Rakousko 2017/18: průkopník a premiant

Fügen – Spieljoch: nová přístupová kabinka a velkolepý projekt „peak-to-peak“

Menší areál Spieljoch na kraji údolí Zillertal, který nově patří do lanovkářského konsorcia Schultz Gruppe, provozujícího i sousední Hochzillertal, bude od letošní sezóny přístupný moderní, pohodlnou a prostornou 10místnou kabinkou namísto staré stísněné 4místné. Nová bude i restaurace na horní stanici lanovky.

V nejbližších letech by se pak měl realizovat ještě jeden velkolepý plán – propojení obou areálů Spieljoch a Hochzillertal kabinkovou lanovkou systému 3S, která umožní překlenout bez podpěr na trase až kilometr hluboké údolí mezi oběma svahy. Nejenže se tím příjemně rozšíří lyžařské možnosti, ale vznikne i jedna z nejspektakulár­nějších lanovek Alp. Její trasa bude 3,2 km dlouhá, lanovka ji překoná za 8 minut a investice dosáhne zhruba 75 mil. eur.

Gastein: nová vstupní brána Schlossalmu

V lyžařsko-termálním údolí Gasteinertal v oblasti Ski amadé se schyluje k výstavbě nové kabinkové lanovky z Bad Hofgasteinu na Schlossalmu, která nahradí starou pozemní lanovku pohodlnějším a mnohem kapacitnějším zařízením. Bad Hofgastein je největším středisek údolí a Schlossalm pak nejfrekventova­nějším lyžařským uzlem, který si modernější a rychlejší přístup z údolí víc než zaslouží. Kromě technických výzev v podobě přetnutí hlavní silnice údolím, železniční tratě i vysokého napětí projekt brzdily i požadavky ochránců přírody. Aktuálně se počítá se stavbou v roce 2018. Spolu s novou lanovkou s výrazným designem staničních budov vznikne i parkovací dům a nová široká sjezdovka d se „svěťákovými“ parametry a 1 200m převýšením.

Hochficht: nová kabinka pro malé i velké lyžaře

V oblíbeném šumavském areálu Hochficht bude v sezóně 2017/18 v provozu nová 10místná kabinková lanovka, která nahradí lyžařské vleky Holzschlag a Reischlberg a stane se novou páteří areálu. Její trasa povede přímo od parkoviště směrem na cvičnou louku, kde bude mít mezistanici – malí začátečníci se tak vyhnou dosavadní cestě kotvovým vlekem a k výukovému svahu se zastřešeným kobercem se dostanou pohodlně v kabince. Otud bude lanovka pokračovat na horní stanici původního vleku Reischlberg na stejnojmenném vrcholu, odkud stékají na obě strany prostorné modré a červené sjezdovky. Díky demontáži vleků se rozšíří i stávající rodinná sjezdovka Wenzelwiese.

Innsbruck: nová lanovka a sáňkařská dráha

Na Patscherkofelu, který shlíží na tyrolskou metropoli od jihu, nahradí 10místná kabinka Panoramabahn nejen původní kyvadlovou kabinu, ale vlastně všechna dopravní zařízení – demontovány budou i stávající sedačkové lanovky. Lyžařský areál s olympijskou historií má příjemné červené sjezdovky vedené v lesních průsecích, je však poměrně malý (18 km sjezdovek), a tak jeho návštěvníky jsou především obyvatelé přilehlého velkoměsta. Novou atrakcí pro ně bude i 8 km dlouhá sáňkařská dráha s večerním osvětlením.

Kitzsteinhorn: 12 km panoramatické jízdy

Nedlouho poté, co Kitzsteinhorn omladil přepravní park svého ledovcového areálu moderními kabinkovými lanovkami Gletscherjet III + IV, už chystá další megaprojekt za 80 milionů eur. Plánuje totiž propojit lyžařský areálek Maiskogel s Kitzsteinhornem, čímž by se ledovec zároveň stal přístupným přímo ze střediska Kaprun, bez nutnosti dojíždění.

Prvním úsekem bude 10místná kabinková lanovka na Maiskogel, která se otevře v prosinci 2018. Na ní bude o rok později navazovat robustní kabinková lanovka 3S, která lyžaře přenese z vrcholu Maiskogelu do mezistanice Langwiedboden pod Kitzsteinhornem.

