Kronplatz fascinuje obrovskou plochou sjezdovek, moderními lanovkami i neustálými investicemi.
Každoročně se omladí některá ze zánovnějších lanovek (letos kabinka Gipfelbahn s vyhřívanými sedačkami), obvykle přibude i kus sjezdové plochy (nová sjezdovka Seewiese na severním svahu, nová varianta Marchner na východním svahu, rozšířená trať Col Toron směrem do St. Vigilu). A je jen otázkou času, kdy vznikne i nová, mírnější trať do údolí na severním svahu a nová přibližovací lanovka z obce Percha, která bude napojena přímo na železnici (projekt Ried).


Aktuální report z 19. 2. 2011:

Stát: Itálie
Lyžařský areál: Kronplatz

Nejsilnější dojmy:

Sjezdovky

  • severní svah (Bruneck) – dominují dvě 5 km dlouhé černé trati (užší a točivější Sylvester, širší a přímější Hernegg), v horní pasáži svahu doplněné ještě červenými variantami včetně nové trati Seewiese (dopoledne využívána pro trénink, užší, s terénními vlnami)
  • východní svah (Olang) – v horní bezlesé pasáži se rozkládá celistvé, cca 500 m široké urolbované pole mírnějšího sklonu a místy i s příjemnými terénními vlnami, níže rolují široké modré a červené dálnice (Alpen, Arndt, Marchner – tato s novou variantou trati v trase lanovky), nejnižší pasáž sjezdovky do údolí je i nejstrmější, poctivě červená
  • jižní svah – modré až červené „letiště“ pod vrcholem, níže do sedla Furkelpass vede dálniční modrá i točivější, ale silně osluněná červená
  • jihozápadní úbočí (St. Vigil) – v sedle Furkelpass je krátký slalomák (Pre da Peres), směrem do údolí vede nenáročná a oproti minulosti rozšířená červená, na niž navazuje plochá modrá, využívaná hlavně lyžařskými školami
  • Piz de Plaies – menší pahorek nad St. Vigilem s příjemnou červenou tratí a velmi strmou, černou variantou (Erta), po jeho odvráceném svahu spadá černá trať Piculin (ve střední pasáži velmi strmá a stranově nakloněná) do stejnojmenné osady, odkud jezdí skibus do Alta Badie

Sněhové podmínky

  • z počátku sezóny má Kronplatz – jako obvykle – spolehlivý podklad z technického a ve vyšších polohách i přírodního sněhu
  • zastíněné sjezdovky si na tvrdém podkladu držely po celý den dostatečnou vrstvu sypkého hrubozrnného až prachového sněhu, na osluněných svazích v průběhu dne sníh měkl a na sjezdech do údolí i bředl (ještě se ale po zmrznutí nepřeměnil ve firnový „beton“)
  • černé sjezdovky Sylvester a Hernegg byly na exponovaných místech (nejprudší hangy, vnitřní strany zatáček) přisněžené tenkou vrstvou čerstvého technického sněhu – geniální počin!
  • černá sjezdovka Piculin (nízko položená, jihozápadně orientovaná) již od dopoledne rozměklá

Komfort

  • rychlý je výjezd kabinkovými lanovkami z Brunecku a Olangu přímo na vrchol, ze St. Vigilu je výjezd časově delší a se třemi až čtyřmi přestupy
  • velké množství kabinkových lanovek i na krátkých sjezdovkách je na jednu stranu bezpečné a luxusní, na druhou kvůli sundavání lyží únavné pro aktivnějšího jezdce (všechny stanice bezbariérově přístupné)
  • novinkou je pohodlná 10místná kabinka s vyhřívanými sedačkami Gipfelbahn na severním svahu, která nahradila starší 12místnou kabinku bez možnosti plnohodnotného sezení
  • v současnosti má Kronplatz dvě vyhřívané kabinkové lanovky (Gipfelbahn, Marchner)
  • sedačkové lanovky obsluhují jen horní a střední pasáž modro-červené sjezdovky do Olangu a horní pasáž jižního svahu, všechny ostatní významné sjezdovky jsou v režii kabinek

Zalidněnost

  • v sobotu 19. 2. 2011 převážil efekt „výměny turnusů“ nad jednodenními návštěvníky, a svahy tak byly na poměry Kronplatzu relativně málo zalidněné, na lanovkách zcela bez čekání
  • nejvíce lyžařů se drží hlavních tahů lanovek a zejména na východní straně hory (Olang)
  • na oblíbených černých tratích do Brunecku dostatek prostoru po celý den (ráno navíc s čerstvým „technickým“ prašanem), pro odpolední návrat je kromě kabinkové lanovky vhodnější širší trať Hernegg, kde bývá méně hromad a ploten než na užším Sylvesteru
  • malo ježděné jsou obvykle modré tratě na východním svahu, umístěné mezi sedačkou Plateau a kabinkou Belvedere (většina lyžařů se drží tras lanovek), horní pasáž červené trati Furcia na jižním svahu a dále horní pasáž černé trati Hernegg (většina využívá přehlednější a centrálněji vedenou červenou Pramstall)

Doprava do střediska

  • po dálnici přes Brenner a od Brixenu cca 30 km po státní silnici do Brunecku a Reischachu, kde je hlavní nástupní terminál
  • prostorné parkoviště na severním úpatí hory nad Bruneckem, omezená část je asfaltová nebo se zámkovou dlažbou
  • asfaltové parkoviště na východní straně v Olangu
  • malé asfaltové parkoviště v Piculinu (potřebný čas k výjezdu na hlavní vrchol cca 1 hod.)


Plus lyžařského areálu:

  • dlouhé, přehledné a místy až neskutečně široké sjezdovky
  • pohodové „letiště“ z modro-červených tratí na východním a jižním svahu
  • dvě parádní černé sjezdovky do Brunecku a tři další kratší
  • pohodlné kabinkové lanovky
  • velké množství restaurací a horských chat všech úrovní
  • perfektní úprava sjezdovek včetně dosněžování potenciálně zledovatělých míst

Mínusy lyžařského areálu:

  • často velmi čilý ruch
  • vyšší cena skipasu oproti průměru v Dolomitech i průměrně dražší gastronomie
  • málo členitých a neposedných sjezdovek
  • na jaře měknoucí sníh na oblíbených a níže položených tratích do Olangu


Odkazy:

Homepage: http://www.kronplatz.com
Ceník: http://www.kronplatz.com/…ipasspreise/
Otevřené sjezdovky: http://www.kronplatz.com/…t/skipisten/