som nekúpil moc tvrdé lyže ktoré by som neutočil, nakoniec je to značná investícia. Niesom až taký odborník tak by som potreboval poradiť.

26.04.2009 21:18:01 #2 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Diskutéry jsi zaúkoloval tak, že ti sotva někdo bude schopen odpovědět. Jak známo, neexistují u komerčních modelů žádné publikované údaje tvrdosti lyží. Tedy žádné OBJEKTIVNÍ údaje, nýbrž přinejlepším SUBJEKTIVNÍ dojmy, navíc vesměs poskládané za dlouhou dobu, tedy v sotva srovnatelných podmínkách. Uvedu ti příklad: v sezoně 07/08 jsem panáčkoval před klienty s Atomic SL:12, posléze s modelem 08/09, s ním i do února 2009 v sezoně 08/09. Na obou jsem samozřejmě pojezdil. Nedokážu už ale říct, jaký byl mezi oběma rozdíl. Mezi námi, žádný, bylo to totéž. Možná úplně nebylo, ale nedokážu to vystihnout lépe. A to jsem považovaný za znalce a půjčováním Atomiců ve specializovaném testcentru jsem se obě zimy živil. Myslíš, že najdeš někoho, kdo všechny uváděné lyže objezdil tak, že je dokáže objektivně porovnat? Obávám se, že nejlepším postupem je uvedené lyže vyzkoušet a dát na osobní dojem. Obecně bych očekával, že komerční modely „okolo 160 cm“ nebudou žádné traverzy, nýbrž lyže cílené na přiměřenou komerční klientelu, takže dobrý 75kg lyžař by neměl mít s žádnou z nich problém. Ty vznikají při „výhodných“ koupích racestock modelů, kdy zůstávají na ocet lyže opravdu traverzoidní, především obřačky v délkách 190+.

26.04.2009 21:53:44 #3 

Příspěvků: 8274

administrator

(Radek Holub – SNOW, ) V dobré paměti mám sice jen zmíněné Salomony, ale „přestřelení“ tvrdosti bych se moc nebál. Vážím ještě méně a považuju je za velmi příjemně ovladatelné. Moc se zamlouvaly i jedné kamarádce, rekreačně zdatné lyžařce se 160 cm výšky.

27.04.2009 08:45:59 #4 

Příspěvků: 8274

administrator

(Milan2, ) Pokud jezdíš jak píšeš aresivně na tvrdých podložkách, tak žádná top komerční lyže ani slalomka nebude mít pro Tebe tvrdosti na zbyt. Jezdil jsem dost na Fischer Worldcup SC v délce 160, což by měla mezi komerčními lyžemi ta nejtvrdší a na prudším tvrdém kopci kolikrát cítím že by to chtělo tvrdší, vážím asi jako Ty. Pokud jedeš opravdu na ledu třeba vymydlený starý slalom, tak tam by byla pocitově nejvhodnější vykrojená nabroušená ocelová traverza.

27.04.2009 11:30:47 #5 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Pokud se dobře pamatuju, došlo 2004 k určitému zlomu, kdy i komerční „závodní“ lyže znatelně změkly. Netvrdím, že úplně všechny, ale bylo to tehdy na ISPO naprosto zřejmé u více značek. Souhlasil bych s tím, co píší kolegové: technicky dobře vybavený lyžař, který umí lyži položit řádně na hranu a nejede přitom krokem, by neměl mít s prohnutím a tvrdostí problém. Ten vidím spíš v tom, že „tvrdost“ si různí lyžaři interpretují různě: co je pro jednoho měkké, pro jiného už ne. S obavou z přílišné tvrdosti topmodelů se setkávám běžně, a to i u lyžařů robustních, většinou s poukazem na to, že se nechce „dřít“. Při jízdě je ale pak nevidím, a tak nevím, jestli jde o apriorní pověru (četli a slyšeli, že jsou to tvrdé lyže pro náročné lyžaře na tvrdých tratích, a tak to berou jako nezpochybnitelný fakt), nebo jestli jezdí opravdu tak rekreačně, že i taková lyže je na ně moc. Konkrétně u slalomky ale ten problém moc nehrozí: při jejím velkém krojení krásně zatáčí i při nevelkém zahranění. To se nám ukázalo u těch nemnoha žen, které si vlezly na SL:12 155 cm (většina je bázlivě obcházela obloukem jako nějakého nebezpečného zločince) – byly velmi spokojené a lyže se nakonec bez problémů prodala. Měli jsme na prodej i dvoje poměrně tvrdé (přesné údaje už nepamatuju) závodní SL:12 165 cm, a ty byly znatelně tvrdší než loňské i letošní komerční SL:12. Ještě je taky dobré v délkách „okolo 160 cm“ rozlišovat: 155 bude jistě znatelně měkčí než 165.

