Aktuální report z 11. 12. 2011:
Stát: Itálie
Lyžařský areál: Kronplatz
Nejsilnější dojmy:
Sjezdovky
- nejoblíbenější, východně orientovaný svah s lehkými modrými sjezdovkami směrem na Olang, obvykle upravený v celé mnohasetmetrové šíři je zatím „omezen“ na jednotlivé, stále nadprůměrně široké pruhy tratí
- ve tříčtvrtinové šíři je od začátku prosince sjízdná i více než pětikilometrová červená trať až do Olangu
- otevřena je i pětikilometrová černá trať Sylvester do Brunecku, která je však v období kolem slunovratu kvůli své severní orientaci a strmému sklonu stinná a chladná (sousední Hernegg t.č. ještě mimo provoz)
- na jižním svahu je vysněžena modrá trať z vrcholu do sedla Furkelpass a oproti standardu o něco zúžený pruh sjezdovky pod sedačkou Sonne
- z Furkelpassu lze sjet po rozšířené červené trati Col Toron a navazující modré Miara až do St. Vigilu (vedlejší vrchol Piz de Plaies t.č. ještě mimo provoz)
- nová červená sjezdovka Ried (již v neděli sjízdná, oficiálně otevřená od pondělí 12.12.11) – z vrcholu vede směrem na Olang a kolem horní stanici kabinky brzy odbočuje vlevo a po dočasně užším vysněženém pruhu míří do pásma lesa, kde se z hlavní tratě odděluje opět vlevo, následuje dlouhá, ale ubíhající rovinka, pak krásná a dlouhá příjemně červená pasáž, plošší úsek a nakonec opět svižná pasáž s jedním velmi sytě červeným hangem
Sněhové podmínky
- pokrytí tratí sněhem i kvalita sněhu jsou velmi dobré, vzhledem k nedávným podmínkám až zázračné
- podklad sjezdovek je výhradně z technického sněhu, místy velmi tvrdého, povrch ale občerstvil i přírodní sníh (naposledy 8. a 12. prosince)
- sjezdovky zejména na bezlesém vrcholu jsou vysněženy a upraveny v užším profilu než obvykle, ale stále jsou velmi solidně až luxusně široké – je však třeba pozorněji sledovat vysněžený okraj trati
- vrchol hory s přestupem mezi jednotlivými světovými stranami je pokryt jen slabou vrstvou přírodního sněhu s občasnými drobnými kamínky – bezpečnější je tak přecházet pěšky než přebruslit
Komfort
- celá hora je obsloužena v drtivé většině kabinkovými lanovkami, z nichž tři (Marchner, Ried, Gipfel) jsou vyhřívané
- velmi pohodlný je přestup ze železniční stanice Percha do nové kabinkové lanovky Ried – přímo z nástupiště
- vzhledem k malému množství lyžařů přijíždějících po železnici Percha nebude trpět návaly jako Reischach nebo Olang, zato mohou kabinky vytěžovat lyžaři sjíždějící po nové sjezdovce Ried, kteří nastupují do lanovky o jednu stanici dříve než lyžaři ze železnice
Zalidněnost
- nedělní návštěvnost byla velmi čilá – jednak v neděli lyžují místní, jednak Kronplatz nabízel t.č. jednu z největších ploch sjezdovek v Dolomitech
- zejména na východních a jižních svazích byly sjezdovky zahuštěné, volněji bylo na severním svahu
- většina lyžařů se drží tras lanovek, vzdálenější varianty tratí – pokud už jsou otevřené – jsou volnější
Doprava do střediska
- novým nástupním bodem je Percha, vesnička na severovýchodním úpatí hory, na jejímž okraji se nachází železniční stanice s přímým přestupem z nástupiště do dlouhé kabinkové lanovky Ried, která vede přes mezistanici bez přestupu až na vrchol
- zpáteční lístek na pohodlný, pro lyžaře uzpůsobený vlak údolím Pustertal stojí pro držitele platného skipasu 3 EUR/den
- využitelnost železniční dopravy na Kronplatz je závislá na poloze ubytování vzhledem k nejbližší železniční stanici (ty jsou často na okraji městeček a vesnic)
Plus lyžařského areálu:
- pestrý profil tratí – široké modré sjezdovky, dlouhé červené i strmé černé
- výhradně expresní lanovky, díky nimž se z lyžování dříve unavíte
- ohromující sněhová jistota neboli výkonnost zasněžovacího systému
- daleký rozhled z vrcholu
- pohodlný přestup z vlaku přímo do lanovky
Mínus lyžařského areálu:
- značná návštěvnost, a tedy nutnost hledat méně vytížené tratě
- t.č. některé tratě vysněženy v užším než obvyklém profilu
Odkazy:
Homepage: http://www.kronplatz.com
Ceník: http://www.kronplatz.com/…ipasspreise/
Otevřené sjezdovky: http://www.kronplatz.com/…t/skipisten/