V neděli nás resort přivítal nejlepšími podmínkami v sezoně. Nový sníh byl upraven, pista tvrdá, středisko prázdné a děvčata krásná, i když už v moderních oteplovačkách. Pro opravdové lyžaře začíná sezona právě teď, protože neumětelové už neničí svahy smýkáním a nezaclání, abyste si mohli vychutnat dlouhý řezaný oblouk.

Pokud jste z Brna, Dolní Morava je pro vás domovské středisko. I pokud jste z Prahy nebo z Ostravy, Dolní Morava je blíže, než si myslíte a určitě vám bude stát za to tento skvost v pohoří Králického Sněžníku vyzkoušet.

Toto středisko, byť 130 km vzdáleno od města Brna, vždy bylo a je úzce spojeno s moravskou metropolí. Dříve bylo střediskovou baštou závodního lyžování brněnských sjezdařů. V současné době, díky obrovským investicím brněnské developerské firmy IMOS Development, bylo středisko kompletně zmodernizováno. V reportu z počátku sezóny jsem psal o Klínovci, který byl změněn natolik, že marketingově areál používá přívlastek Nový Klínovec. Dolní Morava by mohla udělat to stejné. Dolní Moravu byste několik let zpátky a letos nepoznali, a tak ji někteří popisují dokonce jako "Moravské Alpy". Nejsou tak daleko od pravdy.

Ze sportovních sjezdovek se stal volnočasový areál s celoročním provozem

Počty domácích návštěvníků českých a moravských hor klesají. Podle statistiky společnosti Mag Consulting více než půl milionu našich lyžařů odjíždí do zahraničí. Jiné statistiky hovoří téměř o milionu. Avšak stále více lyžařů upřednostňuje kratší pobyty a to vědí i na Dolní Moravě. „Pro naše lyžaře jsme atraktivní například na prodloužený víkend. Víme, že na týdenní dovolenou lyžař z Brna vyrazí do Alp,“ říká Jiří Rulíšek, majoritní vlastník ski areálu. Na Dolní Moravě se snaží lyžařům nabídnout luxus, na který jsou zvyklí v Alpách. A daří se. Lyžařů přijíždí stále víc a na parkovišti jsou vidět Audi Q7, Range Rovery a někdy i Porsche Cayenne. Dříve měla Dolní Morava jednu pomu a jednu kotvu a byl to hlavně sportovní areál, takže na parkovišti stály oktávky a sem tam Subaru. Ano, i skrz značky vozů můžeme popsat neuvěřitelnou transformaci, kterou údolí řeky Moravy prošlo.

Vše začalo odkoupením podílů sportovního klubu a spojením vleků a lanovek pod vrcholem Slamník a v lokalitě U Slona. Nebylo to jednoduché a celý proces by vydal na celovečerní byznys detektivku se vstupy a výstupy jednotlivých investorů, fúzemi, buy-outy, ochranářskou lobby, evropskými fondy. Povedlo se to a nyní jsou dvě části střediska propojeny jak skibusem, tak lanovkou a lyžařskou cestou, mají jednoho vlastníka a středisko každým rokem zraje.

Díky investicím a inovacím, které ve středisku probíhají od léta 2010, na Dolní Moravě poznáte snad jen stromy kolem sjezdovky. V roce 2010 byly postaveny dvě nové lanovky a sjezdovky. V roce 2011 přibyla bobová dráha a v roce 2012 byla rozšířena spodní část sjezdovky A včetně nového kotvového vleku.

I do budoucna se na Dolní Moravě plánuje investovat - v příští sezoně by mělo být postaveno nové transportní zařízení na vrchol Slamník do výšky 1 232 m. Tento trapný obrat transportní zařízení používám proto, že ještě není rozhodnuto, jestli to bude vlek nebo lanovka. Ale podle inside informací půjde s největší pravděpodobností o přesunutí neodpojitelné lanovky z lokace U Slona a její nahrazení odpojitelnou lanovkou. Dolní Morava tak bude mít vrcholovou stanici ve stejné výšce jako nejvýše položená střediska v Krkonoších. To pak Dolní Morava nabídne závodní podmínky jako Špindl a na zdejší červené sjezdovce bude možné uspořádat FIS super-G mužů. Nehledě na to, že v rámci České republiky bude Dolní Morava prvním areálem se dvěma odpojitelnými čtyřsedačkami, propojenými sjezdovkami.

