Itálie 2020/21
Stejně jako v posledních letech se nejvíce nových lanovek staví v Dolomitech v oblasti Sella Rondy, dále na „nablýskaném“ Kronplatzu a také v rozvíjející se oblasti Tre Cime. Kvůli chystané olympiádě se výrazněji staví také v Cortině d´Ampezzo.
Expresní 8sedačka Costoratta nahradí poslední pomalou sedačku na zeleném okruhu Sella Ronda, a to z průsmyku Passo Campolongo směrem do údolí Alta Badia.
Mohutně se investuje také v méně nápadném středisku Carezza nedaleko Bolzana. Místo dvou sedačkových lanovek tam začne sloužit 10místná kabinka na trase Frommer Alm–Kölner Hütte, jež upoutá pozornost i svou architekturou – její horní stanice totiž bude plně zapuštěná do terénu. Zároveň se prodlouží trasa expresní 6sedačky Tschein, čímž nahradí vlek Moseralm Baby, který bude odstraněn.
V Cortině d'Ampezzo, kde má v příštím roce proběhnout mistrovství světa v alpském lyžování a za dalších 5 let pak lyžařské závody olympijských her, by mělo během sezóny 2020/21 dojít k propojení areálů Tofana a 5 Torri novou 10místnou kabinkou, která povede z lokality Pocol.
Dále starší repasovaná 4sedačka s bublinou, přemístěná z rakouského Kaprunu, nahradí dvě historické lanovky v horské kotlině Ra Valles pod Tofanou – 3sedačku Pian Ra Valles a 2sedačku Bus Tofana. Její trasa bude v místě přestupu mezi původními lanovkami zalomena průjezdnou mezistanicí s možností výstupu. Vysokohorské sjezdovky v Ra Valles tak prakticky v celém rozsahu konečně obslouží pohodlná a rychlá lanovka.
Každoroční vysoké investice pokračují i na Helmu v lyžařské oblasti Tre Cime v údolí Pustertal. Nová vysokokapacitní oběžná 10místná kabinka Helmjet uleví dosavadní přetížené kyvadlové kabině, která zajišťovala jednak přístup ze Sextenu do lyžařského areálu na Helmu, jednak tranzit lyžařů mezi areály Rotwand, Stiergarten a Helm.
Po mnoha letech příprav se důstojné náhrady na Kronplatzu dočká páteřní lanovka z Olangu na vrchol. Výkonná, prostorná a pohodlná 10místná kabinková lanovka s rychlostí 6,5 m/s a přepravní kapacitou 3 900 os./hod. upoutá pozornost architektonicky svéráznými budovy stanic s bohatým prosklením, umožňujícím výhled ze stanice ven i pohled zvenku dovnitř na technologii lanovky.
V údolí Val di Fassa na Belvederu nad městem Canazei nahradí 4sedačku Kristiania modernější krytá 6sedačka. Nová lanovka bude postavena v prodloužené trase s horní stanicí přímo na vrcholu Col dei Rossi, dosud přístupném pouze kyvadlovou kabinou. Vrchol je zároveň přestupní stanicí ve směru na Ciampac, a nová lanovka tak výrazně zpříjemní přejezd tam z Belvederu.
Ve Val Gardeně vznikne nová černá sjezdovka Cir, a to v trase staré kabinkové lanovky z Wolkensteinu na Dantercepies, která byla nahrazena novou lanovkou v odlišné trase již před lety.
Itálie 2019/20
Alta Badia: novou kabinkou k poutnímu kostelíčku
V postranním údolí Edelweiss nad Colfoscem nahradí vlek Stella Alpina s mírnou a poměrně krátkou sjezdovkou expresní 6sedačka. Sjezdovka bude rozšířena a posíleno zasněžování. Nad střediskem Pedratsches na úpatí skalního masivu Kreuzkofel bude nahrazena 2sedačka moderní 10místnou kabinkou. Nedaleko horní stanice lanovky se nachází oblíbený výletní cíl – kostelíček. Stávající sjezdovka bude rozšířena a ve strmém úseku doplněna o lehčí variantu. Vybudován bude zábavný lyžařský park La Crusc s dětskou hravou dráhou Fun Line, crossovou dráhou a funparkem. Dále se rozšíří dva úseky frekventovaných sjezdovek – jednak závěrečná část červené tratě z vrcholu Piz la Ila do La Villy, která slouží jako lehčí alternativa černé závodní sjezdovky Gran Risa, a jednak hlavní červená i mírnější objížďka v lokalitě Gardenaccia, spojující La Villu s Pedratsches.
