Jeho příběh je zhruba od patnácti let neodmyslitelně spojen se skialpinismem. Když z Jasné na pásech poprvé vyšlapal na Kamienku, už dobře věděl, co chce v životě dělat. Skialpinismus a horolezectví mu učarovalo natolik, že jiná volba než hory snad ani nepřipadala v úvahu. Při studiích na VUT v Brně vedl vysokoškolský Avalanche Team, pod jehož křídly ostatní školil v zásadách bezpečného pohybu po horách, a v této činnosti de facto nepřestal dodnes. Významnou část svého volného času stále věnuje tvorbě metodiky vzdělávání slovenských instruktorů skialpinismu. V práci se pak kromě obchodu intenzivně zabývá i školením prodejců outdoorového vybavení. Podstatou celé Summit Academy je dnes nejen výuka, ale také zpřístupnění těchto sportů více lidem pomocí různých nástrojů, jako jsou kurzy, půjčovna, metodika, pomoc s výběrem produktů nebo profesionální servisní centrum.


Jano prezentuje kolekci lyží Black Crows na zimu 2019/20


Obchodní aktivity a vznik firmy SUMMIT TRADE DISTRIBUTION s.r.o. byl spojen s distribucí horolezeckého vybavení Mountain Equipment. Nesporná znalost prostředí v kombinaci s poctivým přístupem k obchodu možná vedly k tomu, že firmu Jána Blažeje časem sami oslovili zástupci renomované značky ORTOVOX a do portfolia tak přibyla další, dnes už velmi dobře zavedená značka. Při svých častých výletech do Alp se pak Ján Blažej v Chamonix téměř náhodou setkal se značkou Black Crows a její krédo se mu zalíbilo. „Zakladatelé značky, Bruno Compagnet a Camille Jaccoux, kdysi profesionální freerideři, se rozhodli vytvořit vlastní lyže, které budou fungovat při sjezdu z Aiguille du Midi do Chamonix na všech druzích sněhu, a tato myšlenka přetrvává dodnes,“ přibližuje Ján Blažej historii v Česku zatím málo známých lyží. Jedná se o lyže vhodné především pro ježdění ve volném terénu, jejich významnou charakteristikou je ale neobvyklá všestrannost. U skialpinistů a freeriderů mají úspěch a dobře se prodávají, přestože nejsou levné. Sortiment dále doplňují značky Fritschi, Skylotec, Kohla a některé další a dnes je SUMMIT TRADE DISTRIBUTION na poli outdoorového vybavení v Česku a na Slovensku jednou z nejsilnějších a zároveň nejzajímavějších firem. Do škatulky „velkoobchod“ ve smyslu nákup a prodej ji ale ne a ne vměstnat. Rozmanitost aktivit Jána Blažeje a jeho spolupracovníků lépe popisuje právě spuštěný projekt Summit Academy.


Ten pravý skialpinismus obsahuje i pokročilé horolezecké techniky


Pane Blažeji, je skialpinismus a příbuzné aktivity dobrý byznys?

Je to těžký byznys. Prodej lyžařského vybavení ve smyslu množství prodaných výrobků sice roste, ale jen málokdo na tom dokáže vydělat. Na straně výrobců přežívají jen ti největší a na straně maloobchodu zase jen opravdové speciálky, které prodeji věnují obrovské úsilí a sítě pro masy. Klíčové bude, jak se tito obchodníci vyrovnají s on-line prodejem, který už je i v prostředí sportovního vybavení dominantní. Klíč je podle mě nejen v dobře poskládaném sortimentu, ale zejména i v komplexních službách pro zákazníka.

Vaše firma SUMMIT TRADE DISTRIBUTION funguje na úrovni velkoobchodu, přitom ale také provozujete vlastní e-shop. Není to v konfliktu se zájmy vašich obchodních partnerů?

Máte pravdu, na internetových stránkách Summit Academy můžete v sekci e-shop také nakupovat. K žádnému konfliktu tady ale nedochází, protože se v našem interním systému vše odehrává tak, že objednávku zadanou na našem e-shopu stejně „získává“ maloobchodní prodejce, který se k ní tak říkajíc přihlásí. A tím mu náleží příslušná marže. My, jako velkoobchod doplníme prodejci i zboží, které sám nemá skladem. Tímto systémem uspokojíme zákazníka, který si vybírá z celé kolekce, a prodejce prodá zboží, které nemá skladem.
Toto samozřejmě není nikde vidět, protože není třeba s tím zákazníka jakkoliv obtěžovat. Všechno funguje přesně tak, aby byl koncový zákazník maximálně spokojený a vždy dostal to, co si chce koupit. Další zajímavostí je rezervace zboží na prodejnách našich partnerů nebo získávání poukázek na kurzy jako odměnu za nákup.