28.04.2009 13:23:33 #6 

Příspěvků: 8274

administrator

(Milan, vrabel_milan@yahoo.com) To že neexistujú(aspoň niesu dostupné) žiadne objektívne údaje som si všimol a preto čakám len subjektívne názory(keďže ja nemám skúsenosti s týmito lyžami) i keď je pravda že spokojnosť s lyžou bude dosť individuálna záležitosť. A tiež, že keď niekto povie že lyžuje agresívne nemusí to byť vždy aj realitou. Pre jedného to je agresívne/pre iného nie. Ja rád lyžujem na doraz, na hrane možností a v ,,driftovaní´´ne­vidím príliš zmysel pretože si lyžovanie tak neužijem. Je jasné že tu nebude nikto kto odjazdil na všetkých modeloch preto by som si chcel z viacerých skúseností vytvoriť približný obraz teda naozaj len približný.

28.04.2009 13:32:28 #7 

Příspěvků: 8274

administrator

(Milan, vrabel_milan@yahoo.com) Nakoniec sa mi zdá že tú tvrdosť som trošilinku precenil teda myslím že ak už vyberiem lyže s kategórie čo vyberám nemal by to byť omyl a myslím že by som mohol byť spokojný. Ľad je skvelý a najradšej by som na ničom inom ani nejazdil ale na druhej strane nie vždy je povrch naozaj tvrdý.

28.04.2009 13:34:18 #8 

Příspěvků: 8274

administrator

(vráťa, ) No, právě jsi tu ivane jako na zavolanou. O víkendu jsem byl na Mölltalu a vzpoměl jsem si asi padesátkrát na tvojí hlášku o " vyměknutí" lyží. Mám „nové“ ( od ledna) Apache Recon a zdá se mi, že vyměkly na můj vkus nějak moc. I když jako zcela nové měly dokonalé držení i na totálním betonu a byla to dost tvrdá lyže, teď už to není ono. Zajímalo by mě, pokud s tím máš ( jako že myslím že ano :-) ) zkušenost, zda pravověrné „WC“ sendvičovky jsou v tomhle směru trvanlivější než vše ostatní, nebo v tom u top kategorií komerčních lyží není zas tak valný rozdíl ?

