Allmountain už ve svém názvu předjímá pohyb na všech místech, kde je
povoleno lyžovat. A v tom je možná i zádrhel oblíbenosti
a využitelnosti takových lyží v různých koutech celého světa. A od
možnosti využití se odvíjí i přístup výrobců evropských
a zámořských značek.
Česko <= 80 mm
V České republice, kde je možnost lyžování ve volném terénu
z hlediska zákona i prostorových omezení jednotlivých středisek téměř
nulová, je allmountain možná trochu chybně vnímán jako zcela
nepoužitelná lyže. Češi jsou navíc (stejně jako další lyžařské
národy bývalého Východního bloku – Polsko, Maďarsko, Slovensko,
Bulharsko, Slovinsko, Chorvatsko) od narození „závodníci“, a často se
tedy nejlépe cítí právě na top sportovních modelech z kategorie slalomek,
případně komerčních obřaček. Je pravda, že lyžování mimo značené
tratě není v naší domovině doménou, ale rozbité odpolední svahy,
nekvalitní sníh vzhledem ke špatným zimám či nadmořské výšce už jsou
naopak každodenní realitou, pro kterou jsou „hodnější“ allmountainy
šířkách do 80 mm pod botou velmi vhodné. Při této šířce navíc
„domácím“ jezdcům zůstanou na nohách velmi točivé lyže
s dostatečnou dávkou reboundu i slušně rychlého přehranění, které se
navíc při vhodně zvoleném modelu z vrcholu kategorie dobře udrží i na
tvrdém ranním podkladu.
Evropa <= 90 mm
Evropa obecně se svými Alpami vnímá pojem allmountain již mnohem
pozitivněji než naše domovina. Je to samozřejmě dáno širokými možnostmi
lyžování mimo sjezdovky, dostatkem kvalitního sněhu, mnoha kilometry
sjezdovek, jejichž udržitelnost v kvalitním stavu je při rozloze středisek
často obtížná, takže paradoxně v menších střediscích „českého“
typu najdeme většinou kvalitněji upravené svahy, které i vzhledem
k menší návštěvnosti vydrží upravené dlouho do odpoledne. Pro větší
střediska, kde je navíc vždy možnost nějakého lyžování „mimo“, je
naopak allmountain ideální volbou. Dle zaměření (více sjezdovka po ránu,
nebo naopak více nerozježděný sníh či celodenní lyžování) pak můžete
volit šířku lyží až za hranici 90 mm pod botou.
Severní Amerika <= 100 mm
Naopak zámoří, zejména Spojené státy a Kanada, odkud také potřeba
a myšlenka allmountainu vzešly, jsou v jeho pozitivním vnímání nejdále.
Velmi kvalitní sníh, obrovské lyžovatelné plochy, ať už upravené či
naopak plné prašanu, zvýšily poptávku trhu po univerzálních celodenních
lyžích. Svoji roli sehrálo i obecné neevropské pojetí lyžování, které
se nežene za výkonem a rychlostí, ale požitkem. Právě v zámoří mají
své místo allmountainy se středy atakujícími magickou 100 mm hranici,
která už je doménou umírněných freeridových lyží.