Arabba Marmolada: bezpečnější spojení s Marmoladou
Okolo sjezdovky Padon 1, klíčové spojnice mezi Arabbou a Marmoladou, bude vybudován systém na odstřelování lavin Gaz-ex.
Cortina d'Ampezzo: nová lanovka z města na Tofanu
Tradiční letovisko Dolomit bude v r. 2026 podruhé ve své historii hostit zimní olympiádu a už za dva roky mistrovství světa v alpském lyžování. Její místy již dost omšelá lyžařská infrastruktura se tak dočká zásadní rekonstrukce.
V letošní sezóně lyžaři uvítají především pohodlnější přístup z města na Tofanu. Nová 10místná kabinka nahradí starou kyvadlovou kabinu směřující na vrcholek Col Druscie, odkud lze navazující lanovkou pokračovat do lokality Ra Valles nebo po přejezdové cestě do areálu se závodními tratěmi Pomedes. Díky mezistanici v lokalitě Colfiere nahradí kabinková lanovka také starou 2sedačka, která obsluhovala sjezdovky z Col Druscie. Nově vybudované bude také zázemí dolní stanice lanovky s pokladnami a barem.
Spolu s novou lanovkou bude v celé délce rozšířena a nově zasněžována také dosud úzká návratová sjezdovka z Tofany a Col Druscie do Cortiny d´Ampezzo.
V lokalitě 5 Torri bude vybudována nová tréninková sjezdovka pro závody v obřím slalomu a slalomu.
Campiglio – Folgarida Marilleva Madonna Pinzolo: příjemnější výjezd na Spinale
V Madonně di Campiglio nahrazuje krytá 6sedačka Nube d´Oro pomalou a hrkavou dvousedačku na Monte Spinale, což zpříjemní lyžování na přilehlé červené sjezdovce i její černé variantě, neboť nebude nutné kvůli „rychlosti“ výjezdu sjíždět až do města k páteřní kabince Spinale, která beztak není vybavena ani plnohodnotnými sedačkami. Nová lanovka má oproti své předchůdkyni prodlouženou trasu s níže situovanou nástupní stanicí.
Přesun z Marillevy do Folgaridy zrychlí krytá 6sedačka Bassetta–Monte Spolverino, která vyrůstá v trase bývalé 2sedačky.
Helm Rotwand / Tre Cime: více příjemných sjezdovek k luxusní 8sedačce
Příjemné červené sjezdovky na vrcholu Helmu v údolí Hochpustertal byly dosud obsloužené pomalou 3sedačkou, což jim ubíralo na „pohodě“. Nově je obsáhne luxusní 8sedačka s bublinou a vyhřívanými sedačkami s kapacitou 3 600 os./hod. Trasa lanovky bude lehce prodloužená směrem do údolí a zároveň vedená méně exponovaně vůči větru. Na svahu také přibudou nové varianty sjezdovek. Nástup na lanovku bude mimořádně pohodlný i pro malé děti, jimž se podle výšky postavy přizpůsobí výška nástupiště.
Kronplatz: další krátká kabinka
Na Kronplatzu, pověstném oblibou kabinkových lanovek, letos zmizí další sedačka – krátká a neodpojitelná Rara v průsmyku Furkelpass. Nahradí ji 10místná kabinka, ovšem v nové a o něco prodloužené trase. Stávající sjezdovky budou rozšířeny a v trase původní lanovky vznikne další červená sjezdovka. Na severní straně vrcholu Kronplatzu propojí nový výtah horní stanice kabinkových lanovek Kronplatz 1+2 a K2000 s muzeem Lumen a restaurací AlpiNN.
V sezóně 2020/21 pak přijde na řadu náhrada páteřní kabinky z Olangu na vrchol.
Obereggen: rychlejší tranzitní lanovka
Krátkou, avšak pomalou 4sedačku Reiterjoch, která slouží především pro spojení Obereggenu s Pampeagem, nahradí expresní 8sedačka.
Paganella: nová lanovka i sjezdovka
Nově vybudovaná lanovka nahradí starou 2sedačku Malga Zambana–La Selletta, ovšem ve výrazně prodloužené trase. Její nástupní stanice se totiž bude nacházet výrazně níže, a to v lokalitě Dosson nad Andalem, výstupní stanice pak zůstane na vrcholku Selletta. Zároveň bude vykácena také nová červená sjezdovka o délce 2 km s převýšením 500 m a průměrnou šířkou téměř 50 m. Sjezdovka uleví i stávající přetížené sjezdovce M, která byla jedinou lehkou trasou vedoucí z centra areálu (Doss Pela) směrem do údolního Andala.