Kaprun se tím promění v jeden kompaktní lyžařský komplex do každého počasí a sněhových podmínek.

Nové lanovky budou mít celkovou délku okolo 8 km. Spolu s navazujícími lanovkami se tak cestující dostanou z Kaprunu v 768 m až na třítisícový Kitzsteinhorn po 12 km panoramatické jízdy lanovkami, které překonají převýšení přes 2 200 m. Jeden z nejimpozantnějších lanovkových řetězů Alp bude jistě lákavou atrakcí i pro turisty z celého světa, kteří si již tak zařadili Kaprun mezi oblíbené cíle.

Kleinwalsertal: na cestě k propojení

Malé údolí s několika svými lyžařskými areálky a jedním větším, sdíleným s Oberstdorfem, se nachází na rakousko-německém pomezí, konkrétně v rakouském Vorarlbersku. Je však přístupné pouze z Bavorska. V loňském roce a letos proběhla kompletní modernizace lanovek v areálu Ifen s 19 km sjezdovek, výhledově se plánuje i jeho přímé propojení se sousední Heuberg Arenou a Walmendigerhornem v jeden jediný lyžařský komplex se 61 km sjezdovek.

Ötztal: konečně společný skipas

V době, kdy tyrolská a salcburská střediska nabízejí skipasy platné na stovky, ba dokonce tisíce kilometrů sjezdovek, bylo kuriozitou, že sousedé z jednoho údolí Sölden a Obergurgl lpěly na svých vlastních permanentkách, bez možnosti vybrat si podle nálady každý den jiné středisko. Obavy povolily a konečně bude možné – alespoň s tří- a vícedenním skipasem – lyžovat v obou vysokohorských střediscích. Na vrcholu Gaislachkogl (Sölden) kousek pod futuristickou skleněnou restaurací iceQ vzniká architektonicky spektakulární „bondovský“ kinosál, přilepený ke skále. Nic nového naopak není v projektu propojení Söldenu s Pitztalem, který je popsán na 7 500 stranách dokumentace. Plán zatím nedostal „zelenou“ – úřední procesy trvají déle, než by si bossové z Ötztalu i Pitztalu přáli, navíc se blíží zemské volby, pro něž může být projekt vděčným tématem.

Reiteralm: crossový park pro rodinu i světovou elitu

Reiteralm je nejen nejrozmanitější horou schladminské čtyřvrcholové houpačky, ale i místem, kde s oblibou trénuje světová lyžařská elita, a to díky bezkonkurenčním sněhovým podmínkám, kterou jsou zdejší pistéři schopni už během podzimu na tréninkové trati vytvořit. Nyní zde vzniká i freestylová atrakce – crossový park. Jedna linie bude určená pro rodiny, druhá pro trénink nebo i závody, a to světové úrovně. Profi linie bude zčásti a v „upravené“ podobě přístupná i pro sportovně zdatnější veřejnost.

Oproti oblíbeným a zpravidla nenáročným zábavným tratím typu funslope či funline bude reiteralmská crossová dráha mnohem delší, nápaditější, ale díky mnoha překážkovým prvkům i náročnější. Veškeré skoky, vlny či klopené zatáčky budou vybudované přímo v terénu, a nebudou tak příliš náročné na přípravu sněhu. Délka „rodinné“ dráhy dosáhne 750 m a jejím „bonbónkem“ bude skok přes horskou chatu.

Salzburger Sportwelt: gigant nad dálnicí nebude

Propojovací lanovka byla plánována i mezi známými lyžařskými centry Flachau a Zauchensee – měla být více než 7 km dlouhá a viset až 300 m nad Taurskou dálnicí. Nové plány však místo gigantické lanovky systému 3S, dovolující stavět extrémně dlouhé úseky bez podpěr, počítají se spojením celého Sportweltu až po Zauchensee s 210 km sjezdovek „obyčejnou“ 10místnou kabinkovou lanovkou, která překlene „mezeru“ mezi Wagrainem a Kleinarlem.

Wildkogel: rodinná aréna přidává prostor

Příjemně kompaktní lyžařské centrum Wildkogel (64 km sjezdovek), usazené v horské terénní míse mezi Kitzbühelem a Zillertal Arenou, je vyhledávané hlavně rodinami s dětmi. Nově vybudovaná 10místná kabinková lanovka ze dna lyžařské kotliny na vrchol Pfeifferköpfl uleví souběžné 6sedačce. Zároveň vznikne 2,5 km nových, převážně mírných sjezdovek, zpřístupní se i nový freeridový terén.


