Rozbor jizdy - Muhe - Diskuze - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ

Rozbor jizdy - Muhe

Nalezené položky: 36 « První | < Předchozí | 1 | 2 | Další > | Poslední »

27.03.2012 15:27:11 #1 

Příspěvků: 29

Muhe muž

Zdravim,

na pozdim jsem zde uverejnil video sve jizdy, ktere jste mi okomentovali, za coz jsem moc rad.

Diskuze: http://snow.cz/…3-zalomeni/5

Video: http://www.youtube.com/watch?…

Behem sezony jsem se snazil na svoji jizdu aplikovat vase rady a vzhledem k tomu, ze jsem mel minuly tyden v Italii idealni podminky na natoceni kvalitnich videi, tak bych se o ne s vami rad podelil. A jeste radeji bych byl, kdyby se nekdo z vas podelil o sve cenne know-how a napsal mi neco o tom jak jsem se zlepsil/zhorsil, popripade na co se zamerit dal.

Tady je vyber tech zajimavejsich videi:

GS mirnejsi svah: http://www.youtube.com/watch?…

GS prudsi svah: http://www.youtube.com/watch?…

SL mirnejsi svah: http://www.youtube.com/watch?…

SL prudsi svah: http://www.youtube.com/watch?…

Mereny obracek: http://www.youtube.com/watch?…, http://www.youtube.com/watch?…

Vlastni zhodnoceni:

Asi velmi rychle si vsimnete, ze oblouk doprava mi jde mnohem lepe nez oblouk doleva. Tezko rict cim to je, zadne zraneni jedne nohy nemam.

Pokud zapomenu na zatacky doleva, tak jsem s vetsinou oblouku vcelku spokojen. Urcite by se dalo vice pracovat na frontalnosti.

Dalsi rezervu vidim v prechodove fazy, ale tam si nejsem uplne jist co konkretne zlepsit.

Pristi sezonu urcite budu muset zapracovat na tech levych obloucich.

Rad bych se prilezitostne ucastnil i zavodu, tak bych byl moc rad kdyby jste mi poradili jak se zlepsit, abych byl rychlejsi.

Predem dekuji za rady.

27.03.2012 17:14:35 #2 

Příspěvků: 326

vašek2

>> #1, Muhe, 27. 03. 2012 15:27:11

„Asi velmi rychle si vsimnete, ze oblouk doprava mi jde mnohem lepe nez oblouk doleva. Tezko rict cim to je, zadne zraneni jedne nohy nemam.“

Ahoj, věštím, že tvůj problém levýho oblouku se projevuje předčasným zatížením vnitřní lyže s následně nestejnou stopou. Už od začátku (GS prudký) je vidět, že vlevo s čistou hranou mnohem víc bojuješ. Nestoupáním si na levou vnitřní v okolí spádnice se souhlasnost jistě zlepší…

Chválím za ucelenost materiálu, který, pevně doufám, zaujme zkušenější. Ještě doladit zoom a je to na metál.

28.03.2012 15:37:29 #3 

Příspěvků: 2000

Harry žena

>> #1, Muhe, 27. 03. 2012 15:27:11

Tak takto spracuje svoje lyzovanie ten ktory ma zaujem o komplexnejsie rady.Vyborne spracovane.Preh­ladne,s urcenim ci­ela.

Ja Ti poradim len nieco,to co si myslim ze je u Teba najviac zle.

Si pocas celeho obluku natlaceny na jazyky lyziarok.To je zle,to je dobre akurat pre zaciatocnikov aby im to lahsie karvovalo.

Ty by si mal pracovat predozadne pocas celeho obluku.Cize zacat jemnym pokynom holeni v uvode a pocas obluku sa dostat predozadne skor vzad v celkovom postoji.

Dosledne dbaj na pracu vonkajsej nohy,v obluku ju stracas,stracas tlak na nu,preto si taky neisty.To ma suvis spolu s tou frontalnostu,aj preto byvas na vnutornej,tym padom aj v protirotacii.Snaz sa zo zaciatku jazdit cisto cez vonkajsiu,v tychto videach to nerobis.

Rady ktore ziadas,uz su pisanou formou tazsie prenositelne,tu uz treba dobre oko a dobreho radcu.

Pisem Ti to dost prisne,ale vies kam sa chces posunut.Rad by som Ti poradil,ktore rady citaj ako otcenas/hlavne starsie/,ovsem kedze neviem ktore su to,snad na to prides sam.

caute Harry.

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

28.03.2012 17:44:05 #4 

Příspěvků: 124

Kuba

Ahoj, taky si dovolím přispět.Jsem amatér tzn. to co tady napíšu nemusí být pro tebe prospěšné.

1.Myslím si že by to chtělo více zklidnit pohyby, zpomalit a soustředit se na důležité věci které už ti částečně popsal Harry teprve potom začít pohyby zrychlovat.Teď mi tvoje jizda přijde dost kostrbatá.Vyzkoušel bych zařazení tzv. drills jako například jizda jen po vnější lyži různé cviky na zapojení pánve, rukou atd – pokud si dáš tu práci najdeš vše na youtube nebo taky zde na snow.