Plose: konečně dostatek vody pro zasněžování
Lyžařská planina Plose nad Brixenem v údolí Eisackta se letos dočká nové zasněžovací nádrž s kapacitou 68 000 m3, díky níž bude možné zasněžit všechny hlavní sjezdovky už před Vánoci.
S. Martino di Castrozza Passo Rolle: modernizace lanovek kolem Cima Tognola
Menší, ale rozmanitý a hlavně romantický lyžařský areál nad San Martinem di Castrozza je komornější než většina středisek Dolomit, ovšem za cenu místy omšelejších lanovek – ty nejstarší a nejpomalejší se nacházejí kolem hory Cima Tognola, přes kterou jsou propojeny lokality Tognola a Malga Ces. Na úpatí Cima Tognoly letos nová expresní 6sedačka Cigolera v prodloužené trase nahradí stejnojmenný vlek. V příštích letech pak má následovat náhrada navazujících lanovek.
Seiser Alm: kapacitnější propojení
Krátká a pomalá sedačková lanovka Bamby bude nahrazena kapacitnější a rychlejší expresní 6sedačkou, která v nejrušnějších dnech sezóny zabrání vzniku front při návratu lyžařů z nejvzdálenější lokality Florian zpět do centra Seiser Almu.
Val Gardena (Gröden): upgrade sedačky Comici
V údolí Gardena nad Wolkensteinem bude „upgradována“ stávající sedačková lanovka Comici pod stejnojmennou horskou chatou, kde se nachází také oblíbený funpark – lanovka dostane nové vyhřívané sedačky s modrou bublinou.
Itálie 2018/19
Cortina d´Ampezzo: širší a časem i lépe propojené sjezdovky
Někdejší olympijské středisko a stále šarmantní letovisko v investicích do svého přepravního parku oproti sousedním údolím Dolomit poněkud zaostává, nicméně v souvislosti s pořadatelstvím lyžařského mistrovství světa v r. 2021 přeci jen dostává inovační impuls.
Už v letošních sezóně probíhají terénní úpravy a rozšiřování sjezdovek v areálu pod Tofanou, v dalších letech přijdou na řadu i nové lanovky.
Nejvýraznější novinkou by měla být lanovka z areálu Tofana do dosud odloučené lokality Cinque Torri, kde je mj. situována tréninková sjezdovka a propojení tedy využijí i závodníci během mistrovství. Dále bude nahrazena „ostudná“ kyvadlová kabina od olympijského areálu na pahorek Col Druscie, odkud pokračuje další lanovka do vysokohorské kotliny Ra Vallees, anebo přejezdová cesta do areálu Tofana. Novou přístupovou lanovkou by měla být oběžná kabinková lanovka, tedy s vyšší kapacitou a bez intervalů mezi jízdami.
Gitschberg Jochtal: atraktivnější pro pohodové lyžaře
Nová kabinková lanovka s mezistanicí nahradí původní sedačku s výukovým terénem Breiteben a vlek se středně náročnou tratí Sergerwiese, a to v prodloužené trase s nástupní stanicí níže na mýtině Kieneralm. Trendem posledních let je stavba kabinkových lanovek na cvičných sjezdovkách, využívaným lyžařskými školami a začátečníky – právě lehkou modrou trať Breiteben obslouží horní úsek kabinky. Spodní úsek s dosud málo využívanou černě značenou sjezdovkou doplní ještě nová, resp. znovubnovená červená sjezdovka Wastl Huber, čímž se tato část areálu výrazně zatraktivní. Gitschberg tak poskytne plnohodnotné lyžování jak na holé a poměrně strmé, ovšem široké pláni Gitschbergu, tak na přívětivějších terénech chráněných lesem. V dalších letech se plánuje rozšířit a terénně upravit sjezd do údolního Meransenu tak, aby se stal z částečně přejezdové cesty plnohodnotnou sjezdovkou i pro opakované jízdy. Mimoto se má areál rozšířit na svahy Kleingitsch – momentálně funguje na jeho úpatí poize málo atraktivní vlek Mitterwiese. Ten by měl být nahrazen kabinkovou lanovkou, ovšem ve zcela jiné a delší trase s horní stanicí ve výšce 2 250 m n. m. Odtud povedou i tři zcela nové sjezdovky – nejlehčí „sklouzne“ do stávající modré trati Mitterwiese, hlavní červená se bude držet hřebenové části, takže nabídne kromě svižného sklonu i pěkné výhledy. Z ní se později oddělí ještě strmější černá varianta.
