Bootfitting, tedy přizpůsobení lyžařské boty lyžaři, sestává z několika kroků, přičemž není vždy nezbytně nutné učinit všechny. Jakýmsi předkrokem, byť velmi důležitým, je výběr odpovídající lyžařské boty ve správné velikosti. Poté již vkročíme na výsostné územím bootfittingu natvarováním vnitřních botiček a výběrem odpovídajících stélek. Pokud to nestačí, pokračujeme vybrušováním, vytahováním či naopak vytěsňováním skeletu a korekcemi těchto úkonů až k bodu, kdy boty pomyslně splynou s našima nohama a stanou se naší organickou součástí.

Krok 0: Výběr bot ve správné velikosti

I tento krok by vydal na samostatný článek, takže jen ve stručnosti: ideální je vybrat si botu, která již z výroby co nejvíce odpovídá tvaru našich nohou. Každý výrobce používá při výrobě trošku jiné kopyto a vnitřní tvar bot jednotlivých značek se tedy liší. Rozhodně se proto vyplatí vyzkoušet boty více značek a najít si tu “svou”.

Ze zkušeností prodejců lyžařských bot vyplývá, že si většina zákazníků stále kupuje zbytečně velké boty, většinou z obavy o své pohodlí. “Otázku pohodlí vyřeší správně provedený bootfitting, nikoliv špatně zvolená velikost bot,” připomíná Karel Studnička ze specializované lyžařské prodejny Ski a Bike Centrum Radotín. V botě správné velikosti by nás po nazutí s otevřenými přezkami měly tlačit prsty. Teprve po zapnutí boty a provedení nákleku do lyžařského postoje, kdy se noha v botě posune do správné pozice, tlak zmizí, ale stále by měl zůstávat kontakt mezi prsty a špičkou skeletu. “Je třeba počítat s tím, že se ještě vymáčkne vnitřní botička, v závislosti na modelu řekněme o dva až čtyři milmetry. Pokud už v nové botě nemáme kontakt se skeletem, po vymáčknutí vznikne mezera a boty budou pro lyžování velké,” dodává Studnička.

Krok 1: Výběr správných stélek

Úkolem stélek do bot je podepřít přirozenou klenbu chodidla. Správně podepřená klenba nejen snižuje únavu a eliminuje riziko zranění, ale v zapnuté lyžařské botě, kde je noha vystavena velkému tlaku, navíc předchází riziku zborcení přirozené klenby. Podepření navíc nohu nepatrně zkrátí a zúží, což snižuje nepříjemný tlak na prsty i strany chodidla.

Stejně tak jako se liší tvar nohou každého z nás, odlišná je také jejich klenba. Proto výrobci většinou dávají (nejen) do lyžařských bot jen základní stélku, což je s trochou nadsázky jen vystřižený kus koberce. Není to o tom, že by na nás chtěl výrobce šetřit, ten jen předem počítá s tím, že si každý z nás dá do bot stélku, která odpovídá jeho klenbě.

Na výběr zde máme hned z několika možností. Můžeme sáhnout po předtvarovaných stélkách, které se vyrábějí ve třech variantách - pro nízkou, střední a vysokou klenbu. Která z nich je pro nás vhodná zjistíme rychlým přeměřením klenby, jež by měla být schopná provést jakákoliv specializovaná prodejna.

Druhou možností jsou stélky vyvarované s ohledem na specifické nároky a namáhání odlišných částí nohy při různých druzích sportů. V našem případě si tedy vybereme lyžařské stélky, které si necháme tepelně dotvarovat podle našich nohou.

Nejsofistikova­nějším řešením jsou pak stélky Sidas Custom, které nám bootfitter vytvoří přímo na míru, a které dokonale kopírují stavbu našich nohou, odlišnosti pravé a levé nohy a pod.

Krok 3: Vytvarování vnitřních botiček

Drtivá většina v současnosti vyráběných lyžařských bot má teplem tvarovatelné vnitřní botičky, které po zahřátí změknou a vytvarují se podle tvaru nohy. K vytvarování obvykle stačí tělesné teplo lyžaře, přičemž proces probíhá během prvních dvou až tří dnů strávených na svahu.