Rakousko 2016/17: plní si své sny

Rakouskou se považuje za světovou lyžařskou velmoc č. 1 a je opravdu jen máloco, v čem za jinými zeměmi pokulhává.

Není tak náhodou, že v Rakousku každoročně přibude nejvíce nových lanovek z celých Alp – investiční tempo je zde ohromné a kromě náhrady „starých kusů“ zahrnuje i výstavbu nových propojení mezi stávajícími areály tak, aby svým návštěvníkům skýtaly pokud možno stovky kilometrů sjezdovek. Na tomto trendu se pravděpodobně nic nezmění ani v nejbližších letech.

Arlberg: největší v Rakousku?

V sezóně 2016/17 se celá lyžařská oblast Arlbergu propojí lanovkami do jediné kompaktní sítě. Nová 10místná kabinka za 6 min překlene úsek mezi Zürsem a osadou Alpe Rauz nad St. Antonem, kterým zatím pendloval v krátkých intervalech skibus. Těsněji se k Arlbergu přimkne i komorní areál Albona nad Stubenem – stará sedačka Albona II bude nahrazena novou lanovkou v prodloužené trase, přičemž její dolní stanice bude umístěna rovněž v osadě Alpe Rauz. Tam tak vznikne křižovatka lanovek ve směru St. Anton, Zürs i Stuben s velkým nástupním terminálem a kapacitním parkovištěm pro jednodenní návštěvníky.

Arlberg se tak s 305 km sjezdovek zároveň stane největším komplexem v Rakousku a jedních z top 10 na světě, když předstihne francouzské megaareály Espace Killy (300 km) nebo Grand Massif (265 km). Výše v žebříčku zůstávají Tři údolí (600 km), Paradiski (420 km), Čtyři údolí (412 km) nebo Via Lattea (400 km).

Větší síť sjezdovek mají podle všeho i Sella Ronda a americké Park City (vč. nově připojeného Deer Valley) nebo Big Sky (vč. Yellowstone Clubu, přístupného ovšem jen členům), které se svými rozměry hlasitě nechlubí.

Malou, v podstatě okrajovou zajímavostí je, že se proti projektu bouřili ochránci přírody, podle nichž se provozovatelé lyžařských areálů všemi možnými triky snažili obejít stávající předpisy. Nakonec je ale každopádně postaveno. Jak by asi takový projekt dopadl u nás nebo v Německu?

Annaberg: třetina areálu se uzavírá

Níže položená a náročnější část lyžařského areálu kolem 2sedačky Pfarrboden je kvůli trvalé ztrátovosti uzavřena, lanovka demontována.

Galtür: nová lanovka a více sjezdovek

Moderní, pohodlná a prostorná kabinková lanovka Breitspitz vede oproti původní 2sedačce v nové trase, prodloužené směrem k přehradní nádrži. Spolu s lanovkou vznikne i nová černá sjezdovka, využívající především terén zvlněné horské louky a klesající v max. sklonu 50 %.

Hinterstoder + Wurzeralm: v cestě stojí národní park

O propojení dlouhodobě bojují „jednodenní“ hornorakouské areály Hinterstoder a Wurzeralm, které by rády ve větší míře přitáhly vícedenní návštěvníky, jež jim „přetahuje“ zejména nedaleký Schladming. Propojením obou areálů – vlastně spíše vybudováním zcela nového areálu se 4 lanovkami a 70 ha sjezdovek nad Vorderstoderem – by vzniklo až 100 km sjezdovek, plány zatím ale troskotají na ochraně přírody. Plán totiž počítal s tunelovou lanovkou z Vorderstoderu přes masiv Warscheneck na Frauenkar (Wurzeralm) – její šance jsou ale mizivé, neboť území je přírodně cennou lokalitou a lyžování nemá podle ochránců přírody v těchto nadmořských výškách dlouhodobou perspektivu. Ti požadují definitivní zastavení projektu a strategii celoročního turismu, který nebude závislý na lyžování. Ovšem majitel obou areálů a prezident rakouského lyžařského svazu, prof. Schröcksnadel, se nevzdává.

