Psal jsem jej i s vědomím, že závodní Lange
RL 1 mám kdesi na cestě a že časem budu moci posloužit nejenom
zprostředkovanými moudry. Předeslat musím jedno. Zásadně je nutné
rozlišit charakteristiku závodních bot (plug boots) jako takových a popis
těch, které používají špičkoví závodníci ve Světovém poháru.
Boty samotné totiž nemohou za to, že si je
borci volí extrémně malé a těsné. Není správné přenést osobní praxi
hvězd na samotný výrobek. Ten je do značné míry takový, jak si ho
vybereme a vyladíme. Nepopírám ani nepotvrzuji, že ten či ta neoblékne
jiné než tenké silonky a že možná má ten či onen z co nejmenších bot
zčernalé nehty několika prstů. Jeho volba a jeho oběť. Hodlám ale na
svém případu doložit, že závodní bota může být skvělá a pohodlná.
Malé, menší, nejmenší Když jsem své nové RL 1 prostřední tuhosti zc
(zb je měkčí, zi nejtvrdší) zkusil obout, vydržel jsem v pravé bez
ponožky sotva deset ošklivých vteřin, levou jsem radši ani nezkoušel.
Bosá noha měla ve skeletu bez botičky na délku sotva dva milimetry vůle, na
šířku se do něj pořádně nevešla. Zdálo se tedy, že jsem opravdu
nevolil příliš velké. Skoro se vkrádaly obavy z opaku.
Kouzelník čaruje
Pln důvěry jsem dorazil k botařskému
kouzelníkovi Johannu Leitnerovi v Bichlbachu. Představoval jsem si, jaké
divočiny bude muset s nahříváním a vytahováním skeletu provádět, a byl
jsem připravený na nejméně dvě návštěvy. Je to borec a umí, uklidňoval
jsem se. Žádné drama se ale nekonalo. Johann si mě bosého postavil na
skener, sejmul si má chodidla a přes počítač a tiskárnu si jejich barevný
obrys vytiskl a vystřihl. Tím získal základ, podle něhož se pustil do
práce na skeletu. Nebudete tomu věřit, ale veškeré úpravy zvládl pouze
jeho vyfrézováním. Protože botička je opravdu velmi tenká, cítíte už
při zkoušení velmi přesně, kde je třeba ještě ubrat. Za nějaké dvě
hodiny jsem si byl schopný odnést boty, jež se přinejmenším v teple
obchodu tvářily dostatečně lidsky.
Nejlepší bota mého života
Rozhodující je ovšem praxe na sněhu. I ta
proběhla nad očekávání. První dva dny jsem jezdil v tenkých ponožkách,
pak si ale botička nepatrně sedla – samozřejmě mnohem méně než
vyfutrované komerční – a od té doby používám běžnou lyžařskou.
Nikdy jsem neměl lepší botu. Tenká šlupka botičky vůbec nevadí.
Základem je totiž správně – tedy opravdu podle nohy – vytvarovaný
skelet. Komerční boty konstruované pro většinovou nohu řeší různost
požadavků především botičkou. Ta dokáže tloušťkou a přizpůsobivostí
svého materiálu „spolknout“ problémy a vyhovět tak lyžaři A až Z.
Jediným skutečně dokonalým řešením je ale bota na míru – a k ní má
takto individuálně přizpůsobený skelet vlastně nejblíže. Je v nich zima?
Z toho jsem měl už předem strach. I ten byl zbytečný. Nezažil jsem sice
skandinávských minus dvacet při vysoké vlhkosti, kdy musí být zima v
jakýchkoliv lyžácích, ale v běžných zimních teplotách si připadám
dokonce lépe než ve svých starých. V počátečních ranních suchých minus
třinácti plus větru jsem si po 2,5 hodinách musel jít nohy ohřát. Když
bylo tepleji než minus deset, tedy v běžných středoevropských podmínkách
– nullo problemo.
Jsou tvrdé?
Ano i ne. Jak jsem už předeslal v listopadu, jsou tyto zc čistě do nákleku měkčí než 4–5 let staré komerční závodní L10. Kupodivu jde také obouvání a zouvání snadněji. Tato bota je ale jiná. Je totiž použitý jiný materiál, na pocit živější, reaktivnější. Vůbec první dojem získaný už na pár metrech přesunu k vleku byl: cítím mnohem více sníh a lyži. Přestože je bota už udělaná podle regulí FIS (s mými starými stélkami Formthotics 43,5 mm, tedy asi o 7 mm vyšší než stará L10, povolená výška pro dospělé je 45 mm), je komunikace mezi chodidlem nohy a terénem mnohem lepší. Bota je i živější, „rychlejší“. Pravděpodobně jak díky jinému plastu, tak i tenké botičce. A přínosem je samozřejmě i větší pohyblivost nohy do nákleku. V neposlední řadě stojím v obou botách ideálně rovně. Je to výsledek „mistrova grifu“ se závěrečným nastavením cantingu na speciální stolici jeho vlastní konstrukce. Kdybych přecházel z měkčí a méně výkonné boty, než byla stará L10, jistě bych cítil mnohem větší rozdíl.