Lyžařský areál nad Meransenem by měl být v budoucnu lépe přístupný i od nádraží v údolním Mühlbachu, kde stávající malou kyvadlovou lanovku nahradí nová, jejíž horní stanice se bude nacházet blíže lyžařskému areálu. Podobně jako Kornplatz nebo Helm v údolí Hochpustertal tak budou zdejší sjezdovky dosažitelné ekologicky vlakem.
Helm Rotwand: vyhřívaná 6sedačka místo drkotavé lanovky
Velké plány na propojení areálů od rakouského Sillianu přes Helm a Rotwand až po Padolu v údolí Comelico a vznik houpačky se 160 km sjezdovek nabírají mírné, nicméně očekávané zpoždění a přednost tak dostává modernizace lanovek ve stávajících areálech – a zvláště Helm si to opravdu zaslouží. Kromě hlavní 6místné kabinky z Vierschachu jsou v podstatě všechny zbývající lanovky na Helmu zastaralé či nepohodlné. Letos se náhrady dočká 2sedačka, kopírující horní polovinu trasy kabinky, podél níž se vine oblíbená červená sjezdovka – nová lanovka bude 6sedačková s bublinou a vyhříváním. V dalších letech bude pravděpodobně nahrazena kyvadlová kabina ze Sextenu kapacitnější a pohodlnější oběžnou kabinkovou lanovkou, nahrazena by měla být i pomalá 3sedačka na nejvyšší vrchol Hahnspiel. Nepříjemným místem pro méně zdatné lyžaře, kteří se přesouvají z Rotwandu a Stiergartenu k Helmu, je cílový černý úsek do Sextenu (Kristlerhang) – ten letos „dostane“ novou a lehčí objížďku. Zde by velmi pomohla návratová lanovka na Helm, díky níž by nebylo nutné sjíždět až dolů do Sextenu. Na protilehlém Rotwandu vzniká nová lehká varianta sjezdovky podél kabinkové lanovky Signaue.
Ve velkém se tu stále investuje i do zasněžování, hlavně jeho kapacity, a to přesto, že je v alpském měřítku na špičkové úrovni už dlouho – letos se tak doba potřebná pro zasněžení páteřních sjezdovek zkrátí na neuvěřitelných 40 hodin.
Kronplatz: facelift dvou lanovek
Na úpatí Kronplatzu v St. Vigilu dostane nové 12místné kabinky krátká lanovka Skitrans Bronta, která přemosťuje vesničku na cestě mezi svahy Kronplatzu a Piz de Plaies.
Dále se nových sedaček, kožených a ergonomicky tvarovaných, dočká i 6sedačka Arndt, která zčásti kopíruje kabinkovou lanovku z Olangu na vrchol. A právě „stará“ 6místná kabinka Olang 1 a 2 by měla dosloužit napřesrok – nahradí ji prostornější a pohodlnější kabinka.
Klausberg: nová kabinka Panorama
Klausberg, úzká lyžařská kotlina schovaná v údolí Ahrntal na jižním úpatí Zillertalských Alp, nahrazuje 3sedačku Hühnerspiel novou kabinkovou lanovkou Panorama, jejíž horní stanice bude stát o něco výše a přilehlé sjezdovky všech obtížností budou terénně upraveny a rozšířeny.
Livigno: nová sedačka na Passo d´Eira
Oblíbené bezcelní a sněhově spolehlivé Livigno plánovalo využít odvrácený svah Monte della Neve na Mottolinu pro novou lanovku a sjezdovku Vallaccia se 700m převýšením, kvůli ochraně přírody však bylo nakonec donuceno již zahájenou výstavbu zastavit. A že se na tom brzy nic nezmění, značí i letos nově budovaná sedačková lanovka v prodloužené trase místo vleku na Passo d´Eira, na niž budou použity díly z nerealizovaného projektu Vallaccia.
Nová lanovka Passo d´Eira povede ze stejnojmenného průsmyku k horní stanici kabinkové lanovky Mottolino a obslouží přilehlou modrou sjezdovku.
Pinzolo: bezpečnější lanovka pro začátečníky
Starodávnou 2sedačku, která sloužila na cvičné modré sjezdovce v mezistanici Pra Rodont, nahradí expresní 6sedačka Fossadei s dětskou pojistkou.