2.Dále by ti mohl pomoct různé balanční cviky – přijde mi že právě stabilitu a rovnováhu tvoje jizda postrádá.

Jinak se mi tvoje jizdy líbí a tuším že je tam dost potenciálu ke zlepšení. Měj se Kuba

28.03.2012 20:59:48 #5 

Příspěvků: 29

Muhe muž

Prave jsem si precetl clanek od Ivana Sosny „Curva praecox“ a myslim, ze se dopustim toho v clanku popsaneho predcasneho zalamovani.

Na tech videich jsem se snazil o dynamicke uzavrene oblouky, ale je pravda, ze vysledek je ponekud zbrkly a kostrbaty.

Ten drill s jizdou na vnejsi lyzi urcite zapojim do sveho treningu.

Balanc obcas cvicim stanim na gymnastickem mici, ale taky je tam urcite mnoho co zlepsit.

29.03.2012 09:42:40 #6 

Příspěvků: 259

Ičes

>> #5, Muhe, 28. 03. 2012 20:59:48

Súhlas s Harrym

*stracas tlak na nu, preto si taky neisty *

Je to zrejmé v GS jazde na strmšom kopci a najmä v oblúku doľava, ten dokonca robíš na dvakrát (nasadíš oblúk, vypustíš, resp. povolíš vonkajšiu nohu a ďalšiu časť oblúku dojazďuješ v nasadení – tlaku). Nenapísal si, na akej lyži ideš GS oblúk, ale prílišná snaha zavrieť ho a ísť pod polomer Ti generuje problém s podržaním celého postoja v správnej polohe, strácaš predozadnú rovnováhu. Všimol si to asi aj Kuba, ktorí Ti správne radí drily a balančné cvičenia. Doporučil by som Ti pri GS oblúku sústrediť sa viac na zahájenie oblúka, táto fáza je u Teba podstatne kratšia ako jeho ukončenie (zahájiť – nakrojiť, podržať v tlaku do ukončenia oblúka, ukončenie a rýchly prechod do ďalšieho oblúka.

Pri SL oblúku platí presne to, čo si si prečítal v Ivanovom článku a čo si aj napísal

Na tech videich jsem se snazil o dynamicke uzavrene oblouky, ale je pravda, ze vysledek je ponekud zbrkly a kostrbaty.

Na pohľad pekná jazda je na miernejšom podklade, ktorý Ti dovoľuje „mrskať“ oblúk za oblúkom. Pri strmšom kopci už však len naznačuješ zavreté oblúky, v strednej pasáži kopca len tak-tak dobiehaš lyže. Platí to, čo pri GS jazde; zahájiť oblúk – nakrojiť ho, vytvoriť tlak postavením lyží v oblúku a využiť ich spätný impulz vo výjazde z oblúka a to všetko tak, aby si mal lyže pod kontrolou – na to má recept opäť Harry

Dosledne dbaj na pracu vonkajsej nohy

Ja len dodám, pomôže aj zníženie ťažiska korekciou postavenia hornej polovice tela. Čo sa týka protirotácie, tá je opäť viditeľná viac v oblúku doľava, ale nič tragické. Každý máme svoj slabší oblúk, ide len o to, aby si o tom vedel a snažil sa s tým vysporiadať. Nech sa Ti darí, NaSvah!

Cielene sa prepracovávam k lepšiemu štartovému číslu

29.03.2012 23:05:38 #7 

Příspěvků: 29

Muhe muž

Dekuji za rady.

Pokusim se si to v hlave prebrat a snad se mi to podari aplikovat i na snehu.

Pouzite lyze jsou u tech videii v popisu. Konkretne GS je (vetsinou) na Atomic GS 183/R27.

31.03.2012 20:15:30 #8 

Příspěvků: 2000

Harry žena

>> #6, Ičes, 29. 03. 2012 09:42:40

Na pohľad pekná jazda je na miernejšom podklade, ktorý Ti dovoľuje „mrskať“ oblúk za oblúkom. Pri strmšom kopci už však len naznačuješ zavreté oblúky, v strednej pasáži kopca len tak-tak dobiehaš lyže.

Ices,chybna technika.Na miernom sa mi jeho obojnoha praca nohami paci.Celkom dobre postavenie holeni,tzv,mekke kolena a zatacanie nimi. Instruktori by mali jasat.

Ovsem na tom prudsom logicky takouto technikou hotovo.Tato technika je len pre urcite situacie,nie pre lyzovanie ktore chce predvadzat.

Preto ho upozornujem na clanky Mski party./snad mu to doslo/.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

01.04.2012 20:19:18 #9 

Příspěvků: 4694

˘Ö˘Krab muž

2011 SL


Trochu problém byl na obě strany, na levou častěji.


.

