
Jitka Fucimanová - komentář
První dojem:
Ahoj Boso, z tvé jízdy je vidět pohodovost a radost z lyžování a spoustu najetých kilometrů. Vyvážený stabilní postoj v průběhu jízdy a každičký oblouk pečlivě vykroužený. Teď už to chce si jenom doopravdy vyjasnit jaký je rozdíl mezi obloukem smýkaným (tvé provedení) a carvingovým (tvůj cíl).
Analýza:
Tvůj oblouk začíná výrazným vertikálním zdvihem z obou nohou, lyže se ti tudíž v jeden kratičký moment odlehčí a natočí z kopce dolů. To vede k mírnému zvýšení rychlosti, která tě jak říkáš hlavně na prudší a tvrdší sjezdovce dostává do nekomfortní zóny a ty na chviličku ztrácíš kontrolu nad lyžemi. Abys je znovu a rychle ovládl, natočíš tělo dovnitř oblouku a rychle a intenzivně přeneseš váhu na vnější lyži, snížíš se, začneš docela prudce brzdit a výrazně zpomalovat. Lyže sice postavíš na hrany, ale zároveň hodně otáčíš chodidly a lyžemi smýkáš. A abys mohl začít nový oblouk, musíš se znovu rychle a výrazně zvednout a kruh je uzavřen.
Cvičení:
Tvým cílem by v první řadě měla být snaha o plynulejší průběh pohybů. Najdi si pohodovou modrou sjezdovku, zkus zvětšit poloměr oblouků, abys měl čas vnímat všechny pohyby. Nesnaž se zahájit oblouk zdvihem, ale pozvolným odlehčováním původně zatížené lyže a současným zatěžováním nové vnější lyže. Neustále při tom otáčej chodidly. Můžeš si u toho třeba počítat do pěti. Kdy v momentu 5 už vlastně začíná znova 1 (5=1). Po celou dobu jízdy se snaž udržovat konstantní rychlost. V další fázi jde o ujasnění si pocitu mezi smýkáním (značné otáčení chodidel a mírné hranění) a carvováním (výraznější hranění a snížení podílu otáčení). Pokus se v první polovině oblouku otáčet chodidly a v druhé polovině oblouku zastav otáčení a místo toho nakloň chodidla více ke svahu. Zvýrazníš tak hranění, lyže by ti měly na konci oblouku začít carvovat. Ale připrav se, že ti lyže zrychlí. Zase je lepší pro nácvik modrá sjezdovka a střední rádius oblouku. Postupně se snaž podíl otáčení v průběhu oblouku zmenšit a zvětšit podíl a úhel hranění. Na skoro úplné rovince bys v budoucnu měl být schopen omezit otáčení na minimum a využít hranění a rádius lyží k čistému vedení lyží po hranách.