Hochfügen: sedačka nové generace

Nová verze 6místné sedačkové lanovky s názvem D-line, která nahradí 4sedačku Hochfügen 2000, má prostornější a ergonomicky tvarované sedačky, vyhřívání, automatickou bublinu, dětskou pojistku a plynulejší výstup díky pomalejšímu pohybu sedačky ve stanici.

Hochötz: přestěhovaná lanovka

Zachovalá kabinková lanovka, která dříve sloužila k výjezdu ze Söldenu na Giggijoch, se stěhuje do nedalekého Hochötzu, kde nahradí starou 4místnou kabinku. I ta byla před lety přestěhována ze Söldenu.

Ischgl: top spojení do Švýcarska

Nová krytá 8sedačka Flimjoch s vyhřívanými sedačkami zajistí kapacitnější a pohodlnější spojení z Idalpu na švýcarskou stranu Silvretta Areny směrem k Alp Trida. Horní stanice bude lépe chráněná proti větru, s možností upravit výstup podle jeho směru, čímž zabezpečí spolehlivější provoz i při nepříznivém počasí.

Kaunertal: nová tepna z Jižního Tyrolska

Kaunertalskému ledovci se plány na rozšíření o terény na Weisseespitze v dohledné době nezdaří, neboť nová velkoplošná území pro lyžování jsou tabu, nejde-li o propojení stávajících středisek. Zato se zřejmě brzy postaví nová přístupová lanovka z údolí Langtaufers, tedy z italské (jihotyrolské) strany – jihotyrolská vláda prý „přihodí“ až třetinu investice. Kaunertalský ledovec by se tak stal lépe přístupný i z okolí Reschenpassu, což bude velmi atraktivní zpestření pro lyžaře ze Schönebenu a Haider Almu.

Dolní stanice projektované lanovky má stát v obci Melag (1 900 m), odkud povede do mezistanice v 2 500 m n. m. a dále až na horní stanicí Karlesjoch (3 100 m). Součástí vize je také společný skipas pro celou oblast Reschenpassu vč. Kaunertalu.

Kitzsteinhorn: po ledovci lanovkami místo vleků

Moderní 8sedačková lanovka s bublinou a vyhříváním nahradí staré kotvové vleky Schmiedinger, obsluhující syté červené ledovcové sjezdovky. Už v loňském roce se přitom lyžaři na ledovci „zbavili“ závislosti na vlecích, když hlavní pláně obsloužila moderní kabinková lanovka Gletscherjet 3 a 4.

Mutterer Alm + Axamer Lizum + Schlick 2000: čekání na vhodnou dobu

Jedním z ambiciózních projektů je i propojení tří menších areálů nedaleko Innsbrucku – lyžovat by se tak dalo de facto od Brennerské dálnice (Mutterer Alm) přes Axamer Lizum až po údolí Stubai (Schlick 2000). I v tomto případě stojí v cestě horský masiv – krásná věžatá „zeď“ Kalkkögel, podobná Dolomitům. Kbinové lanovce typu 3S by na trase dlouhé 4,5 km mezi vrcholem Hoadl (Axamer Lizum) a Schlickem 2000 podle projektu stačily pouhé 4 sloupy, aby co nejméně narušovala chráněné území. Jednalo by se tak zároveň o jednu z nejspektakulár­nějších lanovek na světě – kanadská lanovka Peak2Peak by ji sice s rekordním více než 3 km volným rozpětím lan překonala, tyrolská kolegyně by zato nabídla úžasný výhled na celé okolí Innsbrucku, přejezd exponovaného skalního hřebene a výšku nad zemí až 370 m. Zastánci projektu odmítají, že by šlo o „katastrofální“ zásah do přírody – nepadl by jediný strom, sloupy by zabraly jen pár desítek metrů čtverečních, dokonce by nebyla ke stavbě potřeba ani příjezdová cesta. Projekt by však vzhledem ke své finanční náročnosti vyžadoval i veřejný příspěvek, který by podle pravidel EU nesměl překročit 20 % investice. Ztím je tak projekt u ledu jak z ekologického, tak z politického hlediska.

Nauders: krok zpět?

