Výjezd do nejvýše položené železniční stanice v Evropě je turistickým lákadlem první třídy. Zážitkuchtiví turisté usazení v červených čalouněných sedačkách tvoří tak rozmanitý mezinárodní koktejl, jaký umíchávají už jen zasedání OSN. Nejvíce návštěvníků je pak z Japonska, Indie a Koreji. Unikátní trasa vlakem do třiapůltisícového sedla mezi Mönchem a Jungfrau zabere necelou hodinku z nástupní stanice Kleine Scheidegg, která je zároveň konečnou pro lyžaře. Cestu k vrcholu (a především průjezd sedmikilometrovým temným skalním tunelem) zpříjemňuje informační video o Jungfrau na LCD obrazovkách hned v několika jazycích (kreslená nahrávka pro japonské návštěvníky v japonštině pobaví i ostatní turisty). Cestu přerušují dvě pětiminutové zastávky nabízející při dobrém počasí dramatické výhledy přes prosklená skalní okna. Nám bohužel štěstí nepřálo, a tak jsme museli zůstat pouze u představ.

Po dosažení konečné stanice se za dobré viditelnosti otevírají výhledy na nekonečny (přesněji 26kilometrový) ledovec Aletschgletscher. Bludiště chodeb vykutaných ve skále a v ledovci pak dovedou návštěvníky k observatoři Sphinx ve výšce 3 571 m n. m. nabízející další nezapomenutelné rozhledy do okolí nebo k ledovému paláci se soškami z ledu. Další možností je procházka po vyhldíkové terase. Celý výlet spolkne půlden až celý den.

31. března 2012 se ke stoletému výročí otevře pro návštěvníky další atrakce - 250metrový tunel, který povede přímo od haly Sphinx k ledovému paláci. Tunel bude interaktivně prezentovat historii celé železnice. Oficiální slavnostní otevření se bude konat 1. srpna, přesně sto let od zprovoznění železnice.



Aktuální report z jednotlivých lyžařských areálů regionu Jungfrau:

First

Resort pod vrcholem Oberjoch (2500 m n. m.) v mapě sice vypadá jako nejméně zajímavý, ale ve skutečnosti nabízí nejširší a nejpřehlednější sjezdovky v celém regionu, krásné až pohádkové prostředí a výhledy do okolí. Ani odtud nelze dohlédnout do městečka Grindelwald na úpatí areálu, což završuje atmosféru lyžování mimo civilizaci. Terény jsou příjemně zvlněné a každý lyžař si tu nějakou trať najde.

Celý report čtěte zde!


Kleine Scheidegg a Männlichen

Centrální hřeben Männlichenu nese na svém severovýchodním svahu, svažujícím se k turistickému letovisko Grindelwald, převážně červené a přehledné sjezdovky, směrem k sedlu Kleine Scheidegg na jihovýchodě pak terén přibírá na členitosti a strmosti. Zpod Lauberhornu startuje spektakulární závodní černá trať Lauberhorn Rennstrecke – extra dlouhá s prudkými pasážemi a mnoha přejezdy i úzkým vjezdem do tunelu, jejíž hlavní atrakcí je vžití se do kůže závodníků, kteří třiapůlkilometrovou trať proletí ve sjezdovém postoji. Ve Wengenu, prominentní hotelové vesnici na vyhlídkové terase naproti Schilthornu, pak sjezdy končí.

Celý report čtěte zde!


Schilthorn

Nejvýše položené tratě pod Schilthornem (2 970 m n. m.) se nádherně vlní mezi obřími balvany a jsou plné terénních kompresí, blíže k Mürrenu pak nabírají charakter příjemných, avšak rušnějších dálnic.

Celý report čtěte zde!


Plus celé oblasti Jungfrau:

  • velmi rozmanité terény se sjezdovkami všech obtížností
  • ideální pro výpravnou lyžařskou turistiku
  • jednotlivé areály jsou dostatečně velké, že se dá i v rámci nich lyžovat pokaždé na jiné sjezdovce
  • krásná panoramata a nezapomenutelná atmosféra
  • pohádkové vlaky převážející lyžaře a malebná nádraží na sjezdovkách
  • levné i luxusní ubytování dostupné on-line na www.jungfrau.ch

Minus celé oblasti Jungfrau:

  • vyšší cena skipasů
  • delší dojezdová doba na sjezdovky (přejíždění mezi jednotlivými oblastmi může být časově náročnější, zejména při přestupu mezi vlaky)
  • vyšší cena občerstvení – polévka 9 CHF, hlavní jídlo 12–17 CHF, nápoje 5 CHF