Než vyrazíte, je dobré zkontrolovat hned několik věcí. Začít můžete třeba zmáčknutím plášťů, respektive kontrolou jejich nahuštění, protože tlak v nich vydrží týden až čtrnáct dní. Takže pokud nejezdíte na kole pravidelně, je dobré tlak zkontrolovat před každou vyjížďkou, případně dofouknout, abyste se vyhnuli jízdě na měkkém kole, což je jednak nepohodlné a jednak můžete snadněji chytit defekt. Na kolik ale takový plášť nafoukat? Kdo to nemá takzvaně v ruce (zmáčkne kolo, a ví, jestli má dofukovat), může se orientovat číslem na plášti z boku. Tlak v kole můžete přizpůsobovat i tomu, na jakém povrchu jezdíte. Příliš tvrdá kola vám budou v terénu nepohodlná a budou „drncat“, určitě ale není dobré jezdit na podhuštěných kolech, která můžete snadno „cvaknout“ o obyčejný obrubník.
Dále byste měli věnovat pozornost vidlici. Tlak u vidlice se většinou nastavuje podle váhy jezdce. Některé vidlice mají na sobě napsanou tabulku, kde si člověk najde svou váhu a podle ní si to nafouká. Tady se na tlak nemusí až tak často sahat a stačí zkontrolovat jednou za půl roku. Fajnšmekři si tlak ve vidlici vylaďují podle terénu a podmínek. Je vhodné, abyste před každou jízdou otřeli kluzáky hadrem, aby byly suché a čisté a nelepil se na ně prach. Jednou za čas je dobré použít silikonový olej, který se stříkne na těsnění na vidlici, čímž se zajistí, že guma bude vláčná, bude dobře těsnit a do vidlice se nebudou dostávat nečistoty. Co se týká servisu vidlice, tak u rekreačních jezdců stačí jednou za rok, pokud jste velmi sportovní jezdci a jezdíte i za deště nebo dokonce závodíte, je dobré nechat si vidlici servisovat častěji než jednou za rok.
Před každou vyjížďkou je důležité zkontrolovat i vůle. Můžete zkusit například zmáčknout přední brzdu a s kolem zahýbat dopředu a dozadu, abyste zjistili, jestli nemáte povolené hlavové složení, což by se pak při jízdě po nerovnostech mohlo projevovat nepříjemným drncáním. Pokud zjistíte vůli, můžete si ji sami imbusy dotáhnout.
Pokud dáváte občas kolo do auta a sundáváte přední kolo, může se stát, že ho špatně utáhnete. Proto je dobré si před vyjížďkou zkontrolovat přední i zadní ryhloupínák u kol.
Je dobré se starat i o řetěz. Jeho cena se pohybuje mezi 400 až 1000 Kč, takže je škoda ho kvůli špatné údržbě brzy zahodit kvůli zrezivění. Doporučuje se proto řetěz promazat vhodným sprejem, ideálně pak olejem, který nakapete na jednotlivé články, takže zbytečně nestříkáte na jiné komponenty, jako je třeba zadní kazeta nebo převodník. Jejich promazání se vyhněte, zbytečně na sebe pak nalepí prach a kolo nebude dobře řadit. Před vyjížďkou tedy otřete řetěz do hadru a namažte ho olejem dle videa.
Pokud máte na kole větší problém a nevíte si rady, určitě se vyplatí vzít kolo do servisu, kde si se vším hravě poradí. My si kola necháváme servisovat přímo v centru Prahy ve Finebiku.