Lyžařský nadšenec od svého vozu požaduje kromě schopnosti zvládnout záludnosti horských silniček, někdy i s vyšší vrstvou sněhu, také dostatek místa pro vícečlennou posádku a samozřejmě přiměřeně rozměrný prostor pro uložení lyžařské výstroje. Mladoboleslavská automobilka má ve svém výrobním programu tři modely vybavené pohonem 4x4, z nichž si může vybrat jak zákazník s racionálními nároky, tak zájemce o silný automobil nabízející dostatek prostoru a nadstandarní dávku luxusu.
Nová Škoda Octavia combi 4x4
Škoda Octavia Combi 4x4 se poprvé představila už v roce 1999, tehdy měla v porovnání se základní verzí vedle pohonu všech kol navíc i větší světlou výšku. Současná třetí generace se zatím prodává se stejnou světlou výškou jako verze s pohonem předních kol, ale v dohledné době bude nabídka rozšířena i o variantu Scout, jejíž světlá výška bude 150 oproti 140 mm u základní verze. V současné době je pro zájemce o jízdy na náročnějších silnicích k dispozici příplatkový paket pro špatné cesty, dodatečná ochrana motoru, převodovky a podvozku.
Bezpečnou jízdu na ujetém sněhu zajišťuje celá řada elektronických
podpůrných systémů včetně standardně dodávané elektronické uzávěrky
EDS, ale za zmínku stojí především mezinápravová spojka Haldex páté
generace, stejná, jakou používá i Volvo V40 XC a samozřejmě některé
modely koncernu VW. Její řídící jednotka vyhodnocuje vedle otáček kol
i natočení volantu a permanentně propočítává nejvýhodnější hnací
moment pro přední a zadní nápravu, jejichž kola se neprotočí při
rozjezdu ani ve stoupání na kluzkém povrchu. Nová oktávie ještě
zvětšila už tak svůj rekordně velký zavazadlový prostor na 590 u verze
liftback a 610 l u kombi. Málokterý vůz i z vyšších tříd dokáže
Škodě Octavia v její praktičnosti konkurovat. Octavia Combi 4x4 se dodává
buďto s motory 1,6 TDI/77 kW a 2,0 TDI/110 kW, které spalují naftu,
případně s benzínovou osmnáctistovkou TSI o výkonu 132 kW.
Škoda Superb combi 4x4
Komu prostor a komfort nabízený Octavií Combi 4x4 ještě nestačí,
musí zvolit vrcholný model nabídky – Škoda Superb. Pro potřeby lyžařů
je ideální v provedení kombi, pochopitelně s pohonem všech kol.
U stávajícího modelu rozděluje točivý moment elektronická spojka Haldex
čtvrté generace, která při jízdě za normálních podmínek posílá na
přední kola 96 % hnací síly, ale při zhoršení adheze přesune ve zlomku
sekundy točivý moment na kola, která jej dokáží lépe zužitkovat. Pro
cestu do horských oblastí si lze přibrat paket pro špatné cesty,
obsahující ochranný kryt motoru, ale umožňující i zvětšit světlou
výšku vozu na 158 mm. Za přibližně 45 000 Kč můžete svůj Superb Combi
4x4 ještě vylepšit paketem Outdoor obsahujícím upravené nárazníky,
boční lišty, lemy blatníků a prahů, které pomohou ochránit karoserii
před nástrahami horských vozovek. Pro pořádek, zavazadelník má objem 595,
resp. 633 l. u verze kombi. Jako pohonné jednotky slouží benzinový
čtyřválec 1,8 TSI nebo vidlicový šestiválec 3,6FS, případně naftový
2,0TDI. Škoda Superb Combi 4x4 nabízí nejenom dostatek prostoru, ale
i slušnou dávku komfortního vybavení, které oceníte především při
delších cestách.
Škoda Yeti 4x4
Škoda Octavia Combi 4x4 ani Škoda Superb Combi 4x4 se sice v horách
neztratí, ale přece jen se cítí lépe na upravených vozovkách a pohon 4x4
jim pomáhá především bezpečně dopravit svou posádku do cíle i za
zhoršených adhezních podmínek. V případě, že je na silnici větší
vrstva sněhu, nebo dokonce čas od času jedete i mírným terénem, na řadu
musí přijít automobil s větší světlou výškou. To je pravá chvíle pro
Škodu Yeti ve verzi Outdoor. Je pravda, že Škoda Yeti patří do rodiny tzv.
městských SUV, ale varianta Outdoor má zesílenou ochranu podvozkových
komponent, speciální off-roadový režim i větší výběr variant
s pohonem všech kol. Dárcem orgánů podvozku byla Škoda Octavia, a tak
i Yeti se může pyšnit mezinápravovou spojkou Haldex páté generace, která
v porovnání s předchozí generací nabízí nejenom nižší hmotnost
a energetickou náročnost, ale i lepší funkci. Škoda Yeti Outdoor si díky
světlé výšce 180 mm, speciálnímu režimu ESP, ABS a elektronické
uzávěrce diferenciálu dokáže poradit i v hodně obtížných provozních
podmínkách. Stačí stisknout tlačítko Off-Road a přenastaví se řídicí
jednotka motoru a stabilizační systém na jízdu terénem. Jakmile karoserie
překročí náklon 10°, dojde k automatické aktivaci asistenta rozjezdů do
kopce nebo pro sjíždění kopců. Poměrně krátké převisy karoserie jsou
výhodou při překonávání překážek třeba i v podobě sněhových
bariér, takže tam, kde předchozí modely Škodovek stojí, Yeti Outdoor bez
problémů jede. Pro rozšíření základního úložného prostoru, který
lyžařům nemusí vždy dostačovat, lze využít možností systému VarioFlex
s trojicí samostatných zadních sedadel, s nimiž lze nezávisle na sobě
manipulovat (sklápět opěradla k sedákům, celá sedadla přiklopit k
předním sedadlům, každé sedadlo lze také samostatně vyjmout). Další
rozšíření úložného prostoru lze řešit systémovým střešním boxem,
který lyžařské náčiní bez problému spolkne.
Fabia Combi Scout
Od standardního provedení se na první pohled liší jinak tvarovanými
nárazníky, do kterých jsou zakomponovány, vedle dalších ochranných
plastových prvků, i výrazné mlhové světlomety a pro případ střetu se
zledovatělými bariérami sněhu odhrnutého na krajnici vozovky jsou
rozměrnými plastovými panely chráněny i boky karoserie.
Škoda Roomster Scout
Nabízí o poznání větší porci vnitřního prostoru i v porovnání
s Fabií Combi Scout. Dalších 55 l objemu zavazadlového prostoru přijde
jistě vhod nejenom mladým aktivním rodinám, ale i požadavkům lyžařů.
Roomster Scout je opatřen ochranným oplastováním nárazníků, lemů
blatníků, prahů a spodní části dveří. Nechybí u něj systémy ABS,
MSR a Dual Rate, a pokud si vyberete verzi s automatickou sedmistupňovou
převodovkou DSG, přibudou ještě systémy ASR a ESP, které se postarají
o to, aby posádka Roomsteru Scout cestovala skutečně bezpečně.
Haldex
Haldex je mezinápravová spojka pro pohon všech kol. Poprvé byla
představena roku 1998 a od té doby urazila dlouhou vývojovou cestu a stala
se jedním z nejvyspělejších pohonů všech kol. Obdobný systém používá
nejen Škoda a vozy koncernu VW, Volvo, ale třeba i Subaru u svých modelů
s automatickou převodovkou.