2012 GS


Zalomení je rovnoměrně rozloženo do dvou míst: kolena a pánve; trup i lýtko pak svírají se stehnem velmi podobné úhly (pokud to není optický klam).

seq. 1:

Přehraňuješ dost vzadu. Pak utrhneš lyže a přeneseš je ke spádnici, tam je zatížíš.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

01.04.2012 20:24:17 #10 

Příspěvků: 4694

˘Ö˘Krab muž

2012 GS 2


Pro obě sekvence platí, že pokud máš po přehranění obě špičky ve vzduchu, musel by následovat výrazný dopředný pohyb (skok na špičky), aby se lyže ihned „chytly“. Ale nic takového nepřichází, následuje takové neurčité driftování špiček /přismýknutí patek, které stočí lyže do spádnice.

seq 2:

seq. 3:

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

01.04.2012 20:33:53 #11 

Příspěvků: 4694

˘Ö˘Krab muž

2012 SL


Zahájení oblouku doleva jako přes kopírák.

seq. 4:
Na prvním snímku nemáš určitě zatíženou tu lyži, kterou bys potřeboval mít.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

01.04.2012 21:00:18 #12 

Příspěvků: 4694

˘Ö˘Krab muž

>> #2, vašek2, 27. 03. 2012 17:14:35
Lépe než vynechat negativa je začít aktivně přínosnými a pozitivními zásahy, negativa tak vymizí dřív a snadněji. Tedy ne chyby potlačovat, ale rovnou je vůbec nevyvolávat.
Takže ne „nestoupat na vnitřní“ (to by mohlo znamenat: už bych na ni teď stoupl, ale just to neudělám! – když se mi to náhodou povede), ale „začít zatížením vnější“ – to je naprosto jednoznačné a má ihned kýženou odezvu, hlavně bez otálení a ve správném místě oblouku.

>> #3, Harry, 28. 03. 2012 15:37:29
Ty by si mal pracovat predozadne pocas celeho obluku.Cize zacat jemnym pokynom holeni v uvode a pocas obluku sa dostat predozadne skor vzad v celkovom postoji.
Hlavně by měl při/po přehranění jít dopředu přes lyže. Určitě bych se neodvážil někomu v této fázi doporučit, aby šel záměrně dozadu – stejně tam nevyhnutelně skončí i bez vědomého přičinění. Spíš myslet na to, jak se vrátit na zahájení dopředu a počkat si těch pár setinek na lyže.

>> #5, Muhe, 28. 03. 2012 20:59:48
Nemáš pravdu s tím předčasným zalomením. Leda bys myslel zalomení dozadu, jako je v náznaku vždy na v pořadí druhých snímcích obřákových sekvencí #2 a #3. Tam jsi zbytečně v protirotaci a zalomení tak neposkytuje kýžený efekt v očekávané míře, resp. určitě Ti nezahraní a nezatíží lyže tak, aby zatáčely samy, a tak jim musíš pomáhat.

Zalamuješ se ve správnou chvíli, ale nesprávně – protože jen někde v oblasti bederní páteře a nikoliv těsně nad pánví. Pokud to tedy rovnou neošidíš „takyodklonem“ v koleni. Hlavně se pokoušíš zalomit nad nezatíženou/ne­zahraněnou lyží. A to je ta naprosto stěžejní chyba, minimálně při oblouku doleva.

Jak správně tušíš, pes je zakopán v přechodové fázi a ve Tvém postoji, který Ti neumožňuje lyžovat tak, jak by sis představoval. Nebo Tě prostě limituje nerozcvičené tělo.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

02.04.2012 10:06:17 #13 

Příspěvků: 199

MirekP

No jo, ale prece ta pozice neadekvatne zahranene a zatizene (timing i rozsah) vnejsi tedy k tomu relevantni akce vnitrni je jen dusledek neceho – napr. te pozice tela a pohybu, ktrere jsou slabsi na tu jednu stranu. A ty musi opravit, vysledkem pak bude podobnejsi prujezd jako na tu lepsi stranu. Ale vsichni radi zatizit vnejsi atd a nikdo nezminuje co je pricina co dusledek a jak to to opravit. Tedy krome cviceni tela (coz urcite pomuze a je dulezite, ale minimalne v incializaci to nebude o rozsazich a spis je treba preucit ten pohyb)

02.04.2012 10:42:36 #14 

Příspěvků: 4694

˘Ö˘Krab muž

>> #13, MirekP, 02. 04. 2012 10:06:17
Všechno, čím se tady zabýváme (a co je na obrázcích) jsou důsledky. Příčina tam ani nemůže být, protože tou je NEzatížení vnější lyže bezprostředně po přehranění a NEudržení tohoto zatížení na/za spádnici.

