Nové patenty na bezpečnostní špičku a brzdu
Každý nový patent je výsledkem několikaleté práce konstrukčních
specialistů. Hned dva nese nové skialpinistické vázání ATK s označením
EVO: jeden chrání řešení bezpečnostní vypínací špičky (jako doplněk
k bezpečnostní patě), druhým je automaticky aktivovaná brzda, kterou jsme
dosud u ATK neviděli.
Technické parametry
- hmotnost 370 gramů
- možnost posuvu paty ± 25 mm
- systém ERS 12 mm
- vypínací síly na patě i špičce v rozsahu 5–13
- doporučená kombinace s lyžemi o šířce 80–120 mm pod patou
a hmotnosti 1–1,7 kg
Zkušenosti s užíváním produktu
Brzda jako na sjezdovém vázání
Pamatujete si ještě doby, kdy se dalo vázání ATK z dálky poznat podle
brzdy před špičkou? Není to tak dávno, co se přesunula k patě. Modelům
letošní kolekce EVO odpadá další prvek, který se musel ručně nastavovat
– aretační páčka brzdy. Ta je nově integrovaná v patce vázání,
a brzda se tak pro výstup zaaretuje automaticky při otočení paty o 180°.
Při otočení zpět se zase sama uvolní – vázání je jedním pohybem
přepnuto do sjezdového režimu, na odbrždění zapomenout nemůžete a lyže
je zabezpečená proti nechtěnému odjezdu hned v momentu, kdy tato situace
začne hrozit.
Potěší i masivnější brzdy, které už o své funkci nenechají
uživatele pochybovat.
Bezpečnostní špička
Bezpečnostní funkce jsou stále v centru pozornosti. Špička
s nastavitelnou vypínací silou opět přibližuje úroveň bezpečnosti
sjezdovým vázáním. S širší roztečí montážních šroubů funguje
i na širších lyžích velmi stabilně. Testování na lyžích o šířce
98 mm to dosvědčilo, klidná jízda s plynulým přenosem sil je zřejmě
dána právě kombinací vzdálených šroubů, systému ERS na patě, který
pomáhá pohlcovat nárazy a kompenzovat přirozenou flexi lyže, ale
i bezpečnostní špička, díky které je člověk objektivně ve větším
bezpečí, díky čemuž se nebojí do lyží pořádně opřít a užít si
sjezd.
Pro úplnost dodejme, že bezpečnostní špičku mají také modely Raider
10,12 a Freeraider.
Pohodlí nástupu a manipulace
Co se týče nástupního mechanismu, díky systému Easy Entry je podobně
snadno ovladatelný jako (loni recenzovaný) ATK Raider 12. Úspěšnost
nástupu do vázání je tak téměř stoprocentní.
Roli při nazouvání, ale i následné chůzi hraje otočný pětihran pod
aretační páčkou vázání – Uphill Hardness Variator. Ten je použit i na
některých dalších modelech Raider a umožňuje přesné nastavení dorazu
pinů předního vázání podle použitých bot (rozteč insertů v botách se
liší napříč výrobci až o milimetry a také se používáním
vybrušují). Je tak 100% kompatibilní se všemi touringovými botami.
Zároveň při stoupání nehrozí vyklouznutí pinů z insertu ani
v náročném terénu a s opotřebovanými botami. Dvě patní opěrky drží
na svém místě zlehka pomocí magnetů, zároveň se snadno ťuknutím hůlky
přenastaví.
Celková ovladatelnost vázání je možná dána i jeho konstrukční
jednoduchostí – spolehlivý nástup, dvě polohy aretační páčky pro
sjezd/chůzi, otočná pata a opěrky pod patu, tím končí výčet toho,
o co se musí uživatel starat na túře. Naproti tomu úvodní servis
vyžaduje kromě nastavení délky skeletu také vypínací síly na špičce
i patě a vyladění na konkrétní boty také pomocí Uphill Hardness
Variatoru. Před sezónou tedy vázání jednou nastavíte na zrovna
používané boty a pak už si jen užíváte radost z chůze a sjezdu.
Hodnocení
Mám velice dobré srovnání s předchozím modelem Raider 12 i dalšímu
modely ATK a všechny mají své plusy a minusy. Evo Raider 13 vyčnívá
kombinací vícero technologických prvků, které vedou k vyššími
uživatelskému komforu, z nichž nejvíce chvályhodná je možnost nastavení
vypínacích sil špičky a snadno ovladatelná brzda. Stávající modely
Raider jsou pak naopak lehčí a umožňují využívat stoupací podložky
s trny vpředu.
+ plusy
- bezpečnostní špička
- jednoduchá obsluha
- jednoduchý nástup a manipulace
- bytelná konstrukce bez zbytečných prvků
- automatická bezpečnostní brzda
- úprava rozteče pinů podle bot
- systém pohlcování nárazů ERS, který zlepšuje jízdní komfort
- širší montážní body a robustnější brzdy
- v kolekci EVO je také Raider 11 pro lehčí jezdce a Freerider 15 pro náročný freeride
- mínusy
- náročnější proces pro první servis – nastavení vypínacích sil a Uphill Variatoru nechejte radši na někom se zkušenostmi. (Montáž je možná s univerzální šablonou ATK)
Diskuze: ATK Raider 13 EVO
K recenzi nebyly dosud napsány žádné komentáře.Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.