David Pražák - komentář k analýze č. 1: ondra98 - SNOW.CZ

David Pražák - komentář

k analýze: ondra98 (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj Ondro, k dobré analýze by bylo vhodnější poslat video nebo alespoň kinogram dvou oblouků za sebou. Fotky jsou pouze vytržené z kontextu a je těžké najít vztah příčina-následek. Přesto se z tvých fotografií pokusím odpovědět na tvou otázku.

Analýza:

Nejdříve však otázka a takový test pro tebe. Postav se na jednu nohu a koleno druhé zvedej co nejvýše. Rozšiřuje se tvoje stopa horizontálně nebo se tvoje chodidla vzdalují jen vertikálně? Jak jsi asi správně uhodl, tak ten samý efekt nastává i v momentě, kdy se při lyžování v oblouku snažíš vnější nohu maximálně propnout a dostat co nejdále od těla. Logicky musíš pokrčit vnitřní nohu, aby sis na ní udělal místo. Stejně jako když teď doma stojíš na jedné noze a druhou zvedáš. Zdánlivě se potom stopa rozšiřuje, ale jen vertikálně. Důkazem toho, že to tak funguje, je že se lyže při přechodu do nového oblouku dostávají nazpět do užší stopy. Tím jsme si snad odpověděli na tvou otázku.

Příčina, proč nemůžeš dát nohy blíže a možná nemáš pocit dostatečné kontroly nad lyžemi, je to že nedostatečně využíváš opory o vnější lyži. Tím, že se snažíš o maximální rozsah nohou v oblouku, si škodíš. Dochází k maximálnímu protažení vnější nohy. Nohu a potažmo pánev si zablokuješ a ztrácíš kontrolu nad vnější lyží. Nejlepší v tomto ohledu se mi jeví obrázek č.1, kdy máš vnější nohu pěkně pokrčenou, tudíž mobilní. Podle sněhu, který stříká od lyží je vidět, že tímto způsobem zapojuješ obě lyže. Na obr. 2 a 3 zapojuješ pouze vnitřní lyži.

Cvičení:

K podrobnějšímu rozboru tvé jízdy by bylo potřeba již zmíněné video. Tip na zlepšení: odblokovat vnější nohu tím, že ji lehce začneš pokrčovat (tak jako na obr.1). Nechoď až do plné extenze. Ohýbat rovnoměrně musíš všechny tři hlavní klouby na noze – kotník, koleno a kyčel. Ty musí spolupracovat. Jakmile toho docílíš, budeš schopen s touto nohou i aktivněji pracovat a více ji využívat. Zkus se o ni v oblouku více opírat v tom smyslu, že na ní budeš mít pocitově větší tlak. S nohama v oblouku bys měl pracovat tzv. pedálováním. Vlastně tak jak jsme si to zkoušeli během našeho testu při stoji na jedné noze doma s tím, že nohy při zahájení nového oblouku střídáme. Pozor ale na úplné propínání vnější nohy! Hodně zdaru při tréninku a spoustu spokojených dní na sněhu.

Zpět na analýzu - ondra98 (lyžařská analýza č. 1)

Články

24.11.2017

Vázání Hagan CORE

Moderní, funkční a komfortní skialpinistické vázání...
24.11.2017

Aktuálně: plnohodnotné lyžování už koncem listopadu

Hory zasypal po několika letech sníh už během listo...
24.11.2017

Počasí 2017/18: zima se sněhem ještě před adventem

Současné oteplení se zdá být už téměř jistě pouze p...
23.11.2017

Colmar - vývoj, inovace, historie

Lyžařská kolekce technického oblečení Colmar navazu...
23.11.2017

Jet na hory bez cestovního pojištění se nevyplatí

Pomalu se blíží lyžařská sezóna a s ní i plánování ...
22.11.2017

Galtür - stará horská vesnička s novými nápady

Horská vesnička na konci údolí Paznaun v 1 600 m n....

Diskuze o lyžování

SPORTEN

dnes 03:44:17 od mski

Odlepující fólie na lyžích

dnes 01:27:47 od ivan

Máme vůbec kritizovat?

dnes 01:23:42 od ivan

#MeToo

dnes 01:18:42 od ivan

Juniorské lyže pro dívku 11 let

včera 23:05:37 od Lenny81

Alpine Ski World Cup 17/18

včera 22:43:15 od Harry

Už nejezděte do Alp!

včera 22:34:20 od Harry

Monínec: [Středisko]

včera 19:35:28 od Boryš