San Martino di Castrozza: pohodlnější přístup z města
Z centra San Martina na úpatí malebné horské skupiny Pale na jihu Dolomit vyjede namísto pomalé 3sedačky nová 10místná kabinka Colbricon Express, která zároveň nahradí i 4sedačku Malga Ces–Valbonetta, kterou využívají hlavně začátečníci a školy.
V příštích letech se obměny dočkají zastaralé dvousedačkové lanovky v romantické horské krajině mezi Malgou Ces a Malgou Tognola a v nedaleké budoucnosti by se měl areál San Martina propojit s výše položeným sedlem Passo Rolle.
Seiser Alm: 6sedačka Sonne na panoramatickém svahu
Horská louka, která je rájem malých dětí, méně zdatných lyžařů a romantiků, letos nahradí dvousedačkovou lanovku Sonne moderní odpojitelnou 6sedačkou. Lanovka se nachází na jižním svahu Piz, kam z druhé strany vede kabinkové lanovka ze St. Ulrichu ve Val Gardeně. Tato část Seiser Almu je poněkud opomíjená, jednak kvůli zastaralejším lanovkám, ale třeba i trasám sjezdovek, které křižují silnici. Nová lanovka by spolu s novou úpravou tratí mohla tuto panoramaticky jedinečnou lokalitu oživit.
Schnalstal (Val Senales): lehčí sjezdovka do údolí
Z velmi širokých a často až neuvěřitelně liduprázdných sjezdovek v ledovcovém areálu vedla zpět do střediska Kurzras v údolí Schnalstal jediná návratová trať – černá s opravdu strmým závěrem. Od nadcházející sezóny bude mít lehčí variantu, vedenou mírnějším terénním zářezem v jejím sousedství.
Schöneben: nové propojení s novou sjezdovkou
Nová kabinková lanovka propojí středně velký areál Schöneben s menším a opomíjeným areálem Haideralm nad jezerem Reschensee. Lanovka povede z obce St. Valentin, od stávající stanice lanovky na Haideralm, šikmo svahem přes mezistanici a navazující, rovněž nově vybudovanou kabinku Höllental do vrcholových partií Schönebenu. Zpět se lyžaři svezou po nové, atraktivní, široké červené sjezdovce Höllental s krásným výhledem na jezero Reschensee, z níž bude odbočovat přejezdová cesta k mezistanici propojovací lanovky (do St. Valentinu je třeba sjet z mezistanice lanovkou). V budoucnu se počítá s novou sjezdovkou z Haideralmu do mezistanice propojovací lanovky.
Sterzing – Rosskopf: kombinovaná lanovka a sjezd až k dálnici
I když na Rosskopfu mnoho českých lyžařů nepotkáte, zná ho vlastně každý, kdo přijíždí do Itálie přes Brennerský průsmyk – přístupová kabinková lanovka z elegantního městečka Sterzing totiž stoupá přímo nad dálnicí. Její rezavé sloupy ovšem rodinnému areálku lákavou reklamu nedělají. Nahoře se však rozkládá prostorná kotlina s příjemnými červenými sjezdovky nad hranicí lesa i v lese. Ty nejvýše položené od nadcházející sezóny obslouží nová lanovka s 8místnými kabinkami a 6místnými sedačkami, která nahradí vysloužilou 3sedačku International. Navíc by se měla otevřít i nová návratová sjezdovka, která z areálu svede lyžaře až do údolí.
Itálie 2017/18
Arabba: ještě mírnější průjezd
Arabba je jedním z lyžařských uzlů okruhu Sella Ronda, a tedy významným „tranzitním“ střediskem. Hlavní svah Porta Vescovo je však poměrně strmý a skalnatý, a tedy poněkud příliš náročný pro méně zdatné lyžaře. V posledních letech však pro ně přibývá lehčích variant průjezdu.
Poté, co byla vloni postavena nová kabinka Portados, už není nutné vyjíždět až do skalní průrvy na Porta Vescovo, odkud vede zprvu dosti strmá trať. Letos vznikne ještě nová varianta mírného přejezdu mezi kabinkovou lanovkou Portados a sedačkovou lanovkou Carpazza, čímž se průjezd Arabbou po oranžové trase Sella Rondy dále usnadní.