Pokud by rozvoj mohl pokračovat dále, mohli bychom se na Dolní Moravě dočkat střediska, které by bylo opravdu podobné střediskům v Alpách. Převýšení by samozřejmě bylo menší, ale ne zas o tolik a kompozice sjezdovek by byla jako v ideálním lyžařském údolí. Znáte Saalbach v Rakousku, kde jedete údolím a na každou stranu máte vhodně skloněné svahy s lanovkami a vleky a před vámi jsou nejvyšší vrcholy? Ano, takto by to mohlo v ideálním lyžařském světě jednou vypadat i na Dolní Moravě. Mohli byste mít sjezdovky nalevo i napravo a před vámi by byl pohled na majestátný Králický Sněžník - mimochodem třetí nejvyšší horu ČR. Byl by to takový Špindl Moravy. Díky jednoduché dostupnosti z Wroclawi by Dolní Morava mohla výborně prosperovat i díky lyžařům z Polska.

Pro slalomáře i sjezdaře

Již nyní může Dolní Morava nadchnout každého slalomáře nejprudší upravovanou sjezdovkou v České republice. Trénuje tu například i slalomová hvězda Ondra Bank. Osobně mou nejoblíbenější sjezdovkou je ale sousední červená. Věřím, že si mohu dovolit hodnotit tuto sjezdovku celorepublikově. A nebojím se říci, že patří k absolutní špičce v rámci naší vlasti. Tato sjezdovka je členitá, mění sklon, šířku i trajektorii jízdy. Pokud budete mít možnost si přivstat a užít si ji ráno, tak jako jsem to udělal já tuto neděli, určitě neváhejte.

Červená sjezdovka, jedna z nejlepších v zemi

Vezmu vás teď na virtualní jízdu po červené sjezdovce. Pokud právě sedíte v kanceláři a čtete ve své pracovní době, dejte si pozor, aby ve vás tato jízda nevzbudila urgentní touhu vypadnout z kanclu na hory. Mohli byste pak probdít důležitý meeting a váš šéf, pokud nelyžař, by nemusel mít pochopení.

Takže, nahoře vyjedete z lanovky kolem nové chaty Slamněnka, která je opravdu luxusní včetně cen. Budete si zde připadat trochu jako na alpské chatě. Ceny sice nebudou alpské, ale diplomaticky řečeno české neboli krkonošské. Pokud chcete ceny moravské, sjeďte dolů k dolní stanici lanovky. I když ty výhledy za to vlastně stojí, tak si dejte aspoň polívku. Ale zpět na Béčko, neboli na červenou sjezdovku. Tedy, po úvodní rovince, kterou využijete k protáhnutí a rozcvičení, se pod vámi otevře relativně užších prvních dvě stě metrů. Tuto část využijete pro pravidelný carvingový oblouk velikosti obřího slalomu. Poté vás přivítá dvojité odkloněné esíčko, které projedete takto: naberete rychlost a necháte se vynést až k horní hraně, tedy pojedete kousek do kopce, ale pak to okamžitě zavřete přímo dolů po spádnici. V osmdesátikilo­metrové rychlosti uvidíte, jak se před vámi napíná záchranná síť. Ještě před ní však provedete dlouhý, ale pevný oblouk s větší váhou na levou nohu. Odklonění u sítě již není tak markantní jako výše, ale i tak vám hodí úžasný pocit odstředivé síly. A to už vás esíčko vyplivne na hlavní část sjezdovky, do které najedete traverzem a na tři sekundy vaší lyžařské existence si budete připadat jako Ted Ligety. Na tuto část sjezdovky totiž najedete se stometrovým bočním rozjezdem a tento megacarvový oblouk provedete s pánví a rukou na sněhu jako aktuálně v Lenzerheide okorunovaný Pán obřákového oblouku.

Tato část sjezdovky má ideální červený sklon a je dostatečně široká pro dlouhé oblouky. Na konci tohoto úseku vás čeká změna směru sjezdovky ostře doprava. Tento turn můžete provést buď vnitřní stranou u lesa, nebo, což obzvláště adoruji, velkým letem na druhém konci. Tento trik mě naučil Honza Němec, mnohonásobný mistr vesmíru v travním lyžování, který na Dolní Moravě dlouhé roky působil. Dělá se to asi takto: zaprvé, ve střední části sjezdovky si musíte checknout, že pod vámi nikdo není. Výhodou skoku doprava je, že celý úsek vidíte, a je to tedy bezpečné.