Pokud chceme vytvarování urychlit, můžeme si již při nákupu v prodejně nechat botičky nahřát speciálním fénem nebo v peci, a poté si celé boty na deset minut nazout a zapnout přezky. Botička se předtvaruje a my si můžeme od prvních chvil na svahu užívat maximální pohodlí. Tedy pokud není problém ve skeletu našich lyžáků.

Krok 4: Úpravy skeletu

K úpravám skeletu většinou přistupujeme až poté, co jsme v nových botách strávili několik dní na svahu. Musíme počítat s tím, že si na novou botu budeme chvíli zvykat, rovněž se bude vytlačovat a tvarovat vnitřní botička.

Pokud i po této době registrujeme problémy v podobě odřenin, nepříjemného tlaku nebo dokonce bolesti některých částí nohou, opět vyhledáme bootfittera. Ten nám nabídne možnost v problematických místech skelet vytáhnout či vybrousit. Důležité je určit, kde přesně nás “tlačí bota”. Bootfitter si toto místo označí a my se s ním domluvíme, jak moc si přejeme dané místo vytáhnout či vybrousit. “Většinou na poprvé zvětšujeme skelet o dva milimetry, ať už vytažením i vybroušením,” vysvětluje Pavel Cvach, vrchní bootfitter Ski a Bike Centra Radotín, který má s touto čiností dlouholeté zkušenosti. “Je třeba myslet na to, že co se jednou vytáhne či vyborusí, již nejde vrátit zpět. Pokud vytažení či vyborušení naopak nestačí, má u nás zákazník jednu korekci zdarma.”

Vlastní vytažení skeletu probíhá na speciálním stroji, kde se skelet boty nahřeje, změkne, a potom se pomocí speciálních nástrojů vytlačí o předem požadovaný počet milimetrů. Vybrušování se provádí pomocí speciální brusky, kdy je nejprve třeba skelet pro lepší přístup roztáhnout na speciální bootfitterské lavici. Skelet lze vytahovat prakticky kdekoliv kromě oblastí pod přezkami. Vybrušování se nejčastěji provádí v oblasti prstů (špičky skeletu) nebo po stranách chodidla.

Bootfitter ovšem může řešit i opačný problém - příliš volný skelet. Zde se jedná o případy, kdy i přes správně zvolenou velikost a model je tvar nohy zákazníka natolik specifický, že v některých částech boty zůstává volné místo. Typicky se jedná o oblasti achilovky a patního lůžka. Zde je možné nalepit na vnitřní botičku speciální pěnovou hmotu a tu následně vybrousit, aby perfektně zapadla do skeletu, vyplnila volné místo v botě a zamezila pohybu nohy uvnitř skeletu.

Někteří výrobci lyžařských bot v poslední době přicházejí s technologiemi, které tvarování skeletu usnadňují či dokonce počítají s tím, že si lyžař skelet před první vyjíždkou upraví podobně, jako je tomu u vnitřních botiček. Příkladem jsou technologie Atomic Memory Fit, Salomon Custom Shell nebo zejména Fischer Vacuum Fit. U bot s těmito technologiemi lze skelet již při nákupu nahřát na teplotu okolo 100 stupňů Celsia, poté si zákazník boty nazuje, skelet se celý přizpůsobí tvaru nohy a po zchlazení v tomto tvaru již zůstane.

Mezi tyto značky se letos zapojila i Nordica, jejíž přepracovaný model Speedmachine pro sezonu 2016/17 je vyroben ze speciálního plastu, tvarovatelného infračerveným zářením. Každý prodejce bot je pak vybaven speciálním infračerveným zářičem a podtlakovým zařízením, s jehož pomocí si nám může snadno a rychle vytáhnout a přizpůsobit problematická místa skeletu.

