Myšlenka této řady vyšla ze skandinávské představy (nebo možná víry), že hory člověka promění. Švédové pro to mají speciální slovo: Bergtagen. V češtině bychom ho mohli chápat jako „unesený horami“ nebo „nalákaný do hor“. Tento pojem dokazuje, nakolik je pro Skandinávce příroda důležitá, jak hluboce jsou jí fascinování, zejména pak krásou hor.

Právě tento silný vztah k přírodě, touha být schopen trávit v ní co nejdéle času, napsal příběh Fjällräven. Začalo to v polovině 20. století, tehdy Åke Nordin, pozdější zakladatel značky, neustále narážel na to, že vybavení bylo těžké a nepohodlné. Jeho prvním projektem byl rámový batoh. Ovšem idea, že promyšlená konstrukce šetří v horách síly a přidává pohodu, se přenesla dál a stala se základem trvale platných zásad, které Fjällräven definují dodnes: produkt musí být funkční, materiálově střízlivý a jednoduše opravitelný.

K batohům se později přidaly oděvy, které dodnes nesou hmatatelný odkaz staré tradice – mnohé z nich pořád využívají odolnou tkaninu na základě organické bavlny, které se impregnují voskem (dnes materiál G-1000).


G-1000 - odolnější a trvanlivější

G-1000 je velmi těsně tkaný polycotton (obvykle 65 % polyester / 35 % organická bavlna) odolný proti oděru, větru, ale na rozdíl od syntetických tkanin i jiskrám či omezeně ohni. Má dobrou prodyšnost, voděodolnost se zajišťuje naneseným voskem, přidáním jeho množství si můžete ochránit více exponovaná místa jako ramena, hýždě, kolena. Produkty z G-1000 jsou určeny i na skialpinismus – byť mají jisté nevýhody (hmotnost, nízká pružnost, omezená voděodolnost), jejich trvanlivost, mechanická odolnost a styl leckoho přesvědčí.


Nejudržitelnější značka světa

Dnešní vize značky je ambiciózní, ale Fjällräven se k ní hlásí otevřeně: chce být nejudržitelnější globální outdoorovou značkou. Díky přítomnosti zástupců redakce na jeho jarním semináři v Ga-Pa jsme mohli nejen sledovat znělá hesla, ale i tak trochu pocítit, jak to se svou pozicí na světě – na trhu? – skutečně myslí.

Udržitelnost, ale i transparentnost

Manažeři značky dlouhodobě analyzují všemožné souvislosti výrobního řetězce, jeho dopadů na přírodu i zákazníka. Vedle funkčnosti oděvů (dosažené s použitím minimálního nebo žádného množství škodlivých látek) je kladen důraz na odolnost produktů, ale také jejich opravitelnost. Tvůrci myšlenky své výstupy formulují do „dohody“ se zákazníky: my se budeme snažit vyrábět co nejtrvanlivější a co nejméně zatěžující produkty, a vy je za to budete používat co nejdéle.

Fjällräven si uvědomuje šíři problematiky a noří se snad až do hlubin filozofie. Nejenže odkazuje k přírodě, sociálnímu smíru a ekonomické udržitelnosti, ale vytahuje i kartu transparentnosti. Abychom byli skutečně udržitelní, rozuměj v komplexní rovnováze, nesmíme žít v bludu, lhát si do vlastní kapsy. Proto zveřejňuje nejen své konkrétní kroky, ale i přešlapy a chyby své i celého průmyslu.

Problémy s polyfluorovanými látkami (PFC/PFAS) systematicky řeší roku 2009. V roce 2012 uvedl na svět vlastní vodoodpudivý materiál bez PFC – tkaninu Eco-Shell, na které donedávna stavěl své nejvyšší řady. Patrně i kvůli náročnosti skutečně garantovat nepřítomnost PFC v rámci celého výrobního řetězce se letos vrátil ke Gore Texu, který se jako specialista na jednu úzkou oblast dokáže soustředit i na nové výzvy jako ohlídání všech dopadů nebo zajištění opravitelnosti napříč celým světem.

Fjällräven odhalil i další nečekané problémy, například když výrobce zipů YKK zjistil stopu PFC v některých barevných variantách deklarovaných jako PFC free. Podobně firma nemá problém otevřeně diskutovat nad reálnou situací branže a uznat, že věda ještě nezná všechny odpovědi na situaci po ohlášeném náběhu zákazu PFC v EU a USA.