Dále bude nahrazena 4sedačka Fodom, vedoucí z Arabby směrem do údolí Fassa, novou 10místnou kabinkovou lanovkou. Díky posunu horní stanice o něco výše se zároveň zlepší spojení s výletní lanovkou na Sass Pordoi, k níž je nutné dojít ještě zhruba 200 m pěšky. Původní 4sedačka ještě nepůjde do šrotu – přestěhuje se do sousedního údolí Fassa, kde nahradí dvě staré sedačky z obce Pera di Fassa do lyžařského areálu Catinaccio.
Cortina d´Ampezzo: nová černá varianta
Nová černá sjezdovka Scoiattolo (délka 905 m, převýšení 238 m, max. 55 %) byla vybudována v lokalitě Faloria nad sedlem Tre Croci.
Kronplatz: slunečná, přesto ještě uměle vyhřívaná 6sedačka
Na Kronplatzu byla nahrazena původní krytá 4sedačka Sonne na vrcholové jižní pláni modernější a kapcitnější 6sedačkou, která bude mít vyhřívané sedačky, dětskou pojistku a opěrku na nohy pro každého cestujícího zvlášť.
Terénně se upravil i snowpark, díky čemuž spotřebuje méně sněhu a bude dříve otevřen na začátku sezóny.
Folgarida Marilleva: rychlejší návrat z Madonny
Stará propojovací 3sedačka Malghette mezi Marillevou a Madonnou di Campiglio byla letos nahrazena moderní odpojitelnou sedačkovou lanovkou s bublinou, čímž se zrychlí a zkapacitní návrat z Madonny di Campiglio přes vrchol Monte Vigo do Marillevy i Folgaridy.
Marmolada: výtahem na sjezdovku
Nový výtah spojí horní stanici lanovky Punta Rocca na Marmoladě se sjezdovkou, odpadne tak dosavadní pěší sestup po schodech.
Reschenpass: mezinárodní skipas na 211 km sjezdovek
Poté, co se v loňské sezóně rozpadl společný skipas Reschenpass pro rakouský Nauders a italský Schöneben a Haider Alm, zrodil se letos nový superskipas, který kromě těchto znovu usmířených areálů zahrne i Watles, Trafoi a Sulden na jihotyrolské straně hranice. Všechny dvou- a vícedenní skipasy budou mít automaticky podobu superskipasu, který ponese název Zwei Länder Skiarena. Oblast Reschenpassu se tak stane mnohem lákavější pro lyžaře, kterým nevadí zhruba půlhodinové dojíždění, ale ocení rozmanitý výběr svahů.
Nauders je moderní všestranný a rodinný areál, kde nechybí ani sportovnější a freeridové terény. Schöneben je typicky rodinný areál s širokými sjezdovkami a převážně pohodlnými sedačkovými lanovkami. Haider Alm je malý, s poněkud náročnějšími terény a zaostalejší infrastrukturou, tedy ideální pro milovníky retra a klidu. Watles je rovněž malý areál, ale moderně vybavený a s několika parádními širokými a hravými sjezdovkami. Sulden nabízí vysokohorské lyžování nad 3 000 m n. m. a Trafoi je malý retro areálek rodinného typu.
Schnalstal: Lazaun v novém
Dříve ztrátový Schnalstalský ledovec dostal před pár lety do rukou rakouský lyžařský boss a vizionář Peter Schröcksnadel, vlastnící mj. Hochficht či Heiligenblut. Jelikož má blízko k závodnímu lyžování, prvním krokem bylo vybudování nové tréninkové tratě v ledovcovém areálu, která sem láká týmy z celého světa. Letos bude nahrazena stará dvousedačka z konce 70. let na vrchol Lazaun za moderní 10místnou kabinkovou lanovku, která zvýší nejen pohodlí lyžařů, ale i sáňkařů, kteří lanovku zhusta využívají. I Lazaun má závodní historii – kdysi zde lyžovali taková esa jako Stenmark, Thöni a Krizaj. Terénně upravena bude i přilehlá sjezdovka, která by znovu mohla získat homologaci FIS.
Stilfserjoch: na ledovec do tří a půl tisíc i v zimě?
Oživuje diskuze ohledně přístupové lanovky do ledovcového areálu nad sedlem Stilfserjoch/Passo Stelvio z údolí Vinschgau. V létě tam byl letos poprvé kvůli teplému počasí přerušen letní lyžařský provoz. Naopak v pozdním podzimu a na jaře, kdy už je silnice do sedla uzavřená, by tamní ledovec mohl být atraktivní alternativou severotyrolských ledovců. Na přelomu století už plánům na stavbu lanovky na Stilfserjoch zabránil strach z konkurence nedalekému Suldenu. Ten si v rukou německého investora vede velmi slušně, rozvíjí se, dostal však „na krk“ i prodělečný areálek v Trafoi, takže ho nové plány opět spíše děsí.