28.04.2009 15:25:39 #9 

Příspěvků: 8274

administrator

(TomáS, ) tvou doměnku. U všech lyží, na kterých s naším mladým doma jezdíme si poctivě píši počet najetých hodin. Mám osobně ověřené a taky i tvrdě zaplacené to, že „některé“ komerční nesendvičové lyže odejdou strašně rychle. První jízdy na nich jsou fantastické a když se na stejnou lyži vrátíš po 14 dnech ježdění, tak bys ji vůbec ani nekoupil. Změkne, klepe se špička, bez reboundu, bez energie. Po té, co jsem takto koupil a jezdil na několika lyžích, přešel jsem výhradně na sendvičové lyže a to se ještě snažím vyhýbat „komerčním“ značkám. U malých firem je předpoklad pro kvalitu myslím lepší. Když má třeba Fischer nebo Atomic možnost ušetřit 5 Euro na páru, tak v tom množství co dělají, je to takový balík, že takovému lákadlu určitě neodolají. Když to má udělat malá firmička ze Švýcarska nebo Itálie, tak to naopak určitě neudělají, protože kvalita je to jediné, co je na tom trhu může udržet. U kvalitních sendvičových lyží nejsem schopen rozeznat to, jak se lyže mění. Prostě je to pod mou rozlišovací schopnost. Naposled jsem do svého setu přikoupil zcela vyjímečně Lusti RCT, je pravda, že za první dva dny změkla, ale pak mám pocit už držela a zústala přesně tak, kde jsem tu lyži chtěl mít. Na první jízdy mi přišla až moc tvrdá. Má najeto ale jenom 17 hodin a sezóna končí, takže pozorování bude přerušeno létem. T

28.04.2009 21:28:17 #10 

Příspěvků: 8274

administrator

(vráťa, ) Recony mají zatím asi tak 120 hodin. Jejich likvidace je ale logicky to žádoucí – Číňani a Amíci by neměli co žrát.

29.04.2009 12:00:09 #11 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Moje zkušenost: závodní sendvičovka vyměkává jaksi postupně, plynule, takže se s tím jezdec, jenž ji používá průběžně a nemá srovnání, sžívá a vlastně to ani moc neregistruje. Tohle se mi dělo kdysi na Headech a nedávno na Blizzardech. Na těch mi ale už letos na jaře při jejich třetí sezoně přišlo, že jsou moc měkké, když jsem pojezdil na jiných nových včetně také Blizzardů. Tento moment je ale také záludný: může překvapit závodníka, jenž si poctivě šetří závodní pár a usilovně jezdí na tréninkovém. Tréninkové lyže vyměknou, on si na to zvykne, a pak si vezme závodní, jež zůstávají o něco jiné a jsou pro něj nezvyklé.
Taky se mi ale stalo, že lyže (Dynastary) skokově „rozkvetly“ a najednou se při jízdě začaly rozevírat tak, že aktivní hrana se u lyže 192 cm zkrátila až o pár desítek cm. To bylo komické: najednou jsem měl pocit, jak tuhle fošnu parádně zvládám v oblouku, ale současně i divný, že mi nějak pořádně v zahájení nezabírá hrana. Jak by mohla, když ve špičce byla nad sněhem… Tenhle rozkvétací fígl býval typický pro Salomony. Na nich mi to kdysi udělala i superobřačka, zase ale obřačka ne (obřačka byla zakapované dřevo a asi nějaký plech). Kdežto Dynastary byl klasický sendvič.
Vidím to tak, že podobně jako auta dneska už nikdo nedělá s životností starých Mercedesů, kdovíjakou životnost už nesledují ani současné lyže komerční. Naflákat co nejlevnější pěnu do předpřipraveného profilu je lákavé svou cenou, a tak pokušení ždímat např. Bety co nejdéle muselo být přímo neodolatelné. Dokud kombinace nepříznivých ohlasů a konkurenčních úspěchů se sendviči (Fischer, Head) nepřinutila i rakouské soudruhy ke změně. (Jednu zlomenou SL:9 mám k dispozici, takže vidím, co je a není uvnitř.)
Na druhé straně musím opakovat své obvyklé varování před paušálním odsudkem umělé hmoty a nekritickým zbožněním dřeva. Viděl jsem už i dřevěná jádra (běžek) v kvalitě odpovídající asi té lavici, jejíž sukovatá lajsnička pode mnou při prvním sednutí praskla, a naopak jsem zažil překvapivě odolné pěněné Sporteny, u nichž poměr cena/výkon rozhodně seděl. Neboli ne každá nedřevěná lyže musí být šunt a ne každá se dřevem je poukázkou k dlouhodobé kvalitě. V minulosti ostatně existovaly slavné nedřevěné lyže, jež psaly historii.
Pokud jde o ty manufakturníky, i tam bych byl opatrný. To, že někdo filigránsky bastlí ve stodole pár kousků sendvičovek, ještě automaticky neznamená, že docílí špičkové kvality i životnosti. Kdo ví, jaké dřevo a jak dobře dozrálé má? Jakou zkušenost s výrobou? Jaké má k dispozici lepidlo? Jak si umí pohlídat teplotu? A celkově kvalitu? Může si dovolit nepustit do oběhu lyže méně podařené? Někdo to má zmáklé na úrovni, Büchner-RTC, Jacomet-zai či například ti Italové (Blossom, Grogoletto-Duel apod.) ve svých fabričkách ano, ale… Jak jsem už svého času psal, s kvalitou od Rolanda Voigta míval svého času Milan Trnka problém. Ovšem tentýž Roland, když dostal kšeftík od Bognera, si jistě s nasazením vlastního života kvalitu pohlídal (a kdo chce, ať to navlíkne na to, co čekat od dederóna vyrostlého v marasmu jediného německého státu dělníků a rolníků, kde se ani ty lžičky ne tak úplně dařily…).

