Prvním a nejvíce skloňovaným argumentem je kvalita. Švýcaři ji mají v krvi a nekompromisně na ní trvají. Projevuje se to třeba tak, že všechny modely pro dospělé vyrábí doma ve své továrně v Malters nedaleko Lucernu. Všechny modely se taktéž drží konzervativní linie, jsou založeny na sendvičové konstrukci s dřevěným jádrem, přičemž jednotlivé prvky jsou slepeny speciální a unikátní technologií suchého lepení. Stöckli se také silně koncentruje na finiš lyže – přesné koncové broušení se realizuje na opět unikátní lince, kterou dodal další švýcarský specialista, zn. Montana. Zákazník to pozná nejen vizuálně dokonalou hranou a strukturou skluznice, ale i delikátním, a hlavně předvídatelným chováním lyže – každý model má nastavený brus, tedy úhel a podbrus hrany podle toho, kdo (a jak) něm bude lyžovat. Právě tyto a další atributy stojí za vysokým renomé značky nejen na českém trhu.

Udržitelnost musí být

I Stöckli se hlásí k udržitelnosti, ale nikterak hystericky, spíš racionálně, po švýcarsku. Využívá třeba rezervoár tepla, které tak může využívat opakovaně, celou střechu továrny pokrývá 2 000 m2 solárních panelů, jež vyrobí 15 % spotřeby továrny, nebo zkracuje dopravní vzdálenosti využívaných surovin. Velkou výzvou pro výrobce je oživení poptávky po lyžích Stöckli na severoamerickém trhu, která iniciovala kroky k dalšímu navýšení výrobních kapacit značky. Dva moderní velkokapacitní lisy instalované v listopadu 2023 zvedají potenciál továrny až na 400 párů lyží denně, což by mělo vyústit v plánovaný roční cíl 90 tisíc vyrobených páru – to je asi o polovinu více oproti nedávné minulosti.

Novinky na 24/25

Kolekce Stöckli je sympatická svou přehledností a uchopitelností. A také stálostí. Každý jen trochu edukovaný zákazník chápe, co je Laser GS, SL, SC, SX, WRT nebo WRT Pro, a není proto třeba se učit rok co rok něco nového. A stejně tak v pořádku to bude i pro nadcházející sezónu 2024/25.

Koncepční změnou a dlouhodobým cílem je vyrábět modely s X v názvu trochu více hravější a oddálit je výkonnějším modelům Laser. Nový design a lehčí jádro proto dostaly Laser SX, dámská Laser MX pak přibrala 4 mm a zkrátila rádius.

Inovacemi prošly i elitní Laser WRT a WRT Pro. Se změnami délek (drobné zkrácení) se nepatrně proměnila konstrukce, použil se tenčí titanal, a naopak se ztužil sklolaminát.Mo­dernizované jsou i allmountainy Montero, cílem je nárůst manévrovatelnosti a hravosti.

Jak jezdí Stöckli 24/25?

A jak se nám líbily první jízdy na nich? Test proběhl v Andermattu za dokonalých podmínek utažené a vodivé sjezdovky. Nestihl jsem vše, i proto, že sortiment se násobí použitím tři typů desek, které chování lyží citelně posouvají. Tak zde jen nejzajímavější dojmy:

Nový Laser SX, 173 cm, deska SRT carbon

Ačkoli se hovoří o odlehčení, je to pocitově zcela stabilní, ostrá lyže, která působí absolutně spolehlivým dojmem, a hlavně toho mnoho umí. Uděláte si z ní obračku, univerzálku i slalomku. V délce 165 cm už dokáže hodně zkracovat oblouk, ale oproti vykrojenějším modelům už do oblouku sama tolik nevtahuje.

Nový Laser WRT, 166 cm, deska SRT carbon

Živá až dychtivá lyže, která vyžaduje dynamiku. Chce točit a vykopávat lyžaře do dalšího oblouku, až trochu bláznivě – jasně, nese DNA slalomky. Delší verze nebo tužší deska ji zklidní. Překvapila mě přívětivost a ovladatelnost lyže, nenárokuje si sílu a rychlost, alespoň ne takovou, jakou jsem od ní čekal.

Nový Laser WRT PRO, 172 cm, deska SRT carbon

Opět, čekal jsem přísnou a nejednoduchou lyží, ale spletl jsem se. Přestože cítíte pod nohou totální jistotu, lyže se nechá vést a zcela přesně ovládat, energie mně nazpět pocitově moc nevracela, ale to nebylo vůbec na škodu. Při dlouhém oblouku a kroužení po červených a modrých tratích to byla takřka extáze. A co mě vykolejilo, byla její drživost na ledě na prudkých sjezdovkách. Už roky jsem si nemyslel, že na zamrzlé trati si lze užívat radost z lyžování. WRT PRO mě z tohoto omylu probudila, na strmých zastíněných úsecích s tak tvrdým povrchem, že na něm skoro nevidíte stopy po lyžích, kudy bych jindy opatrně prosmýkal, jsem najednou mohl vystřihnout zcela jistý oblouk a plně so o lyži opřít!