Tre Cime Dolomity: z Helmu do Val Comelica na lyžích už brzy
Propojení lyžařských areálů Helm, Rotwand a Val Comelico, plánované do „nejbližších“ let, získává konkrétnější obrysy. Aktuálně jsou vyprojektované tři lanovky, které pomohou propojit Kreuzbergpass na půli cesty mezi Rotwandem a Val Comelicem s oběma stávajícími lyžařskými areály. Nyní lze z Kreuzbergpassu sjet po cestě do lokality Valgrande, odkud v budoucnu povede lanovka zpět směrem ke Kreuzbergpassu i opačným směrem ke sjezdovkám nad Padolou. Z Kreuzbergpassu k Rotwandu pak povede další kratší lanovka, od níž bude možné sjet po cestě ke křižovatce lanovek Signaue a Drei Zinnen. Investice mají spolknout 44 mil. eur, z čehož 70 % by měly zajistit dotační zdroje. Oblast, dříve nazývaná Hochpustertal, pak Sextenské Dolomity, se nyní označuje jako Tre Cime Dolomity.
Val Gardena: z Wolkensteinu s Pininfarinou
Nejtřpytivější novinkou Dolomit bude nová lanovka designovaná podle studia Pininfarina, která nahradí původní 4sedačku Piz Seteur v lokalitě Plan de Gralba. Nová lanovka – 10místná kabinka – povede novou trasou s mezistanicí a skončí o 200 m výše než původní lanovka. Jedna z nejvytíženějších lanovek na zelené trase Sella Rondy bude mít vyhřívané sedačky a přepravní kapacitu zvýšenou na 3 450 os./hod. Prodloužené nástupiště zajistí pohodlnější nástup.
Val di Fassa: kompletní přestavba na Ciampacu
Lyžařský areál Ciampac v Albě di Canazei, který je poměrně nově přes vrchol Col dei Rossi propojen kabinovou lanovkou s hlavním areálem Belvedere, se těší zvýšenému zájmu lyžařů, kteří sem rádi zavítají z příliš rušného území Sella Rondy. Přístupová kabinová lanovka z údolí však už nápor nezvládala. Čím dál vytíženější kyvadlovou lanovku z Alby proto nahrazuje oběžná lanovka s 10místnými kabinkami. Horní patro areálu, které obsluhovala jedna expresní 4sedačka, se rozdělí na dva úseky – původní 4sedačka bude zkrácena a doplní ji navazující nová 4sedačka. Tím získá „svou“ lanovku jak plochý spodní úsek sjezdovky, využívaný pro výuku, tak strmější horní úsek – lyžaři různých výkonností se tak lépe rozptýlí, ovšem ti, kdo projíždějí dále směrem do areálu Buffaure, budou muset více přestupovat. Do areálu Catinaccio se z údolní vesničky Pozza di Fassa lyžaři dostanou rychleji a pohodlněji novou 4sedačkou, která sem byla přemístěna z Arabby. Lanovka bude nově přepravovat i pěší. Terén kolem nových stanic lanovek je upraven tak, aby byl příjezd a odjezd lyžařů bezpečnější.
Itálie 2016/17
Arabba: konec pochodům
Nová lanovka Arabba Fly vytvoří lanovkové přemostění městečka, díky němuž bude možné přejet mezi svahy Porta Vescovo a Burz bez pěšího pochodu. Cesta 450 m dlouhou odpojitelnou lanovkou potrvá pouhou minutu a půl – na straně Porta Vescovo se její stanice bude nacházet v blízkosti stávajícího nástupního terminálu, na straně Burz o něco výše nad současnou stejnojmennou 4sedačkou. Pohodlnější průjezd Arabbou potěší v první řadě lyžaře na oranžové i zelené trase Sella Rondy – na celém okruhu tak už bude zbývat jediný přechod silnice ve Wolkensteinu (Val Gardena). Šestisedačka naopak „zničí“ stánkové městečko s občerstvením na trase původního pochodu, což bylo i důvodem, proč se zahájení stavby neustále odkládalo. Zároveň byla definitivně rozmontována stará rachotivá dvousedačka Portados, která vedla z Arabby zhruba do půli svahu Porta Vescovo. V nejbližších letech ji nahradí nová – jaká bude a kam přesně povede, jistě spolurozhodnou opět „pípance“ tak, aby nekanibalizovala tržby „sesterských“ kabinových lanovek DMC a Funifor.
