Výjezd do nejvýše položené železniční stanice v Evropě je
turistickým lákadlem první třídy. Zážitkuchtiví turisté usazení v
červených čalouněných sedačkách tvoří tak rozmanitý mezinárodní koktejl, jaký umíchávají už jen
zasedání OSN. Nejvíce návštěvníků je pak z Japonska, Indie a Koreji.
Unikátní trasa vlakem do třiapůltisícového sedla mezi Mönchem a Jungfrau
zabere necelou hodinku z nástupní stanice Kleine Scheidegg, která je
zároveň konečnou pro lyžaře. Cestu k vrcholu (a především průjezd
sedmikilometrovým temným skalním tunelem) zpříjemňuje informační video o
Jungfrau na LCD obrazovkách hned v několika jazycích (kreslená nahrávka pro
japonské návštěvníky v japonštině pobaví i ostatní turisty). Cestu
přerušují dvě pětiminutové zastávky nabízející při dobrém počasí
dramatické výhledy přes prosklená skalní okna. Nám bohužel štěstí
nepřálo, a tak jsme museli zůstat pouze u představ.
Po dosažení konečné stanice se za dobré
viditelnosti otevírají výhledy na nekonečny (přesněji 26kilometrový)
ledovec Aletschgletscher. Bludiště chodeb vykutaných ve skále a v ledovci
pak dovedou návštěvníky k observatoři Sphinx ve výšce 3 571 m n. m.
nabízející další nezapomenutelné rozhledy do okolí nebo k ledovému
paláci se soškami z ledu. Další možností je procházka po vyhldíkové
terase. Celý výlet spolkne půlden až celý den.
31. března 2012 se ke stoletému výročí otevře pro návštěvníky další
atrakce - 250metrový tunel, který povede přímo od haly Sphinx k ledovému
paláci. Tunel bude interaktivně prezentovat historii celé železnice.
Oficiální slavnostní otevření se bude konat 1. srpna, přesně sto let od
zprovoznění železnice.
Aktuální report z jednotlivých lyžařských areálů regionu Jungfrau:
First
Resort pod vrcholem Oberjoch (2500 m n. m.) v mapě
sice vypadá jako nejméně zajímavý, ale ve skutečnosti nabízí nejširší
a nejpřehlednější sjezdovky v celém regionu, krásné až pohádkové
prostředí a výhledy do okolí. Ani odtud nelze dohlédnout do městečka
Grindelwald na úpatí areálu, což završuje atmosféru lyžování mimo
civilizaci. Terény jsou příjemně zvlněné a každý lyžař si tu nějakou
trať najde.
Celý report čtěte zde!
Kleine Scheidegg a Männlichen
Centrální hřeben Männlichenu nese na svém
severovýchodním svahu, svažujícím se k turistickému letovisko Grindelwald,
převážně červené a přehledné sjezdovky, směrem k sedlu Kleine Scheidegg
na jihovýchodě pak terén přibírá na členitosti a strmosti. Zpod
Lauberhornu startuje spektakulární závodní černá trať Lauberhorn
Rennstrecke – extra dlouhá s prudkými pasážemi a mnoha přejezdy i úzkým
vjezdem do tunelu, jejíž hlavní atrakcí je vžití se do kůže
závodníků, kteří třiapůlkilometrovou trať proletí ve sjezdovém
postoji. Ve Wengenu, prominentní hotelové vesnici na vyhlídkové terase
naproti Schilthornu, pak sjezdy končí.
Celý report čtěte zde!
Schilthorn
Nejvýše položené tratě pod Schilthornem (2 970 m
n. m.) se nádherně vlní mezi obřími balvany a jsou plné terénních
kompresí, blíže k Mürrenu pak nabírají charakter příjemných, avšak
rušnějších dálnic.
Celý report čtěte zde!
Plus celé oblasti Jungfrau:
- velmi rozmanité terény se sjezdovkami všech obtížností
- ideální pro výpravnou lyžařskou turistiku
- jednotlivé areály jsou dostatečně velké, že se dá i v rámci nich lyžovat pokaždé na jiné sjezdovce
- krásná panoramata a nezapomenutelná atmosféra
- pohádkové vlaky převážející lyžaře a malebná nádraží na sjezdovkách
- levné i luxusní ubytování dostupné on-line na www.jungfrau.ch
Minus celé oblasti Jungfrau:
- vyšší cena skipasů
- delší dojezdová doba na sjezdovky (přejíždění mezi jednotlivými oblastmi může být časově náročnější, zejména při přestupu mezi vlaky)
- vyšší cena občerstvení – polévka 9 CHF, hlavní jídlo 12–17 CHF, nápoje 5 CHF