Tato superkončina nyní připravuje superprojekt. Do roku 2015 má za 200 milionů euro vzniknout přímé propojení Zellu a Kaprunu pomocí magnetické dráhy (maglev)!

Proč taková drahá a exkluzivní skoro šílenost? Podle mluvčího místní hospodářské komory je totiž rychlé přímé spojení obou lyžařských oblastí „otázkou přežití“. Ano, Überlebensfrage, citují ho hlavní salcburské noviny. Tato pro nás zaslíbená lyžařská oblast totiž v sezoně 08/09 utrpěla velkou ztrátu a „krčí se jako poražená na zadních příčkách návštěvnosti“.

Důvod? Pouhých 77 km tratí na Schmittenhöhe a 66 km na Kaprunu znamená roli outsidera ve srovnání s velkými houpačkami včetně Sportwelt Amadé. Lyžaři si zvykli upřednostňovat velkou nabídku, alespoň 200 km tratí. Prý platí „čím působivější kilometráž, tím atraktivnější“. Je to vlastně zbytečné, protože takovou bohatou nabídku lyžař nevyužije (průzkumy ukazují, že typický scénář je jezdit čtyři dny v místě ubytování a dva jinde), ale on chce mít možnost volit.

Možná tušíte, kam nyní směřuju. Zatímco těmto věhlasným areálům dvakrát 70 nepropojených kilometrů pod jedním skipasem absolutně nestačí, u nás si opět „topstřediska“ budou hýčkat svých doslova pár kilometrů. S velkou slávou se „areny“ a „regiony“ pochlubí svými 40 km poskládanými z míst kilometry po silnici od sebe. (A to jim budiž sláva za to, že se snaží aspoň o něco!)

Jako starý Catilina jsem se už loni ptal „jak dlouho ještě…?“ Můžu ale skončit jinak? Už roky buší do našich hor ve stejném duchu i lanovkářský ex-guru Vítek Moudrý. Kolik milionů ztrát na tržbách a ziscích bude ještě třeba, o kolik návštěvníků méně ještě musí přijet, než se hlavní hráči sejdou u jednoho stolu a odklepnou si ne magnetický vlak za 5 nebo 10 miliard, nýbrž revoluci v podobě pořádného společného skipasu? A bude pak na něj ještě někdo zvědavý?