Nemnoho prvků lyžařské výbavy prodělalo tak prudký vývoj jako lyžařské boty určené na chůzi i sjezd. Jedním z takových moderně pojatých modelů je i novinka od značky Fischer – model Transalp Pro.
V posledních letech se značka Fischer zaměřovala zejména na řadu Travers, typickou svým „pohorkovým“ vzhledem s tkanicemi ovládanými BOA systémem. Řada Transalp (trochu se ty obě řady začínající na „tra“ pletou) cílí na maličko jiného zákazníka – už z konstrukce je patrné, že Transalp více akcentuje požitek ze sjezdu a přidává univerzálnost. Zjistili jsme ale, že nejen to.
Zkušenosti s užíváním produktu
V jednoduchosti je genialita
Když si botu osaháte, vloudí se vám do mysli pocit, že celý produkt je jaksi nápadně jednoduchý – žádné složité systémy, skryté mechanismy, jen dvě přezky, zadní zámek komínu a booster neboli stahovací popruh komínu. Toť z „periferie“ skeletu vše. Ostatní prvky už jsou napevno integrované, za pozornost stojí textilní kryt nártu, který přechází v manžetu sahající až vysoko nad kotníky – dostáváte tím jistotu, že se do vnitřku boty nedostane voda. Toto moderní řešení ještě navíc doplňuje pryžová výztuha na ose nártu, která brání tlaku nártové přezky. Manžeta navíc kooperuje s vnitřní botičkou soustavou bodových suchých zipů. Zajímavým technickým řešení zaujme i nártová přezka, která ovládá lanko uchycené na třech bodech, čímž stahuje botu plynule v celé nártové oblasti. Samčí část přezky je navíc inovativně ukotvena volně na lanku, samičí pevná přezka pak lze ukotvit ke skeletu ve dvou bodech, čímž bota uspokojí i lyžaře s úzkým chodidlem. Horní přezka má veliký rozsah jak při upnutí boty (6 pevných stupňů), tak při povolení pro chůzi, kdy táhlo pojíždějící v těle přezky přidá na své délce nějaké 3 cm, o které uvolní přední část komínu.

Materiál skořepiny je lehký, leč pevný Pebax Rnew – bohužel bez možnosti Vacuum fitu, ale vše má své výhody a omezení. Pebax lze velmi snadno lokálně dotvarovat klasickým bootfittingem. Pomocí dvou šroubů se pak dá naladit sklon komínu. Ovladač ski/walk je robustní a opět maximálně jednoduchý k ovládání. Dalším fajn prvkem je booster, který potěší robustností, ale i chytrým ovládáním (snadné utažení i povolení) s jednoduše odemykací přezkou, která popruh oddělí třeba při výstupu z boty.
Celkový koncept skeletu tedy minimalizuje potenciální technický problém a oslovuje zejména konzervativní uživatele, kteří chtějí mít každý kousek boty pod kontrolou. Před sjezdem zamknete komín, stáhnete dvě přezky a booster, a může se jet. Mám za to, že praxe ukazuje, že není nutné se tlačit do systémů, které utáhnou botu jediným ovladačem – ne vždy fungují intuitivně a hladce a ne vždy stáhnou skelet přesně v místech, kde to lyžař zrovna vyžaduje. Naopak Transalp sice vyžaduje více pohybů (ztratíte tak 20 až 30 vteřin pro přepnutí obou bot před sjezdem), ale vše funguje hladce a nenásilně. A hlavně máte pak jistotu, že botu máte utaženou pevně a v každé ze tří sekcí přesně tak, jak potřebujete.
Vnitřní botička
Vnitřní botička bývá u bot tohoto typu často odlehčena natolik, až to omezí komfort a někdy i základní funkci boty. Nikoli zde. Botička je poctivá a propracovaná, zaujmou zejména předtvarované a zpevněné kotníky, ostatně celá chodidlová část, silně zpevněný je i jazyk na holeni (botička není prezentovaná jako tvarovatelná, ale je předtvarovaná a má zóny s adaptabilní hmotou, která se noze aktivně přizpůsobuje). Možná to je vůbec nejpropracovanější botička, na kterou jsme v posledních letech u podobných bot narazil. Čili palec nahoru.
Projev při pohybu
Rozsah komínu je komfortní, na odpor narazíte pouze při hodně dlouhém kroku vpřed (komín se vyvrací dozadu), dopředu se komín sklání bez odporu v plném úhlu (mnou) proveditelného pohybu. A konečně sjezd! To je možná zlatý hřeb boty, protože skelet se po utažení zpevní natolik, že při cíleném dopředném tlaku do jedné boty takřka nepocítíte deformaci – to musíte už hodně zabrat. Při jízdě funguje zcela bez kompromisů přinejmenším na takových lyžích, které se obvykle na skialp používají, a to včetně širších freetouringových.
Osobně mi bota sedla na první dobrou, ačkoli po nějaké době používání, kde se vnitřní botička sesedla, jsem doplnil skelet lifterem (podložkou pod vnitřní botičku, které je součástí dodávky). Časem bych si možná i posunul spodní přezku.
Závěr
Bota osloví všechny, kdo nemají rádi kompromisy, na lyžích nejenže chodí (klidně i dlouhé a náročné cesty – hmotnost jedné boty jsme naměřili 1337 g), ale hlavně sjíždějí – a to sportovně, rychle a dynamicky. Boty a lyže často vtisknou lyžaři specifický jízdní styl – na těchto botách budete velmi blízko postoji expertního sjezdaře, který sám lyže ovládá tak, že přemůže terén a sněhové podmínky ke svému potěšení.
Hmotnost skeletu: 1058 g
Hmotnost vnitřní botičky: 279 g
+ plusy
- výborný poměr hmotnost / výkonnost
- technická jednoduchost, snadná ovladatelnost
- poctivá vnitřní botička
- mínusy
- cena
Diskuze: Fischer Transalp Pro
K recenzi nebyly dosud napsány žádné komentáře.Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.