Toto místo díky zatáčce umožňuje vidět celou část sjezdovky nad hranou i pod ní. Jak říká Honza Němec: "Naber si rychlost, zabal to po cestě, jako bys chtěl dojet traverzem na černou sjezdovku. V poslední chvíli to naplno zarvi doprava, spusť ruce k lyžím pro balanc a nech to letět." Nutno podotknout, že Honza dokázal letět i do poloviny poslední části sjezdovky. I vám se může podařit jednoduše deset až patnáct metrů v bezpečné výšce nad terénem. Pokud to však chcete zkusit, buďte ráno u první lanovky a ještě poproste přítelkyni, aby vám jistila trať. Když totiž poprosíte kamaráda, tak bude chtít prolítnout tuto pasáž taky, přítelkyně je tedy bezpečnější. A nezapomeňte si vzít přilbu, páteřák a lyže nejméně 192 cm dlouhé!

Poslední pasáž sjezdovky, kterou jste možná do půlky prolétli, je spíše modrá než červená a nabízí ideální sklon i šířku na procvičování oblouků. Končí velmi prakticky u dětského koutku a apres-ski baru.

Mimochodem, celá tato sjezdovka se dá sjet i klasickou metodou šoupáním po sněhu, tedy krrrr, krrrr a zase krrrr, ale to nedoporučuji, protože to není lyžování, ale sesouvání. Navíc tento článek si přečtou pouze opravdoví lyžaři.

Černá sjezdovka je nejprudší v zemi

Musím se přiznat, že černou sjezdovku jsem dříve tolik nemusel. Prostě miluju červenou a jako typický Beran si něco oblíbím a hotovo. Teď o víkendu však panovaly opravdu neuvěřitelné podmínky, a tak jsem častěji dával i černou a byl jsem nadšen. Možná to je také tím, že díky novému kotvovému vleku v dolní části je nyní sjezdovka podstatně širší. Nahoře je opravdu prudká. Díky její šířce ji však můžete kárvovat od strany do strany. Nebo můžete oblouky v první části driftovat a od půlky zaříznout. Však Ted to taky někdy dělá, když je to prudké. A hlavně, ten černý úsek není tak dlouhý, takže si naberte pěkně rychlost do červené pasáže, která má perfektní sklon. Dalo by se říct, že úplně nejlepší sklon, který na Moravě znám. Když si na této superširoké sjezdovce o ideálním sklonu budete řezat své perfektní oblouky, bude vás neuvěřitelně štvát fakt, že lanovka a sjezdovka nevedou až dolů do údolí k parkovišti, ale končí několik set metrů nade dnem údolí. Nemusíte být projektant lyžařského střediska, aby vám toto přišlo líto. Minulý víkend mi to dokonce řekla i paní uklízečka v hotelu. Sjezdovka i lanovka mohly být o dobrých čtyři sta metrů delší. V místech možného pokračování černé sjezdovky byl postaven luxusní hotel Vista a v místě možného pokračování červené sjezdovky byly postaveny apartmány. Uživit lyžařské středisko není jednoduché a každý investor ví, že lyžováním přitáhne, ale vydělá až na těch extra věcech jako je kvalitní ubytování, wellness, zábava.

Můžete namítnout: "Proč prostě nepostavili ten hotel bokem, nebo dole u parkoviště?" Holt, investor měl pozemky tam, kde je měl. Možná by se mu podařilo to nějak vyměnit nebo překombinovat, ale víte jak to bylo s dálnicí u Hradce... Možná by to trvalo pět let a možná by to stálo neuvěřitelné peníze a možná by se tím odkladem ohrozily EU dotace. Takže hotel stojí tam, kde stojí, nutno podotknout, že je opravdu přepychový a služby, které nabízí, jsou bez jakéhokoli přikrášlování na úrovni nejlepších alpských resortů.

Jediné možné natažení areálu v části pod Slamníkem až do údolí by bylo vybudováním zbrusu nové sjezdovky někde mezi černou a modrou, ale to by muselo překonat novou příjezdovou cestu k hotelu. A přemostění sjezdovek je velmi nákladné, protože most musí mít obrovksou nosnost, kvůli přejezdu strojů na úpravu tratí. Ale stejně věřím, že se to jednou nějak podaří. Toto středisko bude totiž díky snadné dostupnosti z Polska Špindlem Moravy. A to říkám již podruhé, abyste si to zapamatovali.