Z toho logicky plyne i potřebná náprava, která spočívá v hledání cesty k dosažení takových pozic, aby se zmíněná zatížení dala aplikovat. Ty pozice a postupy už ale nemají s přirozeností mnoho společného.
Jenomže: protože je Muheho projev na lyžích velmi přirozený, nenásilný, komplexní – a vychází z cesty „nejmenšího odporu“, těžko lze předpokládat, že by se do takovýchto pozic sám, snadno a automaticky dostal. Muhe, jakkoliv nedokonalý lyžař jako my všichni, nevědomky už teď narazil na úskalí a hranice „přirozeného“ lyžování ve spojení s racecarvingem.

Takže se (velkým obloukem) dostávám zpátky k tomu, co jsem nazval „vizí oblouku“.

Muheho čeká vědomé přetváření stereotypů a časování pohybů. A hlavně si musí vytvořit svou vlastní vizi, svůj plán, který bude postupně naplňovat.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

02.04.2012 11:10:15 #15 

Příspěvků: 259

Ičes

>> #13, MirekP, 02. 04. 2012 10:06:17

Myslím, že Krab to rozanalyzoval presne a ponúkol aj presné riešenia (príčina – dôsledok na videu – riešenie). Faktom pre zlepšenie jazdy zostáva správne zahájenie oblúku dôsledným zahranením (so správnym načasovaním), vedením a výjazdom najmä vonkajšej nohy – lyže. To sa nedá odsuplovať čiastkovo len postavením trupu, panvy, kolien a pod. Vždy je to súbor pohybov a pozícii, ktoré vedú k dobre zasadenému telu v oblúku. Čiže súhlas s Krabom: Z toho logicky plyne i potřebná náprava, která spočívá v hledání cesty k dosažení takových pozic, aby se zmíněná zatížení dala aplikovat. NaSvah!

Cielene sa prepracovávam k lepšiemu štartovému číslu

02.04.2012 13:58:01 #16 

Příspěvků: 2000

Harry žena

>> #14, ˘Ö˘Krabaťour, 02. 04. 2012 10:42:36

Nielen tento Tvoj post,aj tie pred tym,paradna roboticka.

>> #13, MirekP, 02. 04. 2012 10:06:17

Mirku,dobre chalani pisu,netreba siahodlho patrat po dosledkoch alebo pricinach neceho.

Postavit Muheho dosledne na vonkajsiu nohu,vypustit pre zaciatok jeho zmeny vnutornu, drzat vonkajsiu stale v zabere,nestracat ju a nezabudat za sebou,pri natiahnutej nohe a snahe o frontalnost v obluku, a sam uciti ten rozdiel. Naklony pridavat postupne,prerobit si hlavne hlavu.Dostat do nej ine pohybove navyky,inu motoriku.

Toto musi byt jeho primarny ciel.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

02.04.2012 14:35:28 #17 

Příspěvků: 199

MirekP

>> #16, Harry, 02. 04. 2012 13:58:01

Harry necis trochu rozpor mezi svym:

a/netreba siahodlho patrat po dosledkoch alebo pricinach neceho. Postavit Muheho dosledne na vonkajsiu nohu…

b/…prerobit si hlavne hlavu.Dostat do nej ine pohybove navyky,inu motoriku. Toto musi byt jeho primarny ciel.

  • to je prece ono, sam to rikas – ina motorika (ja jen rikam, jejimz vysledkem bude ta vnejsi noha a frontalnejsi postoj vcetne te P paze, o to jde jake pohyby nedala optimalne a jak to napravit).

Citim, ze chyba je ve me neb uz tak minimalne 3 lide mi nerozumi a tak to nebudu Muhemu zaplacavat polemikou.

Zdar

02.04.2012 14:51:55 #18 

Příspěvků: 4694

˘Ö˘Krab muž

>> #17, MirekP, 02. 04. 2012 14:35:28
Narážíme na to, že není doposud (naštěstí) popsán jednotný a všeobjímající ideál univerzálního oblouku. Takže, když se nemusíme snažit o dosažení nějakého éterického ideálu, zbývá nám snaha o dosažení toho, aby nám lyže uspokojivě zatáčely. Tomu budiž podřízeno veškeré snažení.

Jedinou mírou jsou pak vlastní pocity a videa, případně časy v brankách. Ideál se liší lyžař od lyžaře, kopec od kopce. Snažíme se najít společné rysy. Konkrétní řešení si každý vytváří sám, na míru. Včetně toho ideálu.

A jako na potvoru, není jasné, co je začátek a co konec oblouku, tyto prvky nemají jasný předěl, jakkoliv by se nabízelo třeba přehranění. Vejce nebo slepice?

Takže pokud se Muhemu líbí jeho oblouky doprava, pak nechť dopiluje i levé oblouky do téže podoby a je spokojen. A třeba mu k tomu i pomůžeme. A třeba ne.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

02.04.2012 18:59:52 #19 

Příspěvků: 2000

Harry žena

>> #17, MirekP, 02. 04. 2012 14:35:28

Mirku,nahlad na lyzovanie mame dost podobny.

Ja sa len snazim Muhemu napisat heslovite a jednoducho cim MUSI zacat. A ten zaklad je vonkajsia noha a spravna praca s nou..Bez toho je zbytocne,aby sa o cokolvek snazil.

