Sextenské Dolomity jsou adeptem na nejkouzelnější horskou skupinu tohoto pohoří a jejich dominanta – slavné tři věže Tre Cime – jsou i logem lyžařské oblasti. Paradoxní je, že je z žádného existujícího lyžařského areálu neuvidíte, neboť jsou skryté za hřebenem neméně poutavého Rotwandu.

V největším lyžařském areálu na Helmu jsou otevřeny všechny sjezdy do údolí, které tvoří i většinu areálu, mimo provoz jsou prozatím nejvýše položené tratě z Hahnspielu. Protilehlý, skibusem (neustále pendlujícím) připojený Rotwand otevřel obě hlavní červené tratě do údolí, zavřena naopak zůstává černá varianta do Moosu – oproti Helmu nabídne větší klid, ale i téměř celodenní stín. Domovský areál Innichenu, Haunold, je vybaven jedinou sedačkovou lanovkou s pár variantami tratí, ale o to milejším překvapením je pestrý profil a variabilita zdejších tratí. Oproti předchozím dvěma je pak nejvíce liduprázdný.

V budoucnosti se počítá s lanovkovým propojením Helmu a Rotwandu, později i lokality Padola a sedla Kreuzbergpass, který je zase propojen přejezdy s Rotwandem. Uvažuje se i o vybudování železniční stanice pod Helmem tak, aby bylo možné přestoupit přímo do lanovky podobně jako na Kronplatzu.

Aktuální report z 10. a 12. 12. 2011:

Stát: Itálie
Lyžařský areál: Hochpustertal (Helm, Rotwand, Haunold)

Nejsilnější dojmy:

Sjezdovky

Helm

  • nejoblíbenější je středně široká pětikilometrová červená trať do Vierschachu (mimo provoz je t.č. jen černá varianta v horní třetině trati)
  • černá trať Raut je místy vysněžena jen ve zúženém profilu
  • dlouhá a převážně vyhlídková trať do Sextenu je v traverzovitých pasážích výrazně zúžená, téměř v plné šířce je půlkilometrový strmý hang před dojezdem

Rotwand

  • hlavní červená trať podél kabinky do Moosu střídá příjemně červené pasáže i rovinky a svádí k hravé rychlé jízdě
  • červená trať Signaue je rovněž příjemně červená, lehce členitá a vysněžená v plné šíři
  • krátká červená Porzen je široká, poctivá a „jednohubková“ trať
  • zdejší stinné severně orientované tratě mají především ve strmějších úsecích v období slunovratu horší viditelnost

Haunold

  • hlavní a jediný svah tvoří spleť variant široké červeno-modré sjezdovky se strmějším cílovým hangem (s možností lehčího objezdu) – díky své členitosti a prostoru se ale hned tak neomrzí
  • t.č. je v provozu prakticky jediná varianta trati kvůli přípravě svahu pro Světový pohár ve skicrossu (17. a 18. 12.)

Sněhové podmínky

  • kvalitní podklad ze suchého technického sněhu mají všechny otevřené tratě, některé jsou však vysněžené ve zúženém profilu (zejména černá do Vierschachu i Sextenu)
  • díky občerstvovací vrstvě přírodního sněhu byly sjezdovky ráno velmi příjemně vodivé, tvrdší podklad se (ne)obnažil až v závislosti na zatížení té které trati
  • sjezd do Sextenu „nabídl“ kvůli zúžení sporadicky i vyoraný kamínek nebo hlínu a v teplém sobotním odpoledni také změklý „jarní“ sníh na svém strmém dojezdu
  • ve volném terénu jen několikacenti­metrový poprašek

Komfort

  • všechny hlavní tratě obsluhují expresní kabinky (Helm, Rotwand) nebo krytá sedačka (Haunold), naopak vedlejší tratě (t.č. převážně uzavřené) starší sedačky nebo vleky
  • spojení Helmu a Rotwandu zajišťuje skibus v celodenním dvacetiminutovém intervalu (přejezd cca 5 minut)

Zalidněnost

  • sváteční víkend byl zejména na Helmu rušnější, klidněji naopak bývá díky horší dostupnosti na Rotwandu (většina lyžařů jej navštíví jen na část dne při odskoku z Helmu)
  • na Haunoldu nelyžoval ve všední den téměř nikdo

Doprava do střediska

  • z brennerské dálnice je oblast zhruba dvakrát vzdálenější než Kronplatz
  • z městečka Innichen jezdí přes Perchu a Bruneck každou půlhodinu (o víkendu každou hodinu) pro lyžaře uzpůsobený vlak do stanice Franzensfeste u Brixenu (doba jízdy do Perchy pod Kronplatz cca 30 minut)

Plus lyžařského areálu:

  • dlouhé sjezdovky v plné paletě obtížností
  • hlavní tratě obsloužené kabinkami nebo komfortními sedačkami
  • velmi výkonné zasněžování
  • jedno z nejkouzelnějších panoramat Dolomit
  • nízká návštěvnost ve všední dny

Mínus lyžařského areálu:

  • jednotlivé areály jsou relativně malé a propojené jen skibusem
  • mimo hlavní tratě slouží staré sedačky nebo vleky
  • většina tratí je v období slunovratu zastíněná

Odkazy:

Homepage: http://www.s-dolomiten.com
Ceník: http://www.s-dolomiten.com/…-preise.html
Otevřené sjezdovky: http://www.s-dolomiten.com/…fahrten.html#…