Unikátní bezpečnostní špička i patka

oncept vázání vychází z tradičního pojetí sjezdových vázání – bezpečnost dělá špička a tuhost patka. Konstruktéři Fritschi se rozhodli, že bezpečnostní funkci implementují do špičky i patky. Vypínací sílu si tak můžete nastavit jak na špičce, tak na patce. Tímto světovým unikátem se u vázání s piny ve špičce pyšní jen vázání značky Fritschi Swiss – Tecton 13 a pro skitouring optimální Vipec Evo 12.

Nabídka Fritschi Swiss je přehledná

Vybrat vázání je u některých značek oříšek. U Fritschi je to naopak. U všech free disciplín je ideální Tecton 13 (DIN 5–13, 550 g). Pro skitouring je optimální Vipec Evo 12 (DIN 4–12, 500 g). Pro skialpování ve stylu na lehko se hodí Xenic 10 (DIN 4–10, 280 g), ve verzi pro lehčí skialpinisty (hlavně junioři a děti) Xenic 7 (DIN 3–7). Všechna vázání jsou bezpečnostní, s brzdami a s možností nasadit haršajsny pro výstup po zmrzlém sněhu.

Hitech materiály

Vázání Fritschi Swiss je vyrobeno z velmi kvalitních plastů i karbonu. Z ušlechtilé oceli nebo lehkých kovových slitin jsou části, kde je v třecím kontaktu vázání s botou a kde působí největší síly. Ve Fritschi si zakládají na tom, že všechny použité komponenty a materiály jsou „Made in Switzerland“. Každé vázání projde výstupní kontrolou, kde se ověří správnost funkce.

Fritschi vypne i v lavině

Laviny ohrožují freeridery i při výstupu. U všech ostatních techových a hybridních vázání se musí aretovat špička, aby se samovolně nevypínala. U Tectonu a Vipecu je to vyřešené tak, že i když špičku zaaretujete, stále platí, že vypínací síla je na úrovni nastavené na stupnici, např. DIN 7. Takovou sílu proud laviny překoná a lyžař osvobozený od lyží má mnohem větší naději, že se nedostane hluboko pod povrch sněhu. Připnuté lyže totiž stahují lyžaře pod lavinu.
Dalším benefitem v této prekérní situaci je snížení rizika mechanického poranění nohou v případě, že vás lavina jen strhne, táhne v proudu sněhové masy a nezasype. Bez lyží máte mnohem větší šanci vyváznout bez zlomenin, potrhaných vazů apod.

Tecton se pyšní vynikající tuhostí

Stabilita soustavy bota-vázání je pro freeride důležitá. Proto se dodnes používají těžká, rámová vázání. Přestože se u hybridních vázání posiluje tuhost přítlakem patky shora (jako u sjezdového „alpine“ vázání) stěží odolává velké zátěži, kterou způsobují velké páky na širokých lyžích pro big mountain. Pro zvýšení stability vymysleli u Tectonu, jak využít insert v patce bot. Power Rail System – nálitek v patce vázání, přesně vyplňuje mezeru v insertu a zvyšuje tak torzní tuhost soustavy. Další světový unikát. Pedál brzda je umístěn mezi dvěma opěrnými bloky, na které dosedá podešev boty. Tedy žádné viklání boty stojící na nepříliš stabilní brzdičce.


Benefity vázání Fritschi Swiss

  • Důraz na bezpečnost – má přednost před honbou za co nejnižší hmotností
  • Vysoká tuhost vázání
  • Nízká hmotnost, v kontextu s funkčností
  • Dynamická elasticita – nedochází k nechtěnému vypnutí
  • Včasné vypnutí bot z vázání – snížení možnosti zranění
  • Nastavení vypínacích sil jak u špičky, tak u patky – světový unikát
  • Přehledná nabídka – Tecton, Vipec, Xenic a Scout
  • Více barevných kombinací pro Tecton a Vipec

Dynamická elasticita Tectonu zvyšuje bezpečnost

Každý lyžař se obává předčasného, nechtěného vypnutí. Vázání Fritschi Swiss se tomu brání elasticitou ve třech rovinách. K vypnutí boty z vázání dojde až po překročení určitého vychýlení špičky nebo patky. Když lyžař zkoriguje svou chybu, vrátí se vázání do původní polohy. Čelisti špičky s piny umožňují vychýlení do strany až o 13 mm, patka povolí do boku až o 9 mm. V předozadní rovině pustí patka bez vypnutí až o 10 mm směrem nahoru, typicky když se špičky lyží příliš zaboří a zpomalí se.

Fritschi vypíná přesně

Když se podíváte „dovnitř“ vázání, uvidíte, že každý vypínací prvek má vlastní nastavení vypínacích sil. Přestože jde o lehké pinové, „chodící“ vázání, funguje stejně jako robustní sjezdařské.


Made in Switzerland

  • Všechny díly vázání jsou vyrobené ve Švýcarsku.
  • Kompletace vázání probíhá v továrně na úpatí Bernských Alp.
  • Každá polovina páru má svoje výrobní číslo a každá projde kontrolním testováním.
  • Garance 10 let na dodání náhradních dílů.
  • Lokální distributor Summit Trade ze Zlína má v případě potřeby skladem všechny náhradní díly a rád pomůže každému.