Pivo není jen barevná voda. Je to roztok nabitý až třicítkou důležitých minerálů (hlavně sodík, draslík, hořčík, fosfor aj.). Jeho osmolalita (koncentrace iontů v roztoku) je velmi podobná krvi (stejný osmotický tlak v pivu i v krvi), což z něj činí tzv. isotonický nápoj. Pivo je ale také bohaté na důležité vitamíny skupiny B (např. riboflavin, který je součást důležitých oxidačně-redukčních enzymů, niacin, který se podílí na výživě buněk, pyridoxin má důležitou roli v energetickém metabolismu, pomáhá ke správné funkci nervového systému, ale taky společně s kyselinou listovou při tvorbě červených krvinek – tolik důležitých pro kvalitní aerobní výkon, kyselina listová se mimo jiné podílí i na obnově veškerých buněk v organismu). Najdete v něm i sacharidy, které poslouží jako rychlý zdroj energie, ale i aminokyseliny, které ochrání svalovou hmotu. V pivu je také značné množství dnes tolik medializovaných antioxidantů, např. prenylflavonoidů (flavonoidní látky jsou dobře známé antioxidanty). Antioxidanty pomáhají likvidovat volné radikály, které v těle vznikají i při intenzivní fyzické zátěži. Ženská část populace jistě ocení i obsah fytoestrogenů (rostlinné látky s estrogenním účinkem), indikovaný např. při prevenci osteoporózy v průběhu menopauzy.

Pivo velmi příznivě ovlivňuje spektrum krevních tuků. Jeho konzumace tedy dokáže ovlivnit obsah cholesterolu v krvi. Obsah toho špatného snižuje a naopak toho dobrého zvyšuje. Čímž může aktivně přispět při prevenci kardiovaskulárních chorob. Pivo je opravdu tak komplexní a vyvážený nápoj, že by se s trochou nadsázky dalo označit jako lék. Minimálně se dá zařadit do kategorie funkčních potravin. Šťastný konec příběhu maličko kazí obsah alkoholu v pivu. Ten se pohybuje od 0,5–5,0 % objemových. Alkohol je pro organismus látka toxická. Její bezpečný příjem se odhaduje někde okolo 20 g na den, což v přepočtu pro smrtelníka znamená 1–2 piva denně.

Pokud si ale sportovec během výkonu oblíbí nealkoholické pivo, věřte, že používá prakticky jeden z nejchutnějších a vlastně taky nejlepších iontových nápojů na trhu. Takový nápoj „all in one“ dodá organismu nezanedbatelnou energii, vitamíny a minerály. Díky vynikající stravitelnosti tak bude aktivní lyžař schopen udržet svůj energetický metabolismus v akceschopných obrátkách. Požívat v průběhu výkonu alkoholické pivo bohužel není úplně ideální, protože přijatý etanol aktivuje enzymy, které se jej snaží co nejrychleji odbourat. Tím se samozřejmě utlumí další metabolické procesy. V praxi to vypadá tak, že dochází k pocitům malátnosti, „těžknutí“ končetin a samozřejmě taky klasickým intoxikačním účinkům po požití alkoholu. A v neposlední řadě alkohol jako takový přispívá k dehydrataci, čemuž se při sportu snažíme zabránit.

Ale když se po celodenní dřině zastavíte při après-ski ještě na další jedno až dvě „alko“ pivka, můžete pak usínat s pocitem, že jste toho pozitivního pro sebe tento den udělali mnoho!

Známka SNOW: 1




Další články seriálu Co jíst a pít při lyžování?:

Čokoláda

Klobása, hranolky

Müsli tyčinky, energetické doplňky, tatranky…

Voda