Celé sportovní branži, už roky tvrdě bojující o nevelká procenta na většinou saturovaných trzích, se z takových omračujících čísel musí točit hlava. Čína prostě znamená budoucí miliardy. Uvažme, že v zemích s určitou tradicí a vhodnými přírodními podmínkami bývá tak 5–7 % populace lyžaři a snowboardisty. Jediné procento Číňanů je 14 milionů a 5 % je víc, než kolik dnes podle odhadů lyžařů na světě (samozřejmě právě ještě bez Číny) vůbec je! Přitom prý už 10 % Číňanů lyžování buďto okusilo, nebo to mají v plánu. Další čísla jistě nejsou třeba. Čína je prostě – s výjimkou zatím silně problematického Ruska – posledním nevyužitým lyžařským rájem naší planety.

Když víme, jaké pozadí má přidělení budoucí olympiády 2008 Pekingu, nepřekvapí nás, že evropská vystavovací velmoc Německo pořádá už toto jaro v březnu v Šanghaji čínskou mutaci svého tradičního sportovního veletrhu – ISPO China. Veletrh by měl otevřít okno na tento slibný trh, seznámit s hlavními značkami, pomocí workshopů informovat a vzdělat domácí obchodníky a současně pomocí road show, „spanilé jízdy“ po deseti vybraných městech podnítit či zvýšit zájem čínského zákazníka. Prodej lyží je v Číně zatím v plenkách. Takřka výlučně se půjčuje, vesměs staré japonské vybavení. (Lze si živě představit, jak Japonci skočili po možnosti zbavit se aspoň části svého břemena 1,5 milionu jinak neprodejných předcarvingových lyží, jež je od kolapsu tamějšího lyžařského trhu v polovině 90. let dusily.) Při kulatém stolu, uspořádaném v Söldenu u příležitosti zahájení SP, se zástupci lyžařských firem podělovali o názory na to, „jak na Čínu“. Opatrně, s rozmyslem budovat infrastrukturu, neboť země bez lyžařské tradice by snadno mohla po japonském vzoru lyžařsky zkolabovat. Představit lyžařské vzory, v nichž by se Číňané mohli shlédnout. Podporovat mezinárodní závodní týmy, v nichž by byli i Číňané. Propagovat, podporovat. Kdo viděl, jak mezinárodní manažer Headu Stefan Vollbach neměl celý večer oči ani uši pro nikoho jiného než pro zástupce lyžařského časopisu Skee Erica Yana, dovedl si snad alespoň trochu představit, co se uvnitř lyžařských byznysmenů odehrává. Kalifornská nebo aljašská zlatá horečka by snad mohly být srovnáním. Tím spíše, když pár nejrychlejších už své claimy založilo: K2 už v Číně nějakou dobu lyže i vyrábí, část výroby tam přesunuje Salomon. Kdy asi budou následovat další? Nechci ale situaci nijak zlehčovat. Čína je budoucí velmoc, a jako takovou ji dnes už celý svět bere. Nástup té lyžařské bude nejspíše gigantickým impulsem, jehož důsledky si ještě ani plně nedokážeme představit. Těšme se, že pro lyžování a snowboarding to bude impuls vesměs pozitivní.