Preto sa Muhe musi vratit k podstate svojho zatacania.

Inak,napisem pocity svojho bracha,v mladosti zavodne,dlho bez lyzi,obcas sleduje debaty na Snow.

Ked sme spolu, na rovinu mi povie,Harry,to o com sa na Snow ohladom techniky diskutuje,ja tomu vobec nerozumiem,ja som z toho uplny ch…

Po otazke od neho,co napriklad znamena vklonenie panve pri inicializacii obluku s primarnym zatazenim vonkajsej,mu to hned na sebe ukazem a vysvetlim.

Odpoved,vsak toto mi je jasne,preco to nenapisu takto ako mi to ukazujes?

Mirku,pisem to len preto,ze nie kazdemu lezu suvislosti a vyraziva v ktorych su tu niektori uplne doma,do hlavy.

>> #14, ˘Ö˘Krabaťour, 02. 04. 2012 10:42:36

Jenomže: protože je Muheho projev na lyžích velmi přirozený, nenásilný, komplexní – a vychází z cesty „nejmenšího odporu“, těžko lze předpokládat, že by se do takovýchto pozic sám, snadno a automaticky dostal. Muhe, jakkoliv nedokonalý lyžař jako my všichni, nevědomky už teď narazil na úskalí a hranice „přirozeného“ lyžování ve spojení s racecarvingem.

Krabe,dobre vystihnute.A ne­plati to len pre Muheho pri posudzovani videi ktore sa tu objavia.

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

03.04.2012 16:37:09 #20 

Příspěvků: 7

maverickcze muž

Nevím co tady už zaznělo nebo ne, ale můj dojem z videií je následující: Při jízdě na slalomkách se snažíš mít váhu rozdělenou na obě lyže, ale problémem je, že tím, že se snažíš o zalomení trupu a nejsi dostatečně opřený o spodní nohu pánev se tolik nevykloní ke svahu a tudíž se i dostáváš do záklonu. To zalomení se dobře trénuje na GS lyžích. U videa na tomhle typu lyží bylo o mnoho více patrné to, že většina váhy je na horní lyži, spodní je předsunutá a pánev se opět nedokáže vyklonit ke svahu. Dalším problémem bylo, pozdní nasazení nového oblouku. Přišlo mi že čekáš až lyže dojede do vrstevnice a pak nasazuješ, jenže lyže v tu chvíli hrozně zpomalí a síly které působí na tělo a mají pomáhat jsou menší, tudíž je jízda technicky náročnější a složitější. V tu chvíli se taky kruh uzavře protože aby lyže mohla zrychlit je potřeba stoupnout si na svrchní protože jede kratší oblouk.

Co bych doporučil:

  1. nacvičovat si před jízdou nad kopcem ty pohyby, které chci cvičit a kterými chci ovládat lyže
  2. zapomenout na přerozdělování váhy apod. V oblouku existuje jen spodní noha, do té musím soustředit veškerou sílu (ve skutečnosti tělo zatíží lyže cca 60/40 na spodní) a poté jít pánví, zadkem do oblouku – ale tlačit při jízdě doleva, pravou půlku vpřed a doprava levou půlku vpřed, tehdy přijde i to zalomení horní části trupu
  3. a poslední rada – netancovat s rukama, občas ti ruce sklouznou na úroveň pasu → táhnou tě pak do záklonu. Nechat je v klidu před sebou, na svahu nejsou brány tudíž ruce opravdu v klidu, uvidíš jak pak jízda bude klidněší. (závodnici při volných jízdách mají ruce také v klidu před sebou)

Toť vše, snad jsem pomohl snad příští sezónu budeme všichni zase kousek dál Skol.

03.04.2012 17:14:26 #21 

Příspěvků: 4694

˘Ö˘Krab muž

>> #20, maverickcze, 03. 04. 2012 16:37:09
Nezaznělo nic, napsáno bylo mnohé, stačí si přečíst. Myslím, že těch 10 minut věnovaných četbě a zamyšlení nad myšlenkami jiných bude přínosných pro nás i pro Tebe.

:-)
Jen o jedno snažně prosím – pojem horní a dolní lyže je občas zavádějící, pokud neřekneš KDY je horní/dolní. V tomto ohledu jsme se skoro ujednotili, že používáme vnější a vnitřní, tím je dána identifikace lyže v kterékoliv časové části oblouku a nehledě na spádnici.
:-)

Nicméně, Tvůj popis mě v několika bodech velmi zaujal.

1. „…problémem je, že tím, že se snažíš o zalomení trupu a nejsi dostatečně opřený o spodní nohu, pánev se tolik nevykloní ke svahu a tudíž se i dostáváš do záklonu.“
⇒ Jaký mechanismus dostane jezdce do záklonu, když se pokusí o odklon při nedostatečně zatížené „spodní“ (rozumím vnější) lyži a nemá pánev dost u svahu?