20 let Fjällräven classic

To, že Fjällräven slibuje vybavení, které vydrží generace, je celkem očekávatelné. Čímž ale zcela vybočuje od konkurence, je jeho projekt Fjällräven Classic.

Fjällräven Classic je značka výběrových, nejkrásnějších vícedenních treků světa, kterou Fjällräven založil. Začalo to samozřejmě ve Švédsku, kde první akci tohoto druhu tvořil trek Laponskem o délce 110 km z Nikkaluokty do Abiska. Fjällräven sezve zájemce a na několikadenních pochodech divokou přírodou jim poskytne podporu od zdravotní po logistickou. Dnes se tyto pochody se konají v různých zemích po celém světě (Jižní Korea, Německo, Velká Británie, USA…). NaNe každý má totiž kuráž vyrazit do přírody na vlastní pěst., zejména, pokud nemá patřičné zkušenosti. Fjällräven chce svými akcemi přimět váhající, inspirovat neznalé, a celkově tak podporovat komunitu milovníků přírody.



Fjällräven v boji s PFC

2009 – PFC audit sortimentu

2012 – uveden matriál Eco-Shell (bez PFC, ale s problémy druhotné kontaminace)

2015 – PFC vyřazeny z látek u oblečení, batohů a doplňků (vyjma zipů)

2023 – představeny zipy bez PFC

2025–2026 – očekávané legislativní zákazy PFC v EU/USA

Budoucnost – cca 20 % oblastí použití fluorochemie je podle výzkumu ještě ne zcela zmapováno.


Vášeň, zodpovědnost, nebo byznys?

Byznys bude vždycky byznys. Dá se dělat tvrdě, chytře, ledabyle… Ale taky srdcem, zodpovědně a ve spojení s přírodou – to je cesta, kterou si vybral Fjällräven. Když jste s tvůrci a hybateli značky společně na horské chatě nebo v horách, poznáte, že slova o přírodě a jejím významu nejsou jen marketingová berlička, ale skutečné, autentické vnitřní přesvědčení. U nás v Česku, kde neznáme slovo Bergtagen, to možná nepochopíme tak cele, ale ve Skandinávii je to vlastně možná běžný denní chleba. Fjällräven tak nelže, když tvrdí, že vyrábí nejen vybavení pro dlouhodobé použití, ale potažmo i dlouho živé vzpomínky. Pokud vás jeho filozofie zasáhne, má dokonce potenciál posunout lidský život k lepšímu – schopností předat trochu skandinávského vnímání světa a povýšení pozice přírody ve vnímání člověka. Podobně jako dříve s PFC, i dnes často žijeme v udržovaném bludu, že existuje něco víc než příroda. Není tomu tak.



Produkty podle nadmořské výšky

Musíme aspoň letmo zmínit i produkty Fjällräven. Specifickým rysem celkové nabídky je rozvržení produktových řad podle „výškového pásma“ použití: od města až nad hranici lesa. Pro zimní sporty je pochopitelně připravena kolekce do vysokých poloh: Bergtagen. Využívá kombinace výkonných tkanin s membránou Gore-Tex, zmíněné tkaniny na bázi bavlny G-1000 a vedle oděvů nabízí i skialpové batohy.



Produktové řady Fjällräven pro zimní aktivity

  • Bergtagen – pohyb nad hranicí lesa, specialisté, tradice + inovace
  • Polar (izolace) – vrstvení, teplo, ochrana
  • Keb (trekking) – výkon, volnost pohybu, ventilace
  • Abisko (lehký trekking) – nízká hmotnost, sbalitelnost, ventilace

Navazují řady Greenland, Övik, High Coast, Vardag – následovníci G-1000 v civilnějším střihu.



Proč návrat ke Gore-Texu?

Fjällräven dlouho tlačil vlastní PFC-free směry (Eco-Shell). Nová ePE generace Gore-Texu ale spojuje bez-PFAS konstrukci s vysokou mechanickou odolností, stabilní voděodolností v čase a hlavně sítěmi testování a oprav, které má Gore po světě vybudované. Z pohledu horské výbavy, která bývá „v záruce“ drsných sezon, tak dává propojení obou světů smysl: značka plní svoje environmentální cíle a zároveň získává robustní zázemí pro dlouhou životnost.