Po loňské nekonečné cestě autem ze středního Slovenska přes Bratislavu a z Prahy přes Linec jsme zvolili k cestě do Graubündenu vlak i my. Z Prahy jsme vyjeli lůžkovým vozem (vlakem Ex 1547) v 18 hodin – naše 6členná skupina má dva třílůžkové oddíly. Po snídani v lůžku v 7.23 h vystupujeme – již v lyžařském přestrojení - ve švýcarském Sargansu, kam náš hotelový lůžkový vůz přes noc urazil 810 km. Odtud odjíždí v 7.33 h přípoj směr Chur – již za 7 minut přestupujeme ve stanici Landquart na vlak Rhétské dráhy - navazují hned dva přípoje – v 7.47 h do Davosu (vystupujeme již v 8.26 h v Klosters Platz) a v 7.50 h do Scuolu (v Klosters je v 8.30 h). Lyžařský areál Davos Klosters nabízí 320 kilometrů sjezdových tratí, nespočet freeridových terénu a mnoho skialpových tras. Všechny čtyři areály jsou pohodlně propojeny vlakem a lanovkami.

V Klosters Platz, na úhledném nádražíčku, ukládáme naše batohy s nelyžařskými věcmi do úschovních skříněk (do velké skříňky za 5 CHF se vejdou 3 batohy) a vydáváme se k dolní stanici lanovky Gostschnabahn hned u nádraží a vyjíždíme na nejrozlehlejší areál Parsenn ve skiresortu Davos Klosters. Nadmořská výška garantuje i na konci března lyžování na kvalitním sněhu, z vrcholu Weissfluhgipfel ve výšce 2 844 m se spouští dvě krásné černé sjezdovky. Závěrečný 10kilometrový sjezd až do Klosters v nadmořské výšce 1 124 m je lahůdkou pro milovníky dlouhých tratí.

Ubytovaní jsme ve stylovém horském hostelu švýcarské sítě YouthHostel v klosterské Soldanelle (česky se tato krásná horská květinka jmenuje dřípatka). Další den na kartu hosta (která umožňuje bezplatné ježdění vláčky Rhétské dráhy a autobusy Post bus) vyjíždíme již v přezkáčích z Klosters do Davosu (cesta vlakem trvá půl hodiny), do dalšího rozlehlého areálu Jakobshorn s nejvyšší položenou stanicí lanovky ve výšce 2 590 m. Zde lyžaři najdou široké pisty jako dělané pro dlouhé carvové oblouky. Do Klosters se vracíme opět přes Parsenn a užíváme si dlouhý sjezd a apres-ski v horské boudě Schwendi nad Klosters.

Poslední den dáváme lahůdku – námi oblíbené „zastrčené“ středisko Rinerhorn. Z Klosters vyjíždíme v 8.29 h vlakem RhB směr Davos Platz – v zastávce Glaris kabinková lanovka opět navazuje přímo na vlak (dokonce vlaková zastávka je k ní blíže než parkoviště pro auta). Pro někoho může být toto opomíjené středisko nekomfortní, protože všechna dopravní zařízení jsou kotvové vleky, což ale vynahradí sjezdovky - tou nejhezčí je vždy liduprázdná Nullisch Grat (2 490 m) s dvoukilometrovým kotvovým vlekem… Vracíme se do Davos Platz busem číslo 1, který zastavuje přímo u Parsennbahn a přes Parsenn sjíždíme opět dolů do Klosters. Cestou míjíme všechny druhy sněhu - od tvrdé, perfektně upravené pisty na vrcholu až po rozbředlý firn nad Klosters.

Více o skiareálu Davos Klosters

Od počátku dubna už jsou v provozu jen areály Parsenn a Jakobshorn. Už v půli března jsme na rozlehlých sjezdovkách byli zcela sami, a zpravidla dva slunící se vlekaři (jeden dole a druhý nahoře).

Od prosince zavedly České dráhy staronový noční spoj Praha – Curych přes Linec a Innsbruck. Stanice Sargans, druhá na švýcarském území, se stala výstupním místem již desítek lyžařů z Čech a Slovenska, kteří míří do některého ze středisek především v kantonu Graubünden.

Na přelomu března a dubna se do Švýcarska vydávají pravidelně skupinky těch nejvěrnějších vyznavačů tohoto úžasného sportu z Čech i ze Slovenska. Na konci sezony vyhledávají kvalitní lyžování před příchodem jara a stoupají za sněhem stále výše. Dlouhé dny, slunečné počasí a především dostatek sněhu díky nadmořským výškám švýcarských středisek a volných svahů nabízejí kvalitní lyžování jak pro sportovní lyžaře, skialpinisty nebo freeridery. Oblast Graubündenu, především střediska Arosa Lenzerheide a Davos Klosters, je pro naše milovníky lyžování až do posledních dní zimní sezony nejdostupnější. Málokoho baví řídit auto přes noc a ráno jít lyžovat, takto od nového nočního spoje ČD Praha – Sargans – Curych, který vyjíždí z Prahy hl. n. v 18.02 h můžete již před 9. hodinou čekat na první lanovku v Klosters, kam přípoj ze Sargansu přijíždí v 8.26 h, a vyjet ve středisku Parsenn na nejvyšší bod areálu Davos Klosters na vrchol Weissfluhgipfel do výšky 2 844 m. Při cestě zpět z Klosters nám stačí odjet ve 20.29 h, v Sargansu máme hodinku na občerstvení - v příjemné nádražní pizzerii dáváme večeři za švýcarsky dobré ceny (pizza okolo 13 CHF) a ve 22.37 h nastupujeme do lůžkového vozu směr Praha…

Cena za cestu vlakem z Prahy do Davosu vyjde na jednoho cestujícího v lůžkovém voze za obě cesty okolo 3,5 tis. Kč (včasná jízdenka Praha – Sargans a zpět s lůžkovým příplatkem Triple okolo 2 100 Kč a cca 1 300 Kč za švýcarský úsek Sargans – Klosters a zpět), při šesti cestujících na skupinovou slevu za cestu ze Sargansu do Klosters a zpět lze zaplatit o tři sta korun méně.

Více informací:

Vlakem do Švýcarska
Hostel Soldanella v Klosters
Recenze hostelu Soldanella na Treking.cz