2. „To zalomení se dobře trénuje na GS lyžích. U videa na tomhle typu lyží bylo o mnoho více patrné to, že většina váhy je na horní lyži, spodní je předsunutá a pánev se opět nedokáže vyklonit ke svahu.“
⇒ Čím konkrétně vadí předsunutá noha vyklonění pánve? Podle čeho jsi usoudil na to, že většina váhy je na vnější noze (té vzadu)?

3. „Přišlo mi že čekáš až lyže dojede do vrstevnice a pak nasazuješ, jenže lyže v tu chvíli hrozně zpomalí … aby lyže mohla zrychlit je potřeba stoupnout si na svrchní protože jede kratší oblouk.“
⇒ Myslíš to tak, že ta svrchní je vnitřní noha na dojezdu starého oblouku a lyžař by měl přehraňovat důsledně na zatížené lyži (protože stará vnitřní se okamžikem přehranění stává novou vnější)? Povede to ke zrychlení?

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

04.04.2012 12:26:29 #22 

Příspěvků: 7

maverickcze muž

>> #21, ˘Ö˘Krabaťour, 03. 04. 2012 17:14:26 ad1) Když se zatíží a předsune vnitřní noha, spodní část těla se dostane do takové rotace, že těžiště přestane být kolmo ke svahu. V tu chvíli hrany neposkytnou takovou oporu jakou by mohli, pánev, i když na spoustě videí se zdá že je nízko, celé postavení těla se dostává automaticky do záklonu (trenér to nazývá sedání si do auta)

ad2) bylo vidět hlavně na mírnějším kopci to, že nohy jdou do X a v závěru oblouku vnější noha ujíždí ze stopy. A opět je potřeba myslet na to, že předsouvání svrchní nohy vede ke špatné rotaci a záklonu

ad3) Ke zrychlení dojde vždy když, se oblouk zahajuje co nejdříve a také co nejdříve ukončuje tzv. délka záběru, čím více se do lyže člověk opře, tím více se prohne a při odlehčení nám vzpruh vrátí sílu zpátky, která pomůže v přechodové fázi pro nástup do nového oblouku. Při malém zatížení a dojezdu do vrstevnice, lyže zpomalí a síla vzpruhu se vytratí, proto lyže na videu zpomalí, proto je také důležité se hodně soustředit na tlak do vnější lyže.

04.04.2012 18:39:18 #23 

Příspěvků: 217

PavelKo

>> maverickcze, 04. 04. 2012 12:26:29 těžiště přestane být kolmo ke svahu.

Můžeš prosím líp vysvětlit, co jsi tímto myslel? Těžiště je jen bod a nedá se o něm vyjadřovat ve smyslu, že je nebo není k něčemu kolmé.

04.04.2012 21:38:24 #24 

Příspěvků: 4694

˘Ö˘Krab muž

>> #22, maverickcze, 04. 04. 2012 12:26:29
1) Trochu jinými slovy jsem asi totéž popsal v #12 tohoto vlákna já, Harry v #3, ale také Kuba #4, Ičes #6 … to sedání si do auta je výstižné, schovám si do zásobníku na horší časy :-P

2) To, že jdou nohy do X bývá způsobeno rotací (v kyčli), zpravidla vnější nohy, zhusta v kombinaci se „zapomenutím“ (ve smyslu nepřikloněním ke svahu) kolena nohy vnitřní. To nepřiklonění může být vyvoláno zatížením vnitřní nohy, naopak zatížení nohy může být důsledkem nepřiklonění. Nebo pouhou potřebou zapřít se koleny o sebe. Jak z toho ven?
Po soustavném pozorování a pokusech si myslím, že to je všechno důsledek špatné pozice pánve při samém zahájení oblouku, včetně předsouvání vnitřní.

3) S tím zrychlováním – nevím, nevím. Máš tam několik věcí, chci se ujistit, že jsem pochopil správně:

  • „když, se oblouk zahajuje co nejdříve a také co nejdříve ukončuje tzv. délka záběru“

    … si vykládám jako navazované oblouky bez traverzu mezi nimi, kdy se lyžař pohybuje v okolí vrstevnice co nejkratší dobu a tlak do lyží vypouští co nejdříve – např. pokrčením kolen při přehranění tzv. crossunderem.

  • „čím více se do lyže člověk opře, tím více se prohne a při odlehčení nám vzpruh vrátí sílu zpátky, která pomůže v přechodové fázi pro nástup do nového oblouku.“

    … tím je asi myšlen mnohými vzývaný tzv. rebound. Ale ten urychlí maximálně tak přehranění. Navíc zatížená a prohnutá lyže klade vždy větší odpor než lyže nezatížená neprohnutá/málo zahraněná – může tedy být i pomalejší (ale o to přesněji vedená).

