David Pražák - komentář k analýze č. 1: ondra98 - SNOW.CZ

David Pražák - komentář

k analýze: ondra98 (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj Ondro, k dobré analýze by bylo vhodnější poslat video nebo alespoň kinogram dvou oblouků za sebou. Fotky jsou pouze vytržené z kontextu a je těžké najít vztah příčina-následek. Přesto se z tvých fotografií pokusím odpovědět na tvou otázku.

Analýza:

Nejdříve však otázka a takový test pro tebe. Postav se na jednu nohu a koleno druhé zvedej co nejvýše. Rozšiřuje se tvoje stopa horizontálně nebo se tvoje chodidla vzdalují jen vertikálně? Jak jsi asi správně uhodl, tak ten samý efekt nastává i v momentě, kdy se při lyžování v oblouku snažíš vnější nohu maximálně propnout a dostat co nejdále od těla. Logicky musíš pokrčit vnitřní nohu, aby sis na ní udělal místo. Stejně jako když teď doma stojíš na jedné noze a druhou zvedáš. Zdánlivě se potom stopa rozšiřuje, ale jen vertikálně. Důkazem toho, že to tak funguje, je že se lyže při přechodu do nového oblouku dostávají nazpět do užší stopy. Tím jsme si snad odpověděli na tvou otázku.

Příčina, proč nemůžeš dát nohy blíže a možná nemáš pocit dostatečné kontroly nad lyžemi, je to že nedostatečně využíváš opory o vnější lyži. Tím, že se snažíš o maximální rozsah nohou v oblouku, si škodíš. Dochází k maximálnímu protažení vnější nohy. Nohu a potažmo pánev si zablokuješ a ztrácíš kontrolu nad vnější lyží. Nejlepší v tomto ohledu se mi jeví obrázek č.1, kdy máš vnější nohu pěkně pokrčenou, tudíž mobilní. Podle sněhu, který stříká od lyží je vidět, že tímto způsobem zapojuješ obě lyže. Na obr. 2 a 3 zapojuješ pouze vnitřní lyži.

Cvičení:

K podrobnějšímu rozboru tvé jízdy by bylo potřeba již zmíněné video. Tip na zlepšení: odblokovat vnější nohu tím, že ji lehce začneš pokrčovat (tak jako na obr.1). Nechoď až do plné extenze. Ohýbat rovnoměrně musíš všechny tři hlavní klouby na noze – kotník, koleno a kyčel. Ty musí spolupracovat. Jakmile toho docílíš, budeš schopen s touto nohou i aktivněji pracovat a více ji využívat. Zkus se o ni v oblouku více opírat v tom smyslu, že na ní budeš mít pocitově větší tlak. S nohama v oblouku bys měl pracovat tzv. pedálováním. Vlastně tak jak jsme si to zkoušeli během našeho testu při stoji na jedné noze doma s tím, že nohy při zahájení nového oblouku střídáme. Pozor ale na úplné propínání vnější nohy! Hodně zdaru při tréninku a spoustu spokojených dní na sněhu.

Zpět na analýzu - ondra98 (lyžařská analýza č. 1)

Články

18.05.2018

Padesát let sedačkové lanovky na Velkou Čantoryji

995 metrů vysoká Czantoria Wielka (Velká Čantoryje)...
17.05.2018

Konec legendy Zai?

Posledních několik sezón nebylo pro prodej lyží úpl...
15.05.2018

Bike SNOW tour: Pro koho jsou elektrokola a podle čeho vybírat?

Mnohá lyžařská střediska se na léto promění ve voln...
11.05.2018

Ester Ledecká je Královnou bílé stopy 2018

Anketa Král bíle stopy mívá své favority, ale letos...
09.05.2018

Monínec otevírá letní sezónu s několika novinkami

Areál Monínec spustil v sobotu 5. května letní sezó...
24.04.2018

Historie kabinkové lanovky na Szyndzielniu v Bielsko-Białé

Město Bielsko-Biała (česky Bílsko-Bělá) se 175 tisí...

Diskuze o lyžování

Nejede někdo, nemá chuť jet, na ledovec?

20.05.2018 16:39:47 od oblouk

hikingové/trekingove boty (pro zenu s malou nohou)

18.05.2018 09:00:48 od valerius

Leki SL grip vs GS grip

17.05.2018 10:32:35 od Marek Bednář

Silová a kondičná príprava lyžiara

17.05.2018 10:03:44 od Marek Bednář

Reklama v diskuzích a bazaru

13.05.2018 19:04:43 od Vvladimir

Zermatt-Cervinia: [Středisko]

11.05.2018 22:16:40 od oblouk

Atomic Redster x9

05.05.2018 13:50:04 od alfi62

NĚCO Z HISTORIE

05.05.2018 13:04:16 od AntonByckov

Snow Town Yeti: [Středisko]

02.05.2018 12:14:10 od Vvladimir

Sölden: [Středisko]

27.04.2018 02:06:37 od Jarda007