David Pražák - komentář k analýze č. 1: ondra98 - SNOW.CZ

David Pražák - komentář

k analýze: ondra98 (lyžařská analýza č.1) | Zpět na analýzu

První dojem:

Ahoj Ondro, k dobré analýze by bylo vhodnější poslat video nebo alespoň kinogram dvou oblouků za sebou. Fotky jsou pouze vytržené z kontextu a je těžké najít vztah příčina-následek. Přesto se z tvých fotografií pokusím odpovědět na tvou otázku.

Analýza:

Nejdříve však otázka a takový test pro tebe. Postav se na jednu nohu a koleno druhé zvedej co nejvýše. Rozšiřuje se tvoje stopa horizontálně nebo se tvoje chodidla vzdalují jen vertikálně? Jak jsi asi správně uhodl, tak ten samý efekt nastává i v momentě, kdy se při lyžování v oblouku snažíš vnější nohu maximálně propnout a dostat co nejdále od těla. Logicky musíš pokrčit vnitřní nohu, aby sis na ní udělal místo. Stejně jako když teď doma stojíš na jedné noze a druhou zvedáš. Zdánlivě se potom stopa rozšiřuje, ale jen vertikálně. Důkazem toho, že to tak funguje, je že se lyže při přechodu do nového oblouku dostávají nazpět do užší stopy. Tím jsme si snad odpověděli na tvou otázku.

Příčina, proč nemůžeš dát nohy blíže a možná nemáš pocit dostatečné kontroly nad lyžemi, je to že nedostatečně využíváš opory o vnější lyži. Tím, že se snažíš o maximální rozsah nohou v oblouku, si škodíš. Dochází k maximálnímu protažení vnější nohy. Nohu a potažmo pánev si zablokuješ a ztrácíš kontrolu nad vnější lyží. Nejlepší v tomto ohledu se mi jeví obrázek č.1, kdy máš vnější nohu pěkně pokrčenou, tudíž mobilní. Podle sněhu, který stříká od lyží je vidět, že tímto způsobem zapojuješ obě lyže. Na obr. 2 a 3 zapojuješ pouze vnitřní lyži.

Cvičení:

K podrobnějšímu rozboru tvé jízdy by bylo potřeba již zmíněné video. Tip na zlepšení: odblokovat vnější nohu tím, že ji lehce začneš pokrčovat (tak jako na obr.1). Nechoď až do plné extenze. Ohýbat rovnoměrně musíš všechny tři hlavní klouby na noze – kotník, koleno a kyčel. Ty musí spolupracovat. Jakmile toho docílíš, budeš schopen s touto nohou i aktivněji pracovat a více ji využívat. Zkus se o ni v oblouku více opírat v tom smyslu, že na ní budeš mít pocitově větší tlak. S nohama v oblouku bys měl pracovat tzv. pedálováním. Vlastně tak jak jsme si to zkoušeli během našeho testu při stoji na jedné noze doma s tím, že nohy při zahájení nového oblouku střídáme. Pozor ale na úplné propínání vnější nohy! Hodně zdaru při tréninku a spoustu spokojených dní na sněhu.

Zpět na analýzu - ondra98 (lyžařská analýza č. 1)

Články

20.02.2018

SNOWtour 2017/18: Branná – nový manšestrový vlk!

Branná se vyznačuje tou nejpohodovější atmosférou š...
19.02.2018

Snowboardy Endless – prkna vyvinutá ve spolupráci s trenéry Evy Samkové

Chcete jezdit jako Eva Samková? Vyzkoušejte jízdu n...
19.02.2018

SNOW tour: Val di Fiemme - čtyři neodolatelné tváře

Val di Fiemme je jedním z italských středisek, kde ...
18.02.2018

60 let lanové dráhy Javorový vrch

V Moravskoslezských Beskydech se nachází lanovka, k...
18.02.2018

SNOW tour: Špindlerův Mlýn – sportovní Medvědín a zábavné Mísečky

Z Medvědína se dá svézt po dlouhých a sportovně lad...
18.02.2018

No Way Back! Pět modelů K2 pro skitouring

Řada lyží určených pro aktivní pohyb mimo značené s...

Diskuze o lyžování

Blizzard WRC

dnes 11:43:22 od PavelC

Petříkov: [Středisko]

dnes 11:28:15 od pool

BROUŠENÍ-MAZÁNÍ RUČNĚ

dnes 11:18:25 od pool

Fischer RC4 WC SC RT + RC4 Z12 PR 17/18

dnes 11:16:51 od Vvladimir

ZOH 2018 Pchjongčchang, Jižní Korea

dnes 07:47:14 od fischerbl

Plešivec: [Středisko]

dnes 00:25:45 od fischerbl

Ester Ledecká

včera 21:16:14 od mski

Nejlepsi lyzovani v Rakousku.

včera 19:24:08 od tatapavel