Antinovinkou sezóny je zánik společného skipasu Reschenpass, který pojil tyrolské Nauder s jihotyrolskými centry Schöneben a Haider Alm. Co se stalo? Nauders má vyšší ubytovací kapacitu, čili celkem předpokládatelně více lyžařů „odtéká“ přes hranice do Itálie, než přichází sem. Provozovatel lanovek v Nauders přitom neměl zájem ani o dělení příjmů výkonově podle jízd, ani časově, ale požadoval „bonus“ za velikost svého střediska, aby nemusel italským partnerům tolik doplácet (za dobu existence superskipasu prý zhruba 10 mil. eur). Výhledově se během předchozí spolupráce dokonce plánovalo propojení Nauders a Schönebenu lanovkami – tomu je teď samozřejmě konec.

Zpracovává se však projekt na propojení Haider Almu a Schönebenu 5 km dlouhou kabinkovou lanovkou, která by začínala u nástupní stanice současné kabinky na Haider Alm a končila na vrcholovém plató Schönebenu – podmínkou je podpora jihotyrolské vlády.

Pitztal a Ötztal: největší ledovcový komplex na světě

Velmi usilovně se pracuje i na propojení ledovcových areálů v údolích Pitztal a Ötztal. Nově vzniklý areál by zahrnoval přibližně 200 km sjezdovek, téměř polovina z nich by se přitom nacházela „na ledovci“. Kromě propojovacích lanovek mezi ledovcem Tiefenbach nad Söldenem a Pitztalským ledovcem by mohly vzniknout i zcela nové sjezdovky (na ploše až 64 ha). Nová lanovka by vedla od parkoviště v údolí Pitztal směrem na nově zpřístupněný Linker Fernerkogel a dále na ledovec Tiefenbach nad Söldenem.

Úřady by projekt za více než 100 mil. eur měly povolit, ale ochránci přírody se staví proti – případné soudní rozuzlení tak stavbu, plánovanou už v nejbližších letech, může zdržet.

Samotné propojení lanovkami by zřejmě prošlo poměrně snadno, vadí hlavně sjezdovky – provozovatelé však bez nich považují projekt za nerentabilní. Jasno tedy zatím není, ale vzhledem k tomu, jaký má lyžařský byznys v Rakousku postavení, se ledovcového superareálu nejspíš dočkáme.

Saalbach Hinterglemm: pohodlnější propojení obou stran

Nová kabinková lanovka Schönleiten nabídne prostorné a pohodlné kabinky k sezení místo na stání, bude mít i vyšší přepravní kapacitu. Zcela nová krátká lanovka (délka 200 m) propojí stanice kabinek Zwölferkogel a Westgipfel, čímž zjednoduší přejezd mezi oběma svahy v Hinterglemmu.

Salcbursko s Tyrolskem má nový hyperskipas

Jestliže jsou vám během vícedenní lyžařské dovolené stovky kilometrů sjezdovek málo, můžete si pořídit skipas na tisíce kilometrů – spojením Salzburger Super Ski Card a kitzbühelské All Star Card vznikla lyžařská oblast s největším výběr sjezdovek na světě (2 750 km) na jedno- i vícedenní skipas. V nabídce je samozřejmě i sezónka, platná od půli října do začátku května a také výběrový skipas na 10 dní v sezóně.

SkiWelt Wilder Kaiser Brixental: zážitková lanovka na cvičné louce

Na cvičné louce v mezistanici lanovek nad obcí Söll nahrazuje „zážitková“ kabinková lanovka starou 2sedačku.

Sölden: 4 500 lyžařů za hodinu

Novou přístupovou lanovku spouští do sezóny 2016/17 západotyrolský Sölden a i v jeho případě jde o lanovku superlativů. Nová desetimístná kabinka na Giggijoch, která nahrazuje předchozí 8místnou, bude nejvýkonnější lanovkou v historii – za hodinu jich vynese vzhůru 4 500 oproti dosavadním 2 800. Ze Söldenu vedou do mamutího lyžařského areálu s téměř 150 km sjezdovek jen dvě přístupové lanovky (kromě té na Giggijoch ještě na Gaislachkogl), a tak je jejich „rekordní“ kapacita vlastně nutností.

Superstředisko Sölden si potrpí i na unikátní architekturu, jak už ukázala stavba lanovky na Gaislachkogl nebo „krychlová“ restaurace IceQ – a výjimkou není ani nová lanovka na Giggijoch.

Horní stanice lanovky bude propojena 200 m dlouhým tunelem s blízkou restaurací.

