Od prvních lyží Sulov se Honza Satrapa dostal přes těžce vybojované Elany v Pragoimpu a poté Völkl až k prvním carvingovým lyžím Atomic, které následovaly i funcarvery Elan Parabolic. Ať si ale vzal jakékoliv lyže, často se potýkal s tím, s čím se pravděpodobně občas setká každý z nás. Ať se snažil, jak se snažil, nemohl na ledu postavit lyže na hranu a slušně carvovat. Zkoušel proto další lyže různých značek, ale stále to pro Honzu nebylo to pravé. Na měkkém se lyžovalo většinou krásně a dokázal se udržet čistě na hranách, ale jakmile se vydal na ranní umrzlou pistu, připadal si jako koza na ledě. Postupně se ho začal zmocňovat pocit, že si asi nikdy nevybere lyže, které by mu opravdu seděly a vykouzlily úsměv na tváři i na ledu.
Objev, který vše odstartoval
Když se Honza Satrapa jednou smýkal po kraji zledovatělé sjezdovky na Hochfichtu, potkal kamaráda, který i na tom vražedně prudkém a zmrzlém firnu jel čistě po hranách a nevypadal, že by mu to dělalo nějaký problém. Po tom, co si Honza zkusil jeho lyže, věděl, že to je přesně to, co několik let hledal. Byly to lyže Lusti. Došlo mu také, že pokud by se obrátil na někoho, kdo by dokázal pochopit správně jeho očekávání a poradit mu s výběrem, carvoval by na ledu už dávno.
Řekl si, že tyhle lyže musí poznat, a hned po návratu se vydal do Žacléře, kde se Lusti vyrábí. Otevřel mu usměvavý chlapík, vrazil do ruky dva modely „lušťovek“ na vyzkoušení a se slovy „zítra mi je vraťte!“ zmizel v útrobách továrny. Byl to zakladatel firmy Milan Luštinec.

Honza si v té době nakonec vybral skicrossové SCT a začal si užívat úplně odlišný pocit z lyžování. S tím také přišla velká touha po poznání toho, proč jedny lyže fungují nějak a druhé zase jinak. Začal hledat odpovědi na všechny své zvídavé otázky. Povzbuzen tak skvělou osobní zkušeností postupně pronikal do tajů konstrukce, funkčnosti nosných vrstev, učil se, jaký smysl má úhlování hran a celkově stále hlouběji poznával magii ohledně fungování jednotlivých lyží.
Postupně tak začal stále více radit svým přátelům ohledně výběru lyží, až se jednoho dne rozhodl rozeslat e-mail svým jachtařským klientům o tom, co se mu podařilo objevit v lyžích Lusti a jaký je to pocit mít lyže, které svými parametry opravdu odpovídají očekáváním lyžaře.

Množství reakcí na e-mail Honzu překvapilo a první zájmy o pomoc s výběrem lyží byly na světě. Po několika prodaných párech navrhl panu Luštincovi, co by se dalo na lyžích upravit. Nečekal, že za týden bude držet v ruce prototyp CCT Wide. Podobným způsobem pak začaly vznikat i další lyže, třeba dnes úspěšné CWR 84. A zájem o rady ohledně výběru lyží rostl. Postupně tak z původního úmyslu doporučit občas jachtařům a svým přátelům vhodné lyže vzniklo Satrapa ski, samostatný ski obchod s testcentrem lyží Lusti.
Dnes Satrapa ski kromě běžného prodeje a půjčování také pořádá testovací akce, na které vyráží se svým početným týmem a radí s výběrem lyží přímo na sjezdovce. V letošní sezóně pak také přibyla novinka – několikadenní lyžařský pobyt v rakouském Söldenu s testováním, lyžařskými semináři a wellness.
Jak říká Honza Satrapa „od vzniku Satrapa ski se spoustu věcí změnilo a stále u nás vznikají nové služby a produkty, kterými se snažíme doručit radost na sjezdovce. Přístup od odeslání prvního e-mailu ale zůstal stále stejný. Vášeň k lyžování je náš hlavní motor a pečlivé poradenství prioritou“.
www.satrapa-ski.cz
