Většina z nás nepotřebuje závodní lyže, absolutně nejdražší kolo ani in-line brusle pro profesionály. Často potřebujeme spíš poradit, abychom se v bohaté a někdy nepřehledné nabídce sportovního vybavení lépe zorientovali a následně si skutečně vybrali to, co je pro nás nejlepší. „Muži se rádi ve svém lyžařském umu přeceňují a ženy zase dávají více důrazu na design,“ říká vedoucí brněnského Helia Sportu Adam Šafarčík. Má v tomto ohledu opravdu velmi mnoho zkušeností.
Než zakotvil v Brně, pracoval na ostravské i pražské prodejně. V Helia Sportu, který má v Česku bezkonkurenčně nejkompletnější nabídku značky Nordica, samozřejmě můžete koupit špičkové obřačky Dobermann GS i celoodpružený bike za 150 tisíc. Ale jen málo z vás asi takové vybavení opravdu plnohodnotně využije a beze zbytku docení jeho kvality. A tak když si necháte poradit, můžete i ušetřit.
Vedoucí obchodu Adam Šafarčík je z generace, která vyrůstala venku. Na hřišti, na kopci, kdekoliv, kde se dalo sportovat. Aktivně hrál fotbal a víc než dvacet let jezdí na snowboardu. Které sporty u něj dlouhodobě vítězí, ale nepovažuje za nikterak důležité. „Umím se, jak se říká, postavit ke všemu a to samé můžu s klidem říct o všech lidech, kteří na brněnské prodejně Helia Sportu pracují. Přestože jsme lyžařská speciálka, naše síla spočívá právě v té všestrannosti.“ Speciálka? Proč ne, potom ale speciálka se zaměřením jak na zimní sporty (sjezdové lyžování, snowboarding, běžecké lyžování), tak na cyklistiku a in-line bruslení.


Adam Šafarčík a jeho pravá ruka, zástupce vedoucího Radim Kalich


Příjemně jsme si s Adamem Šafarčíkem, vedoucím dobře zavedené brněnské prodejny Helia Sport, popovídali. O tom, zda lyžování pod vlivem na sníh skoupých zim ztrácí na popularitě, o tom, jaký je vlastně český zákazník a zda bude i v budoucnu pro lyže chodit do kamenného obchodu.

Pan Šafarčíku, v Helia Sportu je stále jedničkou zima, nebo už ji v prodejích předstihlo vybavení pro letní sporty?

Zima je pro nás stále nejdůležitější, i když to s ohledem na poněkud rozpačité sněhové podmínky může znít překvapivě. Stále je znát, jak silnou má lyžování v Česku tradici. Víte, v létě se ty zájmy hodně tříští, ale kdo chce sportovat v zimě, stále chce hlavně lyžovat. Ať už běhat, nebo sjezdovat. Snowboarding, jakkoliv je to moje oblíbená disciplína, tu pozici ztratil, u prkna svého času zůstali jenom ti skalní příznivci. Ale i to se začíná obracet.

Kráska a zvíře (Nordica Dobermann GSR)

A nedrží lyžování stále v popředí zájmu ještě generace čtyřicátníků a padesátníků, kteří s lyžemi vyrostli? Dokáží si cestu k lyžování v takové míře nacházet i děti a teenageři?

Ta otázka spíš zní, zda si ještě dnešní mládež dokáže vůbec nacházet cestu ke sportu jako takovému. Pravda je, že nejvíc zákazníků máme asi ve věkové skupině od 35 do 65 let.

A jaký je typický český zákazník? Vy znáte Ostravu, Prahu i Brno, existují mezi zákazníky v různých regionech Česka a Moravy rozdíly?