Stubaier Gletscher: na ledovec v kůži

Novou luxusní lanovkou, nahrazující starou červenou kabinku Eisgrat, se už od konce října vozí lyžaři na Stubaiský ledovec. Zatímco dosud museli vystoupat z parkoviště do společné nástupní stanice lanovek Eisgrat a Gamsgarten, nová stanice byla posunuta níže na úroveň spodních parkovišť. Nástupiště se nachází přímo v úrovni terénu. Nejdražší lanovka v historii je vedena trojicí lan (3S), což jí zajišťuje mimořádnou stabilitu ve větru. Každá kabinka, prostorná a panoramatická, má 24 míst na kožených sedačkách a wi-fi připojení po celou dobu jízdy. Cestu na ledovec zvládne za 11 minut, a to při dvojnásobné přepravní kapacitě proti původní lanovce. A opět byla potřeba drobná „ekologická“ úleva: kůli její stavbě byla drobně posunuta hranice chráněného území.

Podél spodního úseku lanovky byla vybudována nová sjezdová trať, a to typu ski-route, tedy značenám nikoliv však pravidelně upravovaná.

Zell am See: nová sjezdovka směrem k Saalbachu

Nově propojený komplex Saalbach Fieberbrunn (270 km) dělí od lyžařského areálu Schmittenhöhe (77 km) nad Zell am See jediný horský hřeben, na němž se dokonce už kdysi lyžovalo. Už v nadcházející sezóně bude tato historická sjezdovka směrem do Viehofenu obnovena (zatím jen do půli svahu), v dalších letech se sjezdovka protáhne až do údolí a spolu s novou lanovkou se Zell am See a Saalbach budou propojeny kompletně (cca 350 km). Tím se – přinejmenším přechodně – vrátí titul největšího rakouského areálu do Saalbachu.

Nová, 3 km dlouhá sjezdovka vedená po zalesněném severozápadním svahu Schmittenhöhe bude obsloužená 10místnou kabinkovou lanovkou, nezamíří ale zatím až na dno údolí. Na úrovni budoucí mezistanice lanovky na ni naváže ski-route, která umožní jednosměrné lyžařské propojení Schmittenhöhe a Saalbachu. V dalších letech by mělo dojít k dostavbě lanovky z údolí a přebudování ski-route na sjezdovku, čímž budou Zell am See a Saalbach plnohodnotně propojeny. Zatím pojede z Viehofenu zpět do Zell am See skibus každou hodinu s dobou jízdy cca 30 min.

Zillertal Arena: z Gerlosu bez dojíždění

Nová lanovka Dorfbahn vytváří druhou přístupovou trasu z Gerlosu do lyžařského areálu, nástupní stanici má přímo v centru střediska a součástí nástupního terminálu je i moderní parkovací dům.


Rakousko 2015/16: posedlý premiant

Na žádné jiné zemi není tak vidět doslova posedlost být nejlepší na světě. A není pochyb, že se to Rakousku daří. Jedna z mála věcí, která mu k tomu chybí, je velikost lyžařských středisek. Ale i tu se snaží dohnat.

Rakousko je světový premiant, co se týče lyžařských služeb. V Americe umí hostům nadbíhat rafinovaněji, ve Francii mají větší areály, ve Švýcarsku zase krásnější hory a v Itálii více slunce, ale v Rakousku je vše tak podřízené lyžování, že sjezdovky jsou v každé vesnici, ubytovat se můžete v každém statku, nehledě na úhledné penziony a vyšňořené wellness hotely, do modernizace lanovek a rozšíření areálů se v poslední době investovalo jako nikde jinde a zaznamenají tu skoro stejnou frekvenci lyžařů jako v celých Spojených státech nebo ve Francii. Rakousko je zkrátka posedlé být nejlepší lyžařskou zemí na světě.

1+1=3

A tak se snaží i v ohledech, kde přirozeně dominují jiné země. V Rakousku není mnoho opravdu velkých lyžařských areálů, myšleno přirozeně velkých, které nutně potřebují i velké hory. Velká většina rakouských velikánů jsou původně malé areály pospojované do ohromných, ale přeci jen řidčích sjezdovkových pavučin. Typická rakouská houpačka se táhne do dálek a překonává i „nelyžařské“ terény nebo dna údolí, ale když chcete intenzivně lyžovat bez plochých přejezdů, nezbývá než zůstat na poměrně skromnějším území. Zkrátka všichni chtějí být větší, než jsou. A to s obdivuhodným usilím.