Vy, pokud vím, se svými obchodními partnery – maloobchodními prodejnami – velmi úzce spolupracujete. Společně organizujete nizujete řadu akcí, jako jsou testovačky vybavení, lavinové kurzy a tak podobně.

Přijde mi to logické. Služby, jako je možnost testování sportovního vybavení, různé praktické anebo i vzdělávací kurzy, jsou dnes pro koncový prodej velice důležité. Je to skvělá podpora prodeje, ovšem organizovat tyto akce bez podpory dalších partnerů by pro maloobchodníky bylo často hodně obtížné. My jsme na to dobře připraveni, jak personálně, tak samozřejmě i materiálně, takže jsme našim partnerům i v tomto ohledu maximálně nápomocni. Běžně školíme prodejce, ale nemáme problém pracovat tímto způsobem také s koncovým zákazníkem. Třeba lavinové kurzy spojené s testováním lavinových vyhledávačů, prezentacemi lavinových airbagů a tak podobně pořádáme jak sami, tak ve spolupráci s našimi odběrateli. Pokud to zákazníky obchodů zajímá a podporujeme tím prodej, je to přece i náš zájem. Oni jsou nakonec přece tím nejdůležitějším článkem celého obchodu.


Zákazníci Harfasportu na ledovcovém freeride kurzu ve Vysokých Taurách v Rakousku


Myslíte si, že se skialpinismu vyhne stále vzrůstající trend půjčování lyžařského vybavení?

To si nemyslím, právě naopak. Podle mne je v půjčování budoucnost lyžování. Realita je taková, že většina lidí se na hory dostane třikrát čtyřikrát za zimu. A potom je rozumné si vybavení, které není právě levné, půjčovat. U lyží a tím spíš u lavinového vybavení to nebývá problém, výjimkou jsou snad jen boty. Ty by měl mít každý vlastní, protože vaše vlastní boty vám přece nejlépe padnou. Šlapat na skialpech v půjčených botách může s velkou pravděpodobností znamenat odřené nohy a o to nikdo nestojí. Samozřejmě, kdo skitouringu propadne a bude na lyže vyrážet často, jistě si pořídí své vlastní vybavení, a tak je to správně. Začátečníky a příležitostné skialpinisty by ale v ideálním případě měla kvalitně obsloužit půjčovna. I my se v rámci projektu Summit Academy chystáme rozvíjet program půjčoven, kdy bude možné vybavení vybrat a na daný termín zamluvit on-line, třeba i s dodáním k vám domů. Celý tento systém půjčovny bude realizován s našimi obchodními partnery v Česku a na Slovensku A nebudeme se zaměřovat jen na začátečníky, rádi bychom tento program pojali také jako test centrum. Vyzkoušet si skialpové vybavení, než jej koupíte, je přece ideální.

Prozraďte ještě něco víc o chystaném projektu Summit Academy!

V první řadě se zabýváme distribucí vybavení značek, které v Česku a na Slovensku zastupujeme. Obchod ale není tím jediným, co nás baví a důležitou podstatou Summit Academy je právě to, že chceme náš pracovní čas trávit tam, kde nás to nejvíc baví, a to je v horách. V naší firmě pracuje na různých pozicích celá řada lidí, kteří mají obrovské zkušenosti nejen v třeba marketingu nebo obchodu, ale i v horách. Cítíme potřebu tyto zkušenosti předávat dál, nejlépe formou seminářů, workshopů a různých akcí pořádaných třeba na půdě našich obchodních partnerů, nebo přímo na horách. Rádi uspořádáme půldenní workshop třeba na téma údržby skialpinistických pásů a lyží, stejně jako vícedenní ledovcový nebo freeridový kurz v Alpách. Nechceme jen prodávat lyže a pípáky. Rádi vybavení nejprve půjčíme a v rámci programu Summit Academy naučíme, jak si hory bezpečně užít. Summit Academy bude vždy spíš než o obchodu o vytváření komunity a umožnění lidem prožití bezpečných zážitků na horách.