Folgarida Marilleva: ostrý Grizzly
Mírumilovné rodinné středisko ve Val di Sole s modrými hemžišti trochu vycení zuby – nová černá sjezdovka Little Grizzly se z vrcholu Monte Vigo krátce, ale ostře (max. sklon 70 %) vrhne směrem k horské louce Malga Panciana, a to v průměrné šíři 50 m. Černá trať Grizzly bude náročnější alternativou hlavní, modře značené sjezdovky Orso Bruno.
Kronplatz: nové muzeum a více wi-fi
Na vrcholu budou mít lyžaři novou kulturní atrakci – Messnerovo horské muzeum, které je přinejmenším stejně pozoruhodné i z architektonického hlediska, když každý betonový díl stavby je zcela jedinečný. Do „důchodu“ odešla válcovitá kabinka Belvedere, kterou nahrazuje nová, rovněž 15místná, ovšem hranatá s wi-fi připojením po celé trase. Tato kabinkománie Kronplatzu budí v jedněch obdiv, druhé zase poněkud obtěžuje kvůli neustálému zouvání lyží i na těch nejkratších sjezdovkách. Nabízí se otázka, proč se nestaví třeba telemixy? Na své by si přišli jak kabinkáři, tak ti, kdo se raději svezou sedačkou.
Livigno: nová supersjezdovka, ale asi až napřesrok
Velké rozšíření lyžařského území se chystá v Livignu na Mottolinu – na svahu odvráceném od města vzniká nová 6sedačková lanovka s převýšením 638 m a několika přiléhajícími červenými sjezdovkami. Kvůli byrokratickým průtahům se však pravděpodobně nestihne dokončit do zimy 2015/16.
Schnalstal: nový tréninkový svah
Na Schnalstalském ledovci byla vybudována nová sjezdovka, která na podzim potěší trénující reprezentanty (velmi si ji pochvaloval i Rakušan Marcel Hirscher) a v zimě lyžaře se sportovní krví. Nová tréninková trať je 550 m dlouhou direttissimou, padající z ledovce pod Grawandem ke Gletschersee se sklonem až 60 %. Díky kompletnímu zasněžování umožňuje trénink slalomu a obřího slalomu už v brzkém podzimu. Pokřtěná je podle zdejšího rodáka a zakladatele jediného jihotyrolského ledovcového střediska.
Tonale: na ledovec v pohodlí kabinky Nové spojení letoviska Tonale s ledovcem Presena se buduje už od r. 2014 a dokončeno bude před zimní sezónou 2015/16. Na moderní kabinkovou lanovku vedoucí do sedla Paradiso naváže 8místná kabinková lanovka, která nahradí starou pomalou dvousedačku a oba ledovcové vleky – výstupní stanice nové kabinky tedy bude až v nejvyšším bodě ledovce. V rámci modernizace budou odstraněny stávající vleky i dávná sedačka Alveo Presena, která kdysi obsluhovala svah v postranním údolí. Zmizí tak poslední „skanzen“ oblasti.
Val di Fassa: strategická lanovka Velkou událostí je nová lanovka na samém konci údolí ve vesničce Alba di Canazei. Kabinová lanovka systému funifor (dvě nezávisle se pohybující kabiny s širokým rozchodem lan, zajišťujícím stabilitu při větru až 100 km/h) z Alby na vrchol Col dei Rossi jednak vytvoří novou přístupovou linku z údolí do areálu Belvedere a na Sella Rondu, jednak funifor de facto spojí Belvedere s areálem Ciampac, který se rozkládá nad Albou di Canazei na protilehlé straně údolí. Z Belvederu do Alby nevede žádná sjezdovka, oběma směry je tedy nutné cestovat novou lanovkou. Funifor bude kýženou alternativou k hlavní kabinkové lanovce, která vede z rušného Canazei a která je v ranní špičce chronicky přetížená.
Val Gardena: černá Paprika Nejvyšší partie Piz Sella se dočkají rychlé a komfortní lanovky a také nové sjezdovky – černá Paprika propojí vrchol s hlavní sjezdovkou na Plan de Gralba v přímější trase (délka 1 050 m, převýšení 294 m, max. sklon 35 %).


