  • „Při malém zatížení a dojezdu do vrstevnice, lyže zpomalí a síla vzpruhu se vytratí, proto lyže na videu zpomalí, proto je také důležité se hodně soustředit na tlak do vnější lyže.“

    … tady bych to viděl jinak. Při dojezdu do vrstevnice lyže zpomalí zcela logicky, gravitace táhne (zjednodušeně) dolů, po spádnici, kdežto vrstevnice je napříč. Naopak, při malém zatížení lyže zrychlují, protože se nezařezávají (pokud jedou alespoň trochu z kopce a nejedou smykem/driftem/bra­káží nebo neletí vzduchem).

    … síla vzpruhu se nevytratí, leda u prošlápnuté lyže. Nanejvýš se lyže, před tím v oblouku prohnutá, narovnává pomaleji, než ji lyžař odlehčuje.

    … myslím, že lyže na videu nijak moc nezpomalují (nad rámec traverzu po vrstevnici), to pouze lyžař se nesnaží je při přehranění ihned rvát do nového oblouku – což by bylo směrem z kopce, tedy ke spádnici, tedy souhlasně s působením gravitace, tedy rychleji.

    … a konečně soudím, že Tvůj poslední závěr o nutnosti soustředit se na tlak do vnější z důvodu zrychlení z předchozích vět Tvého odstavce vůbec nevyplývá, s pomalostí nebo rychlostí lyže (pokud není lyže ve smyku/driftu/bra­káži) nemá co do činění.

Leda bychom se začali bavit o úhlové rychlosti pohybu v oblouku, to by bylo něco úplně jiného. Pak by se dalo mluvit třeba o aktivním zrychlování posunu těžiště po spádnici při zahájení (a navazujícím dotahování lyží) anebo o celé škále technik na dotáčení oblouku.

Což je v případě Muheho trochu předčasné, pro začátek stačí, když pojede od přehranění až někam za spádnici po vnější a nebude u toho tak přehnaně protirotovat pánví a rameny.

… A třeba je to úplně jinak.

P.S.: Jak jezdily ty GS, které nabízíš v bazaru?

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

05.04.2012 06:49:32 #25 

Příspěvků: 259

Ičes

>> #23, PavelKo, 04. 04. 2012 18:39:18

Maverickcze asi myslel kolmo (silu vychádzajúcu z ťažiska tela) ku lyžiam, keďže ďalej píše o hranách a ich opore v oblúku.

Cielene sa prepracovávam k lepšiemu štartovému číslu

05.04.2012 11:43:28 #26 

Příspěvků: 259

Ičes

>> #22, maverickcze, 04. 04. 2012 12:26:29

>> #24, ˘Ö˘Krabaťour, 04. 04. 2012 21:38:24

…diskuzia speje (zjavne logicky) ku téme, ktorá by si zaslúžila vlastné vlákno – zrýchlenie v oblúku. Doposiaľ sa skôr riešilo technicky správne prevedenie oblúka a čiastkové témy, ktoré s tým súviseli: vzájomné postavenie lyží v oblúku, ich správne zaťaženie, práca s chodidlami (!), postavenie kolien, panvy, následne celého tela a pod. Úvahami na tému zrýchlenie oblúka sa dostávame na platformu dynamickej nevýhliadkovej jazdy, od ktorej je na dohľad výkonnostná race technika.

To Krab

1/Sadanie do auta (záklon, porušenie predozadnej rovnováhy). Predozadná rovnováha a narábanie s ňou; pre zdynamizovanie oblúku jeden z atribútov, ktorý ovplyvňuje a)nakrojenie (budovanie) oblúka pri posunutí ťažiska tela smerom do prednej časti najmä vonkajšej, vodiacej lyže b)nulový stav (top oblúka) pri maximálnom zaťažení lyží, zasadenie v oblúku, už niekoľkokrát popisované napolohovanie celého tela

c)výjazdová fáza s využitím zmeny nulového stavu do nestabilného „sadania do auta“, okrem reboundu prvok ovplyvňujúci zrýchlenie oblúku v jeho ukončovacej fáze a prechodu do ďalšieho oblúku – veľmi ošemetná záležitosť pre opätovné získanie rovnováhy (a to v rýchlom slede za sebou)

2/ nohy do X tak isto mnohokrát rozanalyzované a Krabom správne slovne vizualizované. Čo však s vnútornou lyžou z hľadiska dynamiky oblúka? Nechať ju síce správne, ale neaktívne zasadenú až do prechodu do ďalšieho oblúku, alebo využiť možnosť jemnej práce chodidla (malíkovej strany) a rotácie kolena ako ďalší atribút, ovplyvňujúci zrýchlenie oblúka. Takéto zrýchlenie výjazdovej časti oblúka zrýchľuje prechodovú fázu medzi oblúkmi, ale spolu s krátkodobou stratou predozadnej rovnováhy je aj rizikovým prvkom, ktorý rýchlo môže jazdu zmeniť na vysokonestabilnú jazdu rozšróbovaného robota…

