Špičák můžeme označit za hlavní turistické centrum na české
straně Šumavy, kde lanovka turisty či bikery vyveze přímo do srdce
přírodní rezervace Královský hvozd, který společně s ledovcovými jezery
tvoří jedno z nejpůsobivějších míst na Šumavě. Neméně významným
lákadlem Špičáku je tamní bikepark, který jako jediný český bikepark
spadá do Gravity Card, což je celosezónní jízdenka do nejlepších
evropských bikeparků. Loni si ovšem začal Špičák říkat také o
pozornost i bikerů-začátečníků, a to tím, že zahájil výstavbu
jednoduchého vyhlazeného flowtrailu.
Modrý flowtrail se na základě nového partnera letos přejmenoval z
Forest Bastard na Good Year Line a kdo by tuto trať ještě náhodou neznal,
tak jde o vyhlazený a pozvolně klesající trail, na kterém prim hrají
jednoduché klopené zatáčky a terénní boule. Pro začátečníka jde
opravdu o vlídný trail bez kamenů, bez kořenů a v tuhle chvíli díky
dobrému vyskloňování prakticky i bez tzv. rolet, a to i po roce
ježdění.
Úvod trailu plně respektuje dovednosti nezkušeného jezdce, tedy jeho
klopené zatáčky jsou plytčí, aby přílišnou výškou nepolekali cyklistu,
který de facto netuší, na kterou stranu přenést v klopence váhu a kam
vystrčit zadek. Postupně se zlehka a nenápadně zkracují traverzy mezi
zatáčkami a klopenky se nepatrně zvyšují, aby si biker mohl pomalu zvykat
na to, jak zatáčka tohoto typu funguje. V letos nově postavené sekci už
stavitelé zřejmě předpokládají, že po první třetině trailu se jezdec
musí „chytnout“ a nebáli se tu postavit robustnější klopenky, do
kterých se může se vší parádou opírat i zkušený biker.
Nejvíc se mi líbí pasáž následující po dřevěné lávce, kde na
sebe klopenky navazují rychleji, dá se do nich dobře opřít a při
puštěnějších brzdách to tady má pěkný rytmus, že zadek překlápíte
rychleji než Shakira při tanci. Celkově by se dalo říct, že postupně
ubývá na delších traverzech mezi zatáčkami a přibývají i menší skoky,
které jsou kraťoučké, takže se na ně nijak výrazně nerozšlapávejte a
ponechte si stávající rychlost.
V tuhle chvíli trail spadá zhruba do poloviny kopce, tedy má okolo 1,5
km, v budoucnu by měl mít celkově 3,5 km. Sakumprdum hotový by měl být
maximálně do roka, nicméně i v průběhu sezóny budou stavitelé každý
měsíc otevírat další nové úseky. Nevýhodou pro úplně začátečníky
je, že flowtrail v polovině kopce končí a napojuje se na červenou trať
Black Friday, takže v tuhle chvíli není možné „po hladkém“ dojet až k
lanovce. Na druhou stranu, pokud po pár lesních klopenkách začátečník
uhne na křižovatce na „Easy Way“, už ho tu zas tolik nic extra
technického nečeká a veškeré překážky se tu dají objet.
Od května jsou na Špičáku v provozu i další tratě, jako je
například stará dobrá červená Black Friday, která si zachovává svojí
střední náročnost a na své štědré délce nabídne variabilitu tras, tedy
jedno místo můžete projet několika způsoby, ať už je to skalka a její o
nic málo technická objížďka, sekce s dřevěnými dropy, která se dá
objet v klopených zatáčkách nebo koneckonců závěrečná část tratí,
nabídne hned několik alternativ jako je série tří různorodých gapů
(skoků s mezerou), technika v křenech, trail po dřevěné lávce nebo řada
na sebe navazujících skoků.
Black Friday je zároveň jednou z nejpestřejších českých tratí, co se
rozmanitosti skoků týče – od lavic, přes různě velké dropy, transfery
až po legendární přespotočák. Já si tu až letos poprvé odškrtla drop
pod lanovkou a ještě stále nemám na Špičáku vše skočené, takže to tu
vždycky beru jako takový „kemp skákání“ a lehké vystupování z
komfortní zóny.
Protože všechna pozornost směřuje na Špičáku především na
dokončení nového trailu, nehemží se to na dalších tratích nějakými
závratnými novinkami a pár zatáček na Black Friday by zasloužilo nějakou
tu hlínu navíc, přesto se tu povedlo dát nový facelift úseku
následujícímu po jumpline, takže po hladkém naskáčete a po hladkém i
dojedete do cíle.
Komu by tu chyběla ortodoxně sjezdová trať, nemusí se bát, černá
trať Štrúdl je stále k dispozici, i když je už pár let ponechaná trochu
ladem. Se svým endurovým kolem se 160 mm zdvihu ji úplně nevyhledávám,
protože tahle lajna se moc na pohodu jet nedá a jsou tu příjemnější nejen
vyšší zdvihy, ale i vyšší rychlost. Fandové téhle trati se můžou
těšit na to, že už teď je v budoucnu v plánu zrenovování Štrúdlu, při
čemž se pro zpestřující odbočku využije část staré tratě Lucky
Bastard, hlavně fotogenický seskok z boudy, tedy se bikeři nemusí bát, že
by o tuto atrakci nadobro přišli.
Tou nejpodstatnější a nejviditelnější novinkou na Špičáku je
samozřejmě nové zázemí v čele se samoobslužnou restaurací, která
Špičáku dlouhá léta chyběla. Restaurace s příjemným interiérem
nabídne dostatečnou kapacitu jak vevnitř, tak i na venkovní prosluněné
terase. Na výběr tu máte z několika hlavních jídel, která se obměňují.
V době naší návštěvy šlo vybírat například z vepřových výpečkům
se zelím a bramborovým knedlíkem (205 Kč), domácích borůvkových
knedlíků (195 Kč) nebo z hovězího na víně s karlovarským knedlíkem (235
Kč), což byl náš favorit. Kdo se udržuje fit, může si vybrat i z denních
salátů, kdo ne, doporučuju vyzkoušet i tamní dortíky.
Z jakési nostalgie tady ale nedáme dopustit ani na komorní terásku na
Blažence, která je obslužná a číšník nás tu má už po pár
návštěvách přečtené. Zatímco jakmile spatří kameramana, začne točit
Plzeň, mě posledně dostal větou: „Mám tam schovanej ještě jeden
výbornej štrúdlík s vanilkovou polevou“. No prostě co do pozornosti a
ochoty tamní obsluhy, sbírá u mě Špičák další body.
Až budete mít terénu dost a bude se vám chtít šlápnout do pedálů,
vydejte se za populárními otevřenými dveřmi na Pancíři nebo do místního
pivovaru. Výlet můžete zahájit přímo v zázemí areálu, odkud se vydejte
po zelené značce směrem na Hofmanky, kam vás prakticky od rozcestníku
povede lesní cesta. Ze špičáckého sedla není potřeba vyjíždět až na
Hofmanky, ale můžete stoupat napřímo po lesní cestě Pod Švýcárnu (1 086
m), kam je to dohromady ze špičáckého areálu nějakých 2,5 km. Ačkoli je
cesta lesní, dá se v pohodě zvládnout i na pevném kole či
gravelu.
Odtud následuje už jen jeden poctivý kilometr po asfaltu a dosáhnete
vrcholu Pancíře (1214 m), a to za doprovodu šumavských panoramat po pravé i
levé ruce. Zatímco špičácký vrchol je označen křížem, vrchol Pancíře
je originálně zdoben otevřenými dveřmi, jejichž zasazení tu inicioval
železnorudský spolek „We Love Šumava“. Na Šumavě tak máte doslova
vždy dveře otevřené, a tak není divu, že se z místa stal populární
fotospot.
Z Pancíře doporučuji prodloužit si okruh přes Hofmanky, kde v
restauraci hotelu Horizont můžete okouknout robotickou servírku, od které si
můžete nechat donést třeba banánový řez nebo jiné občerstvení. Z
Hofmanek se dá pohodlně po zpevněné cestě sjet až na Belveder, který se
tyčí nad Železnou Rudou, a odkud budete mít výhled na největší
šumavskou horu Velký Javor jako na dlani.
Výlet můžete zakončit na Belvederu v tamním pivovaru, kdy si na
prosluněné terásce můžete připít třeba s Pašerákem nebo
Paroháčem!
Špičák v kostce:
Vzdálenost z Prahy | 2 hod 20 min |
1 jízda na lanovce dospělí (nahoru) | 250 Kč |
Celodenní bikepas dospělí | 830 Kč |
Zapůjčení horského kola (1 den) | 550 Kč |
Zapůjčení sjezdového kola | 1 640 Kč |
Zapůjčení sjezdového kola premium | 2 140 – 2 290 Kč |
Zapůjčení elektrokola | 870 Kč |
Provozní doba lanovky: | |
květen | víkendy a svátky 10:00 – 16:00 |
1. 6.–14. 6. a 16. 9.–31. 10. | víkendy a svátky 9:00–17:00 |
15. 6.–15. 9. | každý den |
neděle-čtvrtek 9:00–17:00 | |
Pátek-Sobota 9:00–18:00 | |
Webové stránky | www.sumava.spicak.cz |

Na Špičáku jsme reportovali v helmách a brýlích značky SMITH, s tlumením FOX, řetězem KMC a vložkami do kol TANNUS od firmy CYKLOŠVEC.