29.04.2009 17:53:50 #12 

Příspěvků: 8274

administrator

(vráťa, ) BTW, nepamatuješ na ně ? Kneissl White Star, 80. léta . Vyměkly během víkendu tak, že se na nich pak už nedalo jezdit. Mám je doma na půdě. Jsou jako nový, jenom prostě mrtvý :-) Takovej Ski-Lenin.

29.04.2009 18:32:59 #13 

Příspěvků: 8274

administrator

(Másin, info@ecrystal.cz) Jak to tu tak pročítám, tak moje sezónu a konec minulýho jara jetý komerční racecarvy musej mít to nejlepší za sebou. Mohl jsem na nich najezdit tak 150 – 200 hodin, těžko spočítat, ale je to docela dost. Je fakt, že pocitově to je od nějaký půlky letošního března něco jinýho než to bylo na začátku. Nejsem ale schopnej popsat co se děje (až na mírnou vibraci špiček). Jelikož mi nohama neprošlo tolik lyží (dlouhodobě) co vám, nevím jestli to je fakt jenom dojem, nebo opravdu dosluhují. Každopádně by mě zajímalo na jakou životnost (hodně přibližně, je mi jasný, že záleží na tom jak jsou opečovávaný, jak se do nich šlape a na jaký pistě,…) jsou vyšší řady komerčních lyží koncipovaný. Je to tu někdo schopnej posoudit? Ještě tak 2 roky zpátky jsem si naivně myslel, že „drahý“ komerční lyže přece musej vydržet plnej provoz aspoň 3 roky. Jelikož do budoucna uvažuju o babských race stock obřačkách, jak jsou na tom tyto lyže s vyměknutím, je to lepší? Jinak co se týče sendviče, nějak dost dobře nerozumím z jakého důvodu by měly odcházet později, ale rád se nechám poučit. :-)

29.04.2009 19:37:50 #14 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Není ale White Star jako White Star, za ta desetiletí jich byly desítky modelů. Já měl na začátku 80. let (asi tak 1980 nebo 1981) WS s kostičkovým designem, tehdy za 3200,–, a byla to dobrá lyže! Ovšem prodal jsem ji asi po půl sezoně (nevyužitá, měl jsem své Rossignol-období). Ale nedivím se, jestli vyrobili i něco, co popisuješ. Umanutost „plastovou“ lyží přece nakonec stála starého Kneissla i fabriku, to jsem psal i v seriálu o lyžařských dekádách. Btw, z letopisů mám v paměti, že první Vollkunstoffski der Welt měly být jakési švýcarské Fullplast Rebell tuším v 70. letech.

