
Tomáš Mical - komentář
První dojem:
Ahoj Boso. Chválím za natočení jízdy na třech rozdílných svazích, mnohé to prozrazuje. Z Tvé jízdy je patrná relativní jistota, vyježděnost a evidentní snaha o provádění správných pohybů. Pokud je ovšem Tvým cílem carvingový oblouk, je potřeba nabourat dosavadní představy, pohybové návyky a pocity z jízdy.
Analýza:
Jaká je Tvá představa o carvingovém oblouku? Pokud je to jízda s větším podílem hranění - tedy větších náklonů do oblouků, než aktivního točení nohama po celém obvodu oblouku, tedy lepšího využívání práce lyží a ne svalů, jsme na oba naladěni stejným směrem. Na poslední části videa (modré sjezdovce) se Ti pochopitelně asi nejlépe daří vykroužit kulaté oblouky, které bychom mohli již charakterizovat jako "skoro carvingové". Zcela evidentní je velmi aktivní pohyb dopředu a nahoru v zahájení každého oblouku. Dokonce snad v každém z nich novou vnitřní hezky postaru zvedáš do vzduchu. V této fázi vidím zásadní slabinu Tvé techniky. Zahájení a následný přechod z oblouku do oblouku totiž dosti uspěcháváš. Důsledkem je potom fakt, že se dostáváš často do přívratného postavení (rozjíždí se Ti stopa). Co je ovšem hlavní, lyže se Ti také rychle stáčí do spádnice, aniž by se již před ní více zahranily a prohnuly (což je pro mne zásadním prvkem carvingové techniky). Zatáčet začínáš až od půlky oblouku vkloněním se a rotací dovnitř oblouku. Finálním důsledkem je pak také kvalita vedení lyží, které neopisují kružnici, ale často sunou a brzdí za spádnicí - ve druhé části oblouku.
Cvičení:
Zpomal rychlost pohybů, které provádíš v přechodu a dej lyžím šanci, aby mohly zatáčet už před spádnicí a ne jenom z ní. Snaž se tedy o to, abys do sněhu maloval písmena S a ne Z.
Pro trénink doporučuji jízdu v opravdu široké stopě tzv. na kovboje, která by Ti mohla pomoci procítit včasnější zahranění vnější lyže a také pohyby, které k je tomu nutno udělat: tedy končící vnější nohu uvolnit a o novou vnější se začít opírat.
Ideálním drilem je pro Tebe také tzv. javelin, neboli oštěpařský oblouk. Opět se někde na modré rozjeď v širší stopě, která bude již trochu připomínat spíše pluhové postavení. V momentě, kdy budeš chtít zatočit, nadzvedni pouze špičku vnitřní lyže a v průběhu oblouku se soustřeď na špičku té vnější, kterou bys měl řídit tak, aby zajela pod tu nadzvednutou vnitřní. Po tréninku tohoto drilu Ti bude odměnou kvalitnější vedení lyží a lepší separace v průběhu vedení oblouku.
Tak hodně zdaru. T.