Sjezdovky:
Sjezdovky ve středisku jsou spíše náročnějšího charakteru, ačkoliv
podle kategorizace střediska je "pouze" 16 % černých. To ale platí o
náročnosti sjezdovek v Rakousku obecně oproti českému hodnocení. Co ale
rozhodně zarazí, je prospektových pouhých 37 km sjezdovek. Před vypuknutím
aféry středisko proklamovalo 100 km sjezdovek, nyní je to opačný extrém.
Pocitově bych hodnotu odhadoval někde uprostřed těchto dvou čísel. V době
mé návštěvy střediska byla otevřená polovina z nich:
- č. 3 - příjemně se vlnící červená, která ale doplácela na to, že
po většinu dne byla obrácená ke slunci a tudíž sníh velmi rychle měkl.
Také byla nejvytíženější sjezdovkou ve středisku. Stále ale bylo
dostatek místa. Větší návštěvnost byla způsobena tím, že jako jediná
byla otevřená na straně přivrácené k Matrei.
- č. 9 - rovná černá s velmi dobrým podkladem po většinu dne, jejíž
sklon se po třetině zmírnil, aby v závěru opět nabral na síle. Zrána se
na třetině trati konal trénink. Stále ale zbývalo fůru místa. Nevýhodou
bylo, že k ní bylo nutné vždy traverzovat buď přes širokou
modro-červenou "8" nebo přes černou "12", po které ale následoval
nezáživný traverz po úzké cestě 10a.
- č. 11 - červená spojovací sjezdovka z Matrei s příjemným ostřejším
carvingovým sklonem
- č. 14 - červená sjezdovka vedoucí z vrcholku do Kalsu. Ve vrchní
části byla vydraná a její šířka byla hodně omezená (15 až 20 metrů).
Vzhledem k minimu lidí to ale nijak zvlášť nevadilo.
- č. 15a - modrá sjezdovka vedoucí od mezistanice do Kalsu. Pokud
nepřejíždíte směrem na Blauspitz, tak doporučuju spíše raději sjet
lanovkou, než se trápit po této lesní cestě.
- č. 17 - příjemná červená sjezdovka měnící směr a sklon, která je
ale bohužel obsluhovaná velmi pomalou čtyřsedačkou (bez rozběhového
pásu), takže jedna cesta trvá 10 minut. Ve spodní části byla hodně
rozměklá, protože byla otočená většinu dne ke slunci.
- č. 21 - jedna z mála lehkých ve středisku (také se jí ale nevyhýbají
ostřejší úseky), která ale z velké části vede po lesní cestě a tudíž
je velmi úzká
- č. 20 - lehká modrá sjezdovka v Kalsu pro začátečníky
Sněhové podmínky:
Ačkoliv teploty v průběhu dne přesahovaly 10 stupňů, sjezdovky, které
nebyly vyloženě otočené ke slunci, vydržely až do odpoledne ve velmi
dobrém stavu. Hlavní zásluhu na tom měl noční mráz a dobrá úprava
sjezdovek. Vydřených míst bylo relativně málo a podmínky byly rozhodně
lepší, než jsem před odjezdem očekával.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Z obou hlavních přístupových míst vedou do centra střediska kabinkové
lanovky (ke kabince do Matrei se ale nevrací žádná sjezdovka), také
páteřní sjezdovky jsou obsluhované odpojitelnými šestisedačkovými
lanovkami. Škoda jen, že nové lanovky zatím nedostala oblast Blauspitz,
která je obsluhována jednou nejobyčejnější čtyřsedačkou a jednou
čtyřsedačkou s rozběhovým pásem. Okolní sjezdovky jsou totiž
parádní.
Na straně Kalsu je zázemí spíše skromné. Najdete zde pouze nástupní
stanici kabinkové lanovky s pokladnou, ve které najdete i půjčovnu lyží.
Přesto najít záchody vám zabere trochu času. U Figoliftu směrem na
Blauspitz potom nenajdete ani kasu. Vzhledem k nízkému obratu lyžařů je to
ale pochopitelné.
Zalidněnost:
Minimální na většině sjezdovek. Nejvíce lidí bylo na trojce
přivrácené do Matrei. Stále se ale nejednalo o žádné davy.
Občerstvení a aprés-ski:
V každém důležitém místě naleznete nějakou tu restauraci s cenami
odpovídajícími jiným rakouským střediskům např. Wienerschnitzel cca 10
eur.
Apres-ski v Kalsu nehledejte. V pět hodin tam "chcíp pes".
Doprava do střediska a parkování:
Kratší je varianta z Prahy přes Linec a Salzburg (550 km a 7:30).
Rychlejší je to přes Mnichov (600 km a 7 hodin) + není třeba rakouská
dálniční známka, pokud se vyhnete krátkému dálničnímu úseku v
Rakousku. Cestou zpět drobné zdržení na hranicích A/D (kolem 10 až 15
minut). Policista pouze mával. Každopádně při obou cestách se jede přes
Felbertauernský tunel, kde se platí 10 eur.