29.04.2009 19:45:12 #15 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Koncipovaná životnost: nevím. Slýchám různé údaje, ale nic z toho nějaký relevantní. Kdysi jsem někde viděl údaj počtu cyklů prohnutí, ale to snad pro testování prototypů, nevím, jak velké ty průhyby měly být (v porovnání s reálným průhybem za jízdy) a nakolik se takový sterilní laboratorní nápor dá srovnávat s reálem v jízdě. A hlavně si už ten počet cyklů nepamatuju.
Jak píšeš, je to stejně otázka konkrétního namáhání, a tedy jízdního režimu, rychlosti, kvality podložky, hmotnosti jezdce. Neumím vymyslet žádnou „jednotku namáhání“, která by tohle všechno zahrnovala a byla použitelná.
K životnosti kvalitního sendviče: souvisí to snad zejména s vlastnostmi dobře vyzrálého vhodného dřeva. To si, prý na rozdíl od levnějšího polyuretanu, dokáže déle podržet své původní vlastnosti, tedy se „unaví“ později než pěna. Ta je sice silně homogenní a dobře zpracovatelná, ale odchází rychleji. Asi tím spíš, čím míň je podpořená jiným materiálem. Takže třeba drahé Salomony s (dvojitým) nosným capem (monocoque) vydržely i s PU jádrem docela hodně, podobně i první Atomicy s původní betou a densolitem uvnitř. Kdežto více „šizené“ (např. jen pěna, méně laminátu nebo karbonu nebo plechu kvůli flexi, váze či ceně) už tolik nevydrží. Roli snad hrají i titanalové plechy (horní a dolní, namáhání v tahu i tlaku) a možná i lepidla, další použité kvalitní materiály a snad i další faktory.
Proti může hovořit dotenka vyfrézované jádro ve špičce, která musí být u závodních lyží vyžadujících rychlost měkká tak, aby neryla a nebrzdila. Taková pak na nerovném bude hodně trpět.
Teoreticky by snad nejvíce měly vydržet luxusní nezávodní lyže, koncipované méně jednostranně než sendvičovky závodní. Jestli to tak ale opravdu je, nevím. Zase nemusejí počítat se „závodním“ nasazením.
Při cenách, za něž se dají sehnat končící obřačky, ale i ty dvě festovní sezony, jež by rozhodně vydržet měly, stojí za to.
(Btw, Petr Jireš má ve Vrchlabí jetou obřačku Fischer 183 cm, hrany tak 50%, oservisovanou, pořád hezky tuhou, vrtanou na Atomic, ale deska je nepředvrtaná, a chce za ně tisícovku. Kdo by chtěl, nechám za pětikilo starší 1018, nebo zadarmo trochu rozhašenou, ale ještě použitelnou 614, a máte minimálně na příští zimu perfektní lyži… Vím, že by to patřilo správně do Burzy, ale na tomhle „kšeftu“ nikdo nezhohatneme a beru to spíš jako pomoc a tip.)

29.04.2009 20:17:21 #16 

Příspěvků: 8274

administrator

(vráťa, ) Jsou to ty co následovaly za kostkovanejma. Zato K2 ( takový bílý SLka) z toku 1990, když se likvidoval Tuzex, makaly poctivě do roku 2002, kdy jsem vzal konečně kérving na milost ( já blbec :-) – no spíš nebyly prostředky). No a teď jsem z těch Reconů logicky rozladěn. Od K2 bych čekal trvanlivost tyrolskýho špeku. Nálepku Made in China jsem čekal, ale nakonec byla možná paradoxně tím, co nejlíp drželo ( nějakej chlápek mi na ni musel půjčit v Almstübe někde v Lungau jídelní nůž, abych to dostal dolů).