Ano, určitě nějaké rozdíly existují. Jsou to možná drobnosti, ale když pracujete v obchodě a chcete svým zákazníkům rozumět, jsou tyto drobnosti důležité. Obecně se dá říct, že český zákazník je většinou dobře informovaný, řekl bych skoro vzdělaný v oboru. Do obchodu často přichází s poměrně jasnou představou, co chce koupit. Tak tomu dřív nebylo. Je také náročný, vyžaduje od personálu aktivní přístup a dobrý servis. Ale zároveň je i poměrně nedůvěřivý. Je jakoby připraven na to, že mu budeme chtít za každou cenu prodat to, co prodat potřebujeme.

A není to tak? Nepřesvědčujete zákazníka, aby si raději koupil jiné lyže, protože jsou pro něj lepší?

Ano, ale to není to samé jako někoho do něčeho nutit. Pokud jsme toho názoru, že zákazníkova volba není úplně správná, snažíme se zákazníka navést správným směrem. Jde nám především o to, vybrat to, co bude zákazníkovi opravdu vyhovovat vzhledem k jeho sportovním schopnostem. A tak by to mělo přece být. Abyste byli opravdu spokojení, je někdy prostě lepší vybrat si něco dražšího a jindy zase něco levnějšího, než byl původní záměr. Ono by samozřejmě bylo jednoduší v daný okamžik všechno odkývat a s úsměvem prodat například drahé výkonnostní obřačky, na které by zákazník výkonnostně neměl a jen by se na nich trápil, ale to není správný přístup. My se snažíme jít trochu dál a naším cílem je nejen to, aby zákazník z obchodu odcházel pro danou chvíli spokojený, ale aby se také rád vracel. Těší mě, když se k nám zákazník vrátí s tím, že jsme mu posledně dobře poradili, on je spokojený, důvěřuje nám, a proto u nás chce nakupovat.

Pořád platí to, že průměrný lyžař chce perfektní lyže a na boty, s prominutím, kašle?

Asi by to tak bylo, ale u nás dostane potřebné informace a většinou rychle změní názor. Při výběru bot se zákazníkem trávíme hodně času, hodně zkoušíme, porovnáváme… Nordica má nesmírně široký sortiment, takže opravdu je z čeho vybírat. A to nemluvím o možnostech dodatečných individuálních úprav bot. Kdo si u nás lyžáky koupí, má případnou úpravu zdarma, a to třeba i po čase, když začnou boty tlačit.

Nejlépe si tak lyžáky otestovat… Podobně jako lyže, to už dnes nebývá problém. U vás se také dá vybavení otestovat?

Ano, máme půjčovnu, která je perfektně vybavená lyžemi a botami Nordica. Navíc jsme obchodně propojeni s lyžařským střediskem v Koutech nad Desnou, kde má Nordica testcentrum přímo pod sjezdovkou. To má samozřejmě obrovskou výhodu, protože si můžete vybavení třeba i několikrát za den vyměnit, vše porovnat a potom se rozhodnout, co si koupíte. Funguje to výborně a také k nám do brněnské prodejny přicházejí lidé s tím, že si v Koutech lyže nebo boty otestovali a nyní už přesně vědí, co chtějí.

Helia Sport má také svůj e-shop. Jak do budoucna vidíte šanci kamenných prodejen v boji s nakupováním na internetu?

Myslím si, že pro lyže nebo pro kolo si rozumný člověk vždy přijde do obchodu. Jsou to docela drahé věci a na kolo se určitě budete chtít posadit, než za něj zaplatíte 50 nebo 60 tisíc. Lyže si dnes každý chce otestovat, boty alespoň vyzkoušet, takže nejrozumnější způsob nákupu tohoto sortimentu je stále kamenná prodejna. Dalším důvodem je potom třeba servis, budete přece potřebovat namontovat a seřídit vázání, případně sestavit kolo. Ona většina zákazníků, kteří nakoupí na našem e-shopu, stejně do prodejny zavítá, takže se nám to dobře doplňuje.

HELIA SPORT BRNO

Úvoz 429/ 61, Brno
tel.: 541 241 291
Otevírací doba: Po–Ne: 9:00–19:00

www.heliasport.cz