Recenze Völkl Mantra M5 (04.06.2019)
Recenze Völkl Mantra M5 (allmountain Lyže) na lyžařském a skialpovém webu SNOW.cz.
Völkl je tradičním průkopníkem v oblasti allmountain a freeride lyží, tedy modelů nejen na sjezdovku, ale (i nebo zejména) mimo ni. Stačí si připomenout jeho futuristické karbonové V-Works Katana, které imponovaly freeridovému světu. Poslední roky byl v hledáčku i univerzálnější model Mantra, jehož loni nový koncept Mantra M5 se stal jedním z hitů německého výrobce. Právě ten jsme měli k dispozici pro dlouhodobé testování.
Řada Mantra oslovuje silně rozkročené lyžaře, kteří vnímají hory v celé své komplexnosti, nikoli jen jako nosič upravených manšestrových sjezdovek. Při prvních příznivých podmínkách hledají to, co je na lyžování nejryzejší: prašanové sjezdy. Ale pokud se přírodě nechce nebo nedaří, uspokojí je i tvrdá sjezdovka – pokud je tedy dostatečně modelovaná pro rychlou a agresivní jízdu. Ostatně tak zní definice kategorie, kam Mantra M5 patří: allmountain 50:50 neboli široce univerzální lyže se stejnými předpoklady pro lyžování na i mimo sjezdovou trať.
Řada Mantra se v kolekci značky Völkl objevuje už dlouhé roky. Aktuální Mantra M5 (134-96-117, R 19,8, při 177 cm) je již pátou generací modelu.
Konstrukce staví na tzv. Titanal Frame, kdy se do sendvičové skladby implementuje tvarovaný titanalový plát kryjící ale jen obvodovou část plochy lyže. Jádro tvoří kombinace bukového a topolového dřeva, špičku pak odlehčuje karbon. Mezi další klíčové technologie patří samozřejmě specifický camber (průhyb) lyže s mírným rockerem ve špičce i patě (Moderate taper) nebo Full Sidewall, bočnice vedené po celé délce lyže.
Zkušenosti s užíváním produktu
Když vezmete takovou lyži do ruky, vůbec není lehká, přinejmenším v
ohledu dnešních nároků na podobné typy lyží (námi testovaná 177cm lyže
váží bez vázání 2 070 g) – a to je z hlediska jízdních vlastností
první dobrá zpráva. Už při osahání zaujme měkká podélná flexe, kdy se
lyže velmi snadno prohne zejména na periférii, ve špičce a patce (je znát
ztužení pod vázáním). Na kopci jsme lyže testovali ve všemožných
podmínkách od tvrdého technického sněhu na pistě, přes hluboký prašan a
jarní firn až po šlapání na pásech.
První seznámení je rychlé, lyže vyzařují důvěru a nevyžadují dobu
hájení. Můžete rovnou jet skoro naplno, obzvlášť pokud je na trati
vrstvička vodivého sněhu, která odblokuje spíše psychologický problém s
ledovým povrchem.
Na sjezdovce
Na tvrdé sjezdovce je překvapivě agilní a vstřícná, nemá problém
krátit oblouky a jezdit v krátkých poloměrech. Zahajuje „na myšlenku“,
přes svou šíři je ale i dostatečně ostrá a sportovní. Pokud bychom
hledali ideální jízdní režim, na sjezdovce bude vévodit rychlý střední
oblouk na hraně vybízející (díky jízdní stabilitě a klidu ve vysoké
rychlosti) i k extrémním náklonům.
Lyžařský den s Mantrou M5 ale pokračuje i tehdy, kdy ostatní usedají na slunečné terasy a sjezdovky změknou na bláto. Asi není třeba nikoho přesvědčovat, že lyže s bezmála 10 centimetry pod botou, projíždí jarním firnem i nahrnutými muldami s grácií a jistotou, přičemž je stále schopna nabízet a rozvíjet svoji dynamiku. A kupodivu není pocitově ku škodě kratší špička, která má stále zcela dostatečnou schopnost probíjet se muldami, aniž by narušila jízdní režim a plán lyžaře. V mnoha situacích přispívá k harmonické jízdě a předozadní stabilitě lyžaře i delší ocas lyže, která je i s ním hravá a harmonuje s celkovou dynamikou lyže.