29.04.2009 20:41:03 #17 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) No to jsem měl kliku s těmi WS. Co vím, tak K2 dlouhé roky těžily z neobyčejně bytelných torzních boxů s trojnásobným ovíjením (tiraxial braiding, tuším od roku 1987), které byly za cenu pracnosti (dneska už by se s tím nikdo, navíc s výpary z lepidel nedělal, pokud by to vůbec prošlo přes odbory a ochranu pracovního a životního prostředí, taky proto ta Čína, kde to ještě jde) extrémně životné. Svého času taková byla většina kolekce, dneska už jen část. Když začaly K2 z Číny, měl je kamarád, na svezení perfektní lyžička. Ale možná je to všechno vykoupené životností? Nebo už tyhle užší modely berou jako komerční zlo vedle toho freeskiingového, co dnes firma preferuje? Nevím. Btw, možná nejtvrdší lyže historie byly některé K2 VO slalom z poloviny 80. let (původně udělané pro bratry Mahreovy na ZOH 1984) – a byly to lyže PĚNĚNÉ, ne s dřevěným jádrem.

29.04.2009 22:59:44 #18 

Příspěvků: 8274

administrator

(Másin, info@ecrystal.cz) Můžu poprosit o kontakt na zmíněného Petra Jireše? Rád bych se na to mrknul, jelikož mám v brzké době cestu do Vrchlabí. Nejlíp asi na mail: info(zavinac)e­crystal.cz. Díky Stejně bych rád věděl, jelikož jsem tu na diskuzi už od několika lidí slyšel různé počty uváděných hodin, které jim lyže „vydrží“, jak k tomuto číslu vlastně dojdou a kde se to u nich láme… Předesílám, že mi jde o použití lyže převážně v podmínkách, pro které je ta jednotlivá lyže určena (obřačka ráno na upraveným tvrdým, allmountain na rozbitým,…), je mi jasný, že když to naperu obřačkou do tvrdý boule, nebo to smažim ve „sračkách“ hlava nehlava, tak to můžu za chvíli zahodit.

30.04.2009 10:13:46 #19 

Příspěvků: 8274

administrator

(TomáS, ) výhoda obřačky je dneska v tom, že to není zrovna poptávané zboží a tak se dá koupit za super peníze a třeba nebude úplně nová. To co nabízí ivan je fajn a možná najdeš i další jiný dobrý nabídky. Na netu jsem vyděl několik obřaček fakt za levno (jestli to teda nebyly ty fošny, který nikdo nechce). Trochu ojetýho sendviče bych se nebál, protože zrovna na tý lyži nestrávíš hodiny a hodiny. Takhle ušetřený peníze bych investoval do „druhý“ lyže o něco širší a měkčí s menším rádiusem. Vždyť víš. Jinak jsem také na vlastní zkušenost otestoval, že stařičké Bety 10.26 byly fakt parádní a dlouho držely. Pocitově jsem měl na nich nejkrásnější zážitky z obouku na mírným svahu, ale možná to bylo proto, že jsem tenkrát objevoval carving. To jak se na lyži jezdí a kolik vážíš, je taky hodně znát. Měl jsem Atomix SX11 první zelené a ty po jedné sezóně byly mrtvý. Ze stejného roku měl náš mladej SL9 170. Jezdil na nich tři sezóny, ale protože to byl ještě tenkrát 12 letej kluk, kterej se učil lyžovat, tak když jsem po mé dvouleté pauze tyhle lyže vzal a zkoušel znova lyžovat jestli to vůbec půjde, tak jsem byl překvapenej, jak je ta lyže ještě v pohodě a to měla za sebou tři sezóny. Ještě jsem s klidným svědomím za 4ku prodal kámošovi. To jak ale jezdíš dneska Ty, určitě tvoji Felkličku pěkně unavilo. Myslím, že to není jenom tvůj pocit, ale realita. Klepání špičky je jedním z hlavních viditelných příznaků. Šup s ní do bazaru. Po svým Atomicovým období jsem zkusil Voelkl AllStar. Na tý lyži jsem měl jeden zajímavej zážitek. První den, co jsem na nich lyžoval (bylo to večerní na Kamaneci), jsem na těch lyžích měl úplně fantastickej pocit z toho jak jede na hraně a jaká je na výjezdu z oblouku. Tenhe „fantastickej“ pocit se pak už nikdy neopakoval. To bych byl rád, kdyby mi to někdo vysvětlil. Asi se šlo o to „první“ rychlý změknutí nový lyže, který jsem teď hezky pozoroval na Lusti RCT. Jenomže tady lyže měkla do mou požadovaných parametrů, kdežto ta AllStarka měla ty ideální vlastnosti jenom na začátku, asi…?. Nemůžu ti říct, jak to je u Voelklů s životností, protože jsem lyži prodal kámošovi po 50 hodinách. Bylo jenom zvláštní, že ačkoliv lidi říkaj, jak jsou Voelkl dobrý, protože maj dřevjený jádro, já měl spíš pocit, že to byly nejvíc BAKELITOVÝ lyže, co sem kdy jel. Nedokážu to lépe popsat, prostě pocit, že šlapu do něčeho umělýho a i odezva byla taky taková. Ti ty lyže nikterak nehaním, na těch 50 hod mi přišli fajn, jenom jsem nečekal takový „umělý“ pocit. V tomhle jsou sendviče jasně příjemnější. Neklepou se a krásně „odpruží“ a průhyb je řekl bych příjemnější. BTW už máš boty? T