3/*„když, se oblouk zahajuje co nejdříve a také co nejdříve ukončuje tzv. délka záběru“ … si vykládám jako navazované oblouky bez traverzu mezi nimi, kdy se lyžař pohybuje v okolí vrstevnice co nejkratší dobu a tlak do lyží vypouští co nejdříve – např. pokrčením kolen při přehranění tzv. crossunderem*

Takto to chápem aj ja, ide o to, aby to nebolo zamieňané za hadimrškovu neaktívnu vlnovku. Samozrejme dĺžka záberu je premenná závislá od použitia typu lyží (SL, OS, SG), typu oblúku a v podstate aj od vonkajších podmienok (državosť snehovej podložky, sklon svahu a pod.) – nehovoriac o jazde v tyčiach

Leda bychom se začali bavit o úhlové rychlosti pohybu v oblouku, to by bylo něco úplně jiného. Pak by se dalo mluvit třeba o aktivním zrychlování posunu těžiště po spádnici při zahájení (a navazujícím dotahování lyží) anebo o celé škále technik na dotáčení oblouku.

Preto téma Zrýchlenie v oblúku už v novom vlákne

Cielene sa prepracovávam k lepšiemu štartovému číslu

05.04.2012 16:38:05 #27 

Příspěvků: 326

vašek2

>> #24, ˘Ö˘Krab, 04. 04. 2012 21:38:24 „Po soustavném pozorování a pokusech si myslím, že to je všechno důsledek špatné pozice pánve při samém zahájení oblouku, včetně předsouvání vnitřní.“

No jo, jsem na tom stejně…

07.04.2012 14:52:06 #28 

Příspěvků: 7

user99

pri slalome vobec nepracujes rukami, nepichas palice, tym padom sa nemas okolo coho otocit…>> #1, Muhe, 27. 03. 2012 15:27:11

07.04.2012 17:20:27 #29 

Příspěvků: 4694

˘Ö˘Krab muž

>> #28, user99, 07. 04. 2012 14:52:06
Nevím, jsem skoro nelyžař, ale pokoušet se při moderní jízdě po hranách točit se okolo zapíchnuté hůlky mi přijde trochu divné.
Hůlky osobně mám, používám je, ale vidím, že jimi píchám jindy a jinak , než naznačuješ Ty. Když pozoruji závodníky, tak si také holí „ťuknou“, někdy i oběma najednou, ale mnohem dřív, než dojde k samotnému zatočení.
Snad ani v tolik vysmívaném a proklínaném ZPO (základním paralelním oblouku) se použití hole jako točného bodu už dávno neučí.
Myslíš, že mám provést zásadní změnu? Neměl bych se také víc předklonit?

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

08.04.2012 16:34:57 #30 

Příspěvků: 7

user99

neviem , aka je to „moderni jizda“. Ked ucili lyzovat mna, neboli sice este carvingove lyze, ale ze by sa tym zmenilo pouzivanie palic si nemyslym* To,ze sa jazdi viac po hranach, neznamena , ze nasem palice so sebou bez toho, aby som ich pichal. Urcite chod este viac do predklonu, ale len, dokial nestojis v rade na vlek. Nikdy nevies, kdo stoji za tebou…˘Ö˘Krab, 07. 04. 2012 17:20:27*

Nalezené položky: 36 « První | < Předchozí | 1 | 2 | Další > | Poslední »

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Hledat v diskuzi

Články

26.06.2017

Bike SNOW tour 2017: Velké Karlovice – Valašsko pro sportovce a labužníky

Dojezd sjezdovky Razula se v létě promění v jedno v...
23.06.2017

10 důvodů, proč navštívit Velké Karlovice

Chystáte se v létě do Beskyd? Určitě se stavte i do...
15.06.2017

Bike SNOW tour 2017: svezte se i v létě!

Tým ze známé zimní lyžařské SNOW tour ani v létě ne...
15.06.2017

Na šumavském Špičáku revitalizují sjezdovky kompostem ze šumavských luk

Ve sportovním areálu Ski&amp;Bike Špičák začali na ...
06.06.2017

Bike SNOW tour: Monínec – letní sezona zahájena

I když by se na Monínci díky zasněžování systémem S...
05.06.2017

Letošní zima na Slovensku bez obětí lavin

Po několika letech a navzdory studené zimě letos ve...

Diskuze o lyžování

Proc se u FIS SL lyzi neuvadi radius?

21.06.2017 11:01:39 od AntonByckov

Deštné: [Středisko]

19.06.2017 20:13:40 od mikels

Veronika Zuzulová

17.06.2017 10:21:25 od oblouk

NĚCO Z HISTORIE

17.06.2017 09:51:20 od oblouk

PETRA VLHOVÁ

12.06.2017 05:47:24 od orim

Kaunertaler Gletscher: [Středisko]

10.06.2017 20:32:03 od oblouk

Prodeje lyžařských firem

03.06.2017 17:46:17 od oblouk

Alpine Ski World Cup 17/18

29.05.2017 21:20:53 od Martin47

Lyže Lusti

29.05.2017 19:42:29 od PatR