Už jen perličkou je keramický zvuk, které lyže při vzájemném kontaktu (třeba na lanovce) vydávají. Obvykle se podobný úkaz objevuje na lyžích ze závodních oddělení.
Do prašanu!
96mm lyže už má dostatečné předpoklady na plavby v prašanu, ačkoli
dnešní standard do prašanu leží výše. Trochu obavy také vzbuzovala už
zmíněná kratší špička, obzvlášť ve spojení s poměrně výrazným
rockerem. Přední část lyže je ale nastavena dokonale – pokud tedy mohu
mluvit za jezdce spíše drobnější, řekněme do 80 kg hmotnosti (já jsem
171 cm/70 kg). V hlubokém sněhu se lyže nepropadá, rocker je nastaven tak
akorát, aby i přední část lyže trvale pracovala. Prodloužený ocas
stabilizuje záklon, dovoluje hru s předozadní rovnováhu a jízdu na
patkách. Džentlmenský projev lyže přispívá k jízdní pohodě, netřeba
nic přetlačovat a chyby se ztrácí někde v rozprášením sněhu. Potenciál
lyže v prašanu je široký, náš 177 cm model se jevil jako spíše agilní,
těžším lyžařům a těm, co mají rádi méně zatočené lajny, bych
doporučil delší model. Naopak, 177 utáhnou v klidu i děvčata.
Resumé
Mantra M5 je mimořádně univerzální, velice harmonická lyže s duchem
typickým pro značku Völkl: sportovním a někde v hloubi až malinko
agresivním. Plně zabaví i na sjezdovce, doma je v prašanu. Pokud bych měl
hledat výtku, pak snad jedině skutečnost, že pro svou hmotnost není
optimální pro delší výšlapy. Je to lyže primárně pro sjíždění –
ale to si na ní užijete bez kompromisů!
+ plusy
- mimořádně univerzální, plnohodnotně použitelná v mnoha podmínkách
- vhodná jako jediná lyže pro ty, kdo nejezdí jen na sjezdovce
- hravá, zábavná, odpouští chyby
- mínusy
- těžší, náročnější pro výstupy
Diskuze: Völkl Mantra M5
06.06.2019 20:36:21 #2
Dík za pěknou ochutnávku, přesně takhle jsem si je představoval. Tyhle Mantry jsem viděl opřené u lanovky na Hintertuxu a vypadaly impozantně. Mantry různých ročníku a parametrů jsem procházel ve výprodejích a nakonec koupil Brahmy (dáno i cenou). Jednou je ale musím prubnout.
09.06.2019 17:39:31 #3
>> #2, Vvladimir, 06. 06. 2019 20:36:21
brahmy jsou ale 88 mantra bude jiná, řekl bych a to nejen primárnímu určení
10.06.2019 07:07:45 #4
>> #3, llug, 09. 06. 2019 17:39:31
Ano jsou to jiné lyže, ale myslím, že v cca 3/4 se jejich vlastnosti a vhodný terén mohou překrývat s přesahem Mantry do prašanu a výhodou Brahmy na upravenější, ale pořád ne tvrdé sjezdovce.
12.06.2019 10:37:04 #5
12.06.2019 11:58:58 #6
>> #5, llug, 12. 06. 2019 10:37:04
Mantru jsem uvažoval jako pro mě asi nejširší „universálku“ na sajrajt a občasné výlety do prašanu kolem sjezdovek. V tom prašanu vzhledem k absenci znalostí i lavinového vybavení jsem hodně opatrný. Brahmu mám jako variantu do horších podmínek ke GS. Toto splní dobře, vyzkoušeno. Občasný prašan zvládne taky, na Mantru jsem ale zvědavý, jako na každou lyži, která je jiná (širší, delší,atd.) než jaké mám doma. V.
P.S. O Bonafide jsem taky přemýšlel, myslím, že parametrově bude Mantra a Bonafide dost podobná, Mantra asi zase lepší v prašanu, ale to už je jiná kapitola, prašanovka to není a nesháněl jsem ji. Bonafide jsem za 5 tisíc neviděl.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.