Lanovka na Slamník

Čtyřsedačková lanovka pod vrchol hory Slamník je nejrychlejší odpojitelnou čtyřsedačkou v ČR. Tedy, je nejrychlejší, protože je nejkratší. Velkou výhodou je, že lanovka překonává převýšení prakticky vedle černé sjezdovky, ale sjezd můžete uskutečnit po červené, tedy podobně jako ve Svatém Petru. Díky tomu, že lanovka stoupá efektivně přímo do strmého kopce a sjezdovka vede jaksi kolem hory, můžete výše popsaný skvostný červený zážitek zažít i osmkrát za hodinu.

Modrá sjezdovka ideální na učení

Modrá sjezdovka U Slona je nahoře hodně prudká a vlastně červená, snad až téměř černá. Ve spodní části je naopak velmi mírná a je tak vhodná pro výuku. Králický Sněžník je v tomto velmi zajímavý. Zatímco například Krkonoše nebo Jeseníky jsou nahoře placaté a dole velmi prudké, vzpomeňme například Medvědín, Svatý Petr, Kouty, Červenohorské sedlo, tady na Dolní Moravě je profil obrácený. Nahoře jsou pisty prudké, aby se pak jejich sklon postupně mírnil. Možná to je také jedním z klíčů úspěchu Dolní Moravy. Nahoře to rozjedete a dole se vám rychlost postupně snižuje.

Lyžování pod Králickým Sněžníkem

Pohoří Králický Sněžník, i když není nejvyšší na Moravě, je střechou Moravy, protože právě v údolí začíná cesta řeky Moravy, která jako aorta vyživuje celou moravskou zemi od hranic s Polskem až po Děvín na Slovensku. Mimochodem, přímo nad lanovkou U Slona, směrem k Polsku, se nachází Trojmořský vrch. Je na něm nová rozhledna, ze které můžete hodit tři sněhové koule a každá roztaje do jiného moře. Jedna do Baltu, druhá do Severního moře a třetí do moře Černého. Pokud také běžkujete, nechte se vyvézt lanovkou na Slamník a připravená stopa vás dovede kolem celého údolí až na Králičák, Trojmořský vrch a zpět.

Dopravní spojení

Středisko je jen pár kilometrů od strategického kladského sedla, tedy přirozeného přechodu mezi Polskem a Moravou. Na Dolní Moravu je to z Brna pouze stodvacet až stotřicet kilometrů, podle toho, kterou zkratkou to vezmete. Trasa vede většinu cesty po důležité mezinárodní silnici číslo 43. Možná víte, že v této trase byla plánovaná extrateritoriálni dálnice, která měla spojovat Vídeň s Wroclaví. Její stavba byla zahájena během války a její reminanty jsou dodnes vidět v okolí Brna anebo také v Boskovické brázdě. Kdyby Německo neutrpělo ztráty na východní frontě, nemuselo šetřit a tato dálnice byla za války dostavěna, byli bychom nyní z Brna u lanovky za hodinu. Avšak možná bychom se jmenovali Helmutové a Helgy a měli bychom všichni blond vlasy a modré oči. Zatím si o plánované a stále odkládané rychlostní komunikaci R43 můžeme nechat zdát. Každopádně doufejme, že Ředitelství silnic a dálnic alespoň brzy začne stavět již dlouho plánovaný obchvat Svitav, který by urychlil cestu jak na Dolní Moravu, tak na Červenou Vodu nejméně o deset minut.




Autor je majitelem firmy CITY SPORTS s.r.o., jejíž program CITY SKI je největším poskytovatelem jednodenních lyžařských zájezdů v České republice.

Nejbližší zájezdy CITY SKI jsou:

Z Prahy:

21. 3. 2013 :: Klínovec
22. 3. 2013 :: Rokytnice
23. 3. 2013 :: Rokytnice
24. 3. 2013 :: Klínovec
27. 3. 2013 :: Klínovec
28. 3. 2013 :: Rokytnice
27. 3. 2013 :: Slovinsko
29. 3. 2013 :: Ještěd
29. 3. 2013 :: Velikonoce Dolní Morava

Z Brna:

20. 3. 2013 :: Červená Voda
20. 3. 2013 :: Dolní Morava
23. 3. 2013 :: Dolní Morava
23. 3. 2013 :: Víkend ČV & DM
23. 3. 2013 :: Stuhleck
24. 3. 2013 :: Kouty
24. 3. 2013 :: Červenohorské Sedlo
24. 3. 2013 :: Dolní Morava
27. 3. 2013 :: Slovinsko
29. 3. 2013 :: Velikonoce Dolní Morava

Z Ostravy:

24. 3. 2013 :: Kouty
24. 3. 2013 :: Červenohorské Sedlo
29. 3. 2013 :: Velikonoce Dolní Morava