Neuplyne rok, aby se na mapě rakouských středisek propojením stávajících lyžařských území nezrodil alespoň jeden nový lyžařský superareál. Někdy s propojením přibude i hrstka sjezdovek, jindy je vybudována jen lanovka, která lyžařům otevře dveře k sousedům. To je případ Arlbergu, kde lanovka v zimní sezóně 2013/14 semkla slavný Lech s méně známým Warthem, a „vzniklo“ 190 km sjezdovek.

Chytrá rovnice 1+1=3 je nedotknutelnou modlou projektantů nových a nových spojení a nakonec není důvod jim nevěřit – velikost opravdu rozhoduje. V Rakousku se za určitých podmínek nemusí povinně posuzovat obávaný vliv na životní prostředí (UVP), pokud záměr nepřesahuje území 20 hektarů, do něhož se snaží všechny projekty vtěsnat. To sice na jednu stranu umožňuje „snadno“ připojovat nové lyžařské terény, ale už se v nich nedaří budovat moc sjezdovek, natož ultraširoké dálnice. Dokumentují to i některé nedávné případy jako nově dobytý vrchol Piz Val Gronda v Ischglu, z něhož roluje upravovaný koberec o šířce „jen tak akorát“. Limit zdržel i spojení Spieljochu a Hochfügenu v údolí Zillertal. Zjistilo se, že projekt spojovací kabinkové lanovky potřebuje UVP, protože se týká území o něco málo většího než 20 ha. Investoři se proto budou snažit projekt nově „předělat“ do dvacetihektarového prostoru. Ve východním Tyrolsku zase hledají cestu, jak se prodrat z tamějšího Sillianu do sousedního jihotyrolského Sextenu, kde se dva areály (Helm a Rotwand) propojily v sezóně 2014/15. Zelení jsou jednoznačně proti nové lanovce ze Sillianu na Helm, politici ale neúnavně tlačí, jak obě střediska propojit.

O to, aby lyžař dychtící po stovkách kilometrů sjezdovek zamířil prstem v mapě i do Rakouska, zdejší střediska usilují nejen pomocí lanovkových „mostů“ mezi středisky, ale i superskipasy. Mnohé z nich platí na stovkách nebo i tisících kilometrech tratí v několika údolích, nebo dokonce v celých spolkových zemích. O to citlivěji se rakouských provozovatelů dotklo, když německý kartograf před časem ukázal, jak moc některá alpská střediska „nafukují“ svou velikost – sjezdovky započítávají vícekrát, nebo dokonce počítají délku tak, jako by na nich lyžař kličkoval. Zatímco v okolních zemích si s aférou nikdo hlavu nelámal, v Rakousku případ řešila média, lanovkářský svaz, spotřebitelská sdružení i jednotliví provozovatelé – a mnozí z nich raději čísla stáhla, jen aby na nich neulpěla kaňka.

Novinky 2015/16: další obr se stovkami sjezdovek

Už tak velký Saalbach díky nové lanovce rozšíří své území o menší, ale sněhově i terénně poměrně dosti atraktivní Fieberbrunn – výsledkem bude 270 km sjezdovek a druhé místo co do velikosti lyžařských areálů v Rakousku (více v článku Saalbach Fieberbrunn: 270 km propojeno!). Zatím, neboť plány zahrnují i připojení sousedního Schmittenhöhe nad Zell am See.
Výrazně se změní i Kitzsteinhorn, kde celé ledovcové „patro“ areálu obslouží nová (kabinková) lanovka, přičemž dosud „hlavní“ vleky se stanou jen doplňkem (více v článku Na Kitzsteinhorn rychleji a pohodlněji už od podzimu 2015).
I na Hintertuxu se lyžaři budou moci svézt pohodlněji – na vyhřívané sedačce, a to na ledovci Kaserer.
V údolí Zillertal se díky nové kabinkové lanovce Geols de facto propojí Hochzillertal s Hochfügenem, přibude i nová červená sjezdovka. Ze svahů Zillertal areny bude možné nově sjet až do údolí po (černé) sjezdovce a z Mayrhofenu pojede na Penken nová, kapacitnější, rychlejší a pohodlnější kabinková lanovky typu 3-S.