30.04.2009 11:22:04 #20 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Ad Atomic: psal jsem to už několikrát, původní Beta byla robustní trvanlivá konstrukce. Majitelé BetaRace 9.28, 10.22 a 10.26 vědí své, podobně jako dalších vyhlášených modelů té doby, např. BetaCarv 9.18 nebo legendárního funcarveru 9.11. Cenou za tuto trvanlivost byla především u obřaček značná až nadměrná tuhost. (Detaily teď vynechám, pro podzim píšu „nekrolog“ Bety a tam to rozvedu víc.) S tou Atomic bojoval dlouho. Aby se vyhovělo postupnému trendu změkčování lyží v ohybu, bylo nutno Betu různě modifikovat (s trochou nadsázky a zjednodušení to lze chápat jako „mršit“). Takže ty lyže začaly být složitější (viz ty různé vnitřní profily „channels“ a „rods“) a přitom evidentně méně životné. Zatímco první SL:12 byla ještě bezvadná bytelná a poměrně tvrdá lyže, další měkly. Ta SL:9, kterou mám k dispozici zlomenou, je jen tenký betový cap a pod ním nepříliš důvěryhodně působící černá pěna. Jak víte, byl nejvyšší čas to zlomit a začít dělat lyže jinak. Což se konečně na 09/10 stalo. Přitom bude zajímavý sledovat, jak se budou chovat LT a ST, což jsou sice sendviče, ale nedřevěné s densolitem uvnitř.
Volkl dělá celou škálu jader s větším či menším podílem dřeva, takže zdaleka ne vždy to znamená „100% full-length/width/thic­kness woodcore“. Kdybych prohrabal katalogy, asi bych našel, co tehdy bylo přesně v Allstaru, přinejmenším deklarované. Mám takovou jednu volně související vzpomínku. Jednou na testech se SNOW se na tehdejším hitu Supersport někomu podařilo seknout do bočnice. Když jsem poškození lepil, zjistil jsem, že odchlípnutá vrstva je z MOLITANU (nebo hmoty, která byla od molitanu k nerozlišení). Takže, zpola v legraci, „bakelitovej pocit“ nemusí být tak úplně od věci :-)

30.04.2009 13:18:14 #21 

Příspěvků: 8274

administrator

(Milan, vrabel_milan@yahoo.com) postupne..asi ako už u iných vecí sa lyže stali viac komerčnou záležitosťou..keď tak čítam skúsenosti z tými staršími lyžami(ja som vyrastal zhruba v období carvingu teda z novšími lyžami), je vidieť že sa výrobcovia snažia stimulovať spotrebu zákazníkov..kto si nechá ujsť nemalé zisky..
Což se konečně na 09/10 stalo – zrovna som čítal niekoľko diskusii ohľadne nových modelov atomic 09/10 a použitie D2 u nich..narážal si na to?.. avšak z toho čo som čítal sú reakcie úplne odlišné,napr. určitá skupina odporúčala radšej počkať na 09/10 ako ísť teraz do 08/09 SL12 a naopak..sám som zvedavý či pôjde o prevrat..asi na nich ešte nikto nestál..?

30.04.2009 14:02:48 #22 

Příspěvků: 8274

administrator

(ivan, ) Příteli, podceňuješ tyto stránky. Je sice pravda, že se na kdejakém serveru po světě těžko shánějí informace a lidé, co nové modely znají, ale tady si najeď na příslušné vlákno (http://snow.cz/diskuze/1/1262/) a uvidíš, že u nás to visí už od letošního ledna i s diskusí.
Princip D2 je jenom jednou z inovací. Za podstatnější považuju, že konstrukčně se lyže zbavily dnes už překonané Bety a modely řady Race + nekteré další se vydaly „standardní“ cestou sendvičů.
Ovšem jak budou „dvoudílné“ VarioFlexy fungovat dlouhodobě (jako nové jezdí bezvadně), se teprve uvidí. Spodní tzv. adaptivní modul (= vlastní lyže) má dost měkkou špičku a je otázka, zda přední část horního tzv. řídícího modulu (= prodloužená deska) bude trvale vykonávat dostatečný přítlak tak, aby špička zabírala stále od začátku. (Ale i kdyby ne, lyže by holt byla maličko pocitově kratší a točivější, asi jako při tom včera zmiňovaném rozkvétání, představuju si. Žádný velký problém.) Kdežto pod botou jsou ty dvě patra u Race tlusté tuším 27 mm, a to je fošna, která by držet a vydržet měla.
Ty lyže toho ale u nás od února do dubna nenajezdily tolik, aby se to dalo posoudit. Šrouby mezi oběma moduly jsem kontroloval minulý týden při servisování lyží na uložení přes léto a všechny držely dobře.
Kromě toho je D2 jen část kolekce. Pokud jde o VarioCut, ten si asi nikdo soudný dobrovolně za 25 tisíc nekoupí, i když ty lyže jedou slušně a to podélné rozdělení špiček a patek při jízdě (na nové lyži) vlastně nevadí a není ani cítit. O životnost takové vyfikundace bych ale obavy měl. Ale holt kdo nic nedělá, nemůže mít ani inovaci… a bez inovace se o něm nemluví a nepíše…

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

06.12.2016

Představujeme značku Völkl

Völkl je tradiční německá značka, vyráběná v soused...
05.12.2016

Počasí 2016/17: zima je blízko, ale…

Zima připravila lyžařům velmi příjemný vstup do měs...
03.12.2016

Adelboden: oáza klidu ve švýcarských Alpách

Při příjezdu do Adelbodenu vás přivítá pohled na do...
02.12.2016

Světový pohár: co napověděla premiéra

Poslední listopadový víkend se stal již tradičně př...
02.12.2016

Vložky do lyžařských bot – proč a pro koho?

Při sjezdovém lyžování je noha v botě zatěžována ve...
02.12.2016

Vyhlášení vítěze soutěže se Skier.cz!

Už známe vítěze soutěže s lyžařským obchodem a e-sh...

Diskuze o lyžování

Alpine Ski World Cup 16/17

dnes 13:32:36 od Martin47

vosky Skivo

včera 23:25:27 od Boryš

Úplně nový typ lyží

včera 23:01:39 od HonzA_

Ester Ledecká

včera 22:21:35 od m3

Co v lyžárně přebývá

včera 18:47:55 od oblouk

Klínovec: [Středisko]

včera 18:18:04 od johnycek

Obertauern: [Středisko]

včera 10:46:17 od ACS

Malenovice: [Středisko]

05.12.2016 22:30:53 od PaloS

Lyže dítě-závodní?

04.12.2016 20:12:14 od CzechSkier

Predajne s fundovanym personalom - Praha a okolie

04.12.2016 19:30:57 od headskitest