Krok 5: Sušení a vyhřívání

Poslední dva kroky již možná nepatří do bootfittingu jako takového, ale velmi ovlivňují to, jak dobře a jak dlouho nám lyžařské boty budou sloužit. Prvním z nich je péče o lyžařské boty, jejmž základem je zejména jejich důkladném vysoušení ideálně po každém použití.

Výborným pomocníkem může být některý ze speciálních vysoušečů, například Alpenheat Circulation, který nám boty bezpečně vysuší za použití šetrné teploty. Varianta modelu s UV zářením navíc dokáže spolehlivě zlikvidovat všechny bakterie a zamezit tak tvorbě nežádoucích pachů a plísní. Velmi praktická je pak varianta s 12V adaptérem pro nabíjení v autě, ať už cestou ze sjezdovky, nebo na ni. Vysoušeče totiž dokáží boty také předehřát před vlastním lyžováním, což je nejen příjemné, ale také to velmi usnadňuje obouvání, zvlášť pokud vlastníme hodně sportovní model s vysokou flexí nebo pokud boty zůstaly celou noc ve studené lyžárně. Pokud by nám nestačilo vyhřát si boty před samotným lyžováním, ale chtěli bychom si tento komfort užívat i přímo na svahu, lze sáhnout po vyhřívaných stélkách, které dokáží zvýšit teplotu v botě o dva až tři stupně Celsia.

Krok 6: Uložení a převoz lyžařských bot

Pro skladování lyžařských bot zvolme suché místo, kde teploty neklesají ani nestoupají do extrémních hodnot. Vhodná určitě není v létě rozplálená půda, nebo naopak v zimě vlhký a studený sklep. Nezapomeňme boty před uložením zapnout, aby si skelet co nejdéle udržel svůj tvar.

Pro převoz přezkáčů je vhodné použít speciální vak, který díky svým popruhům usnadňuje přenášení, ale hlavně zabrání vniku sněhu, vlhkosti a nečistot do bot a udrží je čisté a suché. Moderní tašky na lyžařské boty navíc nabízejí i další funkčnosti, například integrovanou židličku nebo systém vysoušení a předehřívání (opět např. od značky Alpenheat). Taška s vyhříváním vám dokáže během cesty na svah či z něj vysušit i předehřát lyžařské boty, ale i helmu, nebo rukavice.




Lyžařské ponožky: tenké, tenké, tenké!

Faktorem, který významně ovlivňuje naše pohodlí v lyžařských botách, jsou lyžařské ponožky. Stále se lze setkat s lyžaři, kteří si na svah berou dvoje i troje ponožky, často velmi silné, pletené. To je samozřejmě chyba, protože pro optimání přenos sil a kontrolu lyží potřebujeme mít v nohách cit. V dnešní době kvalitně zateplených vnitřních botiček lyžařských bot a vyhřívaných stélek jsou tedy ideální jedny tenké funkční ponožky, které dokáží odvádět pot a vlhkost od pokožky a udrží naši nohu v suchu a v teple během celého dne na svahu. Pokud by nám byla přesto zima, můžeme sáhnout dokonce po vyhřívaných ponožkách, které fungují podobně, jako zmíněné vyhřívané stélky.
Speciální lyžařské ponožky bývají vybaveny vyměkčenými zónami na místech, na která je v botě vyvíjen největší tlak, zejména jde o oblast holeně, kde naklekáváme do jazyků. Kvalitní modely navíc disponují antibakteriálními vlastnostmi, které jim dodává buď samotný materiál, z něhož jsou zhotoveny (bambusová viskóza, vlna merino), nebo příměs iontů stříbra.




*Autor je pracovníkem Ski a Bike Centrum Radotín, kde certifikovaní bootfiteři Lange a Sidas upravují boty na míru - ideální řešení pro všechny, které tlačí lyžáky a nevydrží v nich celý den na svahu. Ski a Bike Centrum provozuje i lyžařský a cyklistický servis, test centrum a půjčovnu cyklistického a lyžařského náčiní.

Více na www.lyze-radotin.cz



Čtěte také:

Jak vybrat lyžařské boty aneb vše, co byste měli vědět o přezkáčích