SNOW 49 vychází ve čtvrtek 29. října 2009
140 stran
Prolistujte si celý časopis v elektronické podobě!
Ve SNOW 49 naleznete SKIPAS ZDARMA do středisek:
Anzère (Švýcarsko)
Mladé Buky

Podrobnosti o podmínkách využití a o termínech platnosti skipasů hledejte na www.skipas-zdarma.cz. Tamtéž aktivujte své kupóny.
Obsah listopadového SNOW 49
FOTOGALERIE
Prostřednictvím fotografií vám představujeme Alessandra Belluscia.
V PASTI
V první polovině sedmdesátých let měly kolekce lyží v průměru deset
modelů. Celé se i s několika závodními modely včetně sjezdovek vešly do
malé skládačky. Ale ještě v sezoně 95/96 jich nebylo o moc víc,
průměrně jen o 12 až 14 sjezdových lyží pro dospělé. Dneska na totéž
potřebujete brožurku, neboť několik desítek modelů už do letáčku
nenacpete. Lyžařů přitom dnes určitě nebude víc než tehdy. Je taková
široká nabídka opravdu ternem, v němž se zalykáme blahem…?
UNIVERZITA
Minule jsme si řekli, že problémem velmi mnoha lyžařů je těžiště
příliš vzadu, a tedy jízda označovaná jako „záklon“. Zčásti je to
záležitost fyzikální a biomechanická, zčásti psychologická, neboť
naklánět se dolů ze svahu se nám instinktivně nechce, ale nemalou roli
přitom hraje i materiál.
SERVIS
Na začátku další části naší série o mazání sjezdových lyží vám
představíme typologii potenciálních mazačů, kterou budeme používat:
fanatik, pečlivka, normalo…
** ZÁVODÍ UŽ JEN PÁR FIREM**
Ve „Světovém poháru výrobců“, tedy pořadí značek lyží, za sezonu
2008/09 figuruje jedenáct jmen. Když se na ně ale podíváme podrobněji,
vidíme, že skutečně natvrdo do tohoto nejvyššího patra alpského
závodění jde vlastně jen pět firem…
DŘEVO
Dřevěné jádro je u lyží takřka zaklínadlem. Zdůrazňováním
dřevěného jádra vzniká dojem, že „dřevo ničím nenahradíš“, a toto
přesvědčení se stává i součástí marketingové strategie výrobců i
obchodu. Je tomu ale skutečně tak? Zkusme se na věc podívat nezaujatě a s
pohledem do zákulisí. A snad vás v té souvislosti nezabije trocha historie.
Je, jak přece víme, poučná…
** SNOW TEST**
Ochutnávali jste už někdy lyže? Doslovně pravděpodobně ne, metaforicky
nejspíš ano. Zatímco každou první jízdu s jinými lyžemi bereme jako
ochutnávku, další jízdy už víme, co jíme, a jedná se tak už o
normální konzumaci – podle intenzity třeba o drobný snack nebo klidně
velkou žranici…
** LYŽOVÁNÍ ZAČÍNÁ V KUCHYNI**
Automobilové stáje upravují sériová auta a používají speciální směsi
paliv a olejů, aby při rallye podala co nejlepší výkon. Maratonský běžec
musí dokonale poznat svůj metabolismus a umět s ním manipulovat tak, aby
dokázal dopravit do těla potřebné množství energie, tu pak ekonomicky
využít a v případě potřeby co nejefektivněji obnovit. Vlastně žádný
sportovec se nemůže dostat na vrchol, pokud důsledně nepozná své
energetické potřeby a nenaučí se s nimi bezchybně pracovat. Ale pozor,
totéž platí o lyžaři rekreačním!
** HAVÁRIE LANOVEK**
Lanové dráhy patří podle statistik k nejbezpečnějším dopravním
prostředkům vůbec a např. jen v autech cestou ke sjezdovkám se zraní a
zabije víc lidí než na samotných lanovkách. Dnešní moderní lyžařské
lanovky dosahují přepravní kapacity běžně kolem 2 400 osob/hod.,
dosažené maximum je 4 500 osob/hod. a průměrný lyžař v moderním
lyžařském středisku se za jediný den sveze lanovkou víckrát, než se
leckdy podařilo našim předkům stihnout za celý život.
** ŘECKO**
Věštírna v Delfách a bůh Apolon mají velkou slabost pro vyznavače
freeridu. Když příštího dne ráno vystupujeme z kabinové lanovky, Apolon
odvál všechny mraky a představuje nám své hory v jasném slunečním
svitu.
** SNOWRIDE LES MARECOTTES**
Do Alp většinou vyrážíme proto, abychom unikli z malých českých poměrů
a užili si vysokých hor a dlouhých sjezdovek. Lyžování ve Švýcarsku
většinou evokuje jména jako Davos, Svatý Mořic, Zermatt nebo Verbier.
Málokoho by asi napadlo vyrazit skoro 1 000 km kvůli návštěvě resortu
velikosti Černé hory, ale i maličké a neznámé středisko kdesi poblíž
Verbier se může stát vítaným zpestřením týdenního pobytu ve Čtyřech
údolích nebo náplní odpočinkového dne.
** SKIALP**
V pokračování části o vybavení se opět stručně, jasně a výstižně
seznámíme s batohy, všemi technickými pomůckami, které potřebujeme
hlavně v ledovcovém a exponovaném terénu, a také nesmírně důležitým
nouzovým vybavení. Musíme si přiznat fakt, že lavina nás může připravit
o život, a tak je nanejvýš žádoucí být připraven na případný boj o
přežití…
** HORSKÝ BYZNYS**
Témata lyžařských článků mohou vznikat různými bizarními cestami. To
mé dnešní se narodilo uprostřed srpnových hiců na zahradním lehátku. Ve
vedrech se mi myšlenky kolem lyžování toulají často, což o to. Tehdy mi
však začalo vrtat hlavou něco jiného. Co ski web opravdu potřebuje na
svých stránkách? Co je to, co na ně jeho návštěvníky přivádí a nutí
je se vracet, v atmosféře věku „web 2.0“? Otázky dost provokující,
abych lehátko složil a běžel prosmýčit naši internetovou lyžařskou
scénu. Bylo to poučné…
** NÁROČNÉ TERÉNY**
Také máte rádi těžké sjezdy? A jaké vlastně? Boule po pás, úzký
kuloár, tréninkový slalomák s manšestrem nebo sjezd s dvoutisícimetrovým
převýšením – to vše byste si měli podle obecného povědomí coby
„náročný lyžař“ užívat. Vzhůru do hlubin, vydejme se expertní
terény hledat.
A mnoho dalšího najdete ve SNOW 49!
Časopis SNOW se zajímavými balíčky objednávejte zde!
