Aktuální report z 27.–31. 12. 2011:

Stát: Itálie
Lyžařský areál: Livigno

Největší plocha sjezdovek Livigna náleží východnímu hřebeni s vrcholem Vetta Blesaccia (2 796 m), kam míří z obou konců Livigna kabinkové a výše pak expresní sedačkové lanovky. Nejprudší sjezdovky spadají podél kabinkové lanovky Carosello. Jsou štědré šířkou i sklonem, čímž si říkají o delší carvingové oblouky. Z vrcholu Blesaccia jsou z opačné strany přejezdovou cestou připojeny mírnější, ale rovněž královsky široké dálnice s krytými 4sedačkami. Na strmosti tratě přidají až v nižších, zalesněných partiích při sjezdu do Livigna.

Menší, ale celkově sportovnější areál Mottolino spojuje s Livignem 12místná gondola. Na nejvyšší vrchol Monte Della Neve odtud po hřebeni pokračuje stará a velmi pomalá 2sedačka, pod níž se vlní plochá modrá sjezdovka, nepříliš vhodná pro opakované sjíždění. Zato tratě spadající z hřebene převážně holým svahem směrem k Livignu jsou špičkové. Největší porci spletitých sjezdovek obsluhují krytá čtyř– a šestisedačka a vesměs se jedná o rychlé červené až černé tratě, členitá černá pak pokračuje od spodní stanice 6sedačky až do města. Podél kabinkové lanovky do Livigna stéká širokánská a oblíbená červená sjezdovka. Cvičné terény mají své místo v hojném počtu zejména podél pěší zóny a dále pak na celém úpatí Carosella.

V samotném městečku, dlouze roztaženém podél silnice, je velké množství apartmánů v pěší vzdálenosti od přibližovacích lanovek. Nově je zde i akvapark Aquagranda s wellness areálem. Celé město pak v častých intervalech pročesávají tři linky skibusů.

Nejsilnější dojmy:

Sněhové podmínky a zalidněnost

  • I když je městečko Livigno díky nadmořské výšce (1 815 m n. m.) často sněhově spolehlivé od začátku prosince až do konce dubna, je přeci jen závislé na přísunu sněhu z nevyzpytatelných jižních směrů. Zhruba dvě třetiny tratí pak pojišťují sněžná děla. Letos zatím italské Alpy na větší příděl sněhu čekají – a to platí i pro Livigno.
  • První den lyžování (27.12.) na svazích Carosella byl kvůli nedostatku sněhu na sjezdovkách velkým zklamáním. Celkový dojem vylepšovalo aspoň slunečné počasí bez mraků. Nejsjízdnějšími sjezdovkami byly tratě pod sedačkovými lanovkami Federia (č. 14) a Fontane-Vetta (č. 19). Nejhůře pak strmější sjezdovky pod lanovkami Blesaccia (č. 15, 16) a Tagliede-Costaccia (č. 27), kde vyčnívalo velké množství kamenů bránících plynulé jízdě – tratě byly často zúžené na úzký vysněžený pruh. Nejvíce lidí se na sjezdovky vyhrnulo mezi jedenáctou a dvanáctou hodinou, po obědě se pak pravděpodobně zklamané davy přesunuly zpět do města a vyměnily lyžařské zážitky za nakupování v bezcelní zóně nebo za odpočinek. Relativně kvalitní lyžování ještě nabízely níže položené sjezdovky u pěší zóny (lanovky č. 25 a 29), přestože zůstaly celkem zalidněné i v odpoledních hodinách lyžařskými výcviky.
  • Druhý den (28.12.) se jako rozhodně lepší varianta ukázaly svahy Mottolina a Monte Della Neve. Kameny a kvůli nedostatku sněhu zavřené sjezdovky zde byly také, avšak v mnohem menší míře než na druhé, slunečnější straně údolí. Jednoznačně nejlepší lyžování se skýtalo na velmi oblíbené trati pod kabinou na Mottolino a pak na černé sjezdovce pod Monte della Neve (otevřená byla pouze levá část při pohledu zdola). V odpoledních hodinách se kameny, ledové plochy a nahrnutý sníh objevovaly hlavně na tratích v okolí sedačky Monte Sponda (č. 5) a méně pak i na ostatních sjezdovkách.
  • Koncem týdne (30.–31. 12.) dorazilo husté sněžení, kdy napadlo až 40 cm sněhu. Lyžování celé dopoledne v prašanu bylo velikou odměnou za zhoršenou viditelnost. Nepřízeň počasí odradila spousta lyžařů, i když lyžování se rozhodně dalo zhodnotit jako nejzábavnější za celý týden. I tak se ale občas malé kameny stále objevovaly.

Komfort

  • Po celém městě je zajištěna komfortní přeprava skibusy, které staví u všech nástupních stanic lanovek.
  • Při výjezdu na nejvyšší vrcholy obvykle stačí maximálně jednou přestupovat.
  • Většina lanovek jsou pohodlné sedačky, jen dole v údolí jsou i kratší vleky pro začátečníky.

Doprava do střediska

  • Ze severu je příjezd do Livigna komplikován jednosměrným soukromým tunelem Munt la Schera. Aktuální cena za zpáteční průjezd tunelem je 35 EUR, pohonné hmoty pak v Livignu stojí kolem 1 EUR za litr.

Plus lyžařského areálu:

  • parádní černá sjezdovka z Monte Della Neve
  • útulné restaurace a horské chaty
  • bezcelní zóna – levný alkohol, sportovní potřeby, oblečení, parfémy a pohonné hmoty

Mínusy lyžařského areálu:

  • málo sněhu a kvůli tomu zúžené sjezdovky
  • vyšší cena skipasu a o Vánocích ještě dražší tarif
  • v barech a některých restauracích na sjezdovkách si nejdříve musíte vystát u pokladny frontu na účtenku, se kterou si znovu vystojíte frontu na jídlo

Odkazy:

Homepage: http://www.livigno.eu
Ceník: http://www.skipasslivigno.com/…_livigno.php
Mapa sjezdovek: http://www.